Család és Iskola, 1968 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1968-01-01 / 1. szám

A mozgás A gyerekrajz mozgásból születik Az utcán járva sokszor láthatunk a falon krétával megvont végtelen hullámvonalat. Halad, halad, befor­dul a sarkokon, átugrik a pinceab­lakon. Mi ez? rajz vagy nyom'.' nyoma, hogy valaki erre járt? Erre járt egy gyerek, húzta a kré­tát. A rajz a mozgás képe, mint a földrengés lökéseinek könnyed grafi­kai ábrája, a szeizmogram, vagy a szív felől elvezetett áramok írta elektrokardiogram — mindenképpen jelzés. Valaki végigment az utcán, ezt az egyszerű tényt fejezi ki ez a hosszú fekvő S-vonal De ha a g­yerek tier élő teljes mozgás, amelyet életnek nevezünk, sugározni kezd; ha ki akarja magát vetíteni egy felületre az lesz csak az igazi rajz! Amikor minden ami a gyerekben él, hirte­len a síkra árad. Az lesz minden szeizmogramok szeizmogram­ja Csak épp a széken felejtünk egy ceruzát. Mire visszatérünk a szobá­ba, hatalmas, furcsa, szenvedélyes falkép tekint ránk. Ez az első rajz — elképedve, sokszor dühöngve fo­gadja a család — ez gyakran már bonyolult ábra, a belső erők s a külvilág metszésvonala. Itt a külvi­lág, a fehér fal a nagy felfedezés Senki sem tud visszaemlékezni erre az élményre. Akkor éreztük először, hogy mi a fölfelé, mi a lefelé, mi az erre, mi az arra. (Szavaink még nem is voltak rá.) A tér kibomlott. Job­ban mondva: a három dimenziós tért átsugárzott a két dimenziós térbe és a gyermek a térben. Erre ta­lán emlékszünk is. Az alattunk levő lakás vagy a szomszéd szoba akkor még nem az absztrakt alatta-mel­­lette volt — egyik kocka, másik kocka —, hanem sejtelmes, meleg érdekesség. ..Alattunk, ott, ott” — mondta a kisfiú, s intett, integetett, a kezével, de nem pontosan lefele, ahol a fel­nőttek szerint. Horváthék laknak, hanem „ott”, a lent­ben, valami ir­datlan távolságra utalt, amely még­is mintha őbenne volna, a sz­iv me­legébe­n. Úgy lehet, neki van iga­za. Az űrkutatás is kezdi már kimutatni, hogy a Naprendszer tere nem ha­lott. ..üres” űr, hanem szinte élő mozgalmasság Olvashatunk például a Föld mágneses teréről meg a Nap mágneses teréről, amely a Földénél is száz­szorta bonyolultabb, s ál­landó kozmikus szélről, amely fúj, fúj a Nap felől a Földre. Hatalmas látha­tatlan formák lebegnek, osztódnak, röpülnek, mind­ez lehat a tér legkisebb ré­szeibe is. Amit itt áramló, formáló, integető erővona­lakként gondolunk, abban kezdünk megismerni vala­­mit a minket éltető valóságból. Nem puszta fizika ez. Hogy mi a tavasz­­szal mind érezzük — akkor érezzük a legkönnyebben —, ha figyeljük önmagunkban ami a világ felől hat Akkor a felnőtt elsötétült szemén, bedugult fülén, eltompult bőrén is átüt a világ szava. Érezhetnénk pe­dig egész évben onnan valamit, aho­gyan együtt utazunk a Földdel, és közben nemcsak a helyünk válto­zik — a csillagokhoz képest —, ha­nem a tér tartalma is: szagok, szí­nek, fények, hangok A gyerek, amikor még kicsi, ami­kor ezt az első falképet készíti, alig­hanem­­egész mivoltában érzi mind­ezt. . s még mi mindent egész teste érzékszerv. Ami kint van, körülötte, hatal­mas hullámokban át-át csap rajta. Bent az akarat éled, valaki, aki .,rajzolni" akar Indul a ceruza. Baktat, surran, szalad. Ami kint volt a térben, ott van most a síkon: jobbra-balra lent-fent. Belépünk s ha megverjük, azzal keményen megütjük­­ viaszai­dk­­­ük teljes lényének ezt az első megnyi­latkozását. Csak annyit érhetünk el, hogy ez az erő, amely a teret kezdte volna formálni, alig jelenhetett meg, s máris elvadul. Azt hiszem, az em­berek nagy részét vadítják el így. Megtaníthatjuk, hogy inkább pa­pírra rajzoljon. Persze, ha a gyere­keknek talán saját szobájuk, kam­rácskájuk van, nem nagy baj, ha összefirkálják a falát, így is, úgy is újra kell meszelni nemsokára. Később aztán a rajzolók kivonul­nak az utcára. S a szürke vakolaton, a nagyobbacska gyerekek rajzaiban megelevenedik a világ. Ezek aztán az igazi gyerekrajzok: a barlangmű­vészethez hasonlóan eredeti és ön­álló művészet bontakozik ki a pisz­kos falakon A Család és Iskolában már több­ször írhattam a budapesti házfala­kon látható gyerekrajzokról. A most induló sorozatban mindig 4—4 raj­zot mutatok majd be gyűjtésemből; egyszerű vonalrajzzal másoltam le a helyszínen ezeket a többnyire krétá­val készített falképeket. Ebben az első cikkben abból a szempontból kerestem a témát, hogy­ a gyerekek a mozgásból kiindulva kezdenek rajzolni. Ezt a mozgásban megélt rajzvilágot mindaddig őrzik, amíg a saját módjukon rajzolnak. Illuszt­rációként álljon itt néhány rajz, az utcáról valók ezek is. Álltam előt­tük, néztem-néztem őket, és mint álomban, lassan úgy éreztem, hogy megelevenednek és értem őket KARÁTSON GÁBOR Ménesi út Ménesi út Alkotmány utca

Next