Cronica, 1979 (Anul 14, nr. 1-52)

1979-01-05 / nr. 1

O personalitate remarcabilă a vieții politice, sociale și științifice Contribuțiile sale într-o sferă vastă de probleme i-au adus binemeritate recompense: în timp ce pentru noi este prima dată cînd omagiem un om de știință străin în politehnica noastră, pentru doamna Ceaușescu aceasta este una dintre numeroasele distincții primite. Membru de onoare al Institutului american al chimiștilor, membru activ al Academiei de științe din New York, membru corespondent al Academiei din Atena și membru de onoare al Societății Internaționale de Chimie Industrială, profesor onorific al Universității naționale de inginerie din Peru, titlurile de Doctor Honoris Causa al universităților din Argentina, Mexic, Filipine, Iran — sînt doar exemple din această listă. „Sînteți un distins om de știință, atît prin activitatea de cercetare cit și prin rolul determinant în orientarea politicii științifice din România. Cunoaștem contribuția importantă adusă de dumneavoastră în domeniul chimiei macromoleculare, în special în polimerizarea izoprenilor, stabilizarea cauciucului sintetic și copolimerizare, lucrare care are meritul de a contribui la mai buna înțelegere a mecanismelor proceselor chimice, precum și la o eficiență sporită în ce privește folosirea chimiei în beneficiul omenirii. De asemenea, cunoaștem rolul deosebit de important pe care îl aveți în dezvoltarea chimiei în Romania. In calitate de director general al Institutului central de chimie din București, orientați toată munca de cercetare și dezvoltare în domeniul chimiei, odată cu introducerea unei tehnologii avansate in industria chimică din România, în cadrul unui domeniu mai larg, dumneavoastră, în calitate de membru al Biroului Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie, împărțiți responsabilitatea în coordonarea politicii științifice și dezvoltarea tehnologiei“. Prof. RICHARD NORMAN rectorul general al Institutului regal de chimie din Marea Britanie în semn de apreciere a meritelor deosebite și rodnicei activități pe tărîmul științei, tovarășei Elena Ceaușescu i s-au conferit înalte titluri științifice, în fotografie , conferirea titlului de „Membru de onoare al Institutului regal de chimie" din Marea Britanie. Prof. Terence BURLIN, prorectorul Politehnicii Londrei centrale Gînduri de sărbătoare (urmare din pag. 1) cauză proprie, tovarășa Elena Ceaușescu s-a angajat cu toate forțele în înfăptuirea programului de dezvoltare a chimiei românești, cîștigîndu-și mari merite și afirmîndu-se prin contribuții de certă valoare în planul organizării cercetării științifice, formării cadrelor de specialiști, al introducerii roadelor științei în industria chimică, al dezvoltării, într-un ritm unic, a acesteia, printr-o justă repartiție teritorială. Beneficiind de o bună formație de inginer chimist și evaluînd în mod realist potențialul material și uman al țării în domeniul chimiei, d-sa a valorificat pîrghiile de bază prin care chimia românească a putut să se afirme in economia națională și pe plan mondial. Sînt cunoscute contribuțiile sale remarcabile în domeniul chimiei polimerilor, în special al elastomerilor, în parte cuprinse în teza sa de doctorat în științe chimice, Polimerizarea stereospecifică a izoprenului (1967), precum și în lucrarea Cercetări in domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari. Editura Academiei R.S.R. (1974). Sînt, de asemenea, prețuite în lumea științifică și în tehnică rezultatele eforturilor sale în domeniul unificării cercetării chimice românești într-un institut central care, în spiritul unei gîndiri originale, a inspirat și materializat numeroase tehnologii, combinate chimice la țară și peste hotare. Opera tovarășei academician Elena Ceaușescu își are izvorul în orientarea fermă a cercetării științifice către producția de bunuri materiale, în concepția că știința trebuie să slujească cauzei construcției socialismului. Chimiștii ieșeni au temeinice motive de a omagia puternica sa personalitate cu prilejul acestei aniversări. Cunoscîndu-ne vrerile și potențialul marii noastre cetăți universitare, alături de conducătorul iubit al partidului și poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, d-sa a sprijinit cu căldură procesul de dezvoltare a învățămîntului, cercetării și industrializării chimice în orașul Iași, unde s-au construit în ultimii ani Combinatul de fibre sintetice și Uzina de prelucrare a maselor plastice, un edificiu modern pentru învățămîntul superior chimic, Grupul școlar de chimie, iar Institutul de chimie macromoleculară ,J. Poni“ și-a îmbogățit zestrea și orientat eforturile spre cele mai moderne obiective ale cercetării științifice. Iașul întruchipează astăzi viziunea înaintată a creatorilor școlii românești de chimie, dispunînd de toate atributele unei citadele ale acestei ramuri de știință și tehnologie. Meritele mari ale tovarășei Elena Ceaușescu sînt prețuite prin înalte distincții și titluri acordate de statul nostru și de instituții savante din întreaga lume. D-sa este membră a celui mai înalt for științific al țării, Academia Republicii Socialiste România, a multor academii și universități ștăine, profesor „honoris causa“ și Erou al Muncii Socialiste. Dar, mai presus de toate aceste recunoașteri ale valorii și contribuției sale la progresul științei și societății românești, tovarășa Elena Ceaușescu trăiește satisfacția de a fi în stima poporului său, din a cărui cauză și-a făcut crez de viață și de luptă revoluționară. cronica • 2 Profund sentiment de bucurie și recunoștință Cu prilejul aniversarii zilei de naștere a tovarășei Elena Ceaușescu, personalitate de frunte a vieții politice și a culturii românești, femeile din județul Iași trăiesc un profund sentiment de bucurie și recunoștință pentru tot ceea ce reprezintă, în condițiile societății noastre socialiste, afirmarea femeii contemporane, deplina ei realizare — în familie, în muncă, în societate. Și aceasta, deoarece activitatea tovarășei Elena Ceaușescu ilustrează, printr-o exemplară comportare — ca soție, mamă om de știință — printr-o înalt pilduitoare ținută profesională, prin energia și prin devotamentul vădit în muncă și prin prestigiul cîștigat în cadrul vieții științifice din țară și de peste hotare, modelul unei remarcabile personalități umane. Din această perspectivă, aniversarea zilei de naștere a tovarășei Elena Ceaușescu reprezintă un prilej de a omagia o viață dăruită cauzei partidului, poporului muncitor, omagiu exprimat, în primul rând, prin munca noastră pentru realizarea mărețelor obiective ale construirii socialismului multilateral dezvoltat și a comunismului în România. Acum, la început de an nou, femeile ieșene adresează tovarășei Elena Ceaușescu cele mai calde felicitări, urîndu-i mulți ani fericiți, alături de iubitul conducător al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru binele țării, în a cărei cunună de noi și noi succese vor străluci, și in viitor, împlinirile datorate neobositei activități a celei a cărei aniversare o sărbătorim cu gîndul plin de recunoștință la viitorul fericit al familiilor noastre, al copiilor noștri, al tuturor celor care ne înfrățim destinele pe mîndrele plaiuri ale României socialiste. Maria GILIGOR Președinta Comitetului județean Iași al femeilor Tovarășei Elena Ceaușescu—omagiu Călăuzită din anii tinereții de idealurile luptei comuniste, activitatea tovarășei Elena Ceaușescu, marcată de dăruirea pe care convingerile înfiripate în suflet tînăr o au, s-a oferit în focul direct al spiritului revoluționar, în anii construcției socialismului, această activitate a fost plenar închinată, în complexitatea formelor ei, evenimentelor și proceselor legate de edificarea noii orînduiri pe pămint românesc. Neobosita energie, puterea de muncă demnă de admirație, prezența activă la momentele istoriei contemporane, își au izvorul și taina tăriei în motivația pe care devotamentul pentru cauza comunismului, pentru edificarea României noi, socialiste ca țară liberă și independentă, o generează. Pe plan politic, social, științific, numele tovarășei Elena Ceaușescu s-a afirmat cu tărie, legat fiind de frumoase și prestigioase realizări românești. Cu întreaga răspundere dată de importantele funcții de partid și de stat pe care le deține, tovarășa Elena Ceaușescu a fost în nenumărate rînduri, în cadrul delegațiilor țării noastre la cel mai înalt nivel, purtătoare a mesajului românesc de pace și prietenie, de colaborare cu toate țările lumii. Prezența activă a tovarășei Elena Ceaușescu la fiecare moment al afirmării noastre naționale și internaționale, confirmă în fapt observația psiho-socială privind caracterul complet al umanismului pe care o conferă activității politice participarea plenară a femeilor la viața socială. Ca om de știință, ca distins cercetător al universului chimiei macromoleculare, preocupat de fenomenele polimerizării izoprenilor, stabilizării cauciucului sintetic și copolimerizării, activitatea academicianului doctor inginer Elena Ceaușescu s-a bucurat, în numeroase rînduri de apreciere internațională. Orice suflet românesc se simte atins de flacăra patriotismului și încălzit de mîndrie, la trecerea în revistă a înaltelor titluri științifice care, încununînd activitatea tovarășei Elena Ceaușescu, sînt implicit o recunoaștere a valorii științei romînești : membru de onoare al Institutului American al Chimiștilor, membru activ al Academiei de Științe din New-York, membru Corespondent al Academiei din Atena, membru de onoare al Societății Internaționale de Chimie Industrială, titlul de „Fellow“ al Institutului Regal de Chimie al Marii Britanii, profesor onorific al Universității Naționale de Inginerie din Peru, titlurile de Doctor Honoris Causa al unor institute de învățămînt superior din Anglia, Argentina, Mexic, Filipine, Iran. Ca reprezentantă a științelor chimice din România, a gîndirii științifice românești, tovarășa Elena Ceaușescu a purtat în dese rînduri și în cele mai diverse părți ale lumii, cu onoare, mesajul nostru progresist de dezvoltare a științei și tehnicii în slujba păcii, a evoluției armonioase a omenirii, considerînd omagiile primite ca o recunoaștere internațională, o apreciere și cinstire a întregului popor român, a capacității lui creatoare menită progresului național și internațional. Pe lângă aceste merite, de om de știință recunoscut și apreciat, de certă valoare și importanță este contribuția tovarășei Elena Ceaușescu la orientarea politică a științei щ țara noastră, la sporirea colaborării oamenilor de știință de pretutindeni la dezvoltarea chimiei. In calitate de director general al Institutului Central de Chimie și ca membru al Biroului Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie, este recunoscut aportul la direcționarea întregii munci de cercetare în domeniul chimiei, o dată cu introducerea unei tehnologii avansate în industria chimică pentru obținerea unei eficiențe sporite în ce privește folosirea chimiei în beneficiul omenirii. Personalitatea puternică a tovarășei Elena Ceaușescu este pentru noi, milioanele de femei ale României, în egală măsură, un imbold, un exemplu de dăruire pentru cauza socialismului și comunismului, și un mesager al năzuințelor noastre de pace, al aspirațiilor pentru o viață demnă, liberă, luminată de surîsul copiilor feriți de coșmarul războiului. Fiind, atît în anii grei ai activității ilegale, cît și în anii luminoși ai prezentului socialist, permanent alături de cel mai iubit fiu al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a cărui muncă și viață este în întregime dedicată bunăstării și fericirii României socialiste, unei lumi mai bune și mai drepte, tovarășa Elena Ceaușescu impune simțirii și gîndului omagial, personalitatea sa de om complet, multilateral dezvoltat, respectat și prețuit pentru munca, devotamentul și dăruirea sa. Fiicei demne a mult încercatului popor român — fierbintele nostru omagiu. Prof. univ. Stela TEODORESCU prorector al Universității „Al. I. Cuza“