Család és Iskola, 1966 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1966-01-01 / 1. szám

azokat a vonásokat keresik, ame­lyek a kor gyermekét leginkább jellemzik. S ahogyan a fényképek és a grafikai munkák felvillantják a vállalkozókedvet, a technikát, a sokféle tevékenykedést, a játékot, s a munkát, a környezet és a tár­sak hatását s a magány, az egye­düllét szorongatását, épp úgy erről szólnak a kisfilmek is. És mert a terjedelem lehetőséget ad az ütközések megfogalmazására, ezeket rajzolják élesebben. A ma­gányt a serdülő fájlalja a legérzé­kenyebben. Úgy menekül előle, ahogyan tud, ahogyan éppen adó­dik. Ezt ábrázolja a Fiatalok című kisfilm. (Rozgonyi Gábor és Roz­­gonyi Péter munkája.) Egy dzsesszegyüttes tagjai kamaszfiúk. A kisfilm rendezője különböző la­kásokba vezeti a nézőt. A szülők dolgoznak vagy programjuk van, s a gyerek egyedül érkezik a ren­des, tiszta, de hidegen csöndes, üres otthoniba. A gáztűzhelyen cé­dula figyelmeztet... — a lábos­ban ott az előre elkészített va­csora, meg kell melegíteni. A fiú elolvassa a cédulát, azután leszel egy jókora karéj kenyeret, meg­zsírozza — jó lesz az is. — így igaz. Ha az ember tízegynéhány esztendős, nem melegíti meg ma­gának egyedül a vacsorát. A fiú eszik, mert éhes, de mindegy, hogy mit és mindegy, hogy hogyan — nagyon maga van. És elmegy ott­honról. Ő és a többiek, sokan, szinte menekülnek kifelé az üres lakásokból, az egyedüllétből. Em­berek közé, valahová, ahol van­nak, és ahol a csendet elfedi az emberközelség lármája, a dob és a szaxofon. Mert rossz a magány. Hozzászoktak, de megszokni nem tudják. A kor gyermeke az a kislány is, aki a Drót című kisfilmben — Cele György és Lugossy István ké­szítették — szerepel. Francia nyelvlecke idegen szavait ismétli szüntelen egy monoton hang, mintegy a távoli és érthetetlen külvilágot jelezve A kislány ön­magát keresi. Finom, szép mozdu­latok, nyugalmat árasztó környe­zet, sok-sok könyv, de ő mégis maga akarja felfedezni a világot és önmagát. Ismeretlen telefonszá­mokat tárcsáz. Hangok, arcok je­lennek meg a drót végén. Végül randevút beszél meg egy fiúval, el is megy,­­ de rádöbben, hogy nem ezt kereste, nem sikerült a külvi­lággal való találkozás. Egy pillan­tásra tétova és tanácstalan. Azután mégis visszafordul. Van ereje hozzá, hogy kétes és pontatlan helyzetbe ne bonyolódjon. A grafikák megintcsak más ol­dalát mutatják a kor gyermeké­nek. Sok mindent, amiről fontos­kodva cikkezünk, amiről érteke­zünk és határozatokat hozunk, sze­retetteljesen figuráz ki a grafikus­művész. — Már a járókán att hir­deti a tábla, hogy angolul, néme­tül, franciául egyaránt beszél a kor aprócska gyermeke. — A Mikulás meglepetten hallja, hogy a kislány legkevésbé sem a mesevilág tél­apóját, hanem a közkedvelt fiatal színészt sejti benne. — És tréfál­kozó kritikával itt szerepel a túl­terhelt diák is, aki egy vezérigaz­gatót megillető íróasztal előtt ül a földgömb, a kottaállvány és szám­talan könyv, füzet között, s hogy focizni mikor lesz ideje, azt az elő­jegyzési naptárból állapítja meg. S végül a gyerekrajzok. A gye­rekpályázók aligha tervezték meg önállóan a mondanivalót. Az is meglehet, hogy helyettük az osz­tályfőnök, vagy a rajztanár su­gallta a témát. De akárhogyan is volt, a tízévesek még nem értenek a leplezéshez, nem játszanak ha­misan. Még nem elrejteni, hanem kifejezni igyekeznek a gondolatot és színes ceruzájuk, ecsetük is ezt szolgálja. Míg a felnőtt pályázók olykor közhelyszerűen, olykor ere­­detieskedő antisematizmussal áb­rázoltak, a gyerekek őszinte egy­szerűséggel mesélték el rajzaik­ban, hogy milyen jó volt a nagy­papánál a nyaralás, hogy nagy­szerű a táborban körülülni a tá­bortüzet, hogy mennyire kedves a tanítónénivel és a sok gyerekkel kirándulni, és így tovább. A tan­évnyitó ünnepélyen a kórus kö­szönti az elsősöket, s a nagyobbak virággal fogadják őket, és az állat­kertben is sok gyerek nézi a hosz­­szúnyakú zsiráfot. Egyáltalán­­ mindenütt sokan vannak, és érde­kesen foglalatoskodnak. Végezetül megkérdezhetnénk, hogy milyen tehát: bátor, vidám és közösségi, vagy éppen befelé for­­dulóan kétkedő és magányos; a technika vagy a művészet bűvö­letében áll, a játék vagy a munka köti­ke, egyszóval, milyen a kor gyermeke? 1060 pályamű ! Ollóképpen áb­rázolta. Mert ilyen is, meg olyan is. Tovább kutatjuk, tovább ismer­kedünk vele, mert minél alaposab­ban ismerjük meg, annál jobban tudunk segíteni kezdő kortár­sainknak. BÉKÉS MÁRIA KISS GABRIELLA tíz éves. Rajzának címe: Állatóvoda. — Munkájáért könyv­jutalmat kapott .

Next