Család és Iskola, 1964 (15. évfolyam, 1-12. szám)
1964-01-01 / 1. szám
DR. BÁRCZI GUSZTÁV Bazmberért A GYÓGYPEDAGÓGIAI INTÉZETEK MUNKÁJA A gyógypedagógiai osztályban (KURT SCHRAUDENBACH, Ausztria, felvétele) sz ép idegrendszerű és ép testű L M-ember bármilyen ismert és szokásos munkafolyamatot megtanulhat és elvégezhet. Ez a munkára való alkalmasság szempontjából teljes értékű ember. Akinek az idegrendszere vagy valamely testrésze sérült, az már nem tanulhat és nem végezhet bármilyen munkát. Ezért mondjuk csökkent munkaképességűnek e fogyatékosokat. Testi fogyatékosok: a vakok, gyengén látók, süketnémák, nagyothallók, valamint a bénák és a nyomorékok. Másik csoportot alkotnak az idegrendszeri sérültek, az úgynevezett szellemi fogyatékosok. Mindkét csoportnak közös jellemző tulajdonsága, hogy: 1. csökkent munkaképességűek, 2. környezetükhöz alig, vagy csak igen nehezen alkalmazkodnak (vannak közöttük olyanok, akik csupán a szokásos iskolázásra képtelenek; vannak, akik mind az iskola, mind Még nem hallja, csak érzékeli a hangot (RENE burri, Svájc, felvétele) TLusl