Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 1043-1121)

1971-07-01 / No. 1043

flamm ИИИИЕ MĂNIMĂ LA ACTIVITATEA PARTIDULUI ȘI STATULUI «110E SLUJIREA CAUZEI COMUNISMULUI, PĂCII ȘI PROGRESULUI In însuflețite adunări, oamenii muncii din unitățile economice industriale și agricole, din instituții, școli și organizații de masă din județul nostru continuă să-și exprime întreaga lor satisfacție și adeziune față de rezultatele vizitei făcute de delegația de partid și guvernamentală, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, în țările socialiste din Asia. Participanții la adunări adoptă și trimit telegrame CC. al P.C.R., tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, în care aprobă cu însuflețire activitatea desfășurată de conducerea de partid și de stat pentru înfăptuirea liniei generale a politicii externe stabilite de Congresul al X-lea al P.C.R. In cele ce urmează redăm cîteva opinii de la unele adunări ce au avut loc în cursul zilei de ieri și extrase din telegramele trimise C.C. al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu. Un salut cald și entuziast, rezultatelor vizitei Щ * in țările socialiste ale Asiei la terminarea schimbului, colectivul întreprinderii ,,Sol laritatea“ din Satu Mare s-a înrunit într-o însuflețită adunare. Luînd cuvîntul tovarășa Ana Popovici, secretara Comitetului de partid, a arătat printre altele că activitatea delegației noastre în țările socialiste din Asia, constituie o expresie concretă a solidarității internaționaliste, a năzuințelor de pace și progres ale întregului nostru popor, constructor al socialismului. „Ne manifestăm în unanimitate totala aprobare și adeziune față de rezultatele obținute de delegația de partid și guvernamentală în cursul vizitei efectuate în țările socialiste din Asia. Asigurăm conducerea de partid că vom susține politica internă și externă a partidului și statului nostru prin noi eforturi pentru realizarea integrală a sarcinilor ce ne revin din planul de stat și angajamentele asumate“ — au subliniat în cadrul aceleiași adunări muncitoarele Viorica Paul și Maria Bledeanu. In telegrama trimisă conducerii de partid se subliniază că întregul colectiv al întreprinderii Solidaritatea este însuflețit de poziția principială a delegației noastre în contactele directe efectuate în cursul vizitei și își exprimă înalta apreciere față de activitatea neobosită desfășurată în cele patru țări socialiste din Asia. „Ne angajăm să depunem toate eforturile pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce ne revin din planul de stat pe anul 1971 și să realizăm angajamentele ce ni le-am luat ca răspuns la chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste de a depăși valoarea producției globale cu 350 mii lei, a producției marfă cu 450 mii lei și de a ridica productivitatea muncii pe salariat cu 50ЛДейд— se spune in telegramă. ’ TM * * Țăranii cooperatori din Păulești, după o zi bogată de muncă pentru strîngerea recoltei și însămînțarea culturilor duble, s-au întrunit la sediul G.P. pentru a-și exprima în colectiv adeziunea lor totală față de activitatea delegației noastre și rezultatele vizitei întreprinse în țările socialiste din Asia. Luînd cuvîntul, tovarășul Valer Ferenți, secretarul comitetului de partid pe C.A.P. a arătat că personal, alături de toți păuleștenii, este pătruns de o profundă mîndrie patriotică pentru activitatea delegației, pentru rezultatele vizitei și pentru primirea călduroasă de care s-a bucurat pe tot parcursul vizitei. In telegrama adresată C.C. al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu se arăta: „Ne exprimăm unanima aprobare și adeziunea deplină față de roadele atît de bogate ale acestei vizite, care a exprimat odată mai mult voința poporului român de a dezvolta relațiile de prietenie cu toate țările socialiste. Acordăm o înaltă apreciere față de munca dumneavoastră, iubite tovarășe CEAUȘESCU, plină de devotament pusă în slujba întăririi unității țărilor socialiste, a triumfului cauzei socialismului în lume. Ne angajăm să ne sporim contra(Continuare în pag. a 3-a). Disipărilor de pe Someș Ne aflăm pe malul Someșului. Auzim din depărtare huruitul unui motor. Un convoi de bărci, înaintează in susul apei. Sunt nisiparii, bronzați de soare, viguroși cu mușchi oțeliți. Sunt nisipari diri tată-n fiu. Le e dragă această meserie. Ea cere îndemânare, pricepere și de multe ori curaj. Mihai Ticai, Anton. Jurdean, Paul Tordai și Iuliu Moroz, sunt doar câțiva dintre nisiparii de frunte ai exploatării de balast aparținătoare de secția prefabricate din beton armat a întreprinderii de produse industriale din Satu Mare. Organizarea exploatării balastului, în zona orașului, a început în 1957. Pe atunci randamentul anual era de abia 3—4.000 m.c. de balast. An de an randamentul extragerii a înregistrat urcușuri evidente. Pe parcurs, exploatarea a fost utilată cu benzi transportoare, autoîncărcător, excavatorplutitor și siloz. Avind asigurată o bază materială corespunzătoare, nisiparii de aici preconizează ca in acest an să exploateze 40.000 m.c. nisip. Mica „flotă“ sătmăreană de transportat balast, aparține de Căpitănia portulä Turnu Severin. Mecanicul Alexandru Farcaș, a fost și el nisipar. Arta de a naviga pe Someș, a învățat-o de la nea Alexandru Candrea, care ani de zile naviga pe Someș de la Odoreu pină în apropierea ștrandului. In zilele acestea, remorcherul secției a fost înzestrat cu un motor mai puternic, a cărui elice va tăia in curînd cu iuțeală valurile Someșului. Fotoreportaj realizat de MARTIN SARCA „flota" , Vizita președintelui Consiliului de Stat al României, NICOLAE CEAUȘESCU, în Finlanda Convorbiri oficiale între președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele Republicii Finlanda, Urho Kekkonen In dimineața zilei de 30 iunie, la Palatul prezidențial din Helsinki au avut loc convorbiri oficiale între președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele Republicii Finlanda, Urho Kekkonen. Din partea română, la convorbiri au participat: János Fazekas, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Ioan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Mircea Bălănescu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Helsinki, Constantin Mitea, consilier, Cornel Vladu, director în Ministerul Afacerilor Externe. Din partea finlandeză, au participat: Ahti Karjalainen, primul ministru, Vaino Leskinen, ministrul afacerilor externe, Richard Totterman, secretar de stat în M.A.E., Risto Hyvarinen, șeful Direcției politice din M.A.E., Pentti Uusivirta, șeful Direcției comerțului exterior din M.A.E., Kaarlo Veikko Makela, ambasadorul Finlandei la București.. In cursul convorbirilor, a fost subliniată evoluția pozitivă pe care o cunosc relațiile multilaterale româno-finlandeze, a fost relevată dorința ambelor părți de a dezvolta aceste relații. De asemenea, s-a făcut un schimb de păreri în legătură cu unele aspecte ale vieții internaționale actuale. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă caldă, prietenească, de stimă și înțelegere reciprocă. Sărbătorirea Zilei învățătorului in județul Satu Mare Ieri, au avut loc în șapte centre ale județului, adunări festive ale lucrătorilor din învățământ închinate Zilei învățătorului. au La festivitatea din Satu Mare participat tovarășii Iosif Uglar, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Foriș, membru al Biroului Ioan Comitetului județean de partid, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Vasile Gita, membru al Biroului Comitetului județean de partid, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul orașului Satu Mare. A fost prezent, de tovarășul Ioan Potra, asemenea, inspector general în Ministerul învățământului. Luînd cuvîntul în fața participanților la festivitate, tovarășul Iosif Uglar a felicitat călduros cadrele didactice din județ, în numele Biroului Comitetului județean de partid și al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, pentru succesele dobîndite în perfecționarea procesului instructiv-educativ- Vorbitorul a spus printre altele: ,,In cadrul general al minunatelor realizări dobîndite devățământul din țara noastră înse înscriu și realizările județului nostru, care au înregistrat an de an salturi calitative însemnate. O trăsătură caracteristică anului școlar recent încheiat este a nivelul calitativ superior la care s-a desfășurat procesul instructiveducativ. Calitatea a devenit un principiu primordial în activitatea tuturor cadrelor didactice și a elevilor. Cadrele noastre didactice s-au străduit să transmită cit mai bogate cunoștințe elevilor, să le insufle dragostea pentru partid și pentru patria în care trăiesc și muncesc, să le formeze deprinderile necesare legării teoriei de practică. In majoritatea cazurilor eforturile lor au fost încununate de succese oglindite în însăși rezultatele obținute de elevi la învățătură ,precum și prezentarea cu succes a acestora la diferite concursuri ,olimpiade, examene de admitere etc. Rezultatele frumoase dobîndite sunt sprijinite de baza materială (Continuare în pag. a 3-a) Aspect de la adunarea festivă din Satu Mare. Fiecare oră bună de lucru să fie folosită intens la recoltatul orzului! Cu toate condițiile climaterice mai puțin favorabile din ultimele zile, mobilizați permanent de către organizațiile de bază de partid din ferme, lucrătorii din întreprinderile agricole de stat nu precupețesc nici un efort pentru strîngerea recoltei de orz. Folosind fiecare oră bună de lucru, ei au reușit să majoreze suprafețele recoltate pentru ca producția să ajungă în bune condițiuni în magazii. Așa de exemplu, lucrătorii întreprinderii Agricole de stat din Tășnad, pînă în seara zilei de ieri au recoltat producția de orz de pe 430 ha, ceea ce reprezintă 43 la sută din suprafața planificată. Producția medie obținută pe întreprindere se menține la nivelul a peste 3.200 kg la ha. In mod deosebit trebuie evidențiată ferma nr. 7 din Mihăieni, condusă de inginera Iuliana Bodonyi, care pe cele 40 de ha recoltate pînă în prezent a obținut o producție medie de 4.100 kg la ha. Paralel cu recoltatul se execută balotajul paielor, eliberatul terenului, aratul și însămînțatul culturilor duble. S-a pregătit terenul pe 112 ha, și (Continuare în pag. a 3-a) Acordarea unor distincții pentru merite in activitatea la catedră Cu prilejul „Zilei învățătorului“ s-a acordat un însemnat număr de ordine, medalii și titluri unor cadre didactice din județul nostru, care s-au evidențiat în mod deosebit în activitatea pe tărîmul instructiv-educativ. Au fost distinși următorii tovarăși: TITLUL DE „PROFESOR EMERIT“: tovarășii Gavril Sabău, profesor de geografie la Liceul de cultură generală din Căței, Ioan Antonescu, directorul Casei corpului didactic; „ORDINUL MUNCII“, CLASA A III-A tovarășilor, Iosif Bretan, inspector la Inspectoratul școlar județean, Dumitru Rusu, directorul Școlii generale nr. 1 din Satu Mare; ORDINUL „MERITUL CULTURAL“ CLASA A III-A tovarășului Alexandru Csapó, profesor la Liceul de muzică și arte plastice din Satu Mare; „MEDALIA MUNCII“ tovarășilor, Romul Mihiș, inspector la Inspectoratul școlar județean, Maria Cristea, învățătoare la Școala generală din Tășnad, Ecaterina Covaci, învățătoare la Școala generală nr. 2 din Carei, Maria Luțaș, profesoară la Liceul nr. 3 din Satu Mare, Terezia Hebe, învățătoare la Școala generală nr. 2 din Negrești-Oaș, Gheorghe Haiduc, directorul Școlii generale din comuna Vama, Stela Radi, învățătoare la Școala generală din satul Nisipeni; DISTINCȚIA DE „EVIDENȚIAT“ tovarășilor: Constantin Drăgănescu, inspector la Inspectoratul școlar județean, Maria Horozan, directoarea Școlii generale din comuna Odoreu, Sebastian Botezan, directorul Liceului de cultură generală din Tășnad, Tiberiu Marova, inspector la Inspectoratul școlar județean, Paul Mureșan, profesor la Liceul „Mihai Eminescu“, Maria Rugilă, instructor la Consiliul județean al organizației pionierilor, Paulina Govor, învățătoare la Școala generală nr. 8 din Satu Mare, Ana Bâte, învățătoare la Școala generală din Culciu Mic. Adalbert Hlovati, învățător la Școala generală din Sanislău. Ștefan Meșter, profesor la Liceul de cultură generală din Cărei, Elisabeta Wiezler, educatoare la Grădinița nr. 7 din Satu Mare, Ecaterina Chiș, educatoare la Acîș, Stelian Borota, profesor la (Continuare în pag. a 3-a)