Criticai Lapok, 1997 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1997-01-01 / 1. szám

kalm­as, mint az Új Színház nézőinek. Ham­let „kegyencei" a meglehetősen jellegtelen ta­nulótársak. Claudius „mentése" érdekében az Egérfo­gó-jelenetben a közönség nem láthatja az első sorban helyet foglaló udvar arcrezdüléseit. (Szerencsésebb helyen ülők legfeljebb a vál­­luk beszédes tartásából következtethetnek a lelki vívódásokra.) Claudius - amint végre félbeszakítja az igen gyengécske színielőa­dást -felmegy „a színház a színházban" já­tékterébe, szomorúan üldögél egy darabig a megbántott gyerek döbbenetével és a „még­­sincs mit tenni" arckifejezésével, csak azután távozik. Imája a kanális felett meglehetősen ironikus (egyébként is úgy tűnik, valaha pra­voszláv volt, mert teljes testével hason fek­szik, a feje pedig szárazon belelóg a csatorná­ba). Hamlet mint Damoklész, a bakó áll meg felette hatalmas kardjával. A fiú teljes fegy­verzetben érkezik anyjához is, igaz, a nagy „pallost" szépen lerakja, de Polonius pechére „van másik": egy tőr az övében. A finoman Oidipusz-komplexusos jelenet „igazolja" Claudius fájdalomtól megtört szívű gyilkos­sági tervét. (Ezt fejezi ki csalódott arckifeje­zése, amikor Hamlet, kémeit megelőzve, hoz­zárohan, elüldögélnek egy darabig kettesben, de az angliai út eldöntetett.) A második merénylethez a trónbitorló Laertest (Széles László) használja fel. Ezt csak úgy lehet „elfogadhatóvá tenni", hogy A TÖBBI NÉMA r­égen láttam ilyen szép előadást. A színpadkép, a világítás, a zene, a ^­­­ ruhák, a színek összehangolt, hatá­sos megdim­ponáltsága valóságos esztétikai gyönyörben részesíti a nézőt. Nem a gazdag sokféleségben tobzódó díszletek és jelmezek révén, ellenkezőleg: a kifejező, egyszerűségé­vel megragadó látványvilág miatt. Menczel Róbert apránként, jelenetről jelenetre kivilá­gosodó üres színpadképe mindössze két bí­borszínű oszlopból, s egy konzolos erkélysze­rűségből áll. A színpadnyílás két oldalán a fekete falak két fülkét rejtenek: a rugalmas textíliával eltakart ülőkébe, mint burokba fészkelődnek be a szereplők. A színpadon két nyílás található, elöl egy kisebb, eltolható rá­csozattal fedve, hátrább egy nagyobb, négy­szögletű üreg, melynek a fedele lejtővé is vál­toztatható. Az üreg a szélére vetett bíborszí­nű palásttól trónteremmé változik, s a sze­replők lábukat belógatván ülnek a szélén. De ebbe hajolva imádkozik az alulról megvilágí­tott Claudius, s ez fogadja be Ophelia földi maradványait is. Szakács Györgyi kortalan jelmezei erős színvilágukkal hatnak: a királyi pár vörös és kék hálóruhája erotikus életvággyal rikít a fe­kete háttér előtt. A kezdetben világos me­nyegzői ruhákat Hamlet megszokottan fekete öltözéke ellenpontozza, ám az előadás végére felcserélődnek a színek, s a gyászoló család sötétbe öltözötten alkot kontrasztot a királyfi hófehér vívóplasztronos alakjával. A szceni­kai orgiát még fokozza a rafináltan szép meg­világítás: a jellemzően használt fényfüggöny, s az alulról, oldalról jövő fények. Ha nem érteném a szöveget, s mindezt egy másik or­amikor az ifjú - apja halálhírére - hazarohan, köszönés helyett akkora frászt kever le az uralkodónak, hogy az menten földre kerül. A ragyogó vívójelenet közben ugyan Claudius szeretné megmenteni imádott asszonyát a méregtől, de amikor látja, jelzései immár hiábavalóak, „ráránt", ám a terv im­már fontosabb. E gesztus végre megkérdője­lezi összes addigi színeváltozását. Igen ám, de az előadás elejétől a végéig idézőjelben van, és ha mindennek az ellenke­zője az igaz (kivéve Hamlet monológjait, amelyeknek a lényege és iránya elsikkad a produkcióban), akkor a sokszoros áttételtől nehéz eldönteni, hogy „mi a veleje”. Nem lehet tudni, hogy Ács János valójában mit akart szatirikus hangvételű, de ötleteit szer­vetlenül, lazán egymás mellé helyező, min­den pillanatot kimunkáló, de szintézisbe hoz­ni nem tudó rendezésével, mert ha néha sej­teti is a szándékot, az előadás egészében nem igazolja. A túlzott részletgazdagság - para­dox módon - nem erősíti, hanem gyengíti a végeredményben elég unalmas produkciót. Az Egérfogó-jelenet előjátékának mario­nett-mozgatása jó ötlet (lásd a Nagy Mecha­nizmus leképezését!), de a darabbéli színé­szek érkezése és az ominózus „színház a szín­házban" rész mégiscsak azzal tart tükröt a természetnek, hogy ugyanolyan hosszadal­mas, mint maga a produkció. DARVAY NAGY ADRIENNE számban zajló színházi fesztiválról szóló té­vés beszámolóban látnám, irigykedve néz­ném: ez gyönyörű. A látvány szavakon túli, néma ereje azonban legyőzi a színjátékot. Pedig az előadás ígéretesen indul. A sötét színpadon egy óriási bíborszínű henger forog Melis László izgalmasan lüktető zenéjére. Ugyanebben a palástban vagy sátorban ücsörög néha Hamlet, e mögé rejtőzik - vesz­tére - Polonius, s a halott királyfit és az őt karjaiban tartó Horatiót is ez veszi körül a záróképben. A kelme beborít és elrejt, akár­csak a színpad. A megnyíló résből egy mez­telen ember bújik elő, mint az anyaölből, s ez a tátongó deszkagödör fogadja be később a halottakat is. Színház az egész világ, figyelmeztet a szí­nésztrupp által a dán királyfinak dobott field­­gömb-labda. A színpad a kezdet és a vég, méh és sír, a születés és a halál. És közte a világba kilökött ember kozmikus magánya. Ács János valamennyi rendezése erről szól. Az istenektől magára hagyott Sen Te-Sui Ta segítségért kiáltó, néma sikolyáról a Jó embert keresőnkben. Sosias tragikusan ös­­­szezavarodott, elkeveredett énjéről Kleist Amphitryonjában. Az elárvult macskakővel kezében magányosan zokogó meséidről a Ma­­rat/Sade-ban. Az elárult Othello, s a szerel­mesen ármánykodó Jago fájdalmáról. A Já­nos vitéz hideg-rideg, pokolbéli Tündéror­szágáról, ahonnan csak menekülni lehet - a reménytelenül vágyódó Bagó után. Oidi­­puszról, akire jellemzőbb, hogy ember, mint király - de kicsiny alakja felmagaslik a meg­­világosulás után rázuhanó vaksötét elhagya­­tottságtól. És persze a Lear király szereplői­ről, akikre szinte rászakad a kizökkent világ mennyboltja; Lear, Gloster, de még a gonosz Edmund is halála pillanatában csodálkozik rá arra, amire egész életében vágyott: hogy tényleg szerették. Ez a tragikus világkép számomra legin­kább Pilinszky költészetével rokonítható. Ács munkáiban a világban magányosan körülpil­lantó ember szűkszavú helyzetjelentése lát­ható, amelyben „a részletek, a kicsiségek", egy apró rebbenés, egy suta kézmozdulat is jelentést, jelentőséget kap. Rendezéseiből leg­inkább a képekre, s az azok keltette nyugtala­nító hatásra emlékszem. Az ezeken a deszkákon - az akkoriban még Arany János nevét viselő színházban - be­mutatott Lear király a Hamlet közvetlen előzménye. A Learben is azonos a kezdet és a vég: a király földből kialakított terepasztalon demonstrálja az ország felosztását, majd ezen, a számára megmaradt talpalatnyi rö­gön hal meg. Hasonlatos a komor ünnepé­­lyességű üres színpad is, amelyből a világítás hasítja ki az aktuális játékszegletet. A puri­tán térhez igazodott a balladai tömörséggel előadott történet, s a sorsukba mind remény­telenebből belegabalyodó szereplők feszültsé­get teremtő játékstílusa. Mi más is következ­hetett volna a megcsalatott apák - Lear és Gloster - drámája után, mint az elárvult fi­úké: Hamleté és Laertesé. Hamlet is mindent elveszít az életben: apát, anyát, szerelmet, ko­ronát, tanulótársakat, s a gondtalan ifjúság után az életet magát. A papírforma szerint ilyen előzmények után minden adott volt a Hamlet bemutatásához - beleértve a címsze­repre predesztinált színész, László Zsolt személyét is. Az előadás a Learhez hasonló szorongó hangulattal indul a már említett kezdőkép után. A posztot álló katonák olyan zsigeri félelmet éreznek a felvértezett szellem láttán, amelyre még nem láttam példát. Az ijedt kapkodásuk, rettegő párbeszédük keltette fe­szültség azonban hamarosan eloszlik, s a to­vábbiakban csak pillanatokra tér vissza. A transzcendens lény megjelenése nyomán ki­alakult, önmagán túlmutató jelentés helyett a továbbiakban egy hétköznapi történettel szembesülünk. A tragédia átadja helyét a család elvesztése feletti fájdalomnak. Az if­jabb Hamlet magányos vergődésének a Pau­­lay Ede utca 35-ben. Az Új Színház előadása ott kezdődik, ahol a többi Ács-rendezés befejeződik, az ecce homo pillanatával. Az este további része a homokvár építéséhez hasonlatos: amint két­­három szereplő felépít egy jelenetet, egy óvat­lan pillanatban valaki lerombolja. A munka újra kezdődik, ám egy-egy megkapó jelenet után ismét leomlik az egész­­ és így tovább. A hullámzó intenzitású játékból imigyen nem formálódhat ki karakteres vagy merőben 4

Next