Család és Iskola, 1953 (4. évfolyam, 1-4. szám)
1953-03-01 / 1. szám
arra nevelik, hogy a gyermekeiket ne engedjék ilyenkor az utcán játszani. Az előbbiekben szó volt arról, hogy a tanulók iskolán kívüli fegyelmével még igen sok baj van. Ezen a téren is segítenek a szülők. Fehértó és Szil községben (Győr m.) fegyelmi felelősöket választottak a szülők közül. A fegyelmi felelősök felkeresik azokat a szülőket, akiknek gyermekeit rendetlenkedni, vagy csavarogni látják az utcán. Dícséretreméltó a soproni szülők segítsége is, akik a vidéki tanulók vonaton tanúsított magatartásának ellenőrzéséhez szabadjegyet biztosítottak egy szülő számára. Helyesen ismerteik fel a középiskolás tanulók szülői a vidéken lakó szülőkkel való jó kapcsolat kialakításának jelentőségét. Levelezés, kiutazás formájában több helyen jó kapcsolat alakult ki. * A tanulás jó feltételeinek biztosítására törekedtek a szekszárdi szülők, amikor rossz idő esetén és télire a bejáró tanulóknak megfelelő magánházi elhelyezést biztosítottak, ezeknek életkörülményeit rendszeres látogatással ellenőrzik és javítják. Szüleink is megértették Farkas elvtárs referátumából a hazafiasságra nevelés jelentőségét és fontosságát, s ennek megfelelően támogatják pedagógusaink munkáját. Ezen a téren kiemelkedik pl. a romhányi szülők kezdeményezése, akik vállalták, hogy a Rákóczikorabeli emlékeket felkutatják és azt az iskolának ajándékozzák. A mecseki bányavidék egyik legszebb falucskája Magyaregregy. Mindössze ezerkétszáz lakója van, túlnyomó részük a környékbeli bányákban dolgozik. Sokan közülük sztahanovisták, kiváló dolgozók, mint például Pál István elvtárs is. Ő azonban nincs megelégedve magával. .. Ötvenkét esztendős vagyok, sokat dolgoztam életemben — mondja Pál elvtárs — de van egy vágyam, s ha addig élek is,beteljesítem. Kijárom a nyolc általánost. Mert ez még hibázik. S valóban, esténként ott ül az iskolapadban, a Dolgozók Iskolájában. Szorgalmasan tanul, mohón falja a tudományt, amely a könyvekből áramlik feléje. A tanulás szünetében ő is, s a többi felnőtt is büszkén néz körül a tanteremben. No, azt meg is lehet nézni. Példás rend és tisztaság. Sehol semmi nyoma annak, hogy itt ma harminc vagy negyven gyerek töltötte el a nap nagyobbik felét. Ragyogó tiszták a falak, sehol egy karcolás, a padló is olyan, mintha frissen olajozták volna. Sok-sok virág az ablakpárkányokon, s a dobogón, meg az asztalon. A padsorokkal szemben villanyóra mutatja az idő múlását. A főfalon sok szép dísz, amely koszorúba fogja Rákosi elvtárs arcképét. Hát még a padok! A legkorszerűbb megoldású ülésekkel felszerelve, fényesre politúrozva. Nincs azokon piszok, vagy tinta folt. Odébb, a szomszédos helyiség tornaterem gyanánt szolgál. Tükörfényes a parkettje, köröskörül bordásfalak, a sarokban ugrószekrények, szőnyegek, kötelek Sok-sok helyes kezdeményezés jelzi, hogy az oktatónevelő munka eredményeinek mindinkább részesévé válnak a szülők is. Bár a szülőktől elsősorban azt várjuk, hogy gyermeküket öntudatos, hazaszerető, áldozatkész állampolgárrá neveljék, ebben és a tanulási idő helyes megszervezésében nyújtsanak segítséget pedagógusainknak, mégis beszélnünk kell az oktató-nevelő munka feltételeinek megteremtése terén elért eredményekről is. Dolgozóink igen nagy szeretettel támogatták és támogatják az „Építsük, szépítsük iskoláinkat"-mozgalmat. " Sopronban az óvoda játékkészletét gyarapítják. Sok helyen szemléltető eszközöket javító brigádok alakul-' tak. Tolna megye több iskolájában parkosítást-fásítást végeznek. Tantermeket építenek, tüzelőt biztosítanak télire. Szakköröket anyaggal látnak el stb. A szülők támogatása többmillió forintra rúg. Az első félév értékelése utat mutat a további munkánkban a tanév még hátralévő ideje alatt. Az elkövetkezendő időben a szülők segítségére még fokozottabb szükség van a tanulók fegyelmezett, tisztelettudó magatartásának kialakítása, a munkára nevelés, a tanulás feltételeinek biztosítása terén. A szülők maguk részéről tegyék lehetővé, hogy pedagógusaink teljesítsék pártunk által megjelölt feladatokat, hogy ifjúságunkat hazaszerető, áldozatkész és művelt, dolgos állampolgárokká neveljék. Domokos Lajos és mászórudak. A szembenálló falakon pedig két kosár, itt félidőben is vidáman lehet kosárlabdázni. De hogy a labda ki ne törje az ablakot, minden ablak előtt drótháló húzódik. A többi tanterem is ilyen a magyaregregyi iskolában. Például igen ötletes térképtartó-szerkezeteket szereltek fel a fiabra, egy kézmozdulattal azt a térképet terítik a gyerekek elé, amelyiket akarják. Nem kell sokat nézelődni, tüstént látja az ember, hogy a berendezés nagyobbik része nem gyári készítmény. Itt alkották ezeket a szülők, a felnőttek, ők varázsolták ide a virágokat, ők szerelték fel a kosárlabdázó hálót és tartóvázát, ők parkettázták a tornaterem padlóját, és ők faragták a térképtartó-berendezést is. De már azt mégsem gondolná a szemlélő, hogy ezeket a korszerű, szép padokat is a szülők készítették. Pedig így van. Az iskola gazdagsága annak az eredménye, hogy a szülők összeforrottak az iskolával, egészen a magukénak érzik azt, s igen termékennyé fejlesztették az „Építsük-szépítsük iskoláinkat“ mozgalmat. Ugyanakkor nemcsak az iskola, hanem maguk a szülők is segítik, ellenőrzik a gyerekek „Miénk az iskola“ mozgalmát. Azért, hogy a szülők munkájával előteremtett szép tantermek, oktatási segédeszközök, az otthon varázsát idéző csinossági takarékosság állandóan megmaradjon, felelősségre nevelje a gyerekeket, s e sok gazdagság jó gazdáivá váljanak. 4