Cotidianul, noiembrie 2002 (Anul 12, nr. 257-282)

2002-11-01 / nr. 257

ANALIZA ■ O zonă confuză DEZBATERI SI OPINII ! Petru Berteanu ■ în NATO nu vom intra cu totii PAGINA 10 PAGINA 11 Fondator Ion RAȚIU Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 257 (3421), vineri, 1 noiembrie 2002,12 pagini, două ediții, 5000 lei EDITORIAL Al treilea război mondial Octavian PALER în urmă cu un an, când lumea solidarizată împotriva terorismului nega, stăruitor, că ar fi vorba de o ciocnire a civilizațiilor, lucrurile păreau limpezi. Nimeni nu dorea, și pe bună dreptate, să le ofere teroriștilor vreo valoare de „exponenți“. încă și mai clar era de ce se refuza, energic, ipoteza unui război religios. Nici un om serios nu poate bănui creștinismul, azi, de dorința de a organiza o cruciadă împotriva Islamului. Creștinismul e o religie care nu mai produce fanatici. N-ar putea aduna nici, măcar, numărul de cruciați dați de negustorii venețieni bătăliilor pentru „locurile sfinte“, iar inchiziția a fost preluată, ca stil, ca mijloace, mai puțin ipocrizia evlaviei, de regimurile polițienești. în măsura în care se poate discuta de un război religios, azi, el este unilateral, al fundamentalismului islamic contra „necredincioșilor“. Dar cred că teroarea care a pus stăpânire, câteva zile, pe Moscova, și a lăsat în urma ei un mic cimitir, nu mai îngăduie iluzii prea multe. Al treilea război mondial e în plină desfășurare. Nu-l consemnăm, ca atare, deoarece diferă de războaiele de până acum. A început fără o declarație de război, comunicată prin ambasadori, și poartă nume diferite în cele două tabere. Una vorbește de „război împotriva terorismului“. Alta vorbește de „războiul sfânt“. E un război fără tranșee, fără comunicate de front și, practic, fără armate la vedere. O armată stă ascunsă prin sediile serviciilor secrete, ascultă telefoane, citește scrisori interceptate, scormonește prin textele de pe Internet, căutând mesaje codate, adulmecând pericole. Din când în când, face descinderi, arestează câte un suspect, pe care-l interoghează. Cealaltă armată, risipită pe glob și alcătuită din fanatici, care au ajuns să creadă că sinuciderea și crima îi transformă în martiri, are cu atât mai puțin identitate. Poartă cagule negre chiar când iese din ascunzători să pună bombe, să ia ostateci, să semene groază. Compusă, parcă, din roboți programați să ucidă, din maniaci ai terorii, ea nu mai respectă nici o regulă a războiului, omorând, de obicei, oameni nevinovați, inclusiv femei și copii. Cum s-a ajuns aici, din ce cauze și cu ce dedesubturi, nu ni se spune. Vocile oficiale din America vorbesc despre apărarea valorilor libertății și democrației, nu și despre petrol sau despre alte interese. Nici Rusia nu zice nimic de petrolul caspic. Spune doar ceea ce e adevărat că un stat cecen n-a existat niciodată. în tabăra terorismului, e invocat Allah, pentru a legitima ceea ce nu e legitimabil, dar, în partea nevăzută a „războiului sfânt“, trag sfori, cu scopuri deloc metafizice, multe regimuri putrede și corupte. Spre deosebire de cauze, consecințele se văd. Din ce în ce mai mult, ne apropiem, se pare, de un moment în care nimeni nu va mai putea fi în siguranță nicăieri. De unde să știi că, suindu-te într-un autobuz, nu te îmbarci cumva spre moarte? în cel de al treilea război mondial, nu există noțiunea de „în spatele frontului“. Ești expus oriunde. La cumpărături, în tren sau la teatru. Și, dacă nu ești în vizorul unui terorist, ești urmărit de cei care-i vânează pe teroriști, înregistrând convorbirile telefonice, controlând corespondența, depunerile de la bănci, listele cu pasageri ale avioanelor, traficul de la hoteluri. Nici în mănăstiri nu mai poți să fii sigur că nu e cineva care te spionează să afle de ce te rogi. Terorismul a obligat lumea civilizată să constate că și teroarea s-a globalizat. Rezultatul? Nenorocirile nu se limitează la morți. Democrația și libertatea sunt puse sub control polițienesc, în timp ce fanatismul își caută alibiuri pentru crimă, într-un război fără învingători. Doar cu învinși. Sper să se fi înșelat cine a zis că Dumnezeu a creat lumea, dar diavolul o va pierde. iPXo % ■*r BUCUREȘTI Consilierii PSD i-au luat primarului general aproape toate prerogativele Băsescu a rămas șef doar peste cimitire și autobuze Adrian Popescu „Dacă primarul general al Capitalei nu poate conduce orașul, o vom face noi“, declara recent războinic Doni Giugula, liderul grupului de consilieri PSD, majoritari în Consiliul General al Muncipiului București. Zis și făcut. Bătălia pentru putere din Capitală se poartă acum pe fiecare stâlp, tramvai, stradă, contor sau spațiu comercial. Consecința este că primarul general al Capitalei, Traian Băsescu, nu mai are la ora aceasta practic nici un fel de atribuții, fapt confirmat de liderul grupului de consilieri ai Opoziției, Dan Liga. „Teoretic, primarul mai poate semna alocarea de fonduri la RATB, decizii și dispoziții pentru cimitire, gardieni ^publici dar toate trebuie avizate de Consiliu. Prin modul în care au procedat consilierii PSD, ei au desființat practic funcția de primar general rămânând doar clădirea. S-au creat astfel, ilegal, șase orașe de sine stătătoare în București”, a declarat Dan Liga. Până acum, Băsescu a pierdut administrarea străzilor și a fondului imobiliar, iar consilierii se gândesc să treacă la sectoare și vânzarea spațiilor comerciale și să administreze după placul lor fondurile BEI obținute de primarul Capitalei. După ce au trecut străzile și spațiile comerciale la primăriile de sectoare, consilierii PSD încep să se gândească ce vor face cu ele. Deși pretind că măsurile privind desființarea Administrației Străzilor și Administrației Fondului Imobiliar au fost luate pentru a „scoate orașul din deriva în care l-a dus Băsescu”, pentru „stoparea birocrației a abuzurilor”, reprezentanții consilierilor PSD recunosc că la o adică, nu este exclusă de exemplu vânzarea spațiilor comerciale prin intermediul primăriilor. „Dacă Parlamentul adoptă Legea vânzării spațiilor comerciale, Consiliul general ar putea să dea competența sectoarelor să înregistreze aceste imobile. Nu înțeleg care ar fi problema“, a lăsat să-i scape porumbelul liderul grupului de consilieri ai PSD, Doru Giugula. Continuare în ✓ Demisiile consilierilor PD și PNL din Consiliul General al Capitalei s-au întors împotriva lui Traian Băsescu ✓ în timp ce Băsescu se află în Canada, consilierii PSD îi restrâng atribuțiile una câte una ✓ Capitala s-a transformat în șase orașe mai mici, conduse de PSD ✓ Ieri, 500 de membri ai PD au demisionat și au trecut la partidul de guvernământ , PAGINA 3 CONFLICT Războiul SUA cu Irakul ar putea începe în februarie 2003 Concentrare de forțe americane în zona Golfului Persic Statele Unite au devenit din ce în ce mai nerăbdătoare în Bagdad. în același timp, în cadrul Consiliului de Securitate privința declanșării unui război în Irak, consolidându-și negocierile dintre SUA și Franța pe marginea rezoluției prezența militară în Golful Persic, în așteptarea unei împotriva Irakului par a fi aproape de final, un vot fiind intervenții armate în cazul că misiunea inspectorilor ONU așteptat în acest sens săptămâna viitoare, pentru dezarmare va fi obstrucționată iar de autoritățile de la PAGINA 3 INEDIT Curtea de la Strasbourg, supapa de refulare a românilor Un ieșean solicită la CEDO despăgubiri pentru devalorizarea pensiei Un pensionar ieșean va da în judecată statul român la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) de la Strasbourg, reclamând că nu i-a fost indexată pensia în raport cu devalorizarea monedei naționale față de dolar, după ce instanțele românești i-au respins acțiunea. Dumitru Cojocaru (70 de ani) a lucrat, timp de 39 de ani, ca mecanic la o întreprindere de transport din Iași, ieșind la pensie cu 2583 lei, echivalentul a circa 130 de dolari, la vremea respectivă. Cojocaru a declarat că, potrivit calculelor sale, statul ar mai trebui să-i dea 130 de milioane de lei, suma reprezentând indexările de care ar fi trebuit să beneficieze până în prezent. „De la 127 de dolari, cât era atunci, am ajuns la 63 -64 de dolari, deci diferența de dolari mi-a luat-o statul român; în plus, eu mi-am plătit dreptul la pensie, iar statul nu avea nici un drept să-mi lezeze mie dreptul la pensie“, a declarat Cojocaru. Pensionarul ieșean susține că s-a adresat instanțelor din Iași, cazul său ajungând la Curtea Supremă de Justiție, unde acțiunea, îndreptată împotriva ministerelor Muncii și Finanțelor, i-a fost respinsă. în aceste condiții, el s-a adresat la CEDO, primind deja, de la această instituție, formularele pentru începerea procesului. Potrivit avocaților ieșeni, pensionarei ar putea avea câștig de cauză în fața statului român. „Statul are obligația asigurării unei pensii aduse la zi la valoarea dolarului. Atunci când s-au colectat fondurile pentru pensie, leul avea o anumită valoare, pensia ar trebui să țină cont de această fluctuație leu-dolar“, a declarat avocatul Mariana Bâzdâra, membru al Baroului de Avocați Iași. Dumitru Cojocaru trebuie să trimită la CEDO formularele completate cu datele sale, după care CEDO va decide dacă îi va admite acțiunea. TABLETA DE SCRIITOR Ambasadorul Braziliei , Dumitru Țepeneag - Văd că n-ai rămas prea plăcut impresionat după colocviul de la Sinaia... - A plouat tot timpul! - Lasă ploaia!... - Am fost și cam bolnav. - Bine, bine! Asta e altceva. Dar am impresia că te-au nemulțumit participanții. Prim-ministrul ți-a displăcut, despre ministrul de Externe n-ai spus o vorbă. Nici măcar o vorbuliță cât de mică. De parcă nici n-ar fi existat... - Americanofil înrăit! - Nu-ți place decât Iliescu! - Mi-o fi plăcând Iliescu, dar el n-a fost la Sinaia. El preferă marea și-i cultivă pe scriitori. Printre politicieni e cam singurul în cazul ăsta... - Nu, serios ’’orbind! - Am o certă admirație pentru criticul literar Eugen Simion, președintele Academiei. - Lasă-l pe Simion.Tu față de prieteni nu poți să fii obiectiv. (continuare în pagina 11) PREȘEDINȚIE Ideea de alegeri anticipate are efecte colaterale neașteptate Iliescu, scos din viața politică Ideea alegerilor anticipate în 2003 nu este de bun augur pentru Ion Iliescu și ar putea marca ieșirea sa din viața politică activă. Pentru șeful statului, acesta este ultimul mandat de președinte la care are dreptul iar prin devansarea cu un an a alegerilor parlamentare față de cele prezidențiale el pierde ocazia de a candida pentru Senat. Căci pentru a fi pus pe liste trebuie să fie membru de partid, ceea ce el, ca președinte, nu are voie și, oricum, nu ar putea fi, timp de un an, și președinte și senator. La un moment dat, Năstase avansa ideea institurii calității de senator de drept pentru șeful statului, ceea ce ar presupune rezervarea pe viață a unui fotoliu de senator pentru Iliescu, fără ca acesta să mai participe la alegeri. Numai că, deocamdată, instituirea acestei funcții a fost respinsă la discuțiile premergătoare ale liderilor politici pentru revizuirea Constituției. PAGINA 3 Un contor montat la negru nu există pentru RADET Societățile care montează ilegal apometre îmbie clienții cu oferte avantajoase PAGINA 2 Societatea civilă a adormit pe genunchii presei ONG-urile, imune la febra evenimentelor Astăzi, vă oferim GRATUIT suplimentul Cotidianul Weekend PAGINA 2 Mister Muscole din Grădina Botanică O parcelă din domeniul public, expropriată în 1935, subiect de litigiu în instanță PAGINA 2 • .••••'V . .V.* . " * V tmmș; ""•"fcbaiv ■mm I