Cotidianul, noiembrie 2003 (Anul 13, nr. 256-280)

2003-11-01 / nr. 256

\ ► c- controversată ■ Anacronisme calde ale războiului rece - statutul arhivelor istorice PAGINA și Cotidianul Fondator Ion RAȚIU Director onorific Octavian PALER Anul XII, numărul 256 (3726), sâmbătă 1, duminică 2 noiembrie 2003,12 pagini, două ediții, 5000 lei DOSAR ■ Situația evreilor din România, o carte cu istorie EDITORIAL Metafora d-nei Lalumiere (II) Revenind, o întrebare care se pune este la ce am putea să ne așteptăm dacă se va dovedi că metafora d-nei Lalumiere nu e doar o simplă figură de stil? înainte de orice, cred, la adâncirea rupturii dintre Europa Occidentală și Statele Unite. Lucrul acesta se va întâmpla cu certitudine dacă politica președintelui Bush și a „vulturilor" lui nu va fi reconsiderată în mod esențial. Dacă așa ceva nu se va întâmpla, nu este exclus nici ca la apropiatele alegeri republicanii să sufere o înfrângere severă. Criticile pe care fostul președinte Clinton și destul de probabilul lui succesor, generalul Clark - dar nu numai ei -, le aduc unilateralismului de azi al Casei Albe par să producă mutații în opțiunile de politică externă ale americanilor. Dintr-o asemenea perspectivă, a unor destul de probabile schimbări în politica americană, oamenii politici europeni greșesc dacă iau, în aceste luni, decizii definitive privind relațiile cu SUA. După cum cred că greșesc și cei care îi judecă pe americani uitând complet de lovitura care a fost dată țării lor la 1 septembrie 2001. Că Bruxellesul este preocupat de prezervarea intereselor proprii, inclusiv de solidaritatea țărilor comunitare și a celor candidate (pe care d-na Lalumiere nu i-ar vrea deloc, cum ne-a spus, un „cal troian “ al Americii) este absolut normal. Insă să începi deja să proiectezi politica și strategiile deceniilor viitoare situăndu-i pe americani printre adversari este indiscutabil o greșeală: în plină criză a relațiilor euro-atlantice, China trimite Uniunii Europene mesaje de simpatie fără precedent. La Beijing, la Paris și Berlin se vorbește deja de dezvoltarea unei alianțe strategice care să funcționeze ca „o contrapondere la Statele Unite". Dar spre Uniunea Europeană se îndreaptă mai nou și simpatiile Rusiei. Și nu numai simpatiile, președintele Putin anunțând recent că tranzacțiile cu petrol ale țării sale ar putea trece în curând la euro, în planul relațiilor dintre Moscova pe de o parte și Washington și Londra pe de altă parte temele litigioase par să fie tot mai numeroase. Moscova impută în termeni duri Washingtonului și Londrei intervenția în cazurile oligarhilor ruși urmăriți de justiție. Departamentul de Stat face Moscovei noi reproșuri în dosarul cecen, Rusia se solidarizează cu Iranul în fața avertismentelor date de la Washington Teheranului etc etc. Nerăbdarea UE în a se emancipa militar de Statele Unite, mai ales ea, pare să împingă NATO spre dizolvare. Solidaritatea Occidentului euro-atlantic a dat unei bune părți a omenirii șase decenii de democrație, pace și prosperitate. Sunt, oare, cauze cu adevărat serioase din care locul acestei solidarități să fie luat astăzi de divergențe și confruntare? Metafora d-nei Lalumiere nu a răspuns acestei întrebări. După cum nici d-nii Bush, Blair, Chirac și Schröder nu ne spun cu ce au dânșii de gând să înlocuiască unitatea și colaborarea țărilor lor, dovedite timp de șase decenii drept principalul garant al stabilității și păcii mondiale. Noi relații cu China și Rusia sunt, indiscutabil, complet dezirabile, mai ales că evoluțiile din cele două mari țări pledează și ele în sensul acesta. Dar până când despre un nou sistem - care să-l înlocuiască cu cel puțin același succes pe cel de până acum - nu se va putea vorbi în termeni cât de cât cerți, a gândi și a acționa în sensul metaforei d-nei Lalumiere mi se pare un lucru cât se poate de riscant. Fără doar și poate, destule schimbări sunt forțate de însăși fatalitatea criteriilor competiției economice. Sigur că ar nefiresc, ca să mă refer numai la asta, ca orientarea UE către două piețe uriașe cum sunt cele ale Chinei și Rusiei să fie negociată politic. Dar acest fapt nu-i va putea absolvi pe liderii occidentali de responsabilitatea pe care o au de a prezerva (sau eventual de a înlocui cu ceva pe măsură) un sistem politico-militar și de securitate internațională fără de care nici succesul economic nu ar fi fost (și nici nu va fi) de conceput. P.S. Mi se pare amuzantă reclama intensă pe care o parte a presei (în frunte cu Adrian Păunescu) o face în ultimul timp d-lui Blănculescu - zmeul zmeilor, care tună și fulgeră împotriva corupților și a celor care „risipesc banii publici“. De parcă nu dânsul, ca director la „credite“, ar fi făcut parte din echipa care a falimentat Bancorexul. Și ca președinte la AVAB, parcă altcineva și nu el și-ar fi tras o seafa de 120 de milioane pe lună (de vreo 40 de ori mai mare, adică, decât a contribuabilului de rând). Și de parcă altcineva și nu el (și Păunescu) ar fi tovarăș, în cloaca pedeseristă, cu Hrebenciuc, Șerban Mihăilescu, Puwak, Sechelariu, Oprișan, Mischie s.cl. r . ro Valerian STAN CHIȘINĂU Iurie Roșca va cere un ajutor pentru Republica Moldova la Washington Șeful Misiunii OSCE din Chișinău, acuzat 5 7 că face jocul Moscovei ii Lucian Gheorghiu Președintele Partidului Popular Creștin Democrat din Republica Moldova, deputatul Iurie Roșca, liderul Opoziției de la Chișinău, pleacă astăzi la Washington, pentru a pleda pentru independența Republicii Moldova. Aflat pentru 24 de ore la București, Iurie Roșca susține că, la ora actuală, „Moldova, ca stat, este în pericol de lichidare“. Roșca îi aduce acuzații grave lui William Hill, șeful Misiunii OSCE pentru Moldova, care ar „face jocurile intereselor Federației Ruse la Chișinău“. Despre Hill, Roșca spune că a „preluat“ în fapt planul „Primakov“, prin care Moldova ar deveni un stat federal, cu Transnistria și Găgăuzia autonome. „Dinspre Occident ai putea zice că se vede o rezolvare normală a situației Transnistriei, dar, din interior, situația este cu totul alta. Eu nu acuz OSCE în întregime, ci doar intențiile șefului misiunii“, afirmă Roșca. Despre William Hill, alți reprezentanți ai Opoziției de la Chișinău spun că „este un vechi diplomat american, dar școlit la Moscova și cu vederi clare de stânga“. Liderul Opoziției moldovene urmează să aibă întrevederi cu personalități importante din cadrul Departamentului de Stat, al Senatului și Congresului din SUA, unde va solicita poziția americană față de activitatea lui Hill și, implicit, sprijin pentru Republica Moldova în cadrul summitului OSCE din 1 și 2 decembrie, de la Maastricht, când se va decide practic viitorul Moldovei și unde se va pune pe tapet și nerespectarea termenelor de retragere a Armatei ruse din Transnistria. „Moscova ține cu dinții de Basarabia. Când Prutul va deveni graniță a UE, Rusia trebuie să aibă aici un cap de pod. Am discutat cu o serie de lideri transnistreni și i-am întrebat dacă, în cazul în care Transnistria va deveni independentă, cum vor liderii de la Tiraspol, Rusia o să ne lase în pace. Răspunsul a fost unul sincer. Au spus NU. De altfel, eu cred că Transnistria nici nu-și dorește cu adevărat independența, deoarece reprezintă o prelungire sigură a Moscovei în Basarabia“, a mai afirmat Iurie Roșca. continuare în PAGINA 3 / Opoziția de la Chișinău îl acuză pe șeful Misiunii OSCE că e omul Kremlinului ( Liderii PPCD și PSD de la Chișinău cer sprijinul SUA pentru evitarea federalizării Republicii Moldova . CEDO repune pe rol procesul Mitropoliei Basarabiei vs. Statul moldovean, pentru nerespectarea sentinței de către autoritățile de la Chișinău ( Se anunță noi manifestări de amploare ale Opoziției din Basarabia înainte de reuniunea OSCE de la Maastricht ECONOMIE Jurnaliștii BBC spun că pe 5 noiembrie România nu va fi prea lăudată de Comisia Europeană Raport de țară cu multe avertismente ih Simona Dobre încheierea negocierilor UE cu România, așteptată până la sfârșitul anului viitor, se află sub semnul întrebării în lumina Raportului de țară al României elaborat de Comisia Europeană pentru anul 2003, apreciază BBC, căruia i-au parvenit extrase din document. Atitudinea oficialilor UE față de România este încă ambiguă, formularea raportului aflându-se, cu câteva zile înainte de publicarea lui, pe muchie, între abordarea politică optimistă propusă de Verheugen și cea economică, pesimistă, a comisarului Pedro Solbes. Situația economică a țării noastre înregistrează într-adevăr progrese, se arată în raport, dar acestea sunt nesemnificative în raport cu întârzierile și pierderile din sistem. Competitivitatea crescândă a economiei românești arată avantajele apropierii de o economie de piață funcțională, deși Comisia Europeană lansează un avertisment referitor la cadrul legal neaplicat încă. Experții Comisiei Europene atrag atenția asupra lipsei de eficiență a sistemului judecătoresc și a administrației publice, ale căror instabilități gonesc în continuare investitorii. Raportul subliniază mai departe ceea ce numește eșecul autorităților de a impune disciplina financiară prin continuarea manifestării toleranței față de arierate și reorganizarea prelungită a companiilor oferite fără succes la privatizare. Comisia crede că, astfel, în România, este permisă în continuare supraviețuirea unor firme neviabile. Raportul subliniază accelerarea privatizării demarată de Guvern, dar menționează la acest capitol întârzierile din sectorul energetic, greu de recuperat. SANCȚIUNE Fostul șef al Gărzii Financiare Mureș recidivează cu altă demitere Fostul șef al Gărzii Financiare Mureș, Gheorghe Huțanu, va fi suspendat din postul de comisar preluat în luna septembrie prin transfer la Garda Financiară București, întrucât este în continuare cercetat de Parchetul Național Anticorupție (PNA), au anunțat, ieri, oficialii Autorității Naționale de Control (ANC). Huțanu a fost suspendat din funcția de comisar-șef de secție al Gărzii Financiare Mureș la 16 septembrie 2002, după ce PNA a început urmărirea penală împotriva sa în două dosare privind fapte de corupție: în luna aprilie a acestui an, Huțanu a solicitat transferul la o altă secție a Gărzii Financiare, invocând motive personale. El a susținut că modificările aduse Legii 188/1999 privind statutul funcționarului public permit revocarea măsurii de suspendare din funcție. La 1 septembrie, ministrul Finanțelor a dispus încetarea suspendării lui Huțanu și a aprobat transferul. Potrivit ANC, transferul la cerere al lui Gheorghe Huțanu la București, dispus prin ordin al ministrului Finanțelor, nu este legal, întrucât fostul comisar este în continuare urmărit penal. (C.S.) STIINTA SI SANATATE 9 9 Bicicleta fără lanț și cu șa gonflabilă Jocurile pe computer, împotriva fobiilor VIZITĂ Adjunctul secretarului general al Consiliului Europei a realizat că romii nu trăiesc așa cum se spune în rapoartele oficiale Viața în Zăbrăuți, trăită de un oficial european Maud de Boer- Buquicchio, adjunctul secretarului general al Consiliului Europei, a fost scandalizată de mizeria profundă în care romii din cartierul Ferentari sunt nevoiți să trăiască. Dacă Guvernul României nu ia măsuri urgente, multe familii de romi nu vor putea inumană viața romilor, înconjurați de gunoaie, fără apă PAGINA 3 supraviețui acestei ierni, avertizează oficialul european. De Boer-Boquicchio a catalogat drept și fără căldură, adăugând că acest lucru ,, contravine drepturilor fundamentale ale omului “. REZULTATE Autoritățile locale s-au întrecut în competiția „100 de proiecte pentru România în speranța unor finanțări europene UE în viziunea românilor, un sac de euro Planurile de viitor ale autorităților locale din România sunt special concepute pentru a atrage cât mai multe fonduri de la Uniunea Europeană. Românii și au dat silința ca la ultimul concurs organizat în acest scop să inventeze absolut orice pentru a veni în întâmpinarea fondurilor PHARE de la Uniune. Concursul național de proiecte de îmbunătățire a infrastructurii lansat de Ministerul Administrației și Internelor s-a transformat astfel într-o adevărată goană după fonduri europene. Primăria Albeștii de Muscel (Argeș) și primăria din Străulești (județul Călărași) au fost însă devansate cu tot cu ridicolul propunerilor de proiectul primăriei Independența din Constanța care se intitulează grăitor „în fiecare gospodărie - o vacă“. PAGINA 2 V PAGINA 10 Philippe Etienne: „Faptele, nu vorbele stârpesc corupția“ După Guest și Quayle, ambasadorul francez la București îndeamnă România să lupte cu corupția PAGINA 3 Blestemul ultimului minut Gloria Bistrița a terminat la egalitate, 1-1, contra lui Dinamo, într-un meci vizibil asemănător cu cel contra giuleștenilor PAGINA . Urmărit general, păzit în spital de un bilet lăsat de Poliție Infractorul căruia i s-a replantat mâna, recunoscut de polițiști de la televizor, a reușit să fugă cu o zi înaintea externării PAGINA . Sistemele electronice de plată, atractive pentru bănci Comercianții cu vânzări de peste 10.000.000 de lei sunt obligați să instaleze POS-uri PAGINA . Codul fiscal, între Opoziție și Putere PBL și PD vor încerca introducerea cotei unice PAGINA 4 f t