Család és Iskola, 1968 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1968-01-01 / 1. szám

hogy ha tehetsége és kedve van hozzá, mérnök vagy tanár legyen. Nem önző az a szeretet, amely megkötöz — bűnös! VANNAK alaptalan panaszok is. Hogy rossz — szürke! — az ivó­víz. Szürke kissé, mert százhúsz méter mélyről jön. Hogy beteg a gyerek tornaóra után, nem tud lábra állni... Nem beteg, izom­láza van, mert testének olyan ré­szeit mozgatta tornaórán, ame­lyeket különben nemigen hasz­tál­­na, de ez­­ egészséges. A legtöbb ilyen és ehhez hason­ló panasz, aggodalom könnyen megoldható, elűzhető. A szülők forduljanak bizalommal a neve­lőkhöz, mindenekelőtt Dani Endre igazgatóhoz — ő az iskola igazga­tója is — aki olyan jól érti és érzi ezeket a gondokat. Az első félév során két alkalommal eljöttek már a nevelők, tanárok a tanyára, hogy beszélgessenek a szülőkkel. Eljön­nek ezután is. Ezeket az alkalma­kat használják föl, mondják el vé­leményüket, tegyék föl kérdései­ket, adjanak ötleteket, mit hogyan lehetne jobbá tenni. Van még megoldani való. Például a gyere­kek hétvégi hazaszállítása, amely elég bizonytalan. Milyen jó lenne, ha kaphatnának valahonnan vala­­­milyen gépjárművet, amely csak az övék lenne. Az úgynevezett „ló­busz” — lóval vontatott nagyobb kocsi, legjobb esetben ponyvával lefedve — hideg is, lassú is és — ahogy láttam — rendszertelenül közlekedik. Előfordul, mondták a szülők, hogy a gyerekek gyalog vágnak neki szombaton a tizenkét kilométeres földútnak. A GYEREK a tanyai kollégium­ban más környezetbe kerül, ahol jobban kinyílik a szeme, többet tanul és tapasztal, rendszereseb­ben él. A jobb kulturális körülmé­nyek, külsőségek azonban nem fe­ledtethetik — és nem pótolhatják! — a szeretetet, az érzelmi törődés melegét, a családi légkör bensősé­­gét. A tanyai kollégiumokban ép­pen ezért nagy figyelmet kell a nevelőknek fordítani a gyerekek érzelmi életére, igényeire. S nem­csak Vaján, hanem az országban mindenütt. Ott meg különösen, ahol alsótagozatos gyerekek is be­kerülnek a kollégiumba. Végigjár­tam Vaján a hálókat, beszélgettem a gyerekekkel. „Sírtatok-e — kér­deztem — mikor ittmaradtatok?” „Lefeküdtünk sorban a szőnyegre — mondta az egyik kislány — és éjjel kettőig sírtunk.” Meg kell könnyíteni nekik az életformaváltást. Szülőknek és ne­velőknek egyaránt. Akkor szereti a szülő okosan gyermekét, ha bú­csúzásnál „nem csinál jelenetet”, ha nem beszél otthon a kollégium ellen, ha nem ír a gyereknek olyan levelet — mint előfordult —, hogy szökjön haza. „NÉZD CSAK, már nem is törő­dik velünk! Mi már nem is kel­lünk neki!” — mondta egy anya fájdalmas sértettséggel a kollégi­umban, mikor látta, hogy fia el­­merülten kezd játszani és társa­logni új barátaival. Mit tudnék erre válaszolni? Hogy nem úgy van az egészen? Hogy ez az élet rendje? Hogy ami a gyereknek jó, az a szülőnek nem lehet rossz? Igen, ezt az utolsó mondatot mindenképpen. H. B. 5

Next