Cotidianul, decembrie 2002 (Anul 12, nr. 283-306)

2002-12-02 / nr. 283

Liviu Ioan Stoiciu REPORTAJ ■ Marii păpușari Alexandru Ciocâlteu ■ Praga - Piatra-Neamț și retur: NATO - poezie Cotidianul Ion RATTU 9 PAGINAU Fondator Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 283 (3447), luni, 2 decembrie 2002,12 pagini, două ediții, 5000 lei EDITORIAL Corupții de azi, businessmanii de mâine Președintele Ion Iliescu a identificat recent intr-o intervenție televizată momentul 6 al corupției în România , 1992. „Am spus dintotdeauna că principalul pericol al unui partid aflat la guvernare este fenomenul corupției. De aceea am și plecat din FSN in 1992“. Cred însă că la foarte puțin timp după Revoluție puterea a conștientizat oportunitățile de îmbogățire pe care le oferă proprietatea de stat privatizabilă, industrială sau agricolă și mai târziu fondurile externe. Pentru a-și consolida forța financiară și implicit politică, puterea, FSN, PDSR, CDR și PSD trebuia să-și țină interesele economice ferite de instrumentele justiției. Cum să-l anchetez sau să-l judec pe cel care m-a numit? La această întrebare simplă se reduce întreaga problemă a luptei împotriva corupției și a independenței justiției în România. Răspunsul l-a dat la București procurorul anti mafia Antonio Di Pietro: „nu se poate “. Chiar dacă ministrul X sau omul de afaceri prieten și sponsor al ministrului , nu își mai transmite mesajul prin telefon în birourile importante din Poliție, Parchet și Ministerul Justiției, sau eventual direct judecătorului, polițistul și magistratul știu că anumite persoane sunt intangibile și dacă nu știu, află, câteodată prea târziu pentru cariera lor. Acest modus operandi nu este specific României. Intr-o formă mult mai agresivă funcționează încă în Rusia, unde oligarhii cu sprijinul puterii politice și nu de puține ori prin crimă au reușit să pună mâna pe resursele energetice și marile întreprinderi. Mulți dintre ei, în special sub administrația Elțîn, au intrat in politică, fiind inaccesibili oricăror demersuri judiciare. Nici un mare oligarh sau om politic rus nu a compărut în fața instanței pentru corupție sau crimă. Prietenia ruso-americană le-a deschis căi de acces spre afacerile internaționale, motiv pentru care au decis să-și curețe urmele și să-și deschidă evidențele contabile. In zece ani probabil, oligarhii ruși de astăzi vor deveni „tycoons", adică onorabili oameni de afaceri, foarte bogați și foarte puternici. Diferența între oligarhia rusească și cea românească este că a noastră nu s-a clădit pe crimă, ci exclusiv pe trafic de inluență, mită și presiune. Astfel la nivel local s-au coagulat, poate la un an după Revoluție, grupuri de oameni politici sau apropiați ai acestora care prin metode ilegale, vânzări de active subevaluate, licitații trucate, au reușit să-și treacă în proprietate fabrici și terenuri. Deși PNȚCD a pierdut alegerile în 2001 în primul rând datorită acuzațiilor de corupție ce i-au fost aduse ar fi corect de precizat că 1996 grupurile de interese erau deja formate și constituite din oameni ai fostului FSN. „In curând nu o să mai avem ce fura ", ne aducem aminte de celebra frază a fostului premier Radu Vasile, nu foarte departe de adevăr. Odată stăpâne pe pârghiile de putere locală, politice și economice, oligarhiile au eliminat din joc orice posibil competitor, român sau străin și au început să se extindă în afara teritoriului inițial devenit neîncăpător. Câteva nume sunt de notorietate. Frații Cristescu au cumpărat masiv în județul Timiș, completăndu-și recent portofoliu cu Uzinele Sodice Govora. Iosif Armaș și Doru Ioan Tărăcilă administrează zeci de mii de hectare de teren în județul Călărași, primul dintre ei deținând echipa de fotbal Poli AEK Timișoara și stațiunea Băile Herculane. Culiță Tărăță este în regiunea Neamț stăpânul lemnului și al afacerilor cu cherestea, el primind în dar și Insula Mare a Brăilei. Multe dintre vânzări au fost în realitate puneri în posesie dar legalitatea lor nu va fi probabil niciodată cercetată. Atât timp cât justiția se află sub coordonarea Executivului, oligarhii de Dâmbovița, implicați sau ajutați de politică, sunt liniștiți: nimeni nu-și va băga nasul in afacerile lor făcute pe spinarea statului. Intrarea în Uniunea Europeană, previzibilă peste 10 ani, îi va determina însă să procedeze după modelul oligarhilor ruși, vor respecta regulile jocului devenind oameni de afaceri curați și prosperi. Atunci probabil va fi finalizată și reforma în justiție în sensul acordării statutului de putere independentă în stat, prea târziu însă pentru a mai deschide dosare îmbogățiților tranziției. fin\ LEGISLAȚIE Ministerul Justiției pregătește un proiect neclar privind activitatea de promovare a anumitor interese La granița dintre lobby și trafic de influență  t) Roxana Ristache Pentru a înlătura vidul legislativ existent în domeniul lobby-ului, Ministerul Justiției, la cererea Guvernului, a pregătit un proiect de lege. Actul cu pricina ar trebui să aibă menirea să pună capăt unor practici nu tocmai ortodoxe, cum ar fi faptul că președintele țării a făcut lobby pentru Les Gros, participând la inaugurarea acestuia, sau faptul că premierul Năstase a fost pe post de lobbist pentru frigiderele de la Arctic Găiești atunci când le-a cerut prefecților să cumpere frigidere de la această firmă. Proiectul elaborat la ministerul condus de Rodica Stănoiu are însă multe neajunsuri și el lasă loc la interpretări despre ce este lobby-ul, după cum nu distinge între trafic de influență și lobby. Mai mult, în actul normativ nu este pusă în discuție problema conflictului de interese pentru cei pe lângă care se face lobby. Textul legii privind reglementarea activității de lobby nu numai că nu prevede obligația firmelor de a face public numele clienților, dar face tot posibilul pentru a-i ascunde, ceea ce nu numai transparență nu este. Astfel, legea dă voie clienților să încheie contracte de lobby cu diverse firme prin reprezentanți, dar nu .vi x-x'v are în vedere faptul că acești intermediari ar putea ascunde identitatea clientului pe care îl reprezintă. Această prevedere contravine și ea cerinței de transparență, deoarece în activitatea de lobby trebuie să se știe exact pentru cine se face lobby și pe lângă cine. Proiectul propus de Ministerul Justiției este departe de prevederile legii similare din SUA, lege veche de 56 de ani. Astfel, în legea americană nu numai că se spune ce activități reprezintă lobby, dar, în plus, pentru o mai mare claritate, se precizează și ce nu este lobby; în plus, legea americană prevede ca lobbistul să depună la Secretariatul Senatului și Camerei Reprezentative liste în care să precizeze printre altele problemele abordate, clienții pe care îi are, organismele pe care le-a contactat în numele clientului. Neclaritățile din textul legii lobby-ului redactat de Ministerul Justiției au fost criticate și de Agenția Română pentru Transparență: „Nu se precizează clar care sunt limitele activității de lobby, pentru a deosebi de traficul de o influență. Neclaritatea va permite legii să basculeze în două direcții complet opuse. Este de neacceptat ca legea să propună ca doar profesioniștii lobby-ului să fie monitorizați, verificați și, i- controlați, dar nu și clienții și țintele activității “. PAGINA 3 ✓ Nu se face distincția dintre lobby și trafic de influență Conflictul de interese nu este nici el pus în discuție ✓ Clienții pentru care se face lobby sunt ținuți la mare taină ✓ în materie de transparență, legea românească este departe de prevederile legii similare din SUA )»»* ' V’ 'A „THE TIMES“ Mafia albaneză, stăpână pe străzile Londrei Triadele chinezilor, mafia rusească și cea siciliană pălesc în fața uneia dintre cele mai bine puse la punct structuri ale crimei organizate internaționale - mafia balcanică, condusă detașat de rețelele de traficanți albanezi. Potrivit cotidianului britanic The Times, aceștia au luat cu asalt statele apusene, din Milano la Londra până în orășelele din inima Statelor Unite, fiind implicați în trafic de carne vie, arme și droguri, sub protecția unei legi impenetrabile a tăcerii, ce ar putea umili notoria omerta. Primele semne de îngrijorare în rândul occidentalilor au apărut o dată cu primele valuri de imigranți albanezi, la începutul deceniului trecut, însă după războiul din Kosovo fenomenul a căpătat proporții alarmante, scrie ziarul citat. PAGINA 2 ANCHETĂ O hotărâre de guvern cu efecte retroactive a creat haos în rândul producătorilor de aparate de măsură neautomate Blocajul cântarelor Presiunea organismelor internaționale este folosită de multe ori de autoritățile din România pentru a argumenta adoptarea în grabă a unor acte normative, finalitatea fiind crearea unor forme fără fond. Hotărârea de Guvern nr. 749/2001, referitoare la comercializarea aparatelor de cântărit cu funcționare neautomată, a creat un adevărat haos în rândul producătorilor de cântare, efectele ei retroactive punând în dificultate chiar unități de tradiție ca Balanța SA Sibiu. Până la adoptarea acestei HG, introducerea pe piață a aparatelor de măsurare a masei se făcea printr-o așa-numită Aprobare de Model, a cărei valabilitate, instituită de Biroul Român de Metrologie Legală (BRML) putea să se întindă chiar și pe o perioadă de zece ani. Pe baza acesteia, producătorii au încheiat numeroase contracte, pe care, o dată cu intrarea în vigoare a HG 749, nu au mai putut să le onoreze, riscând să fie dați în judecată de beneficiari. în aceste condiții, s-a ajuns la un adevărat haos. O parte dintre producători au încercat să nu respecte noile reglementări, introducând pe piață aparate de cântărit nemarcate corespunzător (așa cum s-a întâmplat cu Balanța SA Sibiu), fiind amendați drastic de organele de control ale BRMS. Alții și-au sistat temporar investițiile, ajungând în pragul falimentului, iar un număr important dintre ei sunt deciși să acționeze în judecată Biroul Român de Metrologie Legală și Ministerul Industriei și Resurselor, care au promovat și susținut acest act normativ, motivând că în statele UE au existat zece ani de tranziție, timp în care cele două tipuri de reglementări au funcționat în paralel. PAGINA 10 TABLETA DE SCRIITOR Intelectualitatea necesară a Nicolae Balotă Dominată de actele sângeroase ale Terorii, actualitatea pare să excludă orice seninătate, într-o lume a amenințărilor difuze, omniprezente, în care turiștii pașnici dintr-un colț aparent ferit al Africii pot să sară în aer o dată cu ucigașii lor, nu mai este nici o insulă calmă, nici un sanctuar protector. Istoria actuală este cu adevărat aceea a unei lumi ce și-a ieșit din țâțâni. Privind jurnalele televizate, ascultându-le pe cele radiodifuzate, citind presa din lumea întreagă ți se înfățișează un spectacol ce-ți amintește vedenia profetului Ezechiel: “Și privind eu, am văzut o mână întinsă spre mine și în ea o hârtie strânsă sus, și a desfașurat-o înaintea mea, și am văzut că era scrisă și pe o parte și pe alta: plângere, tânguire și jale era scris în ea”. N-am fost niciodată de părerea bătrânului nostru cronicar cu privire la “bietul om sub vremi”. (continuare in pagina II) EVENIMENT EDITORIAL Mâine, la ora 16.00, în Lăptăria lui Enache va fi lansat cel de-al cincilea volum din jurnalul lui Ion Rațiu » NATO, a fi sau a nu fi „Marele Lobby : România în NATO“ este cartea unui început de drum pentru țara noastră la care Ion Rațiu a fost un actor activ. în 1994 se vorbea serios în cancelariile occidentale despre extinderea Alianței spre est, despre poziția prezentă și viitoare a Rusiei. Expulzat din politica internă a României în urma unor jocuri de interese, liderul țărănist asistă la discuțiile neoficiale pe tema transformării NATO și reușește să schimbe cursul unor hotărâri inițial defavorabile României, însemnările apropae zilnice ale liderului țărămist din 1994 dezvăluie culisele deciziei de la Praga de anul acesta. Pe fundalul luptei sale pentru atingerea interesului național de desfășoară, derizoriu, o luptă politică internă pentru putere. PAGINA 2 i; I O femeie din 30, ucisă de propriul soț ! Organizația Mondială a Sănătății avertizează asupra pericolului violenței domestice PAGINA 2 Cozmâncă își amenință supușii cu remanierea I PSD-iștii din administrația locală au toate motivele I să vrea alegeri anticipate PAGINA 3 Codul Muncii desființează cărțile 9 9 de muncă 1 Guvernul, sindicatele și patronatele s-au înțelesde 1 decembrie, semnând în consens proiectul unui act normativ PAGINA 31 Decembrie cu decorații 9 pentru tot Cartierul Primăverii Ziua Națională, sărbătorită mai mult la Cotroceni decât la Arcul de Triumf . PAGINA 4 Fotbal disproporționat Dinamo a învins pe Poli Timișoara doar după patru eliminări de la gazde PAGINA 3