Criticai Lapok, 2008 (17. évfolyam, 1-12. szám)

2008 / 1. szám

művészet, s a hatalmaskodásoknak már csak azért sem vet gátat az efféle érzelgés, mert egyúttal erőpróba is, hogy ki hát az úr a háznál, az országban?” A Vígszínház esetében azt a folyamatot bírálta ugyanez idő tájt Bródy Miksa, hogy vezetőségének „sikerült, nem is nagy keser­vek árán, egy tömött pénztárca segítségével bebizonyítania, hogy csak befogadó nemzet vagyunk, alkalmasak arra, hogy mindent megírjunk, amit másutt már megírtak, s mindent meghallgassunk, ami »made in...«, - tudom is én, hol­­, védjegyet kapott”. Az éppen megszűnőben lévő Thália Társaság is szóba került. Lengyel Menyhért dicsérte őket, hogy még vidékre szorítva is milyen vonzóak maradtak: „ ... kell-e véresebb vágás, hogy nekik a Vadkacsára Nagybecskereken van publikumuk, holott a jeles pesti színházi szakérők az egész színházi szezonban nem mernek egy Ibsen-előadást kivágni ...” Ignotus pedig Thalia Redivivusként emle­gette a Magyar Színházat, amely folytatni igyekszik a nemes hagyományt: „ ... együtt játsszák meg a darabot, s a darabot játsszák, nem a szerepeiket.” Mindezt és még többet, az első évfolyamban, 1911-ben két nagy cikk is foglalkozott a Népopera lehetőségeivel. Szép Ernő a nézőtér újdonságait sorolta fel, Lengyel Menyhért Színházépítők címmel igen részletesen, elemző igénnyel számolt be az új épületről. Figyelemmel kísérték a Pesttől távolabb eső, méltatásra érdemes jelenségeket is, így fogalmazta meg 1912-ben Babits Mihály a kolozsvári színtársulat jellegzetes vonásait: „De nem is a darabok voltak a fontosak, hanem az az életdarab, ami színpadra jött velük, a régi magyar élet, melyet még senki nem mert ilyen naturalizmussal színpadra hozni. A kosztüm, a mozgások, a dialektus, mindez a legegészségesebb természetességet mutatta, azt a természetességet, mely már művészet. S a tökéletes stílusérzéket kell bámulnunk.” Mondta ezt Babits akkor, amikor éppen napirenden volt a naturalizmus felváltása egy mozgalmasabb, új stílussal. Hogy egy másik aspektust is felvillant­sunk, 1911-ben Ambrus Zoltán az akkori Shakespeare-ciklussal kapcsolatban egy új jelenséget fogalmazott meg: „... a leg­érdekesebb tanulság mégis csak az, hogy Budapesten ma már egy roppant nagy, egészen új, meglehetősen iskolázatlan, de minden iránt fogékony, minden intellektu­ális mozgalomhoz való csatlakozásra kész, minden szellemi nyugtalankodásra kapható, könnyen megtéveszthető, de egyszersmind könnyen meghódítható, hatalmas közönség van, mely mindenüvé vezethető, még a jóra is.” Ma már aligha tűnik fel, hogy 1916-ban, az első világháború kellős közepén Barta Lajos Szociológia a színházon át címmel írt a várható változásokat jósolva: „Az új színházi közönség ajtócsapkodása mögött így hallani messziről a megdagadt árt, amely majd itt lesz egyszer, amikor az ország kifáradt és megtizedelt népéből a politikai, gazdasági, társadalmi életben feltolódnak és a maguk természetének érvényesülését fogják követni azok a geológiai elváltozások, melyek az ország népében, a csatatéren harcolókban és az itthon dolgozókban végbementek.” A téma persze újra meg újra visszatért, hogy csak arra a cikkpárhuzamra emlékeztessünk, amely Hevesi Sándor Színház és üzlet című írása és Kárpáti Aurél szinte egyidejű Thália és Mercurius című válasza között kialakult. 1933-ban megint aktuálissá vált ez a problé­ma, amit Márkus László Színház és közönség című cikke bizonyított. - Tudjuk, milyen magas hullámokat vert dr. Németh Antal váratlan kinevezése a Nemzeti igazgatójá­nak­­ új együttese és új műsorpolitikája. A Nyugatban 1937-ben Illés Endre szólaltatta meg az aggályokat, kérdezvén: Van-e még Nemzeti Színház? Ez azonban így még mindig csak az egyik vonulat. A legközelebb állt ehhez a saját múltunk vizsgálata, a magyar színháztörté­net. És ilyen is volt, már elég korán. Az első történeti elemzést Laczkó Géza fogalmazta meg, még 1911-ben, a Kolozsvárt működő Szentgyörgyi István alakjával kapcsolat­ban. Három színésznemzedékről beszél: „a közvetlen tapasztalat” színi ábrázolásáról, a „liberális kormányzás idejének neveltjei­ről”, illetve az „európai máz” és a mérsékelt hazafiaskodás sajátos vegyülékeiről. Két év múlva Móricz Zsigmondnak a nyugdíjba vonuló Újházi Ede szolgáltatta az alkalmat. Ő is három korszakot különböztetett meg az elmúlt bő száz esztendő idejéből. Ő azonban drámairodalmunk történetének párhuzamos fejlődésével kötötte össze a kiemelkedő szí­nészegyéniségeket. Nála Megyeri és Kisfaludy tartozik össze, Szigeti József és Szigligeti, végül Újházi és Csiky Gergely. Móricz egyébként még egyszer visszatért a témához, amikor is 1930-ban A magyar színészet válsága került a figyelme középpontjába. Egy rokon műfaj is felkeltette a Nyugat munkatársainak érdeklődését, mégpedig a szavalás, az előadóművészet problematikája. Jellemző, hogy nem az Egressy Gábor-Jászai Mari vonulat érdekelte őket (annak ellenére, hogy a nagy művésznő rendszeresen fellépett a Nyugat-esteken), hanem valami új lehetőséget kerestek a pódiumművészetek keretében. 1909-ben Karinthy Frigyes indítja el a sort Vers és szavalás című eszmefuttatásával, melynek lényege az, hogy a leírott vers még ugyanúgy nem végleges és hiteles formája a költői gondolatnak, mint a kottába rögzített zenemű, meg kell szólaltatni: „Természeténél fogva olyan valami a vers, amit elő kell adni.” A következő évfolyamban Feleki Gézát A sza­valóművészet önállósulása köti le és konkrét, személyes elemzéseket készít, Ferenczi Sáriról, aki egy hangverseny keretében rendkívül pontosan kidolgozott Ady-interpretációt mutatott be közönségének, illetve az „estéről estére rögtönző” Medgyaszay Vilmáról. A legnagyobb érdeklődést azonban Ascher Oszkár jelentkezése váltotta ki. Megérezték, hogy nála a versmondás életformává alakult. Karinthy Frigyes veszi ezt észre már 1925- ben. Kiindulási pontja ugyanaz, ami másfél évtizede volt: a verset meg kell szólaltatni. A „hogyan” azonban döntő. És Ascher mély művészi „feltárásához” érkezik el. Ezt írja: „Úgy látszik, régen, még a gyermekkor fogé­kony korszakában megérezte a vers lelkét és hangszert konstruált hozzá, amin lejátszhatja. Számára a szó, szavak egymásutánja, szavak szinkópája és ellenpontja, magassága és színezete és időtartama és erőmennyisége megannyi jelzés, amit a jó művész rajongó pontosságával követ, miután beállította indulatát arra a hullámhosszra, amiben a vers született.” Hasonlóképpen nagy elemző Kosztolányi Dezső, aki bevallása szerint jegyzeteket készít „előcsarnokok­ban, hazamenet a villamosban”. Ezekből született többoldalas tanulmánya az 1926-os évfolyamban Szavalás címen, majd ennek kiegészítése néhány számmal később. Még valami a szavalásról. Lényegük: „Valahány­szor verset szavalnak, ünnepi borzongás fut át rajtunk, hogy a szóval, mely a könyvben térbeli életet élt, az időben is találkozunk.” A témához és személyhez továbbra is hű maradt és 1930-ban jelent meg Arcképvázlat Ascher Oszkárról című kis tanulmánya, amelynek érdekes következtetése volt, hogy „Egy időben a szavalást szerették volna lecsök­kenteni holmi szegényes kamarazenévé, a közlőbeszéd színvonalára, a »természetes« előadásra. Ez pedig egyáltalában nem volt természetes. Maga a vers nem természetes beszéd. Önkívületében természetfeletti és természetellenes.” Már ekkor aktuálissá vált és összefonódott egymással a kor két új problematikája: a stílusváltás igényének felbukkanása és e folyamat természetes kezdeményezője és irányítója, a színpadi rendező feladatának, művészetének a kibontakozása. Az első fogalmazás még 1909-ből, Bárdos Artúrtól származott, aki némileg nietzschei modor­ban határozta meg az új munkakör lényegét: „Az elernyedések kusza kórusában egyetlen Akarat. A Rendező.” És az ezt képviselő új európai jelenség, Reinhardt, „az első, egyetlen rendező, aki önálló, önmagáért való művészi matériának meri tekinteni a színpadot”. Bár-

Next