Criticai Lapok, 1993 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1993-01-01 / 1. szám

HÓDÍTÓ ANTIKVITÁS Szophoklész: Philoktétész Színház- és Filmművészeti Főiskola - Padlás O­t ifjú ember játssza Ján­osy István gyönyörű Szophoklész-fordítását az Odry Színpad padlásterében. Tiszta, szép előadást látunk. Takarékos, de mégis elfogadható térben (díszlet és jelmez: Rózsa István) szellemes mozgatással (C. Nagy István), olykor ködfelhőcskét követve jelennek meg a hajósok (Molnár Péter és Nyári Zoltán). Itt ármánykodik Odüsszeusz (Várnai Szilárd), hörög, kínlódik sebével Philoktétész (Bede Fazekas Szabolcs), s této­vázik, szenved a tiszta hős, Akhilleusz sarja, Neoptolemosz (Őze Áron). Ritka öröm látni, amint egy többezer éves szerző átveszi a hatalmat a szívek fö­lött. Először a színészeket hódítja meg. El­mélyült játékuk, szövegértésük, pontos ta­golásuk is jelzi, milyen szinten fogadták be érzelmileg és értelmileg az alapproblémát: szabad-e „liberális", reálpolitikusi csellel rá­szedni a szenvedő Philoktétészt, az íjához (vagyis, ahogy a neve jelzi, vagyonához) ra­gaszkodó hőst, hogy annak fegyvere, s NE­ KIÉ A VÖLGY? Bertold Brecht: A kaukázusi krétakör Kaposvári Csiky Gergely Színház ehet-e igaz egy tétel bizonyítása, ha maga a tétel hamis? Egy matemati­kus alighanem a fejéhez kapna, ha ilyet kérdeznének tőle; a színházban azonban nem mindig érvényes az egzakt tudományok logikája. Lám, a fenti kérdés sem értelmetlen, sőt magától értetődően vetődhet fel A kaukázusi krétakör kaposvári előadásának nézőiben. A paradoxnak látszó probléma forrása a darab előjátéka, amelyben két kolhoz küldött­sége vitázik azon, hogy kié legyen egy kör­nyékbeli völgy: az eredeti tulajdonosoké, vagy azoké, akik­­ egy duzzasztó felépítése, némi robbantgatás és vízelterelés árán­­ öntözhető gyümölcsössé akarják alakítani az addig lege­lőként használt területet. Ez a bevezetés, amely nemrégiben még nemcsak didaktikus­nak, hanem - „szocreál" vonásai miatt - ne­vetségesnek is tűnhetett (talán ezért hagyták ki a Nemzeti Színház két évvel ezelőtti előa­dásából), most hirtelen hátborzongatóan ak­tuális lett. Nem meglepő tehát, hogy Ba­­barczy László előjátékkal együtt állította színpadra a drámát, vállalva a kockázatot, hogy a Brecht szándékaival ellentétes nézői reakció (a „duzzasztások" elleni állásfoglalás) gyengítheti a krétakör példázat futását. Babarczy döntése annál indokoltabb, mi­vel a kollázosok vetélkedése nemcsak napi po­litikai áthallásokra ad alkalmat, haanem a „lá­optolemosz ártatlanságának ereje együtt beve­gye végre Tróját, s a Párisz szívében megálló nyíl befejezte a tíz éve tartó háborút. A színészek után a közönség meghódításá­ra kerül sor. Bárcsak láthatná ezt az előadást az antikvitástól irtózó középiskolások Imda! Mert amennyi kifogásolnivaló akadt egy évvel ezelőtt a Várszínház főiskolásokkal megoldott Szentivánéji álom előadásában, annyira dicséretes ez a mostani munka. (Mindkét előadás rendezője, osztályvezető tanára Iglódi István.) Míg a Shakespeare­­szöveg dühítő módon darabokra tört a játé­kosok ajkán, ez a mostani, semmivel sem könnyebb, veretes szöveg íveket mutató, pontosan értelmezett, színészi megoldásai­ban mértéktartó, ironikusan szellemes, re­mek előadásban hallható. Évek múltával büszkén emlegethetik majd mindazok, akik játszották, s akik lát­ták, hogy volt egyszer, valamikor a kilenc­venes évek elején egy Philoktétész-előadás a főiskolán. G. K. ték a játékban"-szituáció színészi és rendezői kidolgozására is. Gruse és a pártfogásába vett kisfiú történetét ugyanis a darab szerint a völgy megszerzésében érdekelt szövetkezet tagjai játsszák el, hogy az érthetően vonakodó másik felet meggyőzzék a maguk igazáról. Bár erről a propagandisztikus töltetről mint­ha megfeledkeznének Kaposvárott (az, hogy a másik kolhoz küldötteit is ott látjuk a játszó személyek között, akkor is logikai bukfenc­, ha csak „színészgazdálkodási" oka van), a „pél­dabeszéd" első jelenetében mégis remekül ki­aknázzák a keretszituáció adta lehetőségeket. A barakkok fölé emelkedő őrtorony egy szem­­pillantás alatt átlényegül templommá, a bá­dogból levő, rusnya felvonulási épület pedig kormányzói palotává (onnan lépnek elő a bo­hócfehérre mázolt arcú, némileg karikaturisz­­tikusan ábrázolt - az öntudatos kolhozpa­raszt szemszögéből nézett - nemesek). Arkadi Cseidze, az énekes-narrátor időnként rende­zőként is belenyúl az általa kitalált produkci­óba (alaposabban letakarja például a túlságo­san szem előtt levő csecsemőt), a többi pa­rasztember pedig érdeklődéssel figyeli a szín­pad két sarkából a spektákulumot. Mindebből van, ami a cselekmény előreha­ladtával is megmarad, van, ami nem. Meg­marad egyrészt Arkadi aktív szerepe (Gruse például a világ legtermészetesebb mozdulatá­val nyújtja ki neki a színpad szélére a gyerek használt pelenkáját), másrészt pedig a pa­rasztok számára idegen figurák elrajzolt ábrá­zolása. (Ez egyébként, bár érthető, nem min­dig szerencsés - a Gruse esküvőjén közremű­ködő részeges szerzetesből például olyan bo­­hózati figura lesz, hogy ez szinte teljesen el­veszi a jelenet eredeti kegyetlenségét). Telje­sen eltűnnek viszont a „házi nézők", és roha­mosan fogyatkoznak Khell Zsolt sok minden­re használható, ötletes díszletei is. Először a kolhozépületek nagy része kerül ki a színpad­képből, aztán az őrtorony (miután a függő­­hídjelenetben „eljátszotta" az innenső part szerepét), végül pedig az akasztófaként is funkcionáló villanyoszlop, mire elérkezünk a tanmese tanulságát hordozó krétakörjelenet­hez, már csak Achak fölöttébb furcsa­­ gya­­loghintóra, teniszbírói emelvényre és az olda­lán ékeskedő gumikerékből ítélve talán trakto­rülésre emlékeztető - bírói széke marad a szí­nen. Igaz, ekkorra m­ár számos tanú jelét lát­hattuk annak, hogy minimális díszlettel és kellékkel szinte csodákat lehet művelni, hogy egy kunyhó külsejéből egy fél háttérfüggöny segítségével szobabelsőt lehet varázsolni; hogy pataknak látszhat a földre dobott, gyű­rött lepel; vagy hogy a tavasz beköszöntének jelzéséhez elegendő az ajtórésen beáradó me­leg fény és az Arkadi kezében megjelenő, vi­­rágzó faág. Az utolsó példából talán már sejthető, hogy az előadásban - a „brechtes", hűvös távolságtartás mellett - bőven akadnak lírai pillanatok és valódi érzelmek, elsősorban két főszereplőnek köszönhetően. Az énekest ala­kító Kulka János, ha a helyzet úgy kívánja, képes lágyan, sőt melegen előadni a neki rendeltetett „dallamokat" (aki csak egyszer is hallotta Paul Dessau szándékosan elide­genítő, fülhasogató zenéjét, tudni fogja, mi­ért az idézőjel), a Grusét megszemélyesítő Bacsa Ildikó játékának pedig van néhány to­­rokszorító mozzanata. (Erre talán a legjobb példa a patakparti jelenet, amely - nem utolsósorban a jegyesét, Szimont alakító Szula László jóvoltából - az előadás egyik csúcspontja. Bacsónak itt sikerül megmu­tatnia, hogy ez az önnön tisztességének bör­tönébe zárt, szomorú fiatalasszony fényév­nyi távolságban van már a hajdani derűs kis cselédlánytól.) Sajnos, az őt „rácsai" mögül kiszabadító Rcdak szerepében Beze­­rédi Zoltán kissé „túlkabarézza" a figurát (a darabbeli bíró, bár kétségkívül színes egyéniség, aligha lubickol-viháncol ilyen gondtalanul az édes hatalomban, hiszen Damoklész kardjaként mindvégig fölötte le­beg a hóhér kötele, aligha fetreng például a földön széles jókedvében, miközben éppen a kormányzónő ellen készül ítéletet hozni), így pedig a harmadik felvonásnak alig van tétje. Hiába peregnek hát a színpadon Ac- 4

Next