Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1970 (Anul 3, nr. 583-656)

1970-03-31 / No. 656

_ ___________________ CRONICA SATMARFAN» ши, з, ,m III1'II III II IN li iHII Hill I I I li ' I " ill1 (TT ’Ф*ТРНШТ'~~ТГГГ'Н iHir'i'iiVi1 lffi"ilir<n~i Tt'i'uiiiiTl ifi it i'lim hi'hi м I il Huni li II if iW'lWrilililllji |||||1|а|||МШИ1[1|1|11ИИ1М1Т1|Т|И1Ш<|Л|ЖДВШМ1й^--------------------------------------------------...... CĂREI Subredacția noastră transmite A opta sesiune ordinară a Consiliului popular orășenesc Zilele trecute la sediul Consiliului popular orășenesc Carei a avut loc cea de-a opta sesiune ordinară. Au participat deputați ai Consiliului popular orășenesc, președinți ai unor comitete de cetățeni. Tovarășul Mihai Szépükés, vicepreședinte al Consiliului popular orășenesc Cărei a prezentat un raport privind realizarea propunerilor făcute de alegători. S-a relevat, printre altele, repararea în anul 1969 a 22.200 m.p. străzi trotuare, diferite acțiuni patriotișice în valoare de 1.800.000 lei. Printre deputații evidențiați se numără: Al. Doboș, Iuliu Nagy, , Gh. Bichiș, I. Badea, și N. Kovács. Printre alte obiective pe agenda 1970 a edililor careieni se numără repararea unor străzi și trotuare, în orașul Cărei și Ianculești, diverse lucrări de întreținere a parcurilor și spațiilor verzi. La „Stăruința“ Modernizarea unor secții In vederea îmbunătățirii deservirii populației orașului Cărei, conducerea Cooperativei Stăruința a trecut la modernizarea unor spații ale rețelei cooperatiste, la reamplasarea acestora. Astfel, in zilele trecute, secția obiecte de uz casnic a fost mutată în centrul orașului, într-un local mai spațios, modernizat. In cadrul secției foto a cooperativei s-a creat un spațiu mai larg laboratorului, s-a îmbunătățit sistemul de iluminat. Sunt realizări care, sperăm, se vor repercuta favorabil asupra calității prestațiilor celor două secții. Un nou bloc în construcție Activitați ti Orchestra de muzică ușoară ,,Tinerețea”, alătuită prin grija Comitetului orășenesc Cărei al U.T.C. își îmbogățește continuu repertoriul. Sub conducerea dirijorului Dezideriu Czin, elev (ca, de fapt, marea majoritate a componenților ei), „Tinerețea" repetă noi bucăți muzicale în vederea unui turneu programat să-l întreprindă în localitățile Valea lui Mihai și Săcuieni. Aproximativ 30 de elevi din Cărei au luat parte la întrecerile etapei orășenești a „Concursului de șah al elevilor”. Pe primele trei locuri sau situate fete: 1. Margareta Birtalan, Rodica Crișan (ambele de la Șc. gen. nr. 1), 3. Ana Torța (Școala specială); băieți: 1. Francisc Deak (Șc. gen. nr. 1), 2. Ernest Boroș, 3. Victor Reiner (ambii de la Liceu). Notă -SEMIRAR... ZOO Recent, a fost organizată la Cărei o amplă acțiune voluntar - patriotică, la care au participat aproape 600 de tineri. Cu acest prilej au fost efectuate lucrări de curățire a parcurilor și zonelor verzi, de amenajare a acestora. S-au prestat peste 1.000 de muncă voluntar-patriotică. Cea mai frumoasă participare: tinerii din organizația U.T.C. a Liceului pedagogic. Primăvara oaspete de seamă Primăvara și-a făcut simțită prezența și în magazinele O.C.L. mixt din Cărei. Prin multiplele deplasări la baze de aprovizionare și fabrici, efectuate de personalul O.C.L. mixt Cărei, rețeaua de desfacere a fost aprovizionată cu mărfuri pentru diverse noul sezon. Se află în magazinele și depozitele de aici însemnate cantități de confecții (rochițe, pardesie pentru femei, bărbați și copii), tricotaje, țesături, sandale și alte tipuri de încălțăminte adecvată anotimpului, mărfuri în sortimente, modele și culori variate. Prezentarea acestor noi achiziții se va face prin amenajarea Exigenți față de cerințele cumpărătorilor, cooperatorii de la Stăruința îmbunătățesc continuu calitatea produselor. Colectivul de muncitori cona trei expoziții cu vînzare în 1—15 aprilie, perioada expoziții vor fi Aceste găzduite de magazinele nr. 51 — tricotaje, nr. 5 — confecții și nr. 8 — încălțăminte. La O.C.L. MIXT In aceeași perioadă, respectiv în prima jumătate a lunii aprilie, se preconizează organizarea unei „Parade a modei“ în cadrul căreia vor fi prezentate produse existendul de maistrul Ștefan realizat Miskolczi a prima tranșă de produse — opincuță „Litoral" pentru femei din care 1.000 perechi au luat drumul litoral d elevi ai Liceului din Cărei luaseră tocmai masa de prînz la cantina școlii și se îndreptau acum către internat. Spre lauda lor (dar nu și a celor ce răspund de cantina respectivă) seminalizau. Pe teme Zoo. — Crezi că în general porcul atinge greutăți peste 100 de kg? Da. Dacă nu i se întîmplă ceva pînă la virsta de un an. — Adică? — Multiple cazuri. Unul dintre ele bunăoară ar fi. .. sacrificarea în scopul pregătirii diverselor preparate. — Cel din care a fost făcut salamul ce l-am primit noi nu cred să fi ajuns nici măcar de vîrstă. .. „preșcolară". — Cum explici tu? — Păi, să vezi, felia de salam ce am primit-o pentru cina de astă-seară nu cîntărește mai mult de 40 de grame. .. — Bun. Dar va spune-mi, tu știi pe unde își duce. te in magazii pentru sezoanele primavarăvară. In caz de timp favorabil „Parada modei" va avea loc la Grădina de vară din Parcul orașului, iar dacă timpul nu va permite, acțiunea va fi găzduită de restaurantul Victoria. Pînă acum, la toate magazinele de confecții și tricotaje au fost reamenajate vitrinele cu mărfuri de sezon. In sfîrșit, în scope asigurării unei deserviri prompte, exemplare, în cadrul organizației comerciale locale mixte din Cărei funcționează curs de calificare un la care participă un număr de 34 persoane, și unul de reîmprospătare a cunoștințelor, la care iau parte toți șefii de unități lului — I.C.R.T. Constanta. In zilele următoare alte 1.500 de perechi vor fi transportate pe itinerarul avînd același punct terminus. Opincuțele „Litoral“ în drum spre Constanța Formația de muzică, ușoară „Tinerețea". Aspect din secția lustruit mobilă de la Intreprinderea Crasna. Rubrică realizată de: PETRU CSIKI, VASILE IERIMA VALENTIN NAGY, ȘTEFAN DOBRAN porcul costițele. Vreau să zic pe unde trăiește acest animal? — Iți rizi de mine? Pe lingă casa omului. ■ Undeva adăpostit, sau în aer liber? ■ Adăpostit, firește, în coteț. ■ Ai cam scrîntit-o și tu. — Porcul ce-l avem acum în mină sub formă de salam trăia afară sub cerul liber, direct sub stele și luceferi. Dacă n-ar fi fost așa nu mi-ași putea explica de ce ni se dă salamul (respectiv masa de seară) neîmpachetat și suntem nevoiți să umblăm cu el în mînă, de la cantină pînă la internat, să-l expunem privirilor trecătorilor, ceea ce, desigur, nu-i prea civilizat. Dar iată că am ajuns la internat și la finele. .. seminarului pentru astăzi. Pentru mîine îți propun o altă temă, din botanică , despre păioase, cereale, grîu și derivatele sale. In fond și pîinea ce ni se da pentru seară este supusă acelorași canoane. (!?). 9 Parada cîntecului. (Urmare din pag. 1) im. Ioan Deicu, locțiitor al secretarului Comitetului orășenesc de partid, directorul Casei de cultură din Negrești-Oaș: „Dialogul pe aceeași scenă este o acțiune binevenită atît pentru casa de cultură cit și artiștii amatori, mai ales pentru prin faptul că dă caracter de continuitate, că reînvie mișcarea folclorică. Caracterul concursului ne-a obligat la selecții riguroase, la pregătiri minuțioase, să descoperim cele mai autentice talente. Desigur, activitatea „ansamblului” nostru nu se va opri aici: vom continua spectacolele în deplasare fiind învitați în localitățile Cărei, Poiana Codrului etc. și chiar în alte județe Lucrăm cu artiști amatori din diferite unități și aceasta implică dificultăți în desfășurarea activității, dar am întîmpinat multă înțelegere și sprijin (mai ales din partea conducerii Țesătoriei de fibre groase). Cît despre artiștii amatori... nici o dificultate, numai entuziasm.. Nicolae Pop, locțiitor al Comitetului comunal de partid, directorul căminului cultural din comuna Apa: „Inițiativa — prima de acest gen — este deosebit de interesantă și utilă. Ea ne-a „obligat" la depistarea, recrutarea și mobilizarea talentelor. Cred că în viitor dialogul va primi o și mai mare amploare. Finala dialogului nu va însemna o cădere de cortină peste mișcarea artistică de amatori, pe care o vom permanentiza In curînd vom organiza, noi concursul „Cel mai bun soialist. . Alte și alte păreri converg spre aceeași idee: aceea a permanentizării acțiunii de valorificare a comorilor artei populare. .. Intr-un viitor număr al ziarului vom reveni cu aprecieri la obiect, privind calitatea prezențelor scenice în cadrul finalei „Dialogului folcloric pe aceeași scenă." „Crucea de mesteacăn" a lui M. Sadoveanu în interpretarea artișilor amatori din Dulciuri. o pereche de dansatori din Cehal. 18.00 — Deschiderea emisiunii. „Universal-șotron" — litera G (enciclopedie pentru copii). 18.30 — Actualitatea în economie. Noua salarizare și normare a muncii. nr 18.55 — Anunțuri — publicitate. 19.00 — Telejurnalul de seară. 1. 19.20 — La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 19.35 — Atomul, această necunoscută. Я 20.00 — Reflector. # 20.10 — Moment folcloric. # 20.20 — Primăvara României Socialiste. Aspecte de la recitalul prezentat la Ateneul Român. # 20.40 — Film artistic „Am două mame și doi tați". Producție a studiourilor iugoslave. # 22.05 — Telejurnalul de noapte. i 22.15 — Teleglob. Reportaj în alb — Leningrad. Щ 22.35 — Pliant lirico-dramatic. m 23.00 — închiderea emisiunii. fi 11 Vînd perfectă Wartburg, tip 312 în stare. Satu Mare, Avram Iancu 42. Lucrările de investiții (Urmare din pag. 1). Așa este, de pildă dezvoltarea Întreprinderii 1 Septembrie unde se putea lucra și pe timp friguros dacă se executau din vreme lucrările de închidere și încălzire a locurilor de muncă. Nici șantierul Hotelului turistic O.N.T. nu face excepție. Aici, datorită faptului că ne lipsește materialul lemnos, lucrările sunt mult rămase în urmă. Condițiile necorespunzătoare de lucru au determinat și o folosire insuficientă a utilajelor, în special, a celor de ridicat pe verticală. La construcțiile de locuințe din Tășnad, bunăoară, datorită faptului că I.G.O. din localitate nu a construit drumul de acces decit abia după 4 luni, nu am putut intra cu utilajele și materialele reclamate de aceste șantiere, fapt ce a dus la reale întîrzieri. " In cadrul întrecerii socialiste din acest an, constructorii sătmăreni s-au angajat că vor asigura punerea în funcțiune la termen a unor obiective importante. Ce lucrări de construcții aflate în antepriza I.J.C. urmează să intre in funcțiune în acest an și cum apreciați desfășurarea lucrului pe aceste șantiere ? — Printre obiectivele stabilite să intre în funcțiune In acest an se află Hotelul turistic O.N.T., o școală cu 16 săli de clasă, o grădiniță și o creșă în cartierul Someș, alimentarea cu apă a municipiului Satu Mare și stația de epurație, un număr de 1.460 apartamente și un însemnat număr de spații comerciale. In legătură cu respectarea termenelor de punere în funcțiune trebuie să spun că deși în anul trecut s-au depus eforturi mari, nu s-au putut soluționa toate problemele ce s-au ivit pe parcurs. De aceea la finele anului 1969 au rămas nepuse in funcțiune atelierul de tîmplărie de la Cooperativa „Stăruința“ Cărei și atelierul mecanic al Cooperativei „Unirea" invalizilor" din Satu Mare. De asemenea, au mai rămas nepredate 264 apartamente în Satu Mare și 18 la Poiana Codrului. Cum s-a ajuns la această situație? Pentru faptul că greutățile întîmpinate în anul trecut din lipsa forței de muncă și a materialelor au făcut ca să nu se poată asigura corespunzător condițiile optime de realizare a lucrărilor. In ce privește construcțiile din acest an, considerăm că — în afară de Hotelul turistic O.N.T. unde sunt o serie de finisaje pentru care beneficiarul nici pînă în prezent nu ne-a asigurat documentația tehnică pe detalii — celelalte obiective vor fi puse în funcțiune în termenele prevăzute în grafice, recuperîndu-se integral și restanțele amintite mai sus. Situația precară ce s-a creat pe șantierele la care v-ați referit impune o intervenție urgentă, luarea unor măsuri hotărîte și eficiente pentru recuperarea în scurt timp a răminerilor în urmă și asigurarea tuturor condițiilor pentru intensificarea lui de execuție a lucrărilor ritmupe șantiere. La plenara C.C. al P.C.R. din decembrie anul trecut s-a subliniat, că realizarea la timp și în bune condițiuni a investițiilor, trebuie să devină o preocupare majoră, constantă. Ce măsuri luat comitetul de direcție pentru a redresarea situației? — Desigur, noi nu ne-am mulțumit nici pînă acum cu constatarea deficiențelor. Pe baza analizelor făcute am întocmit note de probleme pe fiecare obiectiv în parte și am luat măsuri de intensificare a lucrului pe șantiere. O dată cu repartizarea cadrelor de specialiști pe loturi, s-a îmbunătățit simțitor activitatea șantierelor, iar utilajele sunt mai corespunzător folosite. Nu peste mult timp vom introduce la toate obiectivele aflate în construcție regimul de 10 ore. Am avut discuții și cu beneficiarii lucrărilor și de comun acord cu ei, am luat măsuri de soluționare a probleme esențiale de care mor depinde accelerarea ritmului de execuție și realizarea la scadentele prevăzute a noilor obiective. In ce privește construcțiile de locuințe, pentru trimestrele I și II sunt create condițiile de lucru. Totuși dacă ne referim la sarcinile pe întreg anul, datorită modificărilor survenite în proiectare, ca urmare a diferențierii gradului de confort, ele nu au asigurate proiectele decît în proporție de 90 la sută din planul anual. De aceea, ne revine obligația să perseverăm pentru urgentarea grăbirii studiilor tehnico-economice și organizarea temeinică a muncii pe șantierele noilor locuințe. Concomitent cu aceasta comitetul de direcție a stabilit măsuri în vederea intensificării controlului asupra activității șantierelor, sprijinirii într-o mai mare măsură a formațiilor de lucru în îndeplinirea planului, pentru redresarea rapidă a situațiilor critice. Un asemenea mod de a proceda se înscrie pe linia indicațiilor date de conducerea partidului și suntem încredințați că va determina în scurt timp un reviriment în realizarea investițiilor pe acest an în județul nostru. Exploatarea minieră Jiba, județul Maramureș angajează: muncitori calificați și necalificați în subteran. SE ASIGURĂ: câștiguri de la 1.500—1.800 pentru muncitori necalificați și 2.050—2.550 pentru mineri și ajutori mineri. Plata se face în acord, transport zilnic la domiciliu cu autobuze, pe distanta pînă la 60 km, contra 30 tei lunar. In prezent un autobuz circulă pe ruta Solduba—Satu Mare—liba. Se pot înființa și alte rute dacă numărul doritorilor este corespunzător — masă și cazare contra cost. Pentru cazați se asigură un spor de izolare de 15 la sută din salar. U. J. S. C. Satu Mare prin secțiile de prestări servicii execută diverse lucrări către populație și sector socialist la timpul optim și de bună calitate. Adresați-vă la sediile cooperativelor de consum. întreprinderea industrială Victoria Tășnad vinde din stoc disponibil: 200 Kg, vopsea-ulei, roșie, lei 13,30 Kg, 250 Kg oțel lat 80x16mm. OL-38 lei 2,80 Kg. Informații suplimentare se pot obține la sediul întreprinderii. Redacția și administrația Satu Mare, strada Arțarilor nr. 2, etaj L Telefoni 2379. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factori și divuzorii voluntari din întreprinderi și instituții Tiparul| întreprinderea Poligrafică Maramureș. 40.026