Cotidianul, aprilie 2002 (Anul 12, nr. 76-101)

2002-04-01 / nr. 76

Astăzi vă oferim, gratuit, i suplimentul Litere, Arte, Idei Cotidianul Anul XII, numărul 76 (3240), luni, 1 aprilie 2002, 12 pagini, două ediții, 5000 lei Fondator ION RATIU Director onorific Octavian Paler Siguranță periculoasă rentierul Adrian Năstase a angajat responsabilitatea Guvernului în eventualitatea unui eșec la Praga. Cunoscându-l pe șeful Executivului aș spune că nu ar fi riscat o asemenea declarație dacă nu ar fi avut siguranța, întemeiată probabil pe mesaje ale oficialilor Alianței, că România va fi admisă în această toamnă în NATO. Un important membru al delegației americane prezent la summitul Vilnius 10 explica de ce SUA nu oferă un răspuns clar celor șapte state candidate, cu șanse de a fi admise, relevant pentru ceea ce gândesc dincolo de discursuri responsabilii NATO despre țări ca România și Bulgaria: „Dacă vă spunem DA acum, atunci Guvernul va încetini reformele până în noiembrie. Dacă anunțăm o respingere, atunci vă retrageți într-un colț și vă plângeți de milă“. Incertitudinea este singura situație care ne-ar determina să rezolvăm, pe cât posibil, restanțele până la Praga: echilibrarea raporturilor de forțe pe scena politică, activarea societății civile, respectarea legilor și a regulilor economiei de piață, curățarea de securiști a serviciilor secrete și a structurilor de putere. Statele Unite au arătat că nu cer imposibilul, chiar dacă sunt îngrijorate de forța pe care a dobândit-o PSD de la alegeri încoace, de proporțiile corupției, de felul în care legea este încălcată chiar de aceia care ar trebui să o apere. Așteaptă însă ca România să facă gesturi semnificative în ceea ce privește limitarea corupției și a accesului foștilor securiști la informațiile NATO, în așa fel încât securitatea Alianței să nu fie periclitată. Președintele Comitetului SUA pentru extinderea NATO, Bruce Jackson, a fost destul de ferm la capitolul să-l numim lustrație. Chiar dacă a afirmat că domnii Radu Timofte și Gheorghe Fulga sunt curați, nu înseamnă că serviciile de informații, în special SIE și Direcția de Informații a Armatei, cele mai conservatoare structuri, nu au fost scanate pentru a-i descoperi pe lupii în blană de oaie. Indiferent cât de mult și-ar dori NATO să ne primească în rândurile sale, fie pentru că împărtășim aceleași valori, fie din considerente geostrategice prin reevaluarea potențialului flancului sudic, nu pot accepta să se așeze la masă și să-i considere parteneri de încredere pe cei care, acum 30 de ani, acționau împotriva NATO. Să bei ceai cu inamicul rămâne totuși o scenă de roman de spionaj. Se întâmplă și în realitate, în cazuri excepționale, dar nu poate deveni un mod de lucru într-o Alianță care, cel puțin pentru moment, este un organism de securitate. Apariția Raportului „Armagedon 7“, despre a cărui proveniență nu putem face decât speculații, i-a produs probabil cel puțin o surpriză lui Bruce Jackson, numele acesteia fiind Mihai Caraman, spionul român care a racolat personal NATO și a intrat în posesia unor documente secrete ale Alianței. Neasumat de premier, purtătorul de cuvânt al Guvernului afirmând că numai Constantin Silvnescu, fost șef de direcție în spionajul comunist, este membru al echipei de la Palatul Victoria. Mihai Caraman provoacă încă frisoane, ținând cont că, așa cum afirmă „Armagedon 7“, el a fost înlăturat din SIE la cererea expresă a secretarului general Manfred Wörner, în 1992. Prezența a trei foști spioni împotriva aliaților în timpul războiului rece - Ristea Priboi, Mihai Craman și Constantin Silinescu - în anturajul șefului Guvernului României contrabalansează toate eforturile diplomatice și măsurile reformiste. Poate că documentul anonim îl va ajuta pe Bruce Jackson să-și completeze lista cu cei care trebuie eliminați din structurile de putere și informații, sau, dacă nu este dispus să ia în considerare un raport anonim, măcar să impună părții române sinceritate și rezolvarea acestei probleme, în beneficiul ambelor părți. Premierul Adrian Năstase a anunțat și un plan de acțiune pentru corectarea neajunsurilor României în perspectiva summitului de la Praga. Strategia nu este încă publică, în consecință nu știm dacă eliminarea foștilor securiști se află în grafic și nici pentru ce zi a fost programată. Siguranța pe care o afișează în privința șanselor României de integrare în NATO, provenind și dintr-o incorectă interpretare a mesajelor, s-ar putea determina pe Adrian Năstase să considere secundară îndepărtarea celor trei colaboratori nominalizați de „Armagedon 7“ și a celorlați foști spioni comuniști, din structurile de siguranță națională. Dar dacă își va asuma un cutremur în serviciile secrete, atunci ar trebui ca procesul să fie transparent. Opinia publică și NATO merită să afle că pot avea încredere în conducătorii României. t Gl'H'b l Energia electrică, pâinea, carburanții și impulsurile telefonice vor avea prețuri mai mari scumpiri în loc de păcăleli Este de așteptat să plătim mai mult pentru produsele din carne și uleiul comestibil Românii vor simți, începând de astăzi, pe propria piele efectele negocierilor dintre Guvern și Fondul Monetar Internațional (FMI), dar și a devalorizării leului în raport cu euro și dolarul american. „Luna păcălelilor" debutează cu majorarea cu 14% a tarifelor la energia electrică impusă de angajamentele luate de Executiv în fața FMI. Ca de obicei, această creștere se va reflecta și în prețul unor produse și servicii de bază. Alimentul care, de voie, de nevoie, a devenit „preferatul" în consum, pâinea cea de toate zilele, se va scumpi cu 10%. Este de așteptat ca și prețurile preparatelor din carne să crească, același lucru fiind previzibil și în cazul uleiului comestibil. Posesorii de autovehicule nu trebuie să creadă că este o păcăleală atunci când vor alimenta și, cu aceiași bani, vor primi mai puțină benzină decât primeau până la 1 aprilie. PETROM majorează prețul litrului de carburanți, cu sume cuprinse între 150 și 300 de lei. Iar dacă cineva ar dori să se plângă prin telefon de aceste scumpiri, trebuie să fie extrem de expeditiv, deoarece de la jumătatea lunii RomTelecom mărește prețurile în medie cu 10,5%. pagina 3 Ministrul Șerban Mihăilescu face graficul pentru NATO Premierul Adrian Năstase a ales nordul țării, mai precis Suceava, unde s-a aflat într-o vizită de lucru, pentru a anunța elaborarea unui grafic de acțiune pentru aderarea la NATO. Acesta ar urma să fie pus în aplicare începând de astăzi, 1 aprilie, fiind gândit, după cum a explicat Năstase, pe baza unui calendar de acțiuni pe zile și săptămâni. Premierul a precizat că această agendă de probleme va fi urmărită de un grup tehnic format din secretari de stat din ministerele Apărării Naționale, de Externe și de Interne, grup ce va fi coordonat de secretarul general al Guvernului Șerban Mihăilescu. Năstase a recunoscut că este important să fie relansat dialogul cu celelalte partide parlamentare, lăsându-l pe președintele Iliescu să decidă cine este cel mai în măsură să reconstruiască punțile de comunicare cu acestea. Dialogul începe, totuși, cu un nou schimb dur de replici între Adrian Năstase și liderul PNL, Valeriu Stoica. Năstase a calificat drept "o declarație fără sens" afirmația liderului liberal potrivit căreia actuala putere a compromis ideea modificării Constituției, în timp ce liderul liberal Valeriu Stoica afirmă că PSD este "cea mai bună expresie a falimentului clasei politice românești", pagina 4 > Protest uriaș la Chișinău Iurie Roșca dă ultimatum comuniștilor . Șeful Misiunii OSCE în Republica Moldova, David Swartz, supraveghează demonstrațiile seri, numărul manifestanților din Piața Marii Adunări Naționale depășea cifra de 80.000 de persoane, număr record, atins doar în 1989, o dată cu declanșarea Mișcării de Renaștere Națională. Cu toate provocările autorităților, lumea a venit în Piață, cei din provincie sosind în Chișinău cu două, trei zile înainte, burdușiți de provizii. Iurie Roșca, liderul Partidului Popular Creștin Democrat (PPCD), a afirmat că: „Sute de mii de cetățeni care s-au pornit spre capitală s-au ciocnit de abuzurile comise de Poliție, Serviciul de Informații și Securitate, reprezentanții Administrației publice locale", a menționat Roșca. Ilie Ilașcu a venit la acest miting deși promisese solemn că nu o va face însoțit de alți doi parlamentari PRM. Senatorul de Bacău a fost flancat de Daniel Ionescu, deputat de Vrancea, și Ioan Aurel Rus, senator de Bistrița. în jurul orei 14.30, Ilașcu, cu pistolul la brâu și înconjurat de opt bodyguarzi, a dorit să ajungă la microfon. Cu chiu, cu vai, reprezentanții PRM au scăpat de furia oamenilor, potoliți cu greu de oamenii de ordine ai PPCD. S-a scandat chiar: „Ce caută PRM la tribună?" Liderul PPCD a somat președintele și Guvernul de la Chișinău să demisioneze în termen de 48 de ore pagina 3 Un tânăr diplomat în cea mai importantă capitală a lumii Sorin Ducaru: „Praga nu este încheierea procesului de integrare“ De mai bine de un an, România cunoaște o relansare diplomatică și o mai bună vizibilitate în plan internațional. Prin mandatul la președinția Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE), diplomația română a renăscut, iar acum plasează pentru calificarea României la NATO, cu prilejul summitului de la Praga, din noiembrie. Iar ceea ce în urmă cu un an și jumătate părea doar un vis frumos, acum, la opt luni înainte de Praga, este un obiectiv cu șanse reale de reușită. Relansarea nu este însă o simplă întâmplare. Noua administrație din Ministerul de Externe a lansat o altă strategie, cea a promovării diplomaților tineri. Iar din această categorie face parte și ambasadorul Sorin Ducaru, care, la 37 de ani, a ajuns în punctul cel mai strategic de pe glob, și anume la reprezentanța diplomatică a României la Washington. într-un interviu acordat ziarului Cotidianul el declară că înainte de Praga România trebuie să-și intensifice reformele politice și economice. pagina 2 „Queen Mam“ și-a luat adio de la britanici Britanicii se află în doliu, după ce sâmbătă s-a stins din viață simbolul ultimului secol din istoria țării lor și, totodată, cea mai populară figură: Regina Mamă, Elizabeth, în vârstă de 101 ani. "Bunica preferată a națiunii" a murit liniștită în somn, lăsând o întreagă țară în doliu. Supranumită „Queen Mum", ea a reprezentat însăși istoria țării, devenind simbolul curajului și unității și, în timp, cel mai iubit membru al Casei Regale britanice. pagina 3 Tablete de scriitor Nicolae BALOTĂ Ecluza cărților De câte ori în viață am trecut, fără să știu, printr-o ecluză! Prea ocupat cu considerarea hărților, urmărind mereu tremurul fin al acului busolei, însemnând cu sârg reflecții în jurnalul de bord, oglindindu-mă în alămurile de pe punte, n-am simțit că apele sub vasul meu urcă ori scad, n-am văzut trecerea pe o altă treaptă, într-un alt tărâm al aceleași vieți care nu mai era, însă, viața aceluiași om. Dormeam? Nu. Eram prea curios de toate câte sunt în jurul meu, în lume, pentru a-mi îngădui nevinovăția somnului. Și, totuși, am trecut prin ecluze - îndeosebi prin cele care au dus de la copilărie la adolescență, de la adolescență la tinerețe - ca în vis. Un vis despre care azi îmi dau seama că era alcătuit din cuvinte. Căci, înainte de toate, ceea ce se modifica de fiecare dată când treceam printr-o ecluză era situația mea pe tărâmul Cuvântului. Și pentru că Logosul, pentru noi, este întrupat în cărți, ecluzele prin care am trecut, în vârsta dintâi, au fost tapetate cu cărți. Nu demult, am privit îndelung un straniu tablou al lui Gianfilippo Asellini: „Calul troian“. Intr-o sală imensă, o hală cu arcade, pereții sunt acoperiți, până sus, cu cărți. E o sală de bibliotecă în care pare să se fi strâns - ca și în Babel-ul de cărți al lui Borges - Întreg tezaurul cărturăresc al omenirii. Peste tot, pe jos și la galerie, oameni. Par învățați în robe întunecate, ori nobile făpturi în straie extravagante purtând pălării cu boruri largi și pene. Mai bizare sunt capetele bărboase care apar printre cărți, în rafturi, ca niște măști, însă foarte animate. In hală, printre învățați, un cal uriaș de lemn. (continuare în pagina 10) Alarmele cu integrarea euro-atlantică ne țin treji pagina 4 Radicalism Se caută un candidat de 40 de ani pentru Cotroceni Amenințare Românii-„pelicani“ pagina 4 Speculanți La granița cu Iugoslavia bișnițarii au organizat un miting spontan pagina 5 Raport România nu a realizat nici una dintre reformele sugerate de CE injustiție pagina 5 pagina 6 Adunări generale SIF-urile, la ora bilanțului Conflict Arafat, „neutralizat“ dar nevătămat pagina 7 pagina 11