Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1972 (Anul 5, nr. 1201-1276)

1972-01-04 / No. 1201

PROLETARI PIN TOATE TABILE, ÜNITT-VÄI -------------------------- »iii f Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAEȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Stimați tovarăși și prieteni. Cetățeni ai României socialiste. A devenit o tradiție ca de Anul Nou să trecem în revistă munca pe care am desfășurat-o, cu roadele și bucuriile ei, împlinirile și neajunsurile din anul încheiat și, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi și munci și mai bine, de a da viață altor și altor năzuințe de progres și prosperitate. Anul pe care îl vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat într-o nouă etapă a revoluției noastre economico-sociale — etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate Prevederile primului an al cincinalului 1971—1975 au fost îndeplinite și depășite. Producția industrială a continuat să se dezvolte în ritm înalt, cunoscînd o puternică diversificare și modernizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria țării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învățămîntului, științei și culturii — factori de seamă ai făuririi noii civilizații socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic in creșterea venitului național — care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decît în 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotărîrilor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material și cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă și multilaterală activitate de perfecționare a relațiilor socialiste de producție, a organizării societății. S-a amplificat și s-a îmbunătățit cadrul instituțional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, țărani și intelectuali la conducerea întreprinderilor și instituțiilor, a întregii țări. A fost adoptat un șir de noi legi menite să reglementeze mai bine normele de bază ale activității economice și sociale, drepturile și îndatoririle oamenilor muncii în calitatea lor de producători și proprietari ai mijloacelor de producție, de membri ai societății socialiste, să întărească ordinea și legalitatea in întreaga noastră viață publică. Programul adoptat de plenara din 3—5 noiembrie a.c. a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoașterii și îmbunătățirii educației socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii și echității socialiste în întreaga viață socială, deschizind perspectivă largă de participare , tot mai activă, conștientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obținute în realizarea grandiosului program elaborat de Congresul al X-lea constituie o nouă confirmare a justeței politicii creatoare marxist-leniniste a Partidului Comunist Român — al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor — a consecvenței și capacității cu care el își îndeplinește rolul de forță politică conducătoare a societății, a tuturor domeniilor activității economice și sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism și abnegație a clasei muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, care traduc în viață cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii națiuni. Acum, la sfîrșitul unui an de avîntată construcție economică și socială care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, în numele partidului și statului, conducerii al meu personal, cele mai calde felicitări cetățenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creație, de noi și mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale și culturale a României, pe calea îmbunătățirii condițiilor de viață materiale și spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm înalt a industrializării, diversificarea și modernizarea mai accentuată a producției, creșștterea eficienței economice, ridicarea calitații produselor și sporirea productivității muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, îmbunătățirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producției, în special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităților economice și a instituțiilor, la efortul pentru întărirea ordinii și disciplinei în producție. Va continua dezvoltarea pe toate planurile, a ascendență, orînduirii noastre, se vor perfecționa planificarea și conducerea vieții sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului în întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerințelor materiale și spirituale maselor. Realizarea planului ale în anul care vine va avea un rol hotărîtor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal, îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conștiință revoluționară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia, în postul, în locul de muncă pe care ni l-a încredințat partidul, societatea. Dispunem de toate condițiile necesare pentru a obține în anul ce vine noi și importante progrese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie în cronica contemporană a României, noi și mari victorii pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăși. In anul 1971 s-au produs noi și profunde schimbări în viața internațională, în raportul de forțe mondial. Politica imperialistă de forță și dictat, de amestec în treburile interne ale altor popoare, a suferit noi eșecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voința popoarelor de a deveni stăpîne pe propriile lor bogății ționale, pe rodul muncii lor, nude a-și asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material și social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeței politicii mar(Continuare in pag. a 4-a) LA 31 DECEMBRIE A INTRAT ÎN PRODUCȚIE FILATURA DE BUMBAC DIN CĂREI Buchetul succeselor deosebite obținute de oamenii muncii din județul nostru s-a împlinit ultima zi a anului trecut cu în realizare de prestigiu : inaugurarea Filaturii de bumbac din Cărei — cea mai tînără unitate industrială din județul Satu Mare, creată după concepția inginerilor și arhitecților români și echipată aproape în întregime cu mașini și utilaje românești. La festivitatea de inaugurare a noii fabrici au participat tovarășul Iosif Uglar, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean, de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean Satu Mare, tovarășii Luțaș, Gheorghe Govor, Octavian Ferdinand Nagy, secretari ai Comitetului județean de partid, Ioan Ienciu, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, George Berezeanu, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Cărei, alți membri ai Biroului și ai Comitetului județean de partid, numeroși invitați. Cu acest prilej, tovarășul Iosif Uglar i-a felicitat călduros pe constructori, tînărul colectiv fabricii, pentru succesele remarccabile obținute în muncă. S-a dat citire apoi unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, în care se spune printre altele: Cu ocazia acestui important eveniment din viața economică și socială a orașului Cărei — inaugurarea noului obiectiv industrial, Filatura de bumbac — gîndurile celor peste 25.000 de locuitori ai orașului, români, maghiari, mari și de alte naționalități, gerse îndreaptă către dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, exprimîndu-vă din adîncul inimilor profundă recunoștință pentru grija părintească a partidului și statului fată de dezvoltarea economică a orașului Cărei. Politica științifică a partidului și statului nostru pentru progresul economiei țării, se reflectă pregnant și în perspectivele ce le deschide orașului Cărei actualul cincinal — perioadă în care vor intra în funcțiune 6 obiective industriale, avînd drept urmare creșterea producției globale de la 373 milioane lei în anul 1970, la peste un miliard lei la sfîrșitul cincinalului actual. Locuind într-un oraș în plină dezvoltare, căruia partidul și statul nostru îi poartă o deosebită grijă, profund recunoscători și atașați cu trup și suflet Partidului Comunist Român, mîndri de ceastă nouă și importantă realiazare, asigurăm conducerea superioară de partid și de stat, pe dumneavoastră personal, tovarășe Nicolae Ceaușescu, iubite că suntem ferm hotăriți să ne dăruim și de acum înainte, cu o și mai mare însuflețire, întreaga energie, pricepere și capacitate creatoare înfăptuirii politicii partidului, să urmăm cu fermitate drumul luminos trasat de gloriosul nostru partid. Vom uni munca noastră creatoare cu cea a întregului popor, pentru a adăuga noi valori și frumuseți chinului scumpei noastre patrii — România socialistă. OPTIMISM ȘI VOIE BUNĂ — Reportaje din noaptea de Anul Nou - FARMECUL CLIPEI DE ÎMPLINIRE ȘI DE ÎNCEPUT A trecut un an, a început un an ... E undeva o clipă de hotar, un popas în curgerea eternă a timpului, așteptat dorit, îndrăgit, un hotar d reînnoire a ciclului anotimprilor. .E o clipă pe care o așteptăm de fiecare dată înfrigurați, secunda de aur răsunind solemnă în marșul vremii , timp de bilanț și de hotărîre, secundă-oglindă ce concentrează în ea amintirile și speranțele. Ne bucurăm pentru succese și le vrem reînnoite, le dorim tot mai mari, avem conștiința că am mai urcat o treaptă a rodniciei și împlinirii. Urările pentru Anul Nou, 1972, de care telegraful, telefonul și plicurile poștale au vibrat îndelung în zilele din urmă, au fost străbătute de căldură și optimism. Expresie a ceea ce ne propunem să realizăm, întîile gînduri ale anului ne aduc o încredere nouă in puterea noastră unită, de realizare umană și sociala, de perfecționare și autodepășire continuă. An rodnic și bun, an de pace și creație, așa cum ni-1 așa cum suntem hotăriți dorim, a-l împlini pînă în ultima secundă a trecerii sale, anul 1972 își are în noi — încă de piacumi — și izvoarele și îndrituirile. Ultima NOAPTE-ZI a bătrînului 1971, pe care acesta a împărțit-o cu urmașul său — 1972, ne-a găsit pe toți, conform datinii, pregătiți sărbătorește pentru clipa de implinire și de început. Ca de fiecare dată, colectivul salariaților de la Uzina Unio a ținut să întîmpine sosirea Anului Nou, să „guste" farmecul clipei de și de început in... împlinire familie. (Continuare in pag. a 2-a) Integrat dinamic în peisajul viguros al economiei județului nostru, Combinatul 1 Mai din Satu Mare a înregistrat încă din primele zile ritmuri înalte de producție. Conștient de valoarea hotărîtoare a primelor ceasuri de muncă, colectivul acestei unități industriale și-a înzecit eforturile și priceperea pentru realizarea la un nivel calitativ superior a indicatorilor tehnicoeconomici din cel de al doilea an al cincinalului actual. A califica drept prestigioase produsele Combinatului sătmărean nu e o afirmație gratuită. Ea se bazează pe fapte Cotiofontii pi UUUOIUUMI Ol * 9 angajament ferm de muncă pline de semnificații ale tregului colectiv înce se îmbină cu recunoștința și caldele mulțumiri ale diferiților beneficiari pentru calitatea și promptitudinea cu care comenzile sunt onorate. Iată de altfel, una din zecile de scrisori de mulțumire sosite la adresa muncii colectivului de la combinat, care a produs o vie satisfacție în rîndul colectivului, o puternică emulație în muncă, în noul an. „Marea satisfacție pe care cetățenii din municipiul Galați încearcă cu prilejul o dării în folosință spitalului general cu a 1.300 de paturi, se îmbină cu recunoștința și caldele noastre mulțumiri, pentru ajutorul acordat de către colectivele din întreprinderile județului Satu Mare în re GH. MARINESCU (Continuare în pag. a 2-a)