Cotidianul, mai 2003 (Anul 13, nr. 99-124)

2003-05-01 / nr. 99

DEZBATERI SI OPINII 1 ■ Organizația reticulară vs. ierarhia corporatista Daniel Uncu PAGINA 11 ■ Politicianism ieftin legat de susținerea culturii române Liviu Ioan Stoiciu I EDITORIAL Bogdan TEODORESCU La începutul anilor '80, spuneau, pe scenele caselor de cultură ale studenților, la Costinești și pe unde mai erau invitați, lucruri pe care te temeai să le spui între patru pereți. Cine vroia să facă umor studențesc trebuia să se raporteze la ei ca la un soi de prag la care oricum știa că nu avea cum să ajungă. După Revoluție, când libertatea noucâștigată a adus și inevitabilul prost gust și inevitabilul kitsch și vulgaritățile și mârșăria situate la rang de umor și justificate de audiență, au continuat cu același stil elegant și cu aceeași ironie devastatoare. Spectacolele lor faceau săli pline, chiar dacă nu erau nici șașe, nici fete mai mult sau mai puțin dezgolite, nici bancuri ce frizau schizofrenia și nici sexualitate, că așa e bine în democrație. Și-au bătut joc de orice om politic român și au parodiat orice situație posibilă, dar mai presus de orice au surprins în textele lor omul de rând, românul de serviciu, cel care, de fapt, este autorul tuturor lucrurilor pe care le vedem și în mijlocul cărora trăim. Inovația nu a fost satira la adresa puternicilor zilei... Asta se mai făcuse. Ci permanenta căutare a imaginii reale a cetățeanului obișnuit. Șmecher, dar și prost, leneș și profitor, dornic de câștiguri fără muncă și guraliv, bețiv și violent, afemeiat și păgubos, românul din lumea Divertis, deși parodiat și stilizat, seamănă, uneori îngrijorător de mult, cu ceea ce este pe strada ta și, de multe ori, chiar în casa ta. Nu cred că există un subiect pe care nu l-au abordat, nu cred că există defect de care n-au râs, nu cred că există situație hilară pe care să n-o fi prezentat. Magia Divertis pornește de la toată tristețea aflată în spatele fiecărui hohot de râs. In fond, suntem o țară tristă plină de umor și cel mai simplu mod în care poți vorbi despre români este umorul. Și cel mai complet. Dacă ținem bine minte, am spus bancuri când ne era frig, când ne era foame, când ne era frică și ne-a trecut, în fața filmelor de doi lei apărute după Revoluție, care încearcă să înghesuie sfârșitul de veac XX în niște metafore absurde și obosite, în fața agresiunii știrilor de interes general, în principiu scăldate fie în sânge, fie în ridicol, în fața prezentărilor savantdubioase ale diverșilor oameni de știință fără facultăți și fără opere care bântuie ecranele diverselor televiziuni, care încearcă să explice acest popor și destinul său, imaginea Divertis despre români este fără îndoială singura autentică. Fiindcă, oricât s-ar putea să pară de ciudat, cei de la Divertis au știut întotdeauna când să se oprească și ce anume nu se poate face și mai ales au înțeles că umorul de calitate nu poate exista în afara moralei. Marea reconfortare pe care existența grupului Divertis o reprezintă pornește din constatarea că în această Românie complicată și cu susul în jos, totuși pot să existe, să funcționeze și să aibă și succes structuri valoroase. Ceea ce înseamnă că poate mai sunt niște șanse. V __ 1 Fondator Ion RATIU , Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 99 (3569), joi, 1 mai 2003,12 pagini, două ediții, 5000 lei ui Alina Stanciu Datele Institutului Național de Statistică arată că doar una din 8 persoane cu vârsta de până la 25 de ani are un loc stabil de muncă. Acest fenomen este în oarecare măsură accentuat și de politica promovată de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, care intenționează să nu le mai acorde ajutorul de șomaj absolvenților și să dea câteva milioane de lei la angajare. Ministerul Muncii susține că această măsură se impune deoarece populația activă este de doar 3,5 milioane persoane, iar tinerii absolvenți, o forță potențială de muncă, nu trebuie să devină inactivi. Totodată, România se confruntă de câțiva ani cu fenomenul „subocupării invizibile“, adică majoritatea tinerilor români sunt nevoiți să desfășoare activități inferioare nivelului lor de pregătire. Potrivit unui studiu al INS, 8,2% dintre persoanele ocupate au declarat că desfășoară o|| activitate în care nu !!! folosesc la maximum pregătirea lor profesională, mai mult de jumătate dintre acestea prestând munci agricole. Dacă 12,5% dintre persoanele ocupate care au vârste cuprinse între 15 și 24 de ani acceptă să desfășoare o activitate care este sub pregătirea lor profesională, din rândul celor între 50 și 64 de ani, numai 6,4% acceptă o asemenea situație. Cu toate că datele sunt îngrijorătoare, comparația între 2001 și 2002 arată o scădere a ponderii persoanelor care desfășoară activități inferioare nivelului lor de pregătire. Pe de altă parte, statisticile arată că aproximativ 60% dintre persoanele ocupate sunt nemulțumite de veniturile obținute, iar mai mult de două treimi dintre tineri apreciază faptul că remunerația pe care o primesc nu corespunde muncii desfășurate. Indiferent de vârstă, românii care lucrează se mai plâng de condițiile de muncă, de numărul de ore lucrate, de siguranța postului și de ambianța de lucru. PAGINA 3 W STATISTICA Potrivit INS, numai unul din opt tineri cu vârsta de până în 25 de ani este angajat Tinerii supracalificați, prost plătiți sau șomeri ! Mai mult de două treimi dintre tinerii care lucrează consideră că au salarii mai mici decât ar merita 1/ 12,5% dintre cei care sunt activi au ocupații sub pregătirea profesională . Peste 30% dintre angajați se plâng de condițiile de muncă . Proaspeții absolvenți vor rămâne și fără ajutorul de șomaj STRĂZI Birocrația și vremea proastă sunt vinovate, în opinia edililor Bucureștiului, de neasfaltarea arterelor de circulație Promisiunile trec, gropile rămân Deși ieri, 30 aprilie, a expirat termenul până la care autoritățile locale bucureștene au promis că vor termina de asfaltat gropile din străzile Capitalei, drumurile au rămas așa cum erau în urmă cu două luni, iar responsabiliatea de nerespectare a termenului o poartă, ca de obicei, vremea proastă și ceilalți. Explicațiile autorităților locale ar fi multiple și vinovații se arată cu degetul, unul dintre ei fiind fostul director al Administrației Străzilor din cadrul Primăriei Capitalei, Valentin Teodorescu, demis de Consiliul General al Municipiului București, săptămâna trecută. Dar demiterile nu repară drumurile și nu scuză promisiunile neonorate. Edilii de la sectoare și primarul Capitalei se atacă unii pe alții în problema străzilor pline de gropi. De la începutul anului și până acum, străzile au fost aruncate de la Primăria Capitalei la primăriile de sector, pentru ca la scurt timp acestea să se întoarcă de unde au plecat, într-un haos desăvârșit, în curtea lui Băsescu. Dacă primarul General al Capitalei consideră că prin ping-pong-ul făcut de consilierii cu străzile s-au pierdut patru luni în care multe gropi ar fi putut să fie „popite“, primarii de sector cred că alții sunt vinovații. Traian Băsescu afirmă că puținele lucrări efectuate până acum de primăriile de sector sunt de foarte slabă calitate, nu vor rezista prea mult timp și, în plus au costat mult prea mulți bani. La rândul lor, primarii de sectoare au „conștiința împăcată“ și spun că dacă străzile ar fi rămas la ei, asta ar fi soarta acestora. Dan Alexandru Darag bont spune că nu a apucat să asfalteze nici un bulevard deoarece „timpul a fost prea scurt pentru a putea face ceva, Băsescu luându-ne străvizile înapoi imediat“. Viceprimarul general al Capitalei, loan Enciu, a prins între Băsescu și sectoare, consideră că pentru eșecul asfaltării, la vremea proastă e de vină. PAGINA 2 ti felt STIINȚĂ ȘI SĂNĂTATE * » 1 ■ Mormântul lui Gilghamesh, descoperit în Irak ■ Obezi din cauza anxietății pagina so NATO Extindere în numele unității transatlantice Extinderea Alianței Nord-Atlantice spre estul Europei este esențială pentru viitorul NATO, organizație serios afectată de disputele declanșate pe marginea războiului în Irak, a lăsat de înțeles secretarul de Stat Colin Powell în pledoaria sa de marți seară, în fața Comisiei de Afaceri Externe a Senatului SUA. Salutând poziția unor țări cum sunt România și Bulgaria în eforturile militare internaționale din Afganistan sau Irak, Powell a criticat tentativele de autonomie militară europeană exprimate în aceeași zi, la Bruxelles, de aliații mai vechi Franța, Germanii Belgia și Luxemburg, state ce și-au câștigat ostilitatea Americii în urma poziției lor critice la adresa războiului din Golf. PAGINA 2 ADMINISTRAȚIE Pachetul anticorupție este prea vast pentru Codul de conduită a funcționarului public Limitele ospitalității la funcționarii români ita Emanuel Ciocu Inclus inițial în pachetul de legi anticorupție, Codul de conduită a funcționarului public urmărea să combată corupția din interiorul instituțiilor descentralizate ale statului și din administrațiile locale prin interdicția aplicată funcționarilor de a primi cadouri, inclusiv sub formă de flori sau pachete cu bomboane. Pe ultima sută de metri însă, Guvernul a scos proiectul Codului de conduită a funcționarilor publici din pachetul legislativ pe care și-a asumat răspunderea, iar, în prezent, potrivit președintelui Federației Sindicatelor Funcționarilor Publici (FSFP), Ministerul Administrației Publice operează pe el modificări „permisive“, inclusiv în ceea ce privește dreptul funcționarilor de a primi cadouri. Dacă proiectul ar fi fost aprobat în forma sa inițială, o dată cu intrarea sa teoretică în vigoare, la 6 mai, „Codul de conduită a funcționarilor publici“ le refuza celor aproximativ 107.000 de salariați care poartă această titulatură, dreptul la „o atenție, o măslină, o scobitoare străină“. în plus, începând de marți, funcționarii publici ar fi fost obligați să refuze orice cadou, dar își păstrau dreptul de a beneficia de „ospitalitate“, urmând ca în condițiile în care nu pot să distingă între ospitalitate și cadou să facă apel la șeful ierarhic, care să stabilească acest lucru. Pentru disciplinarea funcționarilor publici, Codul de conduită stabilea faptul că persoanele nemulțumite de serviciile acestora puteau reclama încălcarea prevederilor codului Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. continuare în PAGINA 2 TABLETA DE SCRIITOR Unitatea dreptei (II) a Nicolae Breban Aminteas^ săptămâna trecută de eforturile Partidului Liberal de a se stabiliza pe de-o parte și, în acelaș timp, de a crea un pol puternic al Opoziției. „Un pol unic!“ afirmă unii lideri. Am mai scris-o și am spus-o și personal, domnului Stolojan, ne bucură eforturile pe care le fac din Stoica, Patriciu și Stolojan de a uni toate forțele mișcării pentru a reinstala PNL după Revoluție a fost, credem, sindromul cel mai negativ al politicii românești. Ca ardelean, nu pot să uit, să nu apreciez rolul istoric al acestei formațiuni și să nu doresc renașterea sa, în plenitudinea principiilor dar și al aderenților săi. Dar nu cred că liberalii, chiar uniți și profesând cu adevărat vechile - dar și necesarele, actualele lor idei, pot constitui „singuri“ polul unic al Opoziției și al dreptei românești. (continuare în pagina 11) ■í $ ȘiI Micile geni ieșene au cucerit NASA Doi puști de clasa I a VIII-a au proiectat o stație orbitală PAGINA 2 Data exactă a răstignirii lui Hristos, calculată la Cluj ! Episcopul greco-catolic PS Florentin Crihălmeanu susține că Mântuitorul a fost răstignit pe 7 aprilie ! Duckadam oferă Cupa UEFA Fostul portar al Stelei se reîntoarce la Sevilla după 17 ani PAGINA 12 Mmmmmim&minmim PAGINA 3 Tombolă cu premii în bonuri de benzină, perdele și televizoare BNS și Primăria sectorului 5 organizează prima serbare a zilei de 1 Mai din ultimii 13 ani PAGINA 6 Euro, la pragul de 37.000 de lei . Pe piețele internaționale, moneda europeană 1 a atins nivelul maxim din ultimii patru ani PAGINA 7