Cotidianul, septembrie 2002 (Anul 12, nr. 205-229)

2002-09-02 / nr. 205

GRATUIT suplimentul Astăzi vă oferim Litere, Arte, IdeiCotidianul Anul XII, numărul 205 (3369), luni, 2 septembrie 2002,12 pagini, două ediții. 5000 lei Fondator ION RAȚIU Director onorific Octavian Paler condiționează aderarea la NATO de reparațiile acordate evreilor pagina 4 „B’ nai B’ rith International“ Editorial Ioana LUPEA Despre unitate și democrație în UDMR roblema scindării UDMR a fost repusă în presa maghiară din România și din Ungaria, din nou, în această vară. Speculația a apărut firesc, ca urmare a absenței liderilor UDMR de la Universitatea de vară Bálványos din Tușnad și organizarea, în aceeași perioadă, a unui forum alternativ de către conducerea Uniunii împreună cu miniștri ai Cabinetului Năstase. Un subiect de sezon, cum l-a numit lucid un observator profesionist al vieții interne a UDMR, dar și un prilej pentru cele două tabere în a-și expune punctele de vedere asupra celor două principii fondatoare ale organizației, unitate și democrație. Pentru liderul UDMR Marko Bela, unitatea este valoarea care trebuie menținută cu orice preț de către UDMR „Cei care dezbină această unitate nu fac altceva decât să diminueze șansele de supraviețuire ale comunității maghiare“, a declarat acesta recent pentru cotidianul Szabadság. Președintele Blocului Reformist Toro T. Tibor pledează pentru primatul democrației interne, fără de care unitatea n-ar mai fi puterea UDMR Evident cei doi adversari politici folosesc noțiuni care le definesc poziția în organizație, unitatea fiind cuvântul celui puternic care sancționează orice alt traiect de gândire și acțiune, democrația celui slab care, numai invocând-o, mai poate să se facă auzit, în acest moment în Uniune nu mai există însă nici unitate și nici democrație, atâta timp cât consensul se obține la schimb în cel mai bun caz, sau prin șantaj, vezi demonizarea celor care au o altă părere decât liderul, iar democrația este nefuncțională întrucât deciziile politice majore se iau fără negociere internă. Ce înțelege conducerea UDMR prin unitate: dacă nu ești de acord cu noi, ești împotriva comunității. Acest tip de mentalitate amintește de dogmatismul FSN de la începutul anilor ’90, iar demonizarea, utilizată împotriva intelectualilor, studenților, maghiarilor de către naționaliștii postrevoluționari este astăzi preluată de către UDMR. Să luăm două exemple recente mai puțin cunoscute opiniei publice românești: cazul primarului de la Odorheiul Secuiesc Szász Jenő și cel al cotidianului de limbă maghiară Krónika. Primarul Szász Jeno este cel care la alegerile din 2000 a învins UDMR refuzând să se supună procedurii interne de desemnare a candidatului, pe care a considerat-o măsluită. Critic constant al manierei prin care conducerea UDMR își impune deciziile, Szász se vede astăzi supus unui referendum cetățenesc care urmărește demiterea lui, pus la cale, se pare de oligarhul local Verestoy Attila, deși acestuia i se pot imputa unele excentricități, dar nu și faptul că nu a administrat cum trebuie localitatea. Cotidianul Krónika a îndrăznit să publice la începutul lui august un articol despre fonduri alocate de la bugetul de stat Fundației Communitas condusă de membri ai staff-ului Uniunii, cum ar fi Takacs Csaba, cheltuite netransparent. Ca represalii, la scurt timp după acest episod în cotidianul maghiar socialist Népsabadsag apărea o notiță nesemnată despre banii pe care i-ar fi primit acest ziar de la guvernul Fidesz. Știrea din Nepsabadsag se află la loc de cinste pe site-ul Guvernului României, nu și articolul despre Fundația Communitas care-l privește mai degrabă pe contribuabilul român întrucât și acolo sunt banii lui. Campania de demonizare se duce pe două fronturi în interiorul comunității maghiare și pentru opinia publică românească. Pentru maghiari, mesajul este că orice atac împotriva conducerii UDMR care reprezintă comunitatea și nu există la ora actuală nici un sondaj care să ateste ce dorește maghiarimea este împotriva intereselor comunității. Românii cred și ei că Marko Bela, Verestóy Attila, Frunda György sunt mai buni decât Tőkés László și Blocul Refor mist asimilat radicalilor, campania de delegitimare a acestora fiind dusă cu ajutorul partenerilor politici români, fie că se numesc CDR sau PSD. Iată ce declara premierul Adrian Năstase referitor la modificarea articolului 1 din Constituție: „Nu vom ceda la presiunea unor grupuri din UDMR care doresc renunțarea la statul național“. Nu am auzit pe nimeni de conducerea UDMR să declare public că statul multinațional nu este dorința lui Tőkés sau a Blocului Reformist ci a UDMR De unde se vede că unitatea la care face apel Marko Bela este numai o demagogie de uz intern. Parteneriatul cu PSD a afectat, se vede, structural Uniunea care seamănă din ce în ce mai mult ca tip de acțiune și discurs cu partidul la putere. Logica după care UDMR a pornit la drum alături de PSD îi poate afecta însă interesele pe termen lung. Care a fost compromisul pentru Legea fondului funciar? Votul în favoarea altor legi care afectează dezvoltarea democrației în România, implicit viitorul comunității maghiare. Chiar dacă proiectele identitare au fost abandonate pe termen scurt, realizarea acestora nu este posibilă decât într-un stat de drept. Bunăstarea maghiarilor nu depinde numai de redobândirea proprietăților ci și de climatul economic general din România. Fără această viziune integrată, tinerii maghiari vor continua să părăsească Transilvania, din ce în ce mai mulți. Fără o viziune comunitară, construită prin negociere cu facțiunile din Uniune și cu societatea civilă, UDMR va rămâne în P o m Datele financiare arată că societatea a înregistrat totuși profit Falimentul RomTelecom, păcăleala grecilor Pentru a convinge statul să accepte majorarea de capital, Telecom se joacă cu nervii contracandidaților la privatizare n tr y 1 la Falimentul RomTelecom, anunțat de directorul societății în urmă cu o lună, pare o păcăleală menită să convingă autoritățile române să admintă majorarea de capital propusă de OTE. Prin această operațiune, compania elenă ar cumpăra pentru o sumă modică (avansată deja la circa 230 de milioane de dolari) 51% din acțiunile societății, fără ca statul să primească vreun ban. Mai nou, în strategia pusă la cale de greci pentru a obține majoritatea acțiunilor se vehiculează ideea formării unei alianțe cu o companie de telecomunicații. Această alianță ar urma să participe nu la privatizarea societății, așa cum ar prefera autoritățile române, ci la majorarea de capital, în pledoaria pentru majorarea de capital partea elenă a avansat chiar ideea falimentului companiei, chiar dacă ultimele date financiare arată înregistrarea de profit. Jocul de a „uite falimentul, uite profitul" nu face decât să îndepărteze posibilii concurenți pentru privatizarea societății românești. pagina 3 MApN se luptă cu glonțul și ștreangul o pușcă și un moment de singurătate... Țeava armei este rece, iar gustul vieții, amar... Zidurile cazărmii sunt din ce în ce mai apăsătoare, iar instrucția, plantoanele, corvezile la bucătărie și sectoare nu se mai termină. Din libertatea de odinioară n-au mai rămas decât orele drămuite și răscolitoare ale permisiilor date când și când. Scrisorile de acasă aduc în inimă zbuciumul. Iubita a fugit cu altul. Părinții abia au cu ce să-și ducă zilele. Bucuria de a trăi s-a spulberat, iar disperarea a pus stăpânire pe gânduri, pe suflet, pe întreaga făptură. Dar poate că tot zbuciumul se va termina după ce glonțul va țâșni pe țeavă... Poate că dincolo nu există nici trădare, nici dezamăgire, nici umilințele îndurate din partea camarazilor mai mari sau a comandantului, nici spectrul de a deveni șomer după ani întregi în slujba Armatei, nici rușinea de a nu le putea oferi copiilor o farfurie din care să se sature. Poate că dincolo există, în sfârșit, doar liniște. pagina 2 Ce ți-e scris în frunte ți-a pus Imnurile electorale reflectă soarta partidelor PSD a cântat „Hora Unirii“ și a ajuns să joace cu toată lumea, în timp ce PD mai speră într-o „reînviere“ în sondaje . O dată la patru ani partidele politice au o singură preocupare, ca în timpul campaniei electorale să fie cât mai pe înțelesul cetățenilor, potențiali alegători. • Problema e oarecum rezolvată de un cântecel pe post de imn electoral, care trebuie să fie o melodie cu priză la public și prin care electoratul să reușescă să diferențieze cât de cât „oferta" partidelor politice. • Imnurile electorale au o viață destul de scurtă, cele câteva luni cât durează campania electorală, în rest se lasă praful peste ele. • După doi ani de la alegerile generale, cântecelele de campanie pentru popor încă sunt o oglindă a fomațiunilor politice care le-au promovat. Astfel, PSD (fostul PDSR) a cântat „Hora Unirii" ,atât în timpul campaniei electorale, când s-a aliat cu PSDR și cu PUR, cât și după câștigarea alegerilor, când, pentru a avea majoritatea parlamentară, a încheiat protocoale de colaborare cu formațiunile politice ale minorităților. PNL a arătat, prin propria-i evoluție, ce vrea să însemne libertatea și nesupunerea, iar PD încă mai speră într-o „reînviere" în sondaje. pagina 3 în octombrie, la Vatican Teoctist și Papa, runda a doua Cei doi vor discuta problema retocedării lăcașurilor de cult ale catolicilor Problema retrocedării lăcașurilor de cult ale catolicilor va fi unul dintre subiectele discutate de Patriarhul Teoctist împreună cu Papa Ioan Paul al II-lea. Preafericitul Teoctist va fi primit de Papa Ioan Paul al II-lea pe 7 octombrie, în prima zi a vizitei sale oficiale la Vatican. La începutul lunii iunie, Papa Ioan Paul al Il-lea le-a trimis autorităților române o scrisoare prin care le îndemna să retrocedeze lăcașurile de cult ale catolicilor. Criticul literar Alexandru Cistelecan, de confesiune greco-catolică, a declarat, citat de BBC, că Vaticanul nu face nici o diferențiere între romanocatolici și greco-catolici. Cu toate acestea, singurii catolici din România care au mari probleme în legătură cu retrocedarea unor lăcașuri de cult, aflate acum în proprietatea Bisericii ortodoxe, sunt cei de religie greco-catolică. Vizita IPS Teoctist la Vatican va dura șapte zile, iar pe agendă sunt înscrise întâlniri cu înalți clerici de la Vatican, cu președintele și prim-ministrul Italiei, precum și cu reprezentanți ai comunităților ortodoxe românești din Italia. „Vizita are un caracter ecumenic și este un răspuns al Patriarhului Teoctist la invitația făcută de Papa Ioan Paul al lI-lea", a declarat purtătorul de cuvânt al Patriahiei Române, Costel Stoica. Vă reamintim că Papa Paul al ll-lea ne-a vizitat țara la începutul lunii mai 1999. Vizita Papei a fost caracterizată drept un moment istoric, de întâlnire între cele două biserici creștine. De altfel, vizita Papei a fost prima pe care un oficial catolic a făcut-o într-o țară majoritar ortodoxă. Grădinițele de lux La Iași, unele grădinițe au fost dotate peste noapte cu televizoare de ultimul tip sau cu computere performante deși parabeii care învață aici habar nu au ce este acela un calculator. Mobilierul modern în exces, covoarele și alte elemente decorative nu lipsesc nici ele din grădinițele ieșene. Toate aceste achiziții au fost făcute din bugetul primăriei, directorii unităților cerând sute de milioane pe motiv că trebuie să plătească curentul electric, apa și gazul, bani pe care, de fapt, i-au folosit pentru dotări. pagina 3 Mă tulbură adeseori degradările, deformările la care este supusă limba noastră așa cum o auzim rostită nu numai de trecătorii din stradă, ci de persoane ce se pretind cultivate, în unele instituții, ba chiar și emisă din studiourile Radioteleviziunii. Nu sunt, desigur, nici singurul afectat de aceste fenomene evidente de corupere a limbii ce-o vorbim, nici unicul care protestează din când în când sau care încearcă măcar să înțeleagă cauzele profunde ca și sensul simptomelor acestei adevărate patologii a limbii. Limitele limbii noastre sunt limitele lumii noastre. Sărăcirea limbii române vorbite, poluarea ei înseamnă îngustarea fruntariilor lumii românești, poluarea spațiului și așa destul de îngust al societății românești. Umanitatea noastră a fost mult timp și în multe privințe grav lezată, în traumele atât de manifeste azi ale poporului nostru recunoaștem leziunile numeroase suferite de omul denaturat al totalitarismului comunist, toți anii trăiți sub acoperișul de plumb al comunismului am nutrit convingerea că inversarea tezei binecunoscute a lui Wittgenstein - cu care se încheie Tratatul său logico-filosofic, după care ceea ce nu se poate gândi nu se poate spune, repet, inversarea acestei sentințe ar fi nu numai o propoziție perfect validă, ci ar constitui chiar o obligație, un fel de datorie morală a omului spre prezervarea umanității sale. (continuare în pagina 10)  Nicolae BALOTĂ Cuvinte bolnave Aceasta e realitatea politică originală românească Transfer Criză „Vă anesteziez, dar vă treziți singur“ pagina 4 Parma a plătit 10 milioane de euro pentru Mutu pagina 2 Dispută UE pierde teren în bătălia cu SUA pentru CPI pagina 3 Insucces Petre Roman nu răspunde chemării lui Traian Băsescu pagina 4 pagina 6 Control Curtea de Conturi verifică salariile din regii și societățile de stat pagina 7 Mangalia Concurs pentru găsirea asului din mâneca teatrului românesc pagina 10-Festival Hagi și Țiriac, pe scena „Cerbului de Aur“ pagina 12