Család és Iskola, 1964 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1964-01-01 / 1. szám

DR. BÁRCZI GUSZTÁV B­­azmb­erért A GYÓGYPEDAGÓGIAI INTÉZETEK MUNKÁJA A gyógypedagógiai osztályban (KURT SCHRAUDENBACH, Ausztria, felvétele) s­­z ép idegrendszerű és ép testű L M-ember bármilyen ismert és szokásos munkafolyamatot megta­nulhat és elvégezhet. Ez a munkára való alkalmasság szempontjából tel­jes értékű ember. Akinek az idegrendszere vagy va­lamely testrésze sérült, az már nem tanulhat és nem végezhet bármilyen munkát. Ezért mondjuk csökkent munkaképességűnek e fogyatékoso­kat. Testi fogyatékosok: a vakok, gyengén látók, süketnémák, nagyot­hallók, valamint a bénák és a­ nyo­morékok. Másik csoportot alkotnak az idegrendszeri sérültek, az úgyne­vezett szellemi fogyatékosok. Mindkét csoportnak közös jel­lemző tulajdonsága, hogy: 1. csökkent munkaképességűek, 2. környezetükhöz alig, vagy csak igen nehezen alkalmazkodnak (van­nak közöttük olyanok, akik csupán a szokásos iskolázásra képtelenek; vannak, akik mind az iskola, mind Még nem hallja, csak érzékeli a hangot (RENE burri, Svájc, felvétele) TLusl

Next