Család és Iskola, 1961 (12. évfolyam, 1-12. szám)

1961-01-01 / 1. szám

A pedagógus­kongresszus tapasztalataiból A szülők egyre képzettebb nevelővé kell, hogy váljanak idestova két hónapja, hogy a Peda­gógusok Szakszervezete megtartotta VI. kongresszusát. Egy-egy ilyen tanácsko­zás mindig fontos állomása a mozgalmi munkának, megtett kilométerekkel mö­götte és a további út programjával előtte. De, bízvást állíthatjuk, ez a mos­tani kongresszus mind körülményei, mind mondanivalója folytán minden eddiginél jelentősebb. S éppen ez a rangja indokolja, hogy az eseménytől némileg messzi is néhány szót szóljunk róla. Annál is inkább, mert gondolatai, célkitűzései most árad­nak szét a sajtó vissza-visszatérő cikkei, a téli szünetben megtartott szakszerve­zeti tanácskozások, valamint a küldöt­tek beszámolói révén — az iskolákban. És innen egyaránt feladata ez az isko­lának s igénye az otthonnak — a csa­ládba és mindenüvé, ahol a család tag­jai dolgoznak. A főtitkári beszámolót követő színes vita legelső felszólalója, Schiró Ödön, budapesti igazgató mondotta: „Iskolá­inkkal szemben ma az a követelmény, hogy a holnapi­a neveljen.” Hogyan oldhatjuk meg ezt a roppant feladatot? A kongresszuson óvónők, falusi pedagógusok, középiskolai és egyetemi tanárok a­­párt, az állam és a szakszervezeti mozgalom tisztségviselői adták meg a választ, amely valahogy így fogalmazható egy mondatba: csak úgy, ha az ifjúság oktatása-nevelése az egész társadalom feladata lesz, azé a társadalomé, amelyben ott rajzolódnak ki már — eszmékben, emberekben, tár­sadalmi és gazdasági viszonyokban, in­tézményekben a holnap körvonalai. Ed­dig évszázadokon át a pedagógus ne­velt, a hivatás jogán, a szülő pedig a természet jogán; az egyik többé-kevésbé tudatosan, a másik leginkább ösztönö­sen. Most­­ a mi világunkban is a pedagógusoké a főszólam a nevelésben, de mellettük egyre képzettebb pedagó­gusként kell felsorakozniok a szülőnek, úgy is mint a gyermek anyjának, apjá­nak, de úgy is, mint szocialista társadal­munk dolgozójának, aki az üzemben, vagy a tsz-iven oktatja a gyermekeket a gyakorlati élet ismereteire, ember­ségre, erkölcsre, szocializmusra. És min­denütt: iskolában, üzemben, családban, az otthon meghitt, őszinte, az egyet hívő, akaró, cselekvő emberek légköré­ben, a szocialista világnézet és élet at­moszférájában. Utópia mindez? Nem, hanem napjainkban, részvételünkkel bontakozó valóság, hisz ennek az ajtón­kon kopogtató és az egész országot be­töltő új iskolának alapokmányát, az is­kolareformot most vitatják , a magyar dolgozók milliói: az üzemekben, hivata­lokban és munkájuk végeztével otthon, a családi asztal mellett, mindennapi gondjaik sorában. A Család és Iskola szeptemberi számában — „Poli­technikai oktatás falun” címmel — Féja Géza írását ol­vashattuk. A cikk minden erényével és hibájával együtt figyelemre méltó és tanulságos. Figyelemre méltó az az őszinte szándék, amellyel a cikk írója felismeri, hogy a falusi ifjúság nevelésében és oktatásában az eddigiekhez képest valami nagyjelentőségűen új dologról van szó, amelynek során „meg kell mutatnunk az új falunak a korszerű mezőgazdasági termelésnek az egész távlatát”. Tanulságos azért, mert az is kitűnik a cikk olvasása köz­ben, hogy Féja Géza nem egészen helyesen és jól értel­mezi a politechnikai oktatás lényegét. Már a címben kifejezett problémafelvetés is félreér­tésre adhat okot. (Azért is tettem idézőjelbe a címet, és azért is tartom szükségesnek, hogy röviden foglalkoz­zam a politechnikai oktatás helyes értelmezésével.) A címből kiindulva minden bizonnyal arra gondolhat az olvasó, hogy a politechnikai oktatásnak „falusi” és „városi” változata van. Arra is gondolhat bárki, hogy a falusi politechnikai oktatás mindenféle elméleti képzés­től elszigetelt, egy tantárgyra korlátozott, valamiféle ki­zárólagos gyakorlati tevékenység, faültetési, méhészke­­dési mozgalom, afféle „háztáji civilizáció”. A cikk írója óva inti az olvasót (és talán az illetékes hivatalos fóru­mokat is), nehogy „a rádió összeállításával vagy javítá­sával kezdjük” a „technikai oktatást”. (Amiről persze, szó sincs!) Ez a megállapítás egyébként annak a magya­rázata, miszerint „ajánlatos óvakodnunk attól, hogy a falusi oktatást egyszerűen a városi gondolkodás és élet­szükségletek kaptafájára húzzuk”. Én nem hiszem, hogy a rádió (és miért ne tennénk hozzá, hogy pl. a televízió) a városi élet kaptafája lenne a falusi ember számára, mint ahogyan meggyőződésem, hogy nem kaptafa a vil­lany, a rekamier, a motorkerékpár, az autó, a villany­vasaló és a porszívó sem. De nem az a falusi lányok nylon blúza és magassarkú cipője sem, a háziszőttes és a papucs helyett, mint ahogyan nem az a falusi gyer­mek kezében a töltőtoll, a palavessző helyett, és nem az a Gárdonyi Géza által leírt berliner kendőbe burkolt, hidegtől-fagytól pirosra csípett kezű­ lábú gyermeken sem a mackóruha és a télikabát. De nem az a petróleum­­ ai

Next