Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 965-1042)

1971-04-08 / No. 971

____________________________________________________________________________________________________CRONICA SATMAREANA________________________ Joi 8 aprilie 1971 CADRAN ȘCOLAR Aplauze la o reușită Ultima zi de școală a trimestrului II le-a adus elevilor Liceului industrial de construcții de mașini din Satu Mare o mare bucurie , l-au avut în mijlocul lor pe artistul emerit Septimiu Sever. Intîlnirea a prilejuit discuții animate asupra filmului românesc ..Mihai Viteazul ". Inițiativa aparține cercului de teatru al școlii condus de actorul Al. Mirea de la Teatrul de Nord și conducerii școlii (director Andrei Zakota). Emoționantul cuvînt de salut adus în numele participanților de elevul Dorel Pir a marcat începutul acestei întîlniri de neuitat. Creatorul unuia din frații Buzești, cel care timp de aproape 4 ore, cît rulează filmul, este în permanență alături de Mihai Viteazul, actorul reputat Septimiu Sever evocă amintiri din perioada de elaborare și turnare a filmului, perioadă care a cuprins aproape 3 ani, întrebările și răspunsurile aduceau noi fațete interesante ale muncii de creație, reconstituiau pe nesimțite epoca zugrăvită în film. Pasionantele discuții care au durat peste două ore, s-au întrerupt poate prea repede : maestrul Septimiu Sever trebuia să plece la teatru, unde se repetă viitoarea premieră Duelul, în care reputatul actor este deopotrivă regizor și interpret, îndelungatele aplauze ale asistenței au răsplătit această frumoasă întîlnire. Concurs intre clase O metodă eficientă aplicată de conducerea Liceului economic din Satu Mare pentru stimularea participării active a elevilor la procesul instructiv-educativ în acest trimestru a fost concursul între clase la învățătură, disciplină și curățenie, organizat în trei etape. Concursul vizează obținerea de note bune și foarte bune, comportarea și ținuta elevilor în clasă și în pauză, curățenia clasei etc. Interesant de remarcat faptul că din comisia instituită pentru a urmări situația fac parte, alături de profesori, și elevi — ceea ce stimulează spiritul de echitate și răspundere al celor din urmă menționați. Primele două etape desfășurate s-au repercutat pozitiv asupra procesului instructiv-educativ din această școală. In fruntea „clasamentului“ se află anii I A și B, în trimestrul următor urmînd să se desfășoare cea de a treia etapă a concursului. Schimburi de experiențä Peste 50 de profesori de limbi străine calificați și șefii fiilor metodice de pe rute comidin județ au participat recent la un schimb de experiență organizat la Cărei, în condițiile laboratorului lingvistic. Două lecții deschise (de limbă germană și rusă) au demonstrat posibilitățile pe care le oferă învățămîntul modern prin folosirea laboratorului lingvistic. S-a urmărit un scop practic — acela de a „vedea“, la concret. Profesorul Șt. Meșter, după ce a explicat funcțiile și activitatea laboratorului, a demonstrat practic cum se confecționează, pe etape, materialul intuitiv. De fapt, torul dispune de peste 300 laborapozitive, diafilme, ilustrații, diatablă magnetică — confecționate de prof. Șt. Meșter și alți profesori. Deocamdată funcționează „partea“ vizuală a laboratorului, cea fonologică fiind în curs de amenajare. Un util schimb de experiență a fost organizat la Satu Mare cu maiștrii instructori de la liceele și școlile generale din municipiul Satu Mare, Carei, Tășnad și Negrești-Oaș. Cu acest prilej au fost dezbătute problemele legate de practica elevilor și de amenajarea atelierelor școlare. Pastile și pioneze RAȚIONAMENTUL LUI IONEL: mucalii din fire, iute la minte, Ionel a tras concluzia că profesorii nu frecventează concertele Filarmonicii sătmărene. De unde și... pînă unde?! Păi altfel și-ar putea el permite înainte și iu pauzele concertelor să stea tolănit în fotoliu, în hol sau la bufetul teatrului și să fumeze nonșalant?... Ce te faci. Ionele, de dă careva, totuși pe acolo? Iți propun să nu fie vorba de o concluzie definitivă. Bine... REVELAȚIA MARIEI: Maria nu-și putea da seama de ce chiar azi, cînd n-are „română“ — a cuprins-o subit o simpatie față de profesoara de limba română... Frămîntîndu-se să dezlege misterul s-a trezit... rîzînd, se făcea că profesoara ei nu mai întîrzie la intrarea la ore, că nu mai „mînca“ pauza și că a renunțat să apeleze copios la manualul deschis pe masă. ATENTAT LA CANDOARE, cînd îi urmărești pe scenă pe micii artiști amatori, te pasionează, pe lîngă interpretare, prezența lor fizică atît de ingenuă. Am avut ocazia să probăm în aceste zile de nenumărate ori acest sentiment cu prilejul serbărilor școlare. Păcat că delicatețea fețelor era de multe ori maculată cu pudră și ruj. De ce? De ce nu-i lăsați, oameni buni, pe copii să fie copii?! Au timp, rău, să îmbătrînească! Cercul de linogravură de la Șc. gen. Livada Rubrică realizată de S. OVIDIU ZIL și A — județean gig Instalat în fruntea „fanfarei“ „Metronom“ a Casei municipale de cultură, Dan Spătaru a susținut încă un turneu de popularitate cu bătaie îndelungată în județele Satu Mare, Sălaj, Bihor, Cluj. Din turneul ardelenesc va pleca direct la Moscova, unde va participa la gala filmului „Cîntecele mării“. Щ Pe zidurile clădirilor au apărut afișe care îndeamnă cetățenii la curățenie și spirit gospodăresc. Să fie într-un ceas bun! Ü Serele de flori ale Consiliului popular municipal își vor tripla capacitatea. Era și timpul. Prea ținem la denumirea de „oraș al florilor“ pentru a nu fi constatat că în ultima vreme această calitate își cam pierduse din „carate". HI Scînteia din 5 aprilie publică o scurtă dar elogioasă prezentare a Expoziției de fotografii ,,Popas în Țara Oașului" — realizată de Ioniță G. Andron din Negrești-Oaș, deschisă în sala Dalles din Capitală. „Obiectivul aparatului de fotografiat se plimbă nestingherit și parcă nebăgat în seamă de nimeni pentru a înregistra neobosit locuri și oameni, pentru a le surprinde conturul distinct, personalitatea". Și Cele 100 de lucrări de pictură care alcătuiesc expoziția Școlii generale nr. 1 din Cărei, expusă la Casa municipală a pionierilor, a fost vizionată, bucurîndu-se de succes, de toate școlile generale din Satu Mare. Expoziția își va continua ,turneul". Felicitări artiștilor și îndrumătorului lor, Aurel Donca. 9 Spre bucuria conducătorilor auto s edilii se angajează să pună la punct pînă la 1 Mai asfaltul pe străzile : Eliberării, Traian, I. Ghica, — cu legătură pînă la poarta C.E.I.S. —, strada Uzinei etc. В Contemporanul din 2 aprilie consacră o pagină „Zilelor dramaturgiei românești“, făcînd printre altele aprecieri și asupra spectacolelor prezentate de Teatrul de Nord : „Patru oameni fără nume", „Amurgul lui Bolyai" și „Casa festivităților“. Elogii deosebite pentru realizarea ultimelor două spectacole menționaină. EL Ediliile an»ferilor. ® Rebusul la enigmă. Я Nota 10 I „Semaforul“ întoarce. ggg „Rebus la tablă“ — titlul sub care revista „Rebus“ relevă activitatea cercului rebusist „Afirmarea“ din Solduba, comuna Homoroade, îndrumat de prof. Ilie Corcoveanu. La un an de activitate, cercul are și cîteva vîrfuri — elevii Eugenia Note, Cornelia Pintea, Florica Ghițescu, Dumitru Ardelean, Dumitru Stan. Dorim să salutăm și... afirmarea altor cercuri, care cultivă prin destinderea agreabilă multiple cunoștințe deschizînd largi orizonturi de cultură . Azi, își inaugurează seria spectacolelor circul „Berolina" din R.D.G. Reclamă, nu glumă, în tot orașul (2200 de locuri, 100 de animale, încălzire cu ulei și cîte și mai cite). Rămîne să vedem confirmarea reclamei. O formație din R.P. Ungară, „Semafor“, va întoarce vizita orchestrei „Castelanii“ Casei de cultură din Cărei (care a anul trecut a vizitat țara vecină și prietenă), prezentînd în curînd o serie de spectacole în județul nostru. METEOR ЯНМПНИВП1( Dan Spătaru — în curînd la Moscova. Serele Sătmarului în pragul ... triplării. Ioniță G. Andron — repotrter și artist sensibil. _ Turneul celor 100 o gajează spre bucuria .. Solduba nu mai este o reclamei... „Berolina“, ce vizita „Castelanilor“. ant . șc G La intervenția ziarului a sosit: Un răspuns incomplet și... inconsistent La redacție au sosit trei sesizări prin care sunt semnalate anumite deficiențe constatate în rețeaua transportului în comun interurban. Printr-o adresă, redacția a comunicat Autobazei Satu Mare — în rezumat — toate aspectele esențiale semnalate în cele trei petiții. Subliniem trei petiții, deoarece în adresa sosită la redacție, autorii, care au recent întocmit răspunsul s-au referit doar la două aspecte din cele trei semnalate. Dar, deocamdată, să vedem despre ce era vorba în cele trei sesizări. Spre edificare, (textual) din extrasul trimis redăm Autobazei: 1) „Un grup de cetățeni din Poiana Codrului sesizează că în ziua de 14 februarie a.e., conducătorul autobuzului de pe ruta Satu Mare — Poiana Codrului a refuzat să elibereze bilete de călătorie număr de patru pasageri.“, unul „De asemenea, un grup de salariați sesizează că în urma noului orar al autobuzelor a suspendată cursa Satu Mare fost — Boghiș, ce avea plecarea la ora 7,30. Din această torii din schimbul cauză, munciI nu au mijloc de transport, fiind nevoiți (îndeosebi duminica) să meargă acasă pe jos, kilometri întregi (spre Doba — 8 km etc)“; 3) „Un alt grup și mai numeros (11 pasageri) se referă la faptul că în ziua de 13 februarie a.c., cursa spre Baia Mare a plecat din fața Autogării Satu Mare abia după ora 7.00, deși conform orarului ea trebuia să pornească la ora 6.00“. Acesta era, așadar, cuprinsul celor trei sesizări la care redacția a solicitat conducerii Autobazei să comunice „măsurile luate, precum și numele persoanelor vinovate". Iată acum răspunsurile Autobazei : — „Cursa Satu Mare — Bochiș cu plecarea din Satu Mare la orele 7.30 a fost suspendată numai dumineca, condiderînd ca muncitorii din chimbul III au posibilitatea de a calatorii cu cursa de orele 6.00. Indicații în acest sens au fost date și de către agr. județului de partid Secția Economica“. (Ortografia aparține în exclusivitate tarilor). Evident NU AU semn aFOST DATE ASEMENEA INDICAȚII! Și acum punctul doi: — „Cazul conducătorului auto care în data de 14. 02. 1971 a fost în cursa legala pe traseul Poiana Codrului si se sesizează că nu a eliberat bilete a 4 calatori, a fost verificat de noi. Se constata ca org. noastre de control in ziua menționata au verificat legalitatea transportului si au insotit pe întreg parcursul autobuzul, mentioning in foaia de parcurs „găsit in regula“. Soferul in declarația luata deasemenea menționează ca a tot parcursul in regula si nu fost a avut nici un caz asa cum a fost menționata in sesizare. Noi am prelucrat totuși sesizarea Dvs. cu intereg colectivul afectat transportului in comun pentru a evita pe mai departe ASEMENEA ABATERI“. Semnează (de la dreapta spre stînga — adică în ordinea plămădirii actului) titular pentru funcția de „TEH EXPLOALATORI“ — tovarășul COSTEA DUMITRU, iar pentru aceea de „SEF AUTOBAZA“ (ing. POP CORNEL) locțiitorul acestuia, indescifrabil — plus ștampila unității emitente. Așa se încheie actul. Și se încheie fără a aminti nici măcar un cuvintel despre cea de-a treia sesizare. De unde se trage cluzia că pentru conducerea conAurobazei o oră întîrziere (sau mai mult) nu contează. Acest aspect a intrat doar în ... practica cea de toate zilele. Dar să analizăm puțin cel deal doilea punct din răspuns — pe care l-am citat în extenso pentru a putea fi mai bine înțeleși. Rezultă clar să sesizarea: „a fost verificata de noii“ (adică de Autobază — n.n.). De asemenea „in ziua menționata“ totul a fost „găsit in regula“. Dacă admitem că așa a fost intr-adevăr, atunci nu înțelegem de ce se spune în răspuns că „noi am prelucrat totuși sesizarea cu întreg colectivul ... pentru a evita pe mai departe asemenea abateri“! Care abatere? Aceea care a fost găsită „in regula“ de sus-citatele „org. de control“?! E timpul să spunem că sesizarea sosită la redacție e semnată de 4 cadre didactice din Codrului, cărei toate la un Poiana susțin un singur adevăr, ce loc, nu poate fi contestat de declarația dată — pur și simplu — de șoferul împotriva căruia era întocmită, de altfel, sesizarea. Și acum un ultim aspect. Redacția a solicitat „numele persoanelor vinovate“. Autobaza răspunde: „Cazul conducătorului auto care“... ș.a.m.d. întrebarea: CARE conducător auto este implicat în CAZUL ...? Un singur lucru este limpede: In răspunsul primit de la tabaza Satu Mare (răspuns cucare trebuia să cuprindă măsuri eficiente și nu fraze alandala) ni se pare că ceva nu este „in regula“. Și considerăm că vina nu provine nicidecum de la ... mașina de scris care, din lipsa cîtorva semne de punctuație, bate parcă în ...latina vulgară. Nu! Vina trebuie căutată în altă parte. Sperăm să iasă la lumină. In orice caz, conducerea bazei ne rămîne datoare cu Autoun răspuns complet și consistent! Și dacă se poate, în conformitate cu normele ortografice în vigoare. A. LAZAR Asistăm în ultimii ani și în țara noastră, ca și în multe alte țări cu un nivel economic, sanitar și de trai ridicat, la o creștere a intoxicațiilor acute la copii. Aceasta se întîmplă cu deosebire la orașe, dar fenomenul este din ce în ce mai mult semnalat și în mediul rural. Din totalul de 7302 internați în Secția de pediatrie în ultimii 6 ani am găsit un număr de intoxicații acute accidentale 134 la copii. Substanțele toxice pot fi găsite de către copii în diverse locuri: astfel, în gospodărie ei pot găsi substanțe chimice folosite pentru întreținerea curățeniei locuinței, medicamente, substanțe cosmetice, sodă caustică și plante de ornament. Pe cîmp pot găsi plante și semințe otrăvitoare, plante și fructe stropite cu substanțe insecticide, folosite împotriva sau substanțe dăunătorilor agricoli. Calea de pătrundere a toxicelor în organism este: respiratorie, digestivă și cutanată. Toxicele volatile sau care pătrund pe cale respiratorie (parathionul, oxidul de carbon, benzină, neofalină, petroxinul) sunt foarte dăunătoare pentru organism. Ele pot produce tulburări neuro-psihice, respiratorii, cardio-vasculare, digestive, renale etc. Recunoașterea toxicului este de mare importanță, deoarece viața copilului depinde de multe ori de antidotul administrat, care poate fi specific toxicului respectiv. Pentru aceasta, familia va cerceta rapid dar cu multă atenție dacă nu se află o sticlă, cutie de medicamente sau alte substanțe din care ar fi putut lua copilul și să le aducă la spital odată cu copilul. Un semn important, care va atrage atenția părinților că este vorba de o intoxicație, este apariția bruscă a simptomelor amintite la un copil care înainte era în perfectă stare de sănătate. In cazul intoxicațiilor, acordarea primului ajutor va consta în: scoaterea intoxicatului de sub acțiunea toxicului, prevenirea și combaterea tulburărilor produse de intoxicație, pregătirea și transportarea la spital, unde va primi tratamentul adecvat. In intoxicațiile digestive, pînă la sosirea la spital, părinții pot folosi pentru neutralizarea toxicului apa albuminoasă, care se prepară din 4 albușuri de ou bătute într-un litru de apă, din care se dă să bea cîte 100 grame în doze repetate și care va fi evacuată prin vărsături spontane sau provocate. Se pot folosi ca purgative două grame sulfat de sodiu pe an de vîrstă. In cazul ingerării corosivelor și causticelor este interzis orice purgativ. In intoxicațiile prin inhalare (gaz de sodă, gaze naturale) se va scoate urgent copilul din atmosfera toxică, făcîndu-i-se respirație artificială dacă prezintă tulburări respiratorii, însă numai după o prealabilă curățire a căilor respiratorii superioare de secreții. Pentru prevenirea intoxicațiilor, părinții și familia vor trebui — să nu lase la îndemîna copiilor nici un produs care poate fi toxic (substanțe chimice și medicamente). — să nu păstreze la un loc medicamentele, alimentele și substanțele chimice. — să păstreze produsele chimice de uz casnic și gospodăresc, medicamentele, substanțele cosmetice, în locuri și condiții inaccesibile copiilor, în sticle bine închise și greu de deschis de copii, în dulapuri fixate la o înălțime pe care copilul nu o poate atinge, încuiate cu care va fi păstrată într-un cheia, loc neștiut și inaccesibil copilului. — să nu lase substanțele alcoolice la îndemîna copiilor și să nu-i învețe cu ele. — să verifice buna funcționare a sobelor de încălzit, a instalațiilor de gaze naturale (aragaz). • să învețe și să știe să acorde primul ajutor în caz de intoxicație. Dr. IOAN BOȚ, medic specialist pediatru Sfatul medicului. Intoxicațiile acute la copii * Memento • 18.00 — Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară. 18.30 — La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 18.50 — Mult e dulce și frumoasă. 19.15 — Publicitate. 19.20 — 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 — Telejurnalul de seară. 20.00 — 50 de ani, în 50 de evocări. 20.10 — Istorie vie. 20.50 — Antologie lirică, emisiune de versuri. 21.10 — Intermezzo folcloric cu frații Petreuș. 21.20 — „Planeta se grăbește“ — film documentar de montaj „Contraste pe planetă“. 22.00 — Telejurnalul de noapte. 22.10 — Recital Enrico Macias. Cinema SATU MARE, Victoria — Cinci pentru infern (film italian, color, cinemascop); Popular — Vara de altădată (film maghiar, color); CĂRȚI: 23 August — Pe urmele Șoimului (film din R.D.G., color, cinemascop): Popular — Mihai Viteazul (film românesc, color, cinemascop, seriile I și II); NEGREȘTI-OAȘ: Ultimul mohican franco-englezo-română, (coproducție color); TĂȘNAD: Explozie în munți (film iugoslav, color); BERVENI: Ultimul mohican (coproducție franco-englezo-română, color); HALMEU: In arșița nopții (film american, color); SANISLĂU: Intîlnirea (coproducție franco-italiană). Radio 6.00 — De la 6 la 9,30. 7,00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. Sport. 9,00 Buletin de știri. 9,30 Miorița. 10,00 Buletin de știri, 1o,05 Recital de operetă Vali Niculescu. 10,20 Piese instrumentale. 10,30 Emisiune muzicală de la Moscova. 11,00 Buletin de știri. 11,05 Melodii de Vasile V. Vasilache. 11,15 Radioclub turistic. 11,30 Inalță-te frumoasă țară — cîntece. 11,50 Cotele apelor Dunării. 12,00 Cîntă Aura Urziceanu. 12,10 Un interpret și rolurile sale — Cesare Siepi. 12,30 întîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13,00 Radiojurnal. 13,15 Avanpremieră cotidiană. 13,30 Radiorecording — emisiune de divertisment muzical. 15,00 Buletin de știri. 16,00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 17,00 Știință, tehnică, fantezie. 17,30 Concert de muzică populară. 18,00 Orele serii. 20,00 Tableta de seară. 20,05 Zece melodii preferate. 20,40 Știința la zi. 20,45 La hanul melodiilor. 21,30. P.C.R. — 50. Consemnări de Nicolae Dragoș. 21,35 Revista șlagărelor. 22,00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. 22,30 Invitație la dans. Sport. 22,55 Moment poetic. 23,00 Expres melodii. 24,00 Buletin de știri. 0,03—6,00 Estrada nocturnă. GOSPODINE! Economisiți timp și vă scutit! Hp п [UNK]п<гРй1Я daca comandați prin unitățile ucunuichid de desfacere a pîinii, sortimente de specialitate cu valoare nutritivă ridicată, fabricate de : Industria Morăritului și Panificației Satu Mare cum sunt: cozonac cu rahat cozonac cu mai diferiți cozonaci blat de tort produse de patiserie 7: Anunț de familie Pe această cale aducem calde mulțumiri tuturor acelora care au participat la înhumarea iubitului soț, tată și bunic, durere. OROSZ GEDEON și au împărtășit marea noastră Familia îndoliată Mica publicitate VIND MOSKVICI 4080 km, SEIMI, str. General Bălan 1.IN STARE PERFECTA, 17000