Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1969 (Anul 2, nr. 272-346)

1969-01-14 / No. 281

Anul II nr. 28 l ★ Marti 14 ianuarie 1000 (IX) 020 4 pagini — 30 bani | € ТРПТТТАП1 Ш TOATF TAFTTE LîFJTTJ-VTil ПДЦ 0RBAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SATU MARE AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU ALEGERILE eveniment de o importanță deosebită în viața politică a țării noastre La 2 martie 1969, cetățenii patriei noastre vor fi chemați să-și exercite dreptul constituțional de vot, alegîndu-și reprezentanții în organele puterii de stat — Marea Adunare Națională și consiliile populare județene, municipale, orășenești și comunale. Semnificația profundă a acestor alegeri este accentuată de amploarea fără precedent a procesului de perfecționare, care își pune amprenta asupra tuturor laturilor vieții sociale ale României socialiste. După cum este cunoscut, perioada ultimilor ani, marcată de suflul înnoitor al Congresului al IX-lea și Conferinței Naționale a P.C.R., constituie o perioadă de progrese calitative în toate sectoarele construcției socialiste.Urmare firească a analizării profund științifice de către partidul nostru a etapei în care ne aflăm ți a perspectivelor de dezvoltare. Sunt măsurile menite să îmbunătățească substanțial organizarea ți conducerea economiei, să accelereze ritmul de dezvoltare, să asigure sporirea eficienței economiceii a întregii activități, să mobilizeze mai deplin potențialul uman și material al patriei. In contextul acestor preocupări, au fost larg dezbătute adoptate măsurile de îmbunătățițire a organizării administrativteritoriale a României și de sistematizare a localităților rurale, determinînd apropierea conducerii centrale de unitățile de bază, întărind atribuțiunile și răspunderile organelor locale. Principala trăsătură caracteristică a evoluției sociale a României In perioada ultimilor ani este procesul vast și multilateral de adîncire a democrației socialiste, de amplificare a participării maselor la conducerea statului, proces definitoriu pentru dezvoltarea și consolidarea societății noastre. In acest climat nou al vieții noastre sociale a devenit o practică curentă punerea în dezbatere a opiniei publice a principalelor probleme ale politicii interne și externe a partidului și statului, a proiectelor de legi și măsurilor privitoare la cele mai importante laturi ale construcției socialiste, încît oamenii muncii să-și poată spune liber cuvîntul asupra felului cum sunt conduse treburile obștești. O sinteză minunată a transformărilor petrecute în climatul social al României contemporane o constituie întărirea continuă unității moral-politice a poporului, a tuturor claselor și păturilor societății noastre, ceea ce constituie rezultatul strălucit al victoriei depline și definitive a socialismului, izvorul nesecat al trăiniciei, orînduirii noastre. In cursul dezvoltării democrației socialiste, al perfecționării vieții noastre sociale, crearea Frontului Unității Socialiste — ca organism politic permanent, cu caracter larg reprezentativ, cuprinzînd alături de P.C.R. principalele organizații de masă, obștești și profesionale, precum și consiliile oamenilor muncii ale naționalităților conlocuitoare — constituie un moment foarte important. Frontul Unității Socialiste reprezintă cadrul organizatoric adecvat etapei actuale, chemat să asigure intensificarea participării întregului popor la conducerea treburilor țării, la întărirea coeziunii națiunii noastre, la determinarea mersului înainte al societății românești pe coordonatele desăvârșirii construcției socialiste și trecerii treptate la comunism, stabilite prin linia politică generală marxist-leninistă a partidului nostru. „Viața — spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu — arată că dezvoltarea continuă a societății depinde de fructificarea integra(Continuare în pag. a 3-a). CONFERINȚELE ORGANIZAȚIILOR ORĂȘENEȘTI NEGREȘTI-OAȘ ȘI TÂȘNAD ALE FEMEILOR Plenare ale consiliilor municipale orășenești și comunale ale Frontului Unității Socialiste Sîmbătă a avut loc în sala Filarmonicii din Satu Mare plenara Consiliului municipal al Frontului Unității Socialiste. La lucrările plenarei au participat membri ai Biroului Comitetului municipal de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular municipal provizoriu, secretari ai comitetelor de partid din întreprinderile și instituțiile municipiului Satu Mare, activiști de partid, de stat, ai organizațiilor de masă și obștești. Tovarășul Ioan Foriș, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal provizoriu, președintele Biroului executiv al Consiliului municipal al Frontului Unității Socialiste, a făcut o expunere asupra problemelor politice principale înscrise în platforma politică a Frontului Unității Socialiste pentru alegerile de la 2 martie, precum și despre modul de organizare și desfășurare a acțiunii de desemnare a candidaților de deputați în municipiul Satu Mare. Candidații Frontului Unității Socialiste au ca platformă politică în alegerile de la 2 martie programul elaborat de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român — program de edificare deplină a societății socialiste in patria noastră. Vorbitorul a subliniat în continuare sarcinile deosebit de importante ce revin Consiliului municipal al Frontului Unității Socialiste în desfășurarea campaniei electorale. Tot sîmbătă au avut loc plenare lărgite ale Comitetelor orășenești Cărei, Negrești-Oaș și Tășnad ale Frontului Unității Socialiste, precum și ale consiliilor comunale ale Frontului Unității Socialiste. Cu acest prilej au fost subliniate sarcinile politice și organizatorice care revin activului de partid, consiliilor Frontului Unității Socialiste și forțelor politice care îl compun în dezvoltarea activității de masă, pentru transformarea campaniei electorale într-un moment de și mai puternică afirmare a hotărîrii oamenilor muncii din județ, fără deosebire de naționalitate, de a înfăptui exemplar obiectivele înscrise în planul de stat în acest an hotărîtor al cincinalului. Masă rotundă Asigurarea pieței de produse de calitate, pe placul și gustul cumpărătorilor Studiind minuțios și aprofundat cererea cumpărătorilor, unitățile comerciale trebuie să asigure aprovizionarea piesii cu mărfuri in cantități suficiente și sortimente variate, in funcție de sezon, de preferinele populației. In etapa actuală, cind producția de bunuri de larg consum sporește și se diversifică continuu, iar nivelul de trai crește, consumatorul devine din ce in ce mai pretențios. In alegerea unui produs, el urmărește nu numai trăinicia acestuia, ci acordă tot mai multă — Consider necesar să remarc de la bun început — a spus tovarășul ing. Ioan Oșan, întreprinderii industriale directorul Sătmăreanu — că sarcinile de plan ce ne revin pentru trimestrul I 1969 la producția destinată fondului pieții sunt mult sporite față de aceeași perioadă a anului De aceea, colectivul nostru trecut s-a pregătit din timp pentru a „ieși" la contractări cu o gamă de produse cit mai diversificată. Numai în ultima vreme au fost introduse în procesul de fabricație 12 produse noi. La contractări, întreprinderea noastră a oferit comerțului încă 15 sortimente noi. Printre acestea se numără: pastă universală pentru curățit și lustruit mobilă — care va înlocui produsul similar procurat din import, pastă și praf pentru spălat «detergent», înlocuitor de săpun), bomboane importantă esteticului, întregului ansamblu de însușiri călitătive ale produsului. De aceea pentru a se țrne pasul cu cerința de satisfacere a preferințelor, este firesc ca intregоmert Și întreprinderile producătoare să existe strinse relatii de colaborare. Problema prezintă mai multă acuitate când este vorba de unități care își desfășoară activitatea în același județ. Efectele unei asemenea colaborări nu sunt greu de intuit. Ele au în egală măsură un conținut pur economic și totodată utilitar în interesul salon cu cacao, luminări colorate, oxid verde de brom, ștergătoare de cauciuc, prefabricate din beton armat pentru garduri, diverse articole din cauciuc și material plastic etc. Am reușit să asigurăm cu contracte aproape întreaga producție destinată fondului pieții. Gu regret trebuie să arăt însă că, unitățile comerciale din județ au contractat cu noi o cantitate de produse destul de mică, reprezentînd doar 30—35 la sută din întreaga producție ce o vom realiza la capitolul „bunuri de larg consum". — In trimestrul I al anului viitor — a declarat tovarășul Eugen Chișu, șeful serviciului livrări de la Combinatul 1 Mai — noi vom livra fondului pieții, conform contractelor încheiate, diferite tipuri de mobilier — printre care mobilă cetățenesc, se optimează condițiile ca pe piață să apară în mod ritmic o seamă de produse noi, solicitate de cumpărători. Din dorința de a cunoaște în ce măsură colaborează unitățile comerciale din județul nostru cu cele de industrie locală și ce direcții se conturează în vederea continuei perfecționări a activității in acest sens, redacția ziarului nostru a organizat o discuție cu participarea unor cadre din conducerile I.I. Sătmăreanu, Combinatul 1 Mai, Direcția comercială județeană, O.C.L. Produse industip „Nora", scaune tip „Dîmbovița, cuiere „Marina" — și diverse produse de uz casnic. Țin să remarc că întreaga producție destinată fondului pieții a fost contractată. Peste 50 la sută din aceste produse s-au contractat cu unitățile comerciale și cooperatiste din județul nostru. Fiind mult căutate de cumpărători, produsele prezentate la contractări, de întreprinderea noastră, au fost suprasolicitate, și mai ales cele de uz casnic : mașinile de gătit emailate tip „Gutin" și „Casnica". Păcat însă că unitățile comerciale din județ nu s-au îngrijit să aibă repartiții pentru aceste produse în cantități mai mari. Sunt convins că cele 2.400 de mașini de gătit emailate, cîte s-au contractat cu noi, nu vor putea asigura nici pe departe necesarul pieții. Ar fi bine, deci, ca în viitor, pentru triale și O.C.L. Alimentara. Interlocutorilor noștri le-au fost adresate următoarele întrebări: — Ce noutăți va oferi populației industria locală în trimestrul I 1969? Cîte dintre aceste produse au fost contractate cu beneficiarii din județ? Care sint cerințele pieții și ce oferă producătorii? La ce nivel calitativ se ridică produsele realizate de unitățile producătoare din județul nostru comparativ cu cele fabricate in alte întreprinderi similare? Redăm in cele ce urmează răspunsurile primite, contractările ce se vor organiza, organele de resort să studieze mai aprofundat cererile de mărfuri, să facă din timp demersuri pentru a obține repartiții de produse in cantități suficiente. Avînd în vedere importanța asigurării pieții cu produse noi, care să întrunească cerințele cumpărătorilor, am solicitat în repetate rînduri unităților comerciale să ne facă sugestii privind diversificarea producției ,dar... Și totuși, avem o noutate: colectivul nostru studiază în prezent posibilitățile realizării unor remorci-dormitoare pentru autoturisme. Rezultatele obținute pînă acum în această direcție sînt de bun augur. Cîteva produse de a VIOREL ILUȚ (Continuare în pag. a 2-a). Pe tot cuprinsul arii entuziaste întruniri pentru propunerea de candidați ai Frontului Unității Socialiste in alegerile de la 2 martie Luni, intr-o atmosferă de puternic entuziasm, au Început în întreaga țară propunerile de candidați legerile ai Frontului Unității Socialiste în apentru Marea Adunare Națională, marcînd deschiderea campaniei electorale pentru alegerea deputaților în forul suprem al țării, precum și în organele locale ale puterii de stat. Ca o expresie a încrederii neabătute a întregului popor față de conducătorul său încercat în opera de construcție socialistă, Partidul Comunist Român, printre primii candidați ai Frontului Unității Socialiste, propuși în însuflețitele adunări ale oamenilor muncii din diferite circumscripții electorale, se află membrii zidului Permanent, ai Comitetului Executiv Preal C.G. al P.C.R. și alți conducători ai partidului și statului nostru. Totodată, participanții la adunări au propus drept candidați numeroși muncitori, țărani, intelectuali, oameni ai muncii din rîndurile naționalităților conlocuitoare, bucurîndu-se de binemeritat prestigiu pentru aportul lor la construcția socialistă, la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. In cadrul adunărilor de propunere a candidaților în diferite circumscripții electorale, adunări care s-au ținut în mari întreprinderi industriale, în unități socialiste din agricultură, instituții, numeroși participanți au relevat că peînrioada ultimilor patru ani a fost o perioadă de rodnice realizări, de progres în toate sectoarele construcției socialiste, subliniind că toate marile înfăptuiri care au făcut ca România să ofere imaginea unei țări în plin proces de dezvoltare materială și spirituală sunt rodul conducerii de către partid a poporului nostru pe calea construcției socialiste, al unității moral-politice a poporului în jurul Partidului Comunist Român. Zecile de mii de participanți la aceste adunări, au dat glas voinței ferme a întregului popor de a-și consacra capacitatea de muncă și creație realizării mărețelor obiective stabilite de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a P.C.R., de a sprijini cu toate forțele înfăptuirea politicii interne și externe a partidului, pusă în slujba înfloririi României socialiste, apărării intereselor vitale ale poporului român, triumfului cauzei socialismului și păcii în lume. , Tovarășul Nicolae Ceaușescu propus candidat în circumscripția electorală nr. 1 din Capitală Adunarea de la uzinele „23 August" Una din cele mai mari citadele ale metalurgiei românești, uzinele „23 August" din Capitală, pentru care ultimul sfert de veac a însemnat o impetuoasă și multilaterală dezvoltare, a cunoscut ieri după-amiază însuflețirea proprie marilor întruniri populare Aproximativ 5.000 de cetățeni din circumscripția electorală nr. 1 „23 August" s-au întrunit aici pentru a propune candidatul Frontului Unității Socialiste în alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. In noua și imensa hală de prelucrări mecanice, animată de o atmosferă de puternic entuziasm, erau prezenți metalurgiști de la uzinele „23 August", „Republica", Fabrica de mașini-unelte și agregate, citori, ingineri și tehnicieni mundin întreprinderi chimice, electrotehnice și de industrie ușoară, săteni din comunele Pantelimon și Dobroiești, cercetători științifici, medici, și profesori, pensionari, gospodine. In cadrul adunării a luat cuvântul tovarășul membru supleant al Dumitru Popa, Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului municipal București al P.C.R., al Consiliului Național al membrii Frontului Unității Socialiste. Subliniind că alegerile constituie un prilej de adîncă reflecție asupra realizărilor obținute pînă acum în făurirea noii orînduiri, asupra sarcinilor care stau în fata poporului nostru pentru înfăptuirea in continuare a programului înfloririi României socialiste, vorbitorul a spus printre altele: Sîntem mîndri de succesele pe care le-am obținut sub conducerea partidului comunist, de faptul că am reușit, cu brațele mintea noastră, să punem temeși lii solide progresului total al țării, să sporim mulți laavuția poporului, să asigurăm creșterea permanentă a bunăstării celor ce muncesc, să întărim independența și suveranitatea patriei noastre. După ce s-a referit la realizările dobîndite în agricultură, la grija permanentă pe care partidul o poartă ridicării bunăstării poporului, la prestigiul crescînd de care România se bucură peste hotare, ca factor activ în lupta pentru progresul și pacea umanității, vorbitorul a spus: Apropiatele alegeri pentru Marea Adunare Națională și consiliile populare sînt întîmpinate cu entuziasm de întregul nostru popor. îmi revine cinstea deosebită ca, în numele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, să propun drept candidat în circumscripția dv. pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Propunerea a fost primită de cei prezenți cu deosebită bucurie. Minute în șir, în uriașa hală au răsunat puternice aplauze și ovații pentru conducătorul încercat al poporului — Partidul Comunist Român, pentru tovarășul Nicolae Ceaușescu. Cu emoție,cu bucurie și mîndrie, numeroși vorbitori au susținut călduros candidatura tovarășului Nicolae Ceaușescu. Ei au arătat că entuziasmul sub semnul căruia este întîmpinat evenimentul de la 2 martie de oamenii muncii de la orașe și sate își află rădăcina în faptul că întregul popor, strîns unit în jurul partidului, este angajat cu toate forțele la realizarea amplului program de dezvoltare a economiei naționale, de perfecționare a relațiilor socialiste, de transpunere în fapt a hotărîrilor luate de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a Partidului Comunist Român. Cicerone Gorunescu, directorul general al uzinelor „23 August", Ion Badea, laminorist la (Continuare în pag. a 3-a) Ticăna Duță, înotăsoare la întreprinderea Victoria din Tășnad, obține furmoase succese în producție, folosind cu maximă eficiență timpul de lucru. Canada va părăsi oare N.A.T.O.? Problema rolului Canadei în N.A.T.O. constituie pentru guvernul primului ministru Pierre Elliot Trudeau una din opțiunile primordiale în domeniul politicii externe, datorită asupra implicațiilor ei poziției țării în comunitatea internațională și, în special, asupra relațiilor cu puternicul său , vecin — S.U.A. Prezent la Londra, pentru a participa la conferința primilor miniștri ai țărilor Commonwealthului, premierul canadian a abordat din nou tema apartenenței la N.A.T.O., stîrnind, prin conținutul declarațiilor sale, neliniște în cercurile blocului militar occidental, întrebările Răspunzind la ziariștilor britanici, Trudeau a afirmat că „ar fi posibilă o retragere a Canadei din N.A.T.O.". Precizarea ulterioară că angajamentele față de N.A.T.O. vor reînnoite pentru o periioadă de un an în așteptarea definitivării, probabil pînă în primăvară, a reexaminării integrale a politicii interne și externe a țării, întreprinsă în prezent de guvern, nu afectează declarațiile anterioare. PAUL DIACONU (Continuare In pag. a 4-a) COMENTARIUL ZILEI