Cronica, 1974 (Anul 9, nr. 1-52)

1974-11-08 / nr. 45

Proletari din toate țările, uniți-vai 45 (4sa) ) săptămînal politic - social - cultural • 8 pagini-1 leu Editor: Comitetul de cultură și educație socialistă al Județului Iași ANUL IX VINERI 8 XI 1974 MODEL AL PERSONALITĂȚII COMUNISTE ! Puține zile ne mai despart de evenimentul care de atîta vreme mobilizează conștiința și vrednicia întregii țări. De pe toate întinsurile patriei, în adunările comuniștilor, un nume a răsunat și răsună ca un simbol al vieții, al lucidității și al energiei întregului popor : Nicolae Ceaușescu. Masele de muncitori, țărani, intelectuali, întregul popor — cere într-un glas ca tovarășul Nicolae Ceaușescu, omul a cărui dragoste fierbinte de țară și al cărui atașament profund față de comunism a fost și este dovedit prin faptă creatoare — să fie reales în înalta funcție de secretar general al partidului. Deprinși să-l ascultăm pe comunistul Nicolae Ceaușescu spunîndu-și cuvîntul în toate împrejurările esențiale ale vieții și activității publice a României, în Capitală ca și pe plaiurile bănățene, în Maramureș, la Cluj-Napoca, sau printre oțelarii reșițeni și hunedoreni, la Iași sau în atîtea alte locuri, captivați de adevărul și de perspectivele fiecăreia din afirmațiile sale ni se conturează înainte trăsăturile unei personalități integrale, modelul cel mai adevărat mai deplin al personalității comușiniste. Pretutindeni, secretarul general al partidului scrutează realitățile cu pătrunderea și cu înțelegerea celui care cunoaște și dinamizează întregul, apreciază, îndeamnă, ajută sau sfătuiește, pornind de la principiile și de la țelurile înalte ale transformării socialiste a României. Această transformare echivalează cu crearea unei economii înfloritoare prin care poporul român să-și consolideze poziția pe care o merită între națiunile și statele avansate ale lumii. Această transformare presupune, totodată, așa cum arăta la Iași tovarășul Nicolae Ceaușescu „un nou tip de om, un nou tip de societate, fără precedent în istorie“. Documentele elaborate de conducerea partidului nostru — tovarășul Nicolae Ceaușescu avînd meritul inițiativei și al îndrumării directe — documente ce sînt discutate cu maturitate în toate adunările comuniștilor, urmînd a fi supuse Congresului, reprezintă chintesența gîndirii creatoare și a voinței partidului și a întregului nostru popor. In cadrul acesta de o mare rigoare științifică și de o înaltă valoare umanistă se înscriu și importantele măsuri legiferate de curînd de către Marea Adunarere Națională : retribuirea după cantitatea și calitatea muncii, sistematizarea teritoriului și localităților urbane și rurale, ocrotirea patrimoniului cultural național. Acestea sînt menite să contribuie esențial la împlinirea principiilor eticii și echității, la apropierea satului de oraș, la dezvoltarea conștiinței comuniste, in baza indestructibilei relații dialectice dintre viitor și trecut. Sînt acțiuni care relevă principii, care relevă de pe acum trăsăturile caracteristice ale acestui nou tip de societate și ale acestui nou tip de om. Omul nou : iată un ideal care nu se definește numai prin faptul că e vorba de cel care trăiește azi. Pentru noi toți, omul nou întruchipează, în esență, idealul comunist al personalității, model al umanismului contemporan, exemplar concret și, în același timp, prin neîntrerupta perspectivă a perfecționării lui, un personaj ale cărui virtualități sînt mereu deschise împlinirilor din ce în ce mai profunde. Este tocmai ceea ce, îmbinarea atîtor trăsături, ca prin om politic și ca om — pur și simplu — ca soldat al partidului și ca secretar general, ne sugerează activitatea acestei avantaje și înțelepte maturități creatoare, exponent al întregului partid și al poporului , tovarășul Nicolae Ceaușescu. Programul ideologic de la a cărui adoptare s-au împlinit de curînd trei ani, program datorat aceleiași inițiative și gîndiri creatoare, pune în lumină în modul cel mai pregnant, prin roadele înregistrate pînă azi, valorile etice ale personalității comuniste. Pe măsura puterilor omenești, a grijii și a simțului de răspundere pe care numai adevăratul patriotism comunist îl explică, tovarășul Nicolae Ceaușescu ilustrează deci permanenta prezență a spiritului civic și a convingerilor creatoare marxistleniniste, în soluționarea marilor probleme contemporane ale României și ale întregii lumi. Prin personalitatea atît de stimată și apreciată și pe plan mondial a președintelui țării, trăim din plin un sentiment al ubicuității valorilor românești, menit să amplifice efortul solidar al națiunii pentru perfecționarea omului și a societății noastre. Este argumentul suprem, de ordin principial dar și afectiv, un argument logic care indică necesitatea istorică a realegerii tovarășului Nicolae Ceaușescu în funcția de răspundere de secretar general al partidului nostru : primul cetățean al țării — cel dinții soldat al partidului — concretizare și model al omului nou — al personalității comuniste. CRONICA Sculptură de Ion JALEA r PARTIDUL CLASEI MUNCITOARE Unul din procesele sociale cele mai importante în evoluția societății românești moderne în secolul al XIX-lea a fost apariția pe arena vieții politice a proletariatului industrial, cea mai tînără clasă, care avea să devină cea mai avansată clasă a națiunii. Prin locul și rolul său în producția bunurilor materiale, prin poziția sa față de structurile social-economice și politice ale capitalismului, clasa muncitoare a devenit forța cea mai înaintată a societății, purtătoarea celor mai înaintate idei de progres social și național. Astfel, lupta proletariatului, avînd drept scop principal nu numai eliberarea sa, ci și a celorlalți oameni ai muncii, a dobîndit totodată un caracter național, patriotic. în procesul maturizării politice a proletariatului un rol important l-au avut ideile socialiste răspîndite prin intermediul cercurilor muncitorești, al unor ziare, reviste, lucrări cu caracter marxist etc., dintre care, o influență covîrșitoare a avut-o lucrarea lui C. Dobrogeanu-Gherea, Ce vor socialiștii români? Momentul care marchează înfăptuirea organizării politice a clasei muncitoare, de însemnătate excepțională pentru destinele luptei revoluționare a proletariatului și a maselor muncitoare din țara noastră, îl reprezintă înființarea Partidului Social-Democrat al Muncitorilor din România, în anul 1893. De la începutul formării sale, partidul politic marxist al clasei muncitoare și-a asumat misiunea istorică de a conduce lupta revoluționară pentru cucerirea puterii politice de către proletariat și celelalte Prof. univ. dr. Aurel LOGHIN (continuare în pag. 6) I GEORGE LESNEA Cintați acest p aminti Români ! Cîntați acest pămînt Sub paza soarelui și-a lunii. Cu singe l-au sfințit străbunii, Stînd drepți în iureșul furtunii. Făceți cu țara legămînt Să privegheați mai cu avînt . Ca nimeni trudai fără preget Să n-o atingă nici c-un deget. Iubiți acești năprasnici munți, Aceste lanuri cu belșuguri, Minunea brazdelor de pluguri Și primăverile din muguri, întindeți peste vremuri punți, Munciți cu drag, jucați la nunți Și bucurați-vă de toate Spre cine inima vă bate ! Români ! Cinstiți acest partid ! Cu trup și suflet este-al țării, Ce se-nnoiește-n largul țării, E viu ca valurile mării. In față-i anii se deschid, Nu-i stă de stăvili nici un zid. Cinstiți strădania lui țară. .. Români iubiți această țară ! Iubiți pe cel ce-i veșnic treaz, Veghind poporul și cîmpia, Cu toată rîvna și tăria, A cărui viață-i România. Ce-nfruntă-al vremilor talaz. Slăviți-1 toți cu duh viteaz și cu a inimii bătaie Pe Ceaușescu Nicolae. in celelalte • CONST. CIOPRAGA : Lirici ai pâmîntului • AL. ANDRIESCU : Doi poeți tineri • D. IGNEA : Drumul spre cunoaștere pagini • PETRU PÎNZARU : Orizont comunist • M. DRAGOMIR : Dinamica gîndirii, dinamica realului • Poeții lumii cînta România