Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1970 (Anul 3, nr. 583-656)

1970-01-14 / No. 591

Miercuri 14 ianuarie 1970 Soluționarea eficientă, în cunoștință de cauză, a problemelor din fiecare domeniu de activitate (Urmare din pag. 1) atît în unitățile de industrie locală, cît și în cadrul Combinatului industriei lemnului; deși s-au majorat cu 5 la sută normele de consum la sprofil, aici s-a înregistrat o depășire a consumului planificat cu 340 m.c. material lemnos la producția de mobilă și ambalaje și 15.105 m.p. furnire. Consumuri neraționale se înregistrează și la materialele de construcție, la unele materii prime din unitățile industriei ușoare, la energia electrică și combustibili diverși Evident, coeficienții prevăzuți pentru acest an, dar mai ales indicațiile care sunt date de conducerea partidului — de a se asigura în toate ramurile și întreprinderile, în decurs de 2—3 ani, posibilitatea realizării de produse comparabile cu cele similare de pe piața mondială — obligă la o atitudine foarte hotărîtă în acest sens. Reproiectarea produselor, modernizarea tehnologiilor și introducerea înlocuitorilor de materii prime deficitare, paralel cu revizuirea și raționalizarea normelor de consum ori de clte ori apar modificări în condițiile de fabricație sunt căi de economisire a materiilor prime și materialelor îndeobște cunoscute; o dată cu folosirea pe scară largă a acestor căi, este necesar să se acționeze pretutindeni mai ferm in vederea urmăririi modului cum se realizează consumurile aprobate, pentru sancționarea abaterilor și recuperarea pagubelor de la cei vinovați de risipă, de neglijență în păstrare, ca și în procesul fabricației. Sarcinile de plan pe 1970, mult sporite calitativ, învederează utilizarea mai deplină a unei alte rezerve activității de sporire a eficienței întreprinderilor, este vorba de gradul de folosire a utilajelor, a capacităților de producție. An de an se cheltuiesc importante fonduri bănești pentru înzestrarea întreprinderilor cu mașini, agregate și instalații, pentru lărgirea capacităților de producție. Societatea, autorul acestui impresionant efort, este îndreptățită să considere ur act de clasă indisciplină economică lipsa preocupării față de folosirea judicioasă a capacităților de producție, încărcarea nerațională a fondului de mașini și utilaje cu producția fizică cerută de nevoile economiei. In bună măsură, aceste aspecte trebuie privite în corelația lor cu factorul om, care utilizează mașina. Sunt încă multe cazurile de stagnare a mașinilor din cauză că cei care trebuie să le mînuiască sunt absenți de la lucru; alteori stagnările se datoresc defecțiunilor ivite ca urmare a neglijenței sau incompetenței unor lucrători; chiar în anul care a trecut, a continuat să se manifeste, cu consecințe nefavorabile asupra desfășurării producției, fenomenul aprovizionării tehnico-materiale neritmice. Toate aceste cauze afectează serios producția, diminuează potențialul productiv al întreprinderilor. Este suficient de arătat că, dacă fondul de timp planificat pentru funcționarea mașinilor și agregatelor la Grupul de întreprinderi de industrie ușoară din Satu Mare ar fi depășit doar cu 1 la sută, la nivelul capacităților existente în prezent s-ar obține o producție suplimentară în valoare de 10,7 milioane lei. Utilizarea cu randament sporit a capacităților de producție și a forței de muncă constituie factori de eficientă economică deosebit de importanți pentru asigurarea succesului în ridicarea țării la nivelul statelor cu economie avansată. Tocmai în aceasta constă rațiunea sarcinii stabilite în legătură cu productivitatea muncii, al cărei ritm anual de creștere este în 1970 deosebit de înalt. Iri acest sens trebuie spus că în județul nostru există întreprinderi care dispun de reale posibilități pentru creșterea productivității muncii peste nivelul prevăzut. Așa sunt întreprinderile subordonate Combinatului industriei alimentare, Fabrica de confecții Mondiala, Fabrica Drum nou și întreprinderea de produse industriale a I.J.C. Obiectivele pentru 1970, precum și căile care trebuie urmate pentru înfăptuirea lor, oferă un cîmp nemărginit de manifestare a inițiativei și pregătirii profesionale la fiecare loc de muncă. De aceea, o dată cu fundamentarea măsurilor ce se impun pentru realizarea indicatorilor planificați și a angajamentelor suplimentare, este necesar să se stabilească noi acțiuni eficiente pe linia organizării științifice a producției și a muncii — cale sigură de punere în valoare a rezervelor și posibilităților creșterii productivității muncii, ridicării gradului de rentabilitate a producției. Este necesar să se analizeze permanent situația fiecărui loc de muncă, asigurîndu-se adaptarea continuă a organizării producției și muncii la cerințele tehnicii și oraganizării moderne. Activitatea din anul trecut ne oferă o seamă de învățăminte utile pentru soluționarea sarcinilor din domeniul investițiilor, in 1970, volumul acestora crește cu circa 75 milioane lei. Vor începe importante lucrări de dezvoltare și sistematizare la Uzina Unio, la Fabrica de sticlă din Poiana Codrului, la țesătoria Întreprinderii textile Ardeleana, începe de asemenea realizarea unor noi capacități industriale la Cărei și Tășnad, vor continua lucrările la sistemele de irigații — desecări Valea Eriului și Someș— Crasna, sunt prevăzute fonduri pentru construirea a 1.630 apartamente și alte obiective sociale. Trebuie spus că, pentru realizarea exemplară a planului de investiții, există în acest an condiții mult mai bune. Astfel, documentații tehnice și de execuție sunt asigurate pentru circa 80 la sută din planul de investiții anual. De asemenea au fost luate măsuri pentru mai buna înzestrare a șantierelor cu mijloace de mecanizare cît și pentru creșterea numărului de muncitori calificați. Cu toate acestea, o seamă de neajunsuri manifestate în anul în activitatea de construcții trecut influențează negativ ritmul lucrărilor din primele zile ale anului. Este vorba de faptul că s-a întîrziat contractarea cu constructorii a unor lucrări de investiții prevăzute pentru acest an deci începerea efectivă a lucrării lor. Anul 1970 trebuie să marcheze un important salt calitativ și în înfăptuirea sarcinilor de investiții. Un rol hotărîtor in realizarea acestui deziderat revine colaborării dintre proiectanți, constructori și beneficiari, întăririi răspunderii efective, a beneficiarilor pentru mersul lucrărilor de investiții, pentru asigurarea la timp a utilajelor tehnologice și sprijinirea activității de montaj. Paralel va trebui acordată o atenție sporită folosirii fondurilor de mică mecanizare pentru procurarea de utilaje de mecanizare a lucrărilor pe șantiere. Pentru județul nostru are mare însemnătate indicația acțioonării energice în vederea scurtării termenelor de realizare a parametrilor proiectați la noile obiective economice. Este de datoria comitetelor de partid și comitetelor de direcție din întreprinderile în care în anul trecut s-au dat în exploatare noi capacități să urmărească cu maximă responsabilitate această problemă, de aceasta depinzînd fructificarea mai grabnică a investițiilor realizate. Sarcinile care ne stau în față sintetizează în cifre intensitatea sporită a eforturilor care trebuie depuse în toate domeniile pentru creșterea calitativă a întregii activități. întărirea ordinei și disciplinei în muncă trebuie să conducă nemijlocit la eliminarea risipei, a cheltuielilor neeconomicoase, a imobilizărilor de mijloace materiale și bănești, pentru creșterea vitezei de rotație a fondurilor și reducerea costurilor de fabricație, pentru sporirea efectivă — prin eforturi proprii — a rentabilității producției. In jurul unor asemenea obiective esențiale trebuie concentrată întreaga activitate politică și organizatorică a organizațiilor noastre de partid, întreaga muncă sindicatelor, organizațiilor de tineret și a celorlalți factori politico-educativi. In lumina hotăririlor Conferinței Nationale P.C.R. și Congresului al X-lea al a partidului, recent au fost elaborate noi măsuri eficiente legate de perfecționarea structurii organizatorice a economiei, a planificării, a sistemului financiar și de credit, a aprovizionării tehnico-materiale și a altor laturi ale activității economice. Constituirea centralelor, combinatelor și grupurilor de întreprinderi, măsurile care conduc spre concentrarea și specializarea producției pentru asigurarea condițiilor de realizare a producției de serie mare, cu eficiență superioară, precum și adoptarea unui ansamblu de legi de importantă deosebită pentru îmbunătățirea activității economice și sociale — printre care legea de organizare și funcționare a Consiliului de Miniștri, legea contractelor economice, legea organizării, planificării și execuției investițiilor, legea organizării activității de cercetare științifică — favorizează dezvoltarea economiei în ritm susținut, pe linia intereselor fundamentale ale societății noastre. Ceea ce se pune în prezent cu deosebită acuitate este ca să realizăm o îmbunătățire radicală stilului de muncă, adecvat noilor sarcini și cerințe. Trebuie să se asigure în toate domeniile înlocuirea reminiscențelor de metode birocratice printr-o activitate practică de randament înalt, de înaltă responsabilitate, fie că este vorba de îndatoririle la locul de muncă sau despre responsabilitatea din organismele de conducere economică. La ce anume pot ajuta diferitele documente justificative sau de acoperire administrativă în legătură cu restanțele în îndeplinirea contractelor economice ale întreprinderilor, de exemplu, în condițiile cînd din prevederile pe anul trecut nu au fost onorate 123 de contracte reprezentând produse în valoare de 46 milioane lei? Așa cum subliniază documnetele recentei plenare a Comitetului Central, practica constituirii de acte justificative pentru tergiversări și indisciplină economică trebuie complet eradicată și înlocuită pretutindeni cu o muncă vie, creatoare, plină de răspundere, pentru soluționarea operativă și temeinică a tuturor problemelor. Iată, așadar, cît de pregnant cresc sarcinile și rolul organizațiilor noastre de partid în îndeplinirea misiunii lor de a conduce și organiza rezolvarea optimă problemelor economice, de a asigura mobilizarea largă a oamenilor muncii la înfăptuirea exemplară a planului de stat. Principalul conținut al muncii organizațiilor noastre va trebui să-i constituie problemele economice care stau în fața noastră în acest an și în viitor. Conducerea politică activității din economie trebuie a ea însăși să devină mai concretă, să aibă ca instrument de măsurare a eficienței însăși rezultatele care se obțin în îndeplinirea planului de producție, a planului de export, a celui de investiții, a tuturor sarcinilor economice. Aceasta impune ca fiecare organizație și fiecare comunist să poarte răspunderea pentru modul cum se desfășoară activitatea in unitatea în care lucrează, să se preocupe neslăbit pentru îmbunătățirea muncii proprii și sporirea contribuției la soluționarea problemelor ridicate de viață. In legătură cu aceasta trebuie subliniată însemnătatea măsurii stabilite de conducerea partidului privind organizarea și funcționarea comisiilor pe probleme la toate verigile organizatorice ale partidului. Conducînd la întărirea principiului muncii colective, aceste măsuri își vor demonstra întreaga eficiență în asigurarea creșterii capacității organizațiilor de partid de a organiza și conduce, cu rezultate tot mai bune, munca de înfăptuire a sarcinilor încredințate dacă, în activitatea fiecărui comunist, lărgirea necontenită a cunoștințelor economice, a pregătirii politice și ideologice va constitui o preocupare de zi cu zi. Este o datorie esențială a tuturor organelor și organizațiilor de partid să militeze neabătut pentru însușirea temeinică de către comuniști și toți oamenii muncii a hotărîrilor de partid și de stat, pentru mobilizarea lor mai intensă la îndeplinirea acestor hotărîri, la manifestarea largă a spiritului de inițiativă în scopul contribuției la accelerarea ritmului dezvoltării noastre economice. Ne aflăm într-o perioadă de activă fundamentare a sarcinilor de producție pe fiecare loc de muncă. O dată cu aceasta există posibilitatea dezvăluirii rezervelor reale de creștere a producției, productivității și economicității producției. Un ansamblu întreg de măsuri tehnice și organizatorice, vizînd valoarificarea acestor măsuri, va constitui elementul mobilizator pe care se vor sprijini noile angajamente din întrecerea socialistă. Suntem încredințați că organele și organizațiile noastre de partid, cadrele noastre de partid, tehnice și economice, toți comuniștii și oamenii muncii din județ, fără deosebire de naționalitate, vor acționa cu toată abnegația pentru ca obiectivele acestui an economic să fie îndeplinite ,exemplar, în folosul contribuției crescînde la înflorirea multilaterală a patriei socialiste. CRONICA SATMARFANA Preocupări pentru ritmicitate încă din primele zile ale acestui an, colectivul de muncă de la Texas a fost preocupat mereu de a produce ritmic, fiind conștienți de consecințele pozitive ce le are acest lucru asupra întregii activități economice. Astfel, producția globală pe prima decadă a lunii ianuarie s-a realizat in proporție de 100,2 la sută. Depășirea cu procentul de 0,2 la sută, inseamnă producție suplimentară concretizată în 1.000 m.p. pînză tip bumbac. Pentru beneficiarii interni unitatea a livrat în aceste zile 296.000 m.p. pinză și sunt pregătite pentru livrare alte cantități de țesături de diferite sortimente. Pregătiri pentru etapa a doua a „Festivalului filmului la sate" In cadrul acțiunilor organizate cu prilejul pregătirii deschiderii etapei a doua a „Festivalului filmului la sate", duminică la clubul Fabricii de sticlă „Victoria Muncii" din Poiana Codrului tovarășul Eliodor Vergati, responsabilul clubului a vorbit despre această manifestare culturală. Au fost prezentate apoi filmele „La balul de sîmbătă seara” și „înțeleptul de pe muntele vrăjit" — urmărite cu viu Interes de către numeroșii spectatori. Asemenea manifestări, și instructaje cu operatorii precum din județ, au avut loc recent și în alte localități de pe cuprinsul județului. INSTANTANEU DIN UNA DIN SECȚIILE FABRICII MONDIALA. FOTBAL Dinamo Bacău s-a calificat pentru sferturile de finală La Bacău s-a disputat returul meciului dintre echipa locală Dinamo și formația scoțiană Kilmarnock, contînd pentru turul III al „Cupei europene a tîrgurilor" la fotbal. Victoria a revenit fotbaliștilor români cu scorul de 2—0 (1—0) prin golurile marcate de Ene Daniel în minutele 27 și 78. In primul joc scorul a fost egal (1—1), astfel că echipa Dinamo Bacău s-a calificat pentru sferturile de finală ale competiției. (Agerpres). ||ШИВИННОвй ммнидид Д ШЛ ■ щ BASCHET Avanpremieră la viitoarele... panouri Sportul rege — fotbalul — este azi serios concurat de alte discipline sportive, aspirînd să polarizeze interesul general. Acum, cînd scriu despre baschet, mi se pare uimitor „saltul" pe care acesta l-a făcut în ierarhia sportivă. In unele țări, numele jucătorilor înalți au devenit familiare. Și la noi, baschetul „vine" puternic din urmă, oferind spectatorilor adevărate momente de spectacol, de luptă, dăruire. Procedee tehnice executate cu mare finețe, electrizează o sală arhiplină. Lupta de sub panou a devenit atît de palpitantă, nncit numărul spectatorilor sporește de la an la an. Acum cînd este iarnă (o iarnă ce ne trezește adevăratele nostalgii hibernale), baschetul s-a „refugiat" în săli, minuscule stadioane, dar gata oricînd să clocotească ca peluzele. Pledoaria pentru baschet nu mi se pare fastidioasă, cînd în orașul nostru, competiția renăscută parcă pe firul vechii tradiții, angajează două echipe feminine, care amîndouă domină autoritar seriile. In rîndurile de fată ne propunem să prezentăm formația Școlii sportive din Satu Mare, care mai tîrziu va fi fără îndoială pepiniera unei echipe divizionare. Cele șapte meciuri susținute de elevele sătmărence au consemnat tot atâtea victorii (și aici tradiția „sutei" se respectă). Principala adversară, echipa Liceului nr. 4 din Oradea, cu program special, a fost învinsă la un scor comod (43 de puncte diferență). Scorurile înregistrate de Școala sportivă din Satu Mare ne-ar crea iluzia că partenerele „plutesc" in apele învolburate ale baschetului, că valoarea lor nu depășește abecedarul jocurilor de sub panou. Chiar dacă prima impresie se confirmă, nu putem trece peste adevărații factori și-au contribuit la obținerea victoriilor. Și la acest capitol, în primul rînd as consemna disciplina sportivă. Poate părea neverosimil, dar în ziua de 2 ianuarie a.c. baschetbalistele eleve erau în sala de sport. Apoi, calitățile lor native s-au dezvoltat armonios la orele de antrenament. De pe acum, din rîndul jucătoarelor eleve se detașează cîteva nume, care mai tîrziu vor avea, probabil, rezonanțe în lumea baschetului. Fără modestie, cînd este cazul, să nu ne ferim să facem asemenea pronosticuri, iată primul nume. Diana Mihalic, componentă de bază în lotul național de junioare, realizatoarea celor mai multe puncte și, nota bine, la fel de bună și la învățătură. Adriana Cristea, o adevărată revelație, promovată de la mini-baschet (clasa a VI-a), o jucătoare cu mare perspectivă, cu temperament, pătrunzătoare și precisă la aruncările la coș. Surorile Tămaș, Ecaterina, Varvara, Clara, formează un trio puternic, cu reale aptitudini. La fel de valoroase, talentate și celelalte componente: Ildikó Vilanyi, Aurica Pop, Ildikó Filöp, Lucia Lazăr, Susana Susan (interesantă omonimie), Monica Hohl, Ecaterina Chiș, Magdalena Biro. Așa cum scriam mai sus, Școala sportivă din Satu Mare va trebui să fie pepiniera echipei ce ne va reprezenta într-o competiție națională. Cu atît mai mult, cu cît se știe că tandemurile sportive renumite au avut în permanență schimbul de mîine, capabil să confirme succesele obținute, ori să realizeze mai mult decit predecesorii. Deocamdată, aceste baschetbaliste talentate se află în fața promisiunilor. Competițiile viitoare vor dovedi în ce măsură calitățile native, vor „crește" pînă la înălțimea panoului, ce va trebui mereu dominat. Și, revenind, baschetul concurează fotbalul, nu în detrimentul acestuia, arătînd frumusețile altui sport cu balonul, dar cu un balon mai mare, ce urmează o traiectorie fascinantă spre panou și de acolo în coș. Gr. SCARLAT La C.E.I.S. Satu Mare Toate eforturile pentru atingerea parametrilor proiectați Noile capacității de producție realizate prin planul de investiții, după cum se subliniază în documentele de partid și de stat, au o mare importanță în sporirea potențialului economic național. Pentru ca acestea să contribuie mai mult la sporirea venitului național, este necesară punerea lor în funcțiune la termenul stabilit și atingerea parametrilor proiectați intr-un timp cît mai scurt posibil. Nerespectarea acestor deziderate au consecințe negative. La Combinatul de Exploatare și Industrializare a Lemnului din Satu Mare, era prevăzut ca noua Fabrică de mobilă să fie dată in folosință la 1 ianuarie 1969, iar atingerea parametrilor proiectați — în șase trimestre de la intrarea în funcțiune. Datorită întîrzierii construcțiilor de instalații de aburi, apă caldă, aer comprimat, energie electrică, precum și din lipsa unor utilaje cheie, obținute din import, printre care și presa pentru furniruit, a dus la darea fabricii în funcțiune numai la începutul trimestrului II. Acest decalaj de 3 luni, a adus pierderi mari unității în anul trecut. Se știe doar că noul obiectiv este prevăzut să producă 22.000 garnituri mobilă pe an. Pe lângă toate acestea a existat și o lipsă de organizare, oamenii s-au acomodat greu cu noile utilaje și cu noile condiții de muncă, ceea ce a îngreunat desfășurarea procesului de producție. După cum ne mărturisește tovarășul ing. Petre Lupu, director tehnic al Combinatului, unitatea se va strădui ca noul obiectiv să-și atingă parametrii proiectați la 30 septembrie 1970. In acest sens s-a apelat la ajutorul Ministerului Economiei Forestiere pentru ca, cooperarea cu Fabrica de mobilă Oradea să fie extinsă în viitor, creîndu-se posibilități noi de cooperare cu fabricile din Arad și Cluj. Se folosesc din plin toate capacitățile de producție pentru fabricarea reperelor masive, precum și a celor prevăzute a se primi prin cooperare și care de cele mai multe ori întîrzie, eliminîndu-se astfel, diesele „sincope" înregistrate in procesul de producție. Bineînțeles că aceste repere se execută în detrimentul altor sortimente, însă tinîndu-se seama de avantajul că se elimină stagnările, operațiunea este totuși rentabilă. Toate acestea s-au putut realiza în urma înființării combinatului, putîndu-se coopera bine între sectoare, deoarece se pot studia mai coordona mai bine capacitățile existente în vași port de specificul de producție al fiecăruia. Astfel, se va reuși să se umple golurile, fiecare utilaj fiind încărcat la întreaga sa capacitate. S-a făcut o redistribuire a forței de muncă, în raport de calificare, pe sectoare de activitate asigurîndu-se la fiecare loc de muncă oameni corespunzători, pentru a contribui astfel din plin la atingerea parametrilor proiectați. Pentru că oamenii sunt specializați în fabricarea sortimentelor executate în 1969, întreprinderea s-a orientat ca, pe lângă produsele contractate, completările de plan să se facă pe bază de comenzi de produse specifice utilajului fabricii noi. De remarcat că noile produse se pot executa în întregime in fabrică. Nu lipsite de importantă vor fi urmările stabilirii de normative de muncă la utilajele noi, precum și stabilirea parametrilor de lucru și a normei de personal la liniile de finisaj prin imersie și pulverizare, realizate deja în anul trecut. Pe viitor se preconizează organizarea montajului de dulapuri în bandă în urma căreia productivitatea muncii va crește cu circa 15 la sută în sectorul montaj. Toate aceste măsuri întreprinse de colectivul de muncă dovedesc preocuparea susținută pentru atingerea parametrilor proiectați și totodată o premisă ca acest deziderat să se realizeze cu succes. DUMITRU ISPAS 3 PRONOSTICUL NOSTRU — Pisa1 CONCURSUL NR. 3 — ETAPA DIN 18IANUARIE 1970. I Bari — Milan2 II Brescia — Roma2 III Fiorentina — Napoli1 IV Internazionale — Palermo1 V Juventus — Verona1 VI Lanerossi —• CagliariX VII Lazio — BolognaX vte Sampdoria -Torino1 IX Atalanta — ReggianaX X Catania — Livorno1 XI Monza — VareseX XII Piacenza — ModenaX XIII Ternana