Cotidianul, iunie 2002 (Anul 12, nr. 126-150)

2002-06-01 / nr. 126

Medic de bordel african pagina 2Cotidianul Anul XII, numărul 126 (3290), sâmbătă 1, duminică 2 iunie 2002,12 pagini, două ediții, 5000 lei Fondator ION RAȚIU Director onorific Octavian Paler Explicații în plus Cele câteva succese obținute recent de extremiștii de dreapta din Vestul european au avut parte, mi s-a părut, de comentarii consistente. După prezidențialele din Franța s-a vorbit mai ales despre faptul că stânga franceză traversează o criză identitară mai rar întâlnită, datorată în special, i-a mai spus, fostului său liderc, Lionel Jospin. S-a adăugat apoi justificat, cred că performanțele primului mandat al președintelui Chirac au fost departe de a-i fi mulțumit pe francezi. Și totuși, din analizele pe care le-am văzut, referitoare la Franța și nu numai, mi se pare că au lipsit două sau trei explicații importante. Prima ține de accelerarea schimbărilor istorice din spațiul UE și de deschiderea masivă, și costisitoare pentru cetățenii săi, a acestui spațiu către Est. Ritmul oamenilor politici care construiesc noua Europă este în mod evident diferit de al concetățenilor lor. Proiectele politicienilor devin realizate cu o viteză care forțează „ritmul“ omului obișnuit. Iar uneori schimbările aduc, prin ritm și conținut, frustrări ușor de sesizat. Tradițiile, sistemul de valori și cel cultural, memoria și nostalgiile omului obișnuit sunt, toate, supuse unor presiuni resimțite, nu o dată, inconfortabil. D-l Paler are sigur dreptate când spune că destule dintre voturile extremei drepte provin din specula pe care politicienii ei o fac cu frustrările populației. Costurile mari pe care cetățenii Vestului le suportă în contul reconstrucției europene și al emancipării Estului comunist este una dintre „cheile“, de cele mai multe ori ascunse, ale retoricii lui Le Pen și ale coreligionarilor săi din Europa, în timp ce Le Pen și Frontul Național au uitat ei înșiși, probabil, dacă în opoziție se află de cincisprezece, de douăzeci sau de mai mulți ani. Jacques Chirac, Lionel Jospin și ceilalți politicieni aflați la guvernare au trăit ani de foc, care nu aveau cum să nu erodeze fizic, moral și, inevitabil, electoral. Două agende, una a treburilor interne și alta a Uniunii Europene, înseamnă un efort și o uzură pe care extremiștii dreptei europene nu aveau cum să nu le speculeze, fiecare în țara lor, în competiția cu adversarii politici, în al doilea rând, ar merita văzut dacă nu cumva succesul din ultimii ani ai extremei drepte se află într-o anumită legătură și cu „relaxarea“ pe care oamenii politici democrați par că și-au permis-o de la un timp în privința regulilor transparenței și integrității actului de guvernare. Este o realitate ușor perceptibilă că în destule dintre țările vestice, scandalurile de corupție în care sunt implicați politicieni aflați la guvernare, uneori chiar la vârf, sunt tot mai numeroase. O privire aruncată peste analizele de specialitate din ultimii ani arată că fenomenul corupției „oficiale“ se extinde aproape constant în destule dintre țările vesteuropene (cele mai „fidele“ acestei tendințe par a fi Grecia, Franța, Germania, Marea Britanie, Spania și Portugalia; Italia este, din punctul acesta de vedere, un caz special, care cred că ar trebui tratat în consecință). Prin urmare, nu mi se pare deloc exclus ca deteriorarea încrederii în oamenii politici democrați și în partidele lor să se afle într-o legătură directă, inclusiv cu creșterea corupției guvernamentale. Deși nu am văzut analize de acest gen, îmi este greu să cred că patru milioane dintre francezii care au votat cu Le Pen au făcut-o mai ales pentru că ar fi de acord cu xenofobia și rasismul extremei drepte, cu introducerea pedepsei cu moartea, cu interzicerea avortului sau pentru că nu ar fi în stare să observe populismul retoricii lui Le Pen. Sunt exemple și în alte cazuri, însă, vorbind numai de alegerile din Franța, cred că nu sunt deloc un detaliu acuzațiile serioase de corupție care îi sunt aduse de mai mulți ani lui Jacques Chirac. Actualul președinte al Franței - reales într-un scrutin care a ținut cu sufletul la gură întreaga comunitate democratică - are în spate acuzații grave de corupție (vizând atât anii în care Chirac a fost primarul Parisului, cât și cei ai primului mandat la Elysée), în toamna anului trecut, atunci când acuzațiile au atins apogeul - și când era de așteptat că vor veni, în sfârșit, clarificările necesare - Chirac a refuzat orice explicație, invocând „imunitatea prezidențială“ într-o manieră rar întâlnită în lumea civilizată. După alegeri, au existat voci care au reproșat alegătorilor francezi emoțiile pe care le-au dat lumii întregi. Și totuși, mie mi se pare că acele voci, Jacques Chirac și politicienii democrați, din Franța sau de oriunde, ar trebui să nu uite foarte curând lozincile prin care francezii care s-au opus extremismului populist al lui Le Pen - votând în final masiv cu Chirac - le-au purtat pe străzile marilor orașe. Prin lozincile lor, francezii au avertizat inclusiv că nu mai vor ca altădată să fie siliți să aleagă între corupție și extremism. Cu ocazia festivității de premiere a copiilor instituționalizați la concursul „Floare de Colț“ Surprize de 1 iunie de la Baroneasa Nicholson Raportorul european declară că o fundație românească face teste pe copii . Coordonatorul programului de la Centrul „Sf. Ecaterina“ susține că afirmațiile nu au nici un sâmbure de adevăr O sărbătoare care se dorea a fi închinată Zilei copiilor s-a transformat ieri într-un sâmbure de scandal. Centrul de Informare al Uniunii Europene a găzduit ieri premierea copiilor instituționalizați care au participat la concursul „Floare de Colț". în ciuda faptului că evenimentul ar fi trebuit să fie unul cât se poate de festiv, discuțiile dintre membrii Guvernului, raportorul european, Emma Nicholson și ziariștii din sală au luat o altă turnură. Baroneasa Nicholson a afirmat că România este pe drumul cel bun, dar mai are multe de făcut în ceea ce-i privește pe copiii instituționalizați. Pentru a fi mai clară, baroneasa a dat exemplul unui centru de plasament din București, unde „o organizație neguvernamentală îi ține pe copiii mici într-o cameră închisă și întunecoasă și îi filmează, datele centralizându-se și fiind trimise în străinătate pentru a se hotărî dacă micuții sunt adoptabili sau nu“. Coordonatorul proiectului de la Centrul „Sf. Ecaterina" susține că, dimpotrivă, este vorba de niște studii nepericuloase, făcute copiilor, pentru a observa evoluția psihică și fizică a acestora pe o perioadă de trei ani. pagina 3 O posibilă consecință a cazului „Mirică“ Conducerea SRI Iași a fost demisă! Conducerea SRI a decis eliberarea din funcție a șefului secției județene Iași și a celor doi adjuncți ai săi. Conform comunicatului Birorului de presă al SRI, motivul destituirilor este „managementului defectuos" și nerespectarea ordinelor. Locotenent-colonelul Cornel Dogaru și locțiitorii săi, colonelul Mihai Constantinescu și locotenent-colonelul Gheorghe Călinescu, au fost eliberați din funcții, „ca urmare a managementului defectuos al activității și a neexercitării atribuțiilor privind respectarea ordinelor și normelor interne" se mai arată în comunicat. Se pare că aceste măsuri extreme au fost luate în urma unui control recent al Direcției SRI, conform anunțului. Această măsură a fost adoptată în urma unui control recent făcut la secția județeană Iași. Cei trei ofițeri au fost puși la dispoziția SRI, iar noul șef este colonelul Tiberiu Simion, locțiitor fiind locotenentcolonelul Radu Voroneanu. Un fost subofițer de la SRI Iași, Adrian Tiberiu Mirică, a fost arestat, recent, după ce a fost prins în flagrant în timp ce încerca să furnizeze unei persoane date și informații cu caracter secret. Debut exploziv al Campionatului Mondial de fotbal Campioana mondială, învinsă de Senegal Mare surpriză la Seul, în meciul de gon, la Lens. Lipsiți de vedeta Zinedine deschidere al Campionatului Mondial de Zidane, însă tratând meciul cu supe Fotbal. Deținătoarea titlului, Franța, o prioritate, francezii au ajuns în ingrata si tușii cu stângul în actuala ediție, fiind înaite de a fi condamnați să învingă în urmăvinsă cu 1-0 de Senegal, printr-un gol toarele două jocuri din Grupa A (cu Urumarcat de Bouba Diop (min. 30), jucător guay și Danemarca) pentru a se califica, care activează în campionatul din Hexapagina 3 manualelor în vremea ministrului Andrei Marga Guvernul mută scandalul pagina 6 Iliescu și Năstase caută responsabilii pentru măsurile de protecție față de mass-media Presa, pretext de reglare de conturi In PSD „Reporters sans Frontieres“ apără drepturile ziariștilor români în războiul cu autoritățile Asociația „Reporters sans Frontieres" (RSF) a sărit în apărarea ziariștilor români, cerându-le președintelui Ion Iliescu și premierului Adrian Năstase să înceteze ofensiva împotriva presei. După Amnesty International și Asociația Mondială a Ziariștilor, Guvernul se vede criticat pentru a treia oară în decurs de numai o săptămână de o organizație internațională de prestigiu și asta din pricina atitudinilor sale nedemocratice. Ca reacție, în ceasul al doisprezecelea, premierul a dat înapoi, explicându-le prefecților adunați la videoconferința săptămânală cât de importantă este relația cu presa, pe care cu doar o săptămână în urmă o acuza că face jocurile unor grupări cu interese obscure. Și, cum din afacerea strategiei de contracarare a atentatelor informaționale la adresa României și Ionat a ieșit Palatul Cotroceni și nu Palatul Victoria, Năstase și-a permis chiar luxul de a lăuda presa pentru rolul ei atât de necesar democrației... Promițând totodată că nu va lăsa relațiile dintre Guvern și presă să se mai tensioneze, pagină 3 In dosarele Tărău, Lele și Panait Tanase Joița uită azi ce a spus ieri Procurorul general nu știe foarte bine ce fel de analiză a solicitat IMS, în timp ce procurorul Picioruș este sigur că Panait avea un comportament anormal Procurorul general al României, Tănase Joița, a continuat ieri să se contrazică pe sine și instituția pe care o conduce. El a declarat că procurorul orădean Alexandru Lele este cercetat pentru mită și că dosarul în care este implicat acesta nu are nici o legătură cu cel al lui Adrian Tărău. Anterior însă, potrivit comunicatelor remise de Ministerul Public, acuzația adusă lui Alexandru Lele era aceea că a administrat greșit probele în cazul Tărău și că arestarea acestuia din urmă a fost ilegală. Tănase Joița s-a contrazis și în ceea ce privește solicitarea către Institutul de Medicină Legală privind analiza psihopatologică în cazul lui Cristian Panait. Procurorul general a invocat un ordin care stă la baza acestei solicitări, prin care se stabilea posibilitatea expertizării unei persioane, din punct psihologic, cerându-se informații despre o anumită boală și simptomele acesteia. pagina 2 Tablete ie senilor Dumitru ȚEPENEAG Revista Nouă de la Ploiești - Iar ai adus vorba de Manolescu! mă ceartă Pastenague după ce s-a întors din sud-vest. Ești obsedat. Chiar ăsta e cuvântul obsedat. Nu se poate chiar așa! Avea dreptate, îmi venea să intru în pământ de rușine. De ce mă ocup eu de băiatul ăsta care nu merită nici atâtea laude, nici atâtea invective? Un critic oarecare, umflat cu pompa din motive care mie îmi scapă. S-ar putea ca tocmai încrâncenarea mea să-l salveze pentru posteritate, mă - Acum devii tu megaloman! trage Pastenague de mânecă, dar cine mă mai poate opri... - Ai dreptate! Ar trebui să nu mai vorbesc și să nu mai scriu despre el. Pur si simplu să nu-i mai rostesc numele. - E deja cam târziu! Numele voastre, vor fi legate pentru totdeauna în istoria literaturii. - Ar fi fost oricum legate, grație revistei de la Ploiești. - Care revistă de la Ploiești? Prin 1967, Ștefan Bănulescu a încercat să creeze o revistă la Ploiești. Ar fi urmat să se cheme „Revista nouă".A strâns în jurul lui o echipă redacțională din care făceau parte Nicolae Manolescu, redactor-șef adjunct, Ion Bălu și majoritatea membrilor grupului oniric: Leonid Dimov, Virgil Mazilescu, Vintilă Ivănceanu, Iulian Neacșu și cu mine. (continuare în pagina 10) De pe margine Dorn BRAIA] O astfel de nostalgie Influență pagina 4 Autoritatea Electorală Permanentă autonomă, dar la mâna Guvernului pagina 4 Imigrație 60 de români au cerut azil în Finlanda în numai 2 zile pagina 5 Calamitate 100 de gospodării inundate pagina 6 Declarație Adrian Năstase: „Munca este mai importantă decât proprietatea“ pagina 7 Divizia A Național sau Dinamo, asta-i dilema pagina 8 Decizie Turcia ridică restricțiile impuse kurzilor, după 15 ani pagina 9 comp. ; Pentru veșnică aducere aminte pagina 11 ^