Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 890-964)

1971-01-03 / No. 890

m PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, WINJI-VTI 1 ---- m * —ȘI DATORIE ÎN NOAPTEA DINTRE ANI Interesantă și, poate, ciudată această dispoziție de a călători. Acum, cînd minutele și secundele „rezolvă" definitiv ecuația anului — inexplicabil ni se pare un tren, în care călătorii și-au ocupat locurile ca și în celelalte zile ale anului. Am crezut că voi găsi un peron viu. Am fost contrazis din motivul în care am pășit în clada gării sătmărene. La ghișeu, sliberau bilete în direcția Orad tronul, ca și întreaga animație în ea unei plecări, au creat o laură, s-au spus vorbe mari deși această „migrare" necontenită. Nu-mi amintesc cuvintele lui Camus, fiindcă peste cîteva momente vom păși în hotarele noului an. Pe neașteptate, o locomotivă, transformată într-o veritabilă mitralieră în mișcare, sfarmă capsele pocnitoare, prinse pe șine. Este un zgomot asurzitor, iar pentru cei neobișnuiți cu evenimentul — un mijloc de a-și proteja timpanul. Pe linia I, trenul spre Oradea se pune în mișcare, înainte de aceasta, am discutat cu Ioan Popa conductor și cu Traian Popa, șef de tren. — Așadar, Revelionul pentru dv. înseamnă prezența la datorie. Au mai fost în noaptea Anului Nou în vagoanele personalului? — Aproape în fiecare an, trecem spre viitor îmbrăcați în uniforme, cu gîndul la cei de-acasă. Ne-am obișnuit cu situația aceasta. — Dv., tovarășe Traian Popa, sînteți șeful primului tren, care pleacă din Satu Mare, în 1971 ... — Poate, în acest fel, mă „revanșez" că nu sunt acasă. Acestea sînt satisfacțiile noastre, mai mici sau mai mari, ale ceferiștilor, de a fi prezenți la datorie. Peste cîteva minute, la 0,19 h, trenul spre Oradea, pornea gîfîind, spintecînd întunericul nopții, cu aceeași regularitate nedezmințită în acest sector al datoriei. Prezenți la datorie , acestea au fost și cuvintele impiegatului dispozitiv, Ilie Biriș. De la dînsul am aflat că, în noaptea aceasta, șaptezeci de oameni vor dirija circulația feroviară, în aceeași disciplină și promptitudine ca în tot restul anului. Printre ei, Iuliu Pereni, șef de tură, Ioan Marișca, revizor de ace, Gr. Aivărășan, șef de manevră, parcurg distanța cea mai lungă dintre ani, aici între paralele metalice. Primul tren a părăsit stația. Un moment pe cît de firesc, pe atît de superb pentru cei pentru care al „șaselea simț", acela al datoriei, își are dimensiunile lui, bine cunoscute. In altă parte a orașului, oamenii îmbrăcați în halatele imaculatului veghează la sănătatea locuitorilor. Din cînd în cînd, salvarea transportă aici oameni „urmăriți" de maladii, care nici acum nu vrea să-i „uite". Doctorul Gh. Lungu de la Spitalul Unificat din Satu Mare ne vorbește de cazurile rezolvate pînă acum. N-ar avea rost să le spunem numele celor salvați. Prinosul lor de recunoștință se îndrepta, desigur, spre medicina și personalul sanitar, care și acum au fost alături de ei. La maternitate s-a născut un băiat, ale cărui strigăte, uneori mai violente, „sparg" faldurile noului an. Il cheamă Francisc Silke. Mama sa, Emma, din Agriș, trăiește satisfacția supremă maternă de a fi născut un băiat. In salonul alb, cele două vieți, despărțite doar pentru moment, își serbează triumful. Tînărul medic Alexandru Albon, coborît din nordul cel „mai nord", este de gardă. Medicul care salvează viata noului născut, dîndu-i drepturile necesare, medicul care „dizolvă" tenebrele din preajma născutului, se află acum în saloane, unde bolnavii-l așteaptă ca pe un făcător de minuni. In urma luminilor orașului, veselia, optimismul sărbătoresc, solstitiul nuptial al trecerii spre nou. Aici, în cele două puncte cardinale ale orașului —nu exagerăm — oamenii întîmpină noul an la locurile de muncă. Spunem de atîtea ori „locul de muncă", acordîndu-i note de conveniență, de uzură verbală. De data aceasta, „locul de muncă" înseamnă mai presus decit satisfacerea corectă a unei profesiuni, înseamnă dăruire, patos, disciplină — izvorîte toate dintr-o disciplină civică și patriotică. C. ADAMESCU Chiar și in miezul nopții, la cumva dintre ani, semnalul impiegatului de mișcare pune în mișel trenurile pe meridianele feroviare ale hii. Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Meu Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialist România. In aceste clipe solemne, cînd se termină încă un an de activitate rodnică și înfăptuiri remarcabile, cînd ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificație deosebită deoarece ea marchează nu numai sfîrșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966—1970 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat. In acești ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizației. S-au dezvoltat și modernizat forțele de producție ale țării, a crescut avuția națională. Ca urmare a rezultatelor obținute în producția materială, a crescut venitul național, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației de la orașe și sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocațiile pentru copii, s-a intensificat construcția de locuințe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea învățămîntului, culturii, ocrotirii sănătății. Putem spune că întregul program de edificare economică și socială adoptat cu cinci ani în urmă la Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se știe, și un an de grele încercări pentru poporul român: inundațiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naționale și populației. Poporul nostru și-a dovedit însă și cu acest prilej înalta forță morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. In ciuda greutăților, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naționale importante cantități de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populației Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei și superiorității orînduirii noastre socialiste, a capacității poporului român de a infringe și depăși orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obținut sunt o vie și pregnantă întruchipare a activității neobosite desfășurate de clasa muncitoare, de țărănime și intelectualitate, de toți cetățenii, fără deosebire de naționalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale și a aspirațiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Dați-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetățeni, cele mai sincere și cordiale felicitări. O dată cu începerea anului 1971, intrăm într-o nouă etapă a dezvoltării economice și social-culturale a țării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naționale, atît ca potențial, dar mai ales din punct de vedere calitativ, îndeplinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Națională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiții a acestui măreț program. Au fost luate — și se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecționarea activității economice, pentru creșterea eficienței întregii producții materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atît prin dezvoltarea și modernizarea bazei materiale, cît și prin perfecționarea organizării, conducerii și planificării producției.Continuare in pag. a 2 a) În pagina a 4-a HOTÂRÎRI ALE CONSILIULUI DE M'N STRI PRIVIND: înfințarea întreprinderilor și stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii și organizarea activității acestora ; îmbunătățirea cointeresării materiale a lucrărilor din întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii Rezultatele întrecerii patriotice privind înfrumusețarea și gospodărirea localităților. Satu Mare s-a clasat pe locul II. Actualitatea internațională. PRIMIRE LA TOVARĂȘUL ION GHEORGHE MAURER La 31 decembrie, Niccolo Moscato, ambasador al Italiei și decan al corpului diplomatic, însoțit de un grup de ambasadori acreditați la București, au prezentat felicitări de Anul Nou tovarășului Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România. La primire au participat Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe. *<Normim 7. Gînduri pentru viitor Localul restaurantului Dacia, ornamentat festiv, își așteaptă sărbătorește oaspeții. Este 31 decembrie, finele unui an de emoții adînci, de muncă trudnică, dar și de satisfacții depline. Aici șiau dat întîlnire pentru a petrece revelionul salariați ai întreprinderilor Unio, Mondiala și C.E.I.S., ai Fabricii de mașini casnice, împreună cu activiști ai Comitetului județean și municipal de partid precum și ai Consiliului popular județean. Ultimele ore ale anului se scurg într-o atmosferă de veselie și destindere binemeritată. Firesc, la acest ceas de cotitură, se încheagă gînduri și amintiri, încercăm să „prindem“ cîteva mărturisiri rostite cu dezinvoltura caracteristică momentului, exprimate sincer și solemn. Tînărul joiner Iosif Ardelean a absolvit la numai trei ani facultatea și fete de-acum mecanic șef al Cmbinatului 1 Mai. Se dezvăluie o fire energică și impetuoasă. de — Ca mecanic șef sunt un fel gospodar al întreprinderii. Dorința mea cea mai mare pentru anul care vie este ca să terminăm constucția atelierului de galvanizare și să rezolvăm problema încălzii centrale a întreprinderii. In anul 1970 am dorit să ne căsătorim — ne-a spus comeseanul său, tehnicianul Petru Grigorovici, privind cu un firesc spre logodnica sa, sentiment așezată alături. N-am fost destul de .. destoinici. O vom face în zi. Pe tărîm profesional, dat fiind că lucrez la pregătirea producției, cel mai mult aș dori să nu mai avem necazuri cu comenzile întîrziate. Am remarcat la toți interlocutorii noștri aceeași tendință firească de a privi mai mult înainte , puține cuvinte despre trecut, foarte multe despre viitor. — Doresc să ajungem cu edilitarele — apă, canal, gaz — la nivelul secolului pe care-l trăim — ne-a declarat tovarășul Gheorghe Moldovan, directorul Direcției județene de gospodărie comunală. Sper ca în anul 1971 această cerință să se împlinească. Direcția noastră este hotărîtă să facă totul pentru asta. — Cînd îmi fac planuri de viitor, nu pot să nu mă gîndesc la ritmul alert în care am lucrat în anul 1970 — a completat ideea tovarășul Alexandru Jenei, inginer șef al I.J.C. Reconstrucția fost o școală grea, dar minunată, pentru constructorii sătmăreni. Am învățat să ne organizăm mai bine munca și să conlucrăm eficient cu unitățile complementare. Aș vrea — și sper că așa va fi — ca întreprinderea să se transforme în trust județean, pentru ca eficiența muncii noastre să fie maximă, potrivit nivelului noilor cerințe. Am închinat o cupă cu vin rubiniu pentru entuziasmul și nădejdile acestor oameni. Oameni care acționează neabătut pentru propria lor împlinire. Și prin aceasta, pentru împlinirea și desăvîrșirea aspirațiilor întregii noastre societăți. M. BABIȚCHI tafla 71 ш Toast pentru noul an. Clubul Unio. Plutind pe aripile dansului. Consiliul Popular al județului Satu Mare Comitetul executiv DECIZIE Comitetul executiv al Consiliului popular al județului Satu Mare. In baza aliniatului al 2-lea al art. 23 și 25 din Legea nr. 57/ 1968, de organizare și funcționare a consiliilor populare, DECIDE: ART. UNIC. Se convoacă consiliul popular al județului Satu Mare în Sesiunea a VII-a ordinară pentru ziua de 15 ianuarie 1971, orele 10,00 a.m., cu următorul proiect al ordinei de zi. — adoptarea planului economic pe anul 1971 al Consiliului popular al județului Satu Mare. — Adoptarea bugetului pe anul 1971 al Consiliului popular al județului Satu Mare. PREȘEDINTE: IOSIF UGLAR Dr. MIHAI ȘUTA Urare pentru floarea Ierului... Am fost obișnuiți cu sărbători de iarnă albe și cu brazii și cu cerbii și munții deopotrivă — coborîți în inima orașului, în poalele satului și-n vatra familiei. Am fost obișnuiți cu cerul pufos și fulguit și veselia Plugușorului spartă zgomotos într-o preasnă de zăpadă, și în sfîrșit, am fost obișnuiți cu Luna dată-n bulgăre de nea strivit între genunchii de fecioară. Lerul Ier. .. Niciodată n-a fost mai frumos orașul acesta crescut și rînduit ca și un cuib pe tîmplele Ardealului. Becuri multicolore și brazi arzînd în lumini de legendă, am vrea să rămînă, cu fata ușa lui nocturnă, închipuind fantasticul și mirificul și singura potecă spre marile orașe. -Lui, floarea Ierului... Ceas de urare! Urare pentru i DORIN SALAJAN (Continuare in pag. a 2-a)