Család és Iskola, 1967 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1967-01-01 / 1. szám

ahol éppen a szécsényi gimnázium és szakközépiskola negyedik osz­tályosai tartották szalagavató bál­jukat. Szendehelyen hát megállunk, mindjárt a falu legszélén, Germá­­nék háza előtt, az eresz alatt sár­ga-piros kukorica szárad, jó szagot lehel a párás délutánba. Germán­ia a konyhát takarítja, ott áll a férje is és a fia, a harmadikos An­tal. Beszélgetnek. Antal nővére, Marika — hatodikos — a könyv­tárba ment. — Mivel telik még ma a gyere­kek ideje? Germanné felel: — Segítenek, játszanak, fogócs­­káznak, labdáznak odakünn, az­után vacsora, mosdás és rádió. Nyolc órakor a gyerekek lefek­szenek, még egy kicsit olvasnak. A könyveket Marika hozza. Leg­utóbb magának A francia kis­lányt hozta ki (Thúry Zsuzsa könyvét), az öccsének pedig mesé­ket (Szaltikov-Scsedrin meséit). Tovább ballagunk befelé a fa­luba, az országúton, gyalog. A Raskó lányokkal találkozunk. Ju­dit tízéves, Éva nyolc. Kiskocsival vannak, azt pakolják meg kukori­cás zsákokkal; itt, a sógor épülő házának padlásán tartják a kuko­ricát, most innen viszik haza, édesanyjuk is jön már a ház felé. Hát az ő szombatjuk hogy telik? — Délben volt vége az iskolá­nak, aztán hazamentünk, segítet­tünk, ebédeltünk, most meg el­jöttünk kukoricáért — mondja Éva. — Este fürdés, hajmosás, olva­sás — folytatja Raskóné. — Televízió? Rádió? — A televíziót nézzük, ha lesz áram — mondja Judit —, mert egy liba reggel felrepült, elszakí­totta a vezetéket, azóta nincsen. — Meddig nézitek? — A film végéig, féltizenegyig, mert vasárnap nyolcig alszunk! — Mit olvastok? — Mesét! Én A mézből készült lányt — mondja a kicsi. — És a mesét azt a tévében is mindig meghallgatjuk, meg néha a rádió­ban. — Mit segítettetek ma otthon? — Felmosni, söpörni, mosni, mosogatni. — Én már főztem is — mondja Jutka —, bablevest. — Én is: kakaót. Közben odajön az egyik szom­szédos kapuhoz egy harmadik kis­lány is, Bach Anna, hallgatja, hogy a Raskó lányokkal mit beszélünk, és nemsokára az ikertestvére is kijön a házból: Erzsébet. Tízéve­sek. Először Annától kérdezzük meg: — Te mit csináltál attól kezd­ve, hogy ma vége volt az iskolá­nak, s mit csinálsz még elalvásig? — Hazajöttem, voltam a bolt­ban, hoztam egy fekete boxot, tíz zsemlét, egy kenyeret. Olvasni fo­gok még, este, mesekönyvet! Alad­din és a csodalámpa. De még előbb kell etetni, mindjárt. — Milyen állatotok van? — Tehén, nyúl, csirke. Aztán ki­tisztítom a ruhámat kefével, ci­pőt pucolok, vacsorázom, lefek­szem. Szól a rádió, az esti mese. Mikor annak vége, elalszom. — És te, Erzsi, mit csinálsz még ma? — Járdát rakunk kövekből ide a sárba, babot fejtek, vacsorázom, megyek a könyvtárba, veszek ki könyvet, mesét és regényt. Most a Pál utcai fiúkat olvastam. Legjobb German Antal: — Marikát várom__ ban szerettem Nemecseket. Azután hazajövök (nyolcig van nyitva a könyvtár), olvasol« és lefekszem’. Alszom. Ja, még meghallgatom az esti mesét. Felkelek, hétkor. Kovács József tizenegy éves, éppen a boltból tart hazafelé. — Mit csináltál ma iskola óta? — Apukámmal fát vágtunk, ebédeltünk, utána hokibotnak való ágat kerestem és azt faragtam, lent van jég a kisstrandon, vagy befagy a patak, ott játszunk, most meg bevásároltam, vettem­ szódát, élesztőt, nápolyit, citromot és ma­gamnak cukrot, megengedte édes­anyám, és kályhához vasport. „— A hokibotot mivel faragtad, ki tanított rá? — Kisbaltával faragtam, aztán késsel; az iskolában is tanultunk faragni, meg modellező szakkörbe is járok, most is építünk egy mo­dellt, Szöcske a neve. — Hát még mit csinálsz ma? — Tanulok. Élővilágot, azt sze­retem. Meg földrajzot meg törté­nelmet. Aztán megnézem a tévé­ben a filmet és elmegyek aludni. Elenbach István, nagykucsmás, hétéves kisfiú ezt mondja el: — Fát vágtam, bevittem. Segí­tettem édesapámnak az ölfákat berakni a színke alá. Leírtam a leckét. Volt: számtan, olvasás, írás. Játszottam az udvarban, homok­kal, építettem. Ha majd hazame­gyek lefekszem, olvasok. — Mit? — Könyvet. — Mi van a könyvben? — Mese. És alszok. DIMITROV­­PUSZTA Kurjongatás, zeneszó, rengeteg gyerek. Ma itt lakodalom van — s szinte több a gyerek, mint a fel­nőtt vendég. — Meddig maradtok — kérde­zünk két most érkező kislányt. Tíz-tizenkét évesek. — Hát! legalább reggelig. És a gyerekek — elsősorban a Q

Next