Cotidianul, iunie 2003 (Anul 13, nr. 125-149)

2003-06-02 / nr. 125

■ Feeria din privată Cine distruge PD Alexandru Ciocălteu Liviu Ioan Stoiciu DEZBATERI ȘI OPINII 9 EDITORIAL Dispariția protestului de stradă Actuala administrație PSD a dat până acum suficiente dovezi de dispreț mai mult sau mai puțin condescendent față de diversele comunități care au fost subiectul unei decizii guvernamentale. Nu cred că Administrația Constantinescu a fost diferită din acest punct de vedere măcar că puterea nu iubește masele decât în măsura în care poate să le controleze. Memoriile și declarațiile fostului președinte îmi întăresc convingerea că sentimentele Puterii din perioada 1996-2000 față de români au fost de asemenea de lipsă de înțelegere față de nevoile lor. De altfel, Emil Constantinescu și-a exprimat public disprețul suveran față de intelectualitate și presă, care nu s-au dovedit la înălțimea proiectului său politic. Un fenomen interesant la nivelul relației între elita conducătoare și mase s-a petrecut după 1996 în România. Practic, cu excepția exploziei de bucurie de după alegerile câștigate de CDR, când în Piața Universității și în alte orașe s-au adunat sute de mii de oameni, singurele acțiuni violent revendicatoare în care au fost implicate mase au fost cele sindicale, mineriada din 2000 și protestele de la Reșița. S-a spus că după 1996, din pricina dezvoltării mecanismelor democrației, diferitele segmente ale societății civile nu au mai avut nevoie să iasă în stradă pentru a obține satisfacerea unei doleanțe sociale sau politice, existând partide politice parlamentare care să le reprezinte interesele sau organizații neguvernamentale care să facă lobby pentru rezolvarea unor probleme. Dacă am face un bilanț însă am remarca faptul că prea puține dintre acțiunile acestora au reușit să schimbe o decizie legislativă a partidului de guvernământ. Au mai avut loc câteva proteste organizate, de exemplu cel propus de partidele de opoziție împreună cu câteva organizații neguvernamentale împotriva intenției puterii de a modifica Legea privind accesul la dosarele fostei Securități în sensul limitării acestuia. La manifestație au participat aproape o mie de oameni care a reușit numai să stârnească zâmbetul rânjit al Puterii. Dacă în stradă ar fi ieșit un milion de români dornici să-și cunoască trecutul atunci PSD ar fi fost poate obligat să facă un compromis. De atunci, Cabinetul Năstase a adoptat sau a propus o serie de acte normative ori a aruncat în spațiul public multe alte idei revoltătoare, unele dintre ele dovedind disprețul pe care-l manifestă față de noi toți. Cele mai multe dintre ele s-au manifestat paradoxal în domeniul sănătății. Ne aducem aminte de „ Tanakan, medicamentul cu nume de discotecă" sau de „copiii au aceleași nevoi “, sau „ banii nu sunt ai sănătății sunt ai statului O nouă dovadă de indiferență este și lista medicamentelor gratuite și compensate care reduce substanțial prin numărul și calitatea acestora posibilitățile de tratare ale medicilor și cele de însănătoșire a pacienților. La sfârșitul săptămânii trecute în Spitalul de boli psihice din Brăila un pacient a fost ucis de alți doi din cauza lipsei de personal și a medicamentelor necesare. Probabil în multe alte spitale cu același profil la această oră pacienții sunt legați de paturi pentru că directorii nu-și pot permite să cumpere nici măcar sedative de teamă ca nu cumva să fie puși la zid ca administratori rău intenționați. Ce pot face medicii și pacienții pentru a convinge Guvernul că noua strategie de sănătate bazată pe economii îi duce la disperare pe primii și la mormânt pe cei mai mulți. Protestul de stradă ar fi în acest caz o soluție, cu atât mai mult cu cât Guvernul PSD pare să fie orb și surd în fața cazurilor dramatice cum este cel de la Brăila, a statisticilor îngrijorătoare privind starea de morbiditate a românilor sau a avertismentelor medicilor, prin organizațiile reprezentative. Dar mai poate fi posibilă o acțiune de acest tip în România? Se pare că românii au ajuns, ca masă, în situația descrisă de filosoful german Peter Sloterdijk în „Disprețul maselor“. In prezent, fapt probabil determinat sociologic de putere și utilizat în folosul ei, românii reprezintă acea masă „fără potențial, o sumă de microanarhisme și individualități", despre care vorbește Slovedijk, iar „ masele care nu se mai întrunesc prin adunare se apropie cu timpul de pierderea conștiinței puterii lor politice ", Ioana LUPEA k PAGINA 11 Cotidianul Fondator Ion RATIU 9 Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 125 (3595), luni, 2 iunie 2003,12 pagini, două ediții, 5000 lei în numărul de azi vă oferim GRATUIT suplimentul Litere Artei Idei NORME ONG-urile acuză Guvernul că facilitează adopțiile pe criterii materiale Adopții cu locuință la pachet ul Simona Gheorghe Românu care în perioada următoare intenționează să înfieze un copil vor avea surpriza să se aleagă cu o casă în care să locuiască cu micuțul adoptat. Cu alte cuvinte, ca să scape de cei peste 86.000 de copii instituționalizați în centrele din toată țara, Guvernul este dispus să le acorde eventualilor părinți chiar și un adăpost deasupra capului. Graba guvernanților poate fi explicată prin faptul că în următoarele luni ar trebui să fie adoptată o nouă lege privind protecția copilului, iar Uniunea Europeană va cere cu siguranță rezultatele reformei în acest domeniu, reformă la care Cabinetul Năstase s-a angajat de la începutul mandatului. Chiar dacă la sfârșitul a anului 2001, Guvernul interzis adopțiile internaționale tocmai pentru a le încuraja pe cele naționale, în prezent, s-a ajuns la concluzia că acest lucru nu s-a întâmplat și a lansat un Program Național pentru Adopții. Astfel, familiile care vor dori să înfieze un copil instituționalizat îl vor primi la pachet cu o casă sau vor beneficia de facilități pentru obținerea unei case. Tot pentru a încuraja cât mai mult adopțiile naționale Guvernul a decis să înființeze linii telefonice unde cei care vor să înfieze un copil pot să sune la orice oră, dar și să reducă durata procedurilor de adopție. Atât specialiștii din cadrul direcțiilor județene pentru protecția copilului, dar și reprezentanții organizațiilor neguvernamentale care se ocupă de copii au reacționat, fiind de părere că aceste facilități nu vor face decât ca unele familii să-și dorească să înfieze un copil doar pentru a avea o casă. în tot acest timp, în care Guvernul propune tot felul de strategii pentru a micșora numărul copiilor instituționalizați, sute de familii britanice așteaptă ridiacarea de către România interdicției privind adopțiile internaționale, informa, în ediția electronică de ieri, publicația The Telegraph. ✓ Pe lângă faptul că Guvernul le promite familiilor adoptatoare locuință, intenționează să le dea și reduceri pentru transportul în comun ✓ Specialiștii din cadrul direcțiilor județene pentru protecția copilului critică intențiile Guvernului, afirmând că sunt în joc viețile a zeci de mii de copii . La rândul lor, reprezentanții ONG-urilor pentru protecția copilului se vor întâlni în această săptămână să ia o poziție cu privire la Programul Național de Adopții ✓ în prezent, în centrele de plasament din România se află peste 86.000 de copii, în primele două luni ale acestui an fiind dezinstituționalizați aproape o mic PAGINA 3 TABLETA DE SCRIITOR Democrație creștină? ? a Nicolae Balotă în primii ani de după dezastrele celui deal Doilea Război mondial, când în Europa occidentală, printre ruine, în plină derută, se căutau febril soluții la situații ce păreau inextricabile, programul unor politicieni de orientare democratică din Italia și Germania, tari ce pierduseră catastrofal războiul după ce îl declanșaseră, s-au inspirat dintr-o viziune creștină a omului și a societății. Desigur, Alcide de Gasperi și Konrad Adenauer nu erau primii bărbați de stat care recurgeau la o asemenea sursă de inspirație. Avem, printre altele, exemplul vechiului Zentrum din Germania interbelică la care participau oameni politici de sensibilitate creștină și de tendință liberală. Dar cei ce au devenit părinții fondatori ai noii democrații germane și italiene, Adenauer și de Gasperi, făceau apel la tradițiile creștine ale civilizației europene având totodată conștiința acută a faptului că acțiunea lor politică nu se putea identifica cu realitatea spirituală a creștinismului sau cu aceea confesională a Bisericii. (continuare în pagina 11) k JJÍbili ■'“'»o' mm CAMPANIE Partidele politice s-au întrecut în a organiza manifestări de Ziua Copilului 1 Iunie electoral Ziua Copilului a fost, anul acesta, într-o anumită măsură, ziua adultului politician și propagandist. Lideri de partid, demnitari și edili municipali s-au întrecut în manifestări menite să atragă, care mai de care, micuții prin parcuri și grădini. Printre concursurile de desenat pe asfalt și scenetele cu „actori“ de grădiniță, distribuirea de materiale de propagandă politică n-avea cum să treacă neobservată. Nu este foarte clar cui s-au adresat oamenii politici de Ziua Copilului, minorilor sau părinților și bunicilor însoțitori? Și nici nu se poate spune în ce măsură își vor aminti copiii de azi gestul propagandistic atunci când vor crește. E destul de posibil însă ca viața să- i scoată, între timp, la pensie pe politicienii care nu s-au putut abține să stea acasă de Ziua Copilului. PAGINA 2 INTEGRARE România trebuie să adopte aquis-ul comunitar și în domeniul concurenței UE interzice pomana de la stat Subvenționarea societăților de stat din banul public va deveni în curând practică restricționată și în economia românească, în contextul negocierilor privind aderarea la Uniunea Europeană, România trebuie să adopte aquis-ul comunitar și în domeniul concurenței, iar practicile europene în domeniu sunt restrictive atunci când se acordă ajutoare de stat. Negociatorul-șef cu UE, ministrul delegat Vasile Pușcaș, a declarat la sfârșitul acestei săptămâni la Cluj-Napoca că discuțiile cu UE privind capitolul Concurența aduc modificări la Legea ajutorului de stat. „Concurența este unul dintre capitolele esențiale pentru o economiei de piață. Trebuie să înțelegem că disciplina financiară care va fi aplicată în România va fi mult mai strictă, iar ajutoarele de stat vor fi acordate după regulile Uniunii, mult mai severe“, a afirmat Pușcaș. Ministrul delegat a afirmat că „vor fi multe supărări“ din partea unor agenți economici, vizavi de impunerea regulilor UE în acest domeniu, reguli care vizează, de exemplu, compatibilizarea ajutoarelor de stat cu prevederile comunitare. Negociatorul-șef a afirmat că la ora actuală se lucrează chiar la realizarea unui inventar al companiilor care au primit ajutoare de stat în ultimii zece ani, scopul acestui demers fiind eliminarea ajutoarelor incompatibile cu normele Uniunii. Vasile Pușcaș a subliniat faptul că, după aderare, orice ajutor care va fi acordat de statul român va trebui notificat la Comisia Europeană. Vasile Pușcaș a precizat că va fi modificată legislația și este posibil ca în această lună proiectul de act normativ să intre spre dezbatere la Parlament, în procedură de urgență. LEGISLAȚIE Asociațiile de Locatari ar putea obține servicii mai bune de la furnizorii de energie termică Dictatura RADET-urilor se negociază Românii vor putea strânge cu ușa furnizorii de energie termică, astfel încât factura pentru căldura și apa caldă consumată să reflecte realitatea și nu să fie considerată ca în prezent o „amendă“ pe care statul o aplică cetățeanului. Guvernul, la propunerea Ministerului Administrației Publice va promova în zilele următoare, în procedură de urgență, o hotărîre prin care va fi impus la nivel național primul Contract Abonament-Cadru de Furnizare a Energiei Termice către Asociațiile de Locatari sau Proprietari. Documentul a fost deja elaborat de experții Agenției Naționale pentru Reglementări în Serviciile Comunale(ANRSC), instituție din subordinea Ministerului Administrației Publice și se află pe masa șefului acestei instituții Octav Cozmâncă. Potrivit președintelui ANRSC, Ioan Radu, regiile de termoficare din toată țara vor trebui acum să respecte reguli și principii comune, obligatorii în relația cu utilizatorii serviciilor. (continuare în pagina 3) i Animalele românești, suspectate de boala vacii nebune Croația a interzis importurile de produse din carne și animale vii din șapte state Consilierii PSD aplică metoda „Băsescu“ și la Bistrița „Câinii“ și-au adjudecat Cupa reabilitării Dinamo și a realizat unul dintre obiective, la finalul sezonului, în timp ce „ bancarii “ au eșuat pe toate fronturile PAGINA 12 epuizate PAGINA 2 Bistrițenii riscă să piardă o finanțare de 30.000 de euro și să rămână fară sărbătoare aniversară Mașini de 9 PAGINA 2 Bush, față în față cu Chirac la 9 Evian Divergențele transatlantice nu sunt epuizate PAGINA 3 PAGINA 3 miliarde furate din străinătate, vândute în România După ce un șef al Poliției a fost prins comercializând un automobil furat, în toată țara au fost demarate controale PAGINA 6 l %