Cotidianul, iulie-august 2004 (Anul 14, nr. 179-205)

2004-07-31 / nr. 179

SERVICII SECRETE ■ 23 August 1944: armistițiu sau capitulare? ■ Istoria, așa cum nu îi place lui Ion Iliescu PAGINA 10 Cotidianul Fondator Ion RATIU Amuixm, numărul m (3954), sâmbătă 31 iulie, duminică 1 august 2004,12 pagini, Director onorific Octavian PALER două ediții, 5000 m EDITORIAL Anticorupția - o altă iluzie Parchetul Național Anticorupție și-a făcut publică „Sinteza activității"pe semestrul 12003. Documentul ne spune lucruri interesante despre mersul „luptei"pe care Guvernul nostru o duce împotriva corupției. Astfel, aflăm că „procurorii au soluționat 604 cauze penale, în 91 dintre ele dispunându-se trimiterea în judecată. De la înființarea PNA și până in prezent au fost condamnate pentru corupție aproximativ 250 persoane, dintre care peste 100 prin hotărâri definitive". E mult, e puțin ce a făcut PNA? Se dovedesc sincere, azi, asigurările pe care Guvernul și PSD le-au dat, în urmă cu doi ani, că prin înființarea PNA corupției „va fi pusă sub control"? In primăvara lui 2003, când unele mei din „societatea civilă" (printre care mă număram) au exprimat critici la adresa noii Legi „anticorupție", dar și îndoieli privind voința oamenilor politici de a face din PNA o instituție cu adevărat eficientă în combaterea corupției, ambasadorul SUA, d-l Guest, a replicat sever: „Să le fie rușine "! Pentru ca peste doi ani, la încheierea misiunii de la București, foarte recent, d-l ambasador să declare: „Sincer mrbind, a fost o vreme când credeam că România este foarte aproape de schimbarea adevărată, atunci când a adoptat Legea conflictelor de interese, a cerut înalților demnitari să-și facă publice averile și a creat PNA. Speranța s-a stins prea repede". Când PNR a publicat Bilanțul pe anul trecut, am făcut observația că șefii Parchetului și Guvernul riscă să se îmbete cu apă chipară. Eram anunțați, atunci, că Parchetul trimisese în judecată „548 de inculpați", dintre care „352 (respectiv, 64%) aveau funcții importante, de conducere și de control". Uităndu-ne mai atent, aveam să constatăm, însă, că „persoanele cu funcții importante trimise în judecată" însemnau mai ales vameși, jandarmi și milițiști, ofițeri și subofițeri MApN, administratori de societăți comerciale etc. Plevușcă, deci, deși era și este banal pentru oricine că adevărații responsabili de corupția gravă din România sunt oameni aflați la vârful politicii și în instituțiile cele mai importante ale statului. Învățând, probabil, din lecția de anul trecut, PNR a preferat pentru statistica de anul acesta alte criterii, citez: „Dintre cei 221 inculpați trimiși în judecată, 179 sunt bărbați, în special cu vârsta între 35-54 ani, 197 provin din mediul urban iar 121 au studii superioare ". In ritmul ăsta nu-i exclus ca din raportul viitor să aflăm despre inculpați ce prăjituri preferă sau dacă în copilărie au făcut sau nu pojar. In ultimii zece ani, una din formele cele mai grave ale corupției a fost fraudarea fondurilor nerambursabile PHARE, mai ales „contractarea" lor privilegiată de către oamenii politici, miniștri, parlamentari ș.a.m.d. Sumele au fost uriașe, de ordinul miliardelor de euro. Nu demult, împreună cu colegii de la Institutul pentru Politici Publice am sesizat PNA cu privire la două asemenea cazuri. Intr-unul era vorba de un număr de indicii că doi dintre liderii PSD, foștii miniștri Șerban Mihăilescu și Cozmăncă, erau implicați în fraudarea a circa 6 milioane de euro (cu ceva timp în urmă, după ce m-am referit public la povestea asta, șefului Delegației Comisiei Europene la București avea să confirme că Oficiul Antifraudă al UE o avea și el în vedere). In celălalt caz, numele implicate erau tot ale unor personaje importante din PSD - Hrebenciuc, frații Sechelariu și Corneliu Iacobov. Deși, legal, ar fi trebuit să răspundă demult celor două sesizări, PNR nici nu are de gând s-o facă. Iar lucrul acesta spune despre corupția din România mai mult decât zece rapoarte la un loc. La capitolul de „victorii" ale Guvernului în lupta cu corupția, mi se pare că ar trebui trecută și desființarea, foarte recentă și discretă, a Departamentului de Control al Guvernului. Suprimând această instituție, d-nii Iliescu și Năstase au împlinit un vis mai vechi al unei clase politice coruptă până în măduva caselor. In sfârșit, zilele din urmă ministrul Justiției a prezentat presei un proiect de lege, de îmbunătățire a Legii „anticorupție". Intre mai multe alte aberații se are în vedere înființarea unui Consiliu Național de Integritate, a cărui principală misie va fi să supravegheze respectarea legislației în materie de incompatibilități. Consiliul urmează să aibă în componență, majoritară, 9 judecători, deși Constituția stabilește negru pe alb (art. 125) că, citez,funcția de judecător este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior". Ca să producă această capodoperă legislativă, trebuie spusă și asta, MJ a fost asistat de un ONG autohton specializat în anticorupție - Transparency International. , „ “ n . Valerian STAN PERICOL Acte teroriste neprevăzute în Asia Centrală Atacuri cu bombe la Ambasadele și israeliană din Tașkent Cel puțin două persoane au murit în urma a trei deflagrații, provocată cel mai probabil de atentate sinucigașe, ce au avut loc, ieri seară, la Tașkent, în apropierea Ambasadelor Satelor Unite și Israelului și la sediul Parchetului General din capitala Uzbekistanului. Atentatele - printre primele de acest gen în Asia Centrală - au loc într-un moment în care 15 suspecți, presupuși extremiști islamici, sunt anchetați într-un caz legat de izbucnirea, la începutul acestui an, a unui val de violență ce s-a soldat cu moartea a cel puțin 47 de persoane. Uzbekistanul a fost unul dintre aliații Statelor Unite în războiul împotriva regimului taliban din Afganistan, permițând staționarea soldaților americani și a echipamentului militar pe teritoriul țării. La câteva ore după explozii, Radio Israel a confirmat atacul asupra Ambasadei Israelului, uciderea a două persoane - muncitori localnici - și faptul că deflagrația s-a produs ca urmare a unui atentat sinucigaș. Varianta atacurilor a fost susținută americană și de reprezentanții Departamentului american de Stat, care au precizat că nu știu deocamdată numărul eventualelor victime și nici dacă una dintre țintele presupuselor atentate a fost chiar Ambasada americană la Tașkent. La rândul ei, agenția rusă de știri Interfax a citat martori oculari care susțineau că i-au văzut pe atentatori și a precizat că cel de-al treilea atac, la sediul Parchetului General din capitala uzbekă, s-a soldat, potrivit unor informații, cu cel puțin câțiva morți. (A.C.) Premierul propune sprijin pentru Adriana Istodor Prim-ministrul Adrian Năstase le-a solicitat ministrului Sănătății, Ovidiu Brânzan, și ministrului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, Dan Mircea Popescu, identificarea resurselor financiare necesare pentru acoperirea costurilor presupuse de operația de transplant medular in cazul ziaristei Adriana Istodor. Premierul Adrian Năstase a reacționat la apelul difuzat de cotidienele centrale prin care se solicită susținerea financiară a unei intervenții chirurgicale pentru salvarea vieții ziaristei Adriana Istodor, a informat, vineri, purtătorul de cuvânt al Guvernului, și a propus inițierea unei hotărâri de guvern în acest sens, care să fie adoptată în prima ședință săptămânală a Cabinetului, astfel încât jurnalista Adriana Istodor să beneficieze, în regim de urgență, de tratamentul medical adecvat, recomandat de specialiști, în condițiile gravei afecțiuni cu care se confruntă. REACȚII Moscova a îndemnat Moldova și Transnistria să evite o confruntare ce ar putea degenera în destabilizarea regiunii UE, SUA și Rusia cu ochii pe Tiraspol Președinția olandeză a Uniunii Europene și secretarul american de Stat Colin Powell au condamnat, joi, acțiunile autorităților de la Tiraspol și au amenințat că vor aplica sancțiuni împotriva persoanelor responsabile de închiderea școlilor moldovenești din Transnistria. Avertismentele venite din partea comunității internaționale au loc pe fondul unor schimburi dure de replici între autoritățile de la Chișinău, care au anunțat că vor impune un embargo economic Tiraspolului, și oficialii transnistreni, care au replicat că această măsură urmărește declanșarea unui conflict armat. Ieri, după solicitările României, Moldovei și organis melor internaționale. Moscova a intervenit, la nivel declarativ, In conflictul stârnit, cerând celor două părți să reia calea dialogului. PAGINA 5 concurență ! PAGINA 11 : TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI ■ Aproape toate companiile au cumpărat antiviruși, dar cheltuiala se dovedește inutili I ■ RomTelecom își deschide circuitele pentru SCANDAL Baronul de Vrancea îl amenință pe președintele CNA pentru că a îndrăznit să atragă atenția asupra intereselor sale în media locală Oprișan către Ralu Filip: „Va veni ziua de conturior“ ✓ Marian Oprișan II atacă din nou și foarte dur pe președintele CNA, Ralu Filip, și-l amenință că „va veni ziua deconturilor“ • Ralu Filip replică: ziua deconturilor va veni pentru baronii locali care încalcă principiile democrației ✓ Scandalul dintre cei doi nu este nou și are la bază un comunicat în care CNA protestează împotriva presiunilor unui inspector CNA din Vrancea ✓ Marian Oprișan susține că este vorba de atacuri la adresa persoanei sale și că va dezvălui cine se află în spatele acestora ✓ Ralu Filip îi cere lui Oprișan și nu se mai ascundă și să arate „cine este în spatele atacurilor împotriva CNA“ PAGINA 3 STATISTICĂ Nivelul de trai este de numai 83% față de cel din 1999 Salariile au ’ * • pierdut cursa cu prețurile Salariul mediu net pe economic a fost, luna trecută, de aproape 2000 ori mai mare decit cel din ianuarie 1990, se arată intr-un comunicat al Institutului Național de Statistici. Față de 2950 de lei, in 1990, salariații au câștigat, in iunie, in medie, peste 5,8 milioane de lei. Prețurile, in schimb, au crescut de aproape 2400 de ori, astfel că nivelul de trai al „salariatului statistic" este de numai 83% față de acum 14 ani. Scăderea puterii de cumpărare a salariilor se reflectă nu doar in standardul de viață al celor care trăiesc din soală. Numărul salariaților a scăzut, din 1990, de la 8 la numai 4 milioane, crescând in schimb numărul persoanelor întreținute și al pensionarilor. Astfel, câștigurile, oricum mai mici, se impart la mai multe persoane. In plus, așteptările privind standardul de viață au crescut. Românii au adăugat produse și servicii noi pe lista necesităților, astfel că li se pare că sunt chiar mai săraci. Per ansamblul economiei, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult din punct de vedere al bunăstării. Produsul intern brut a ajuns, anul trecut, din nou la nivelul celui din 1989. De diferență beneficiază cei care au ales să câștige bani pe cont propriu, adică liber-profesioniștii și patronii. Aceștia par a fi și primii care beneficiază de creșterea economică, in condițiile în care cele 4-5% anunțate anual de Qprem nu par a se regăsi in nivelul de trai general. " PAGINA 3 2014, un termen nu prea îndepărtat Cancelarul austriac temperează certitudinile privind aderarea la Uniunea Europeană PAGINA 2 . Niazov a expulzat un diplomat român Paraschiva Bădescu a fost îndepărtată din funcția de ambasador al OSCE în Turkmenistan printr-o decizie a dictatorului Niazov PAGINA 3 „Informatizarea Justiției se va finaliza pe 1 septembrie“ Ministrul Diaconescu promite PAGINA 4 Chirurgul Naum Cioma, exclus pe viață din lumea medicală Consiliul Național al CMR a decis să-i retragă dreptul de liberă practică medicului care a ciopârțit penisul unui pacient PAGINA 6 „Teatrul viselor“ dinamoviste Cel mai probabil, Dinamo va juca ultimul meci în Liga Campionilor pe terenul lui Manchester United . PAGINAI I