Hattyuffy Dezső: A hazai vármegyék és városok czimerei (Kolozsvár, 1881)

I. Bevezetés

h­­áz, az elsőt a világi lovagrend karolta fel. Mivel a symboli­ka és a typologia a vallási kegyelet tárgyaival s az Is­tenség szent eszméjével foglalkozott, a szimerészet pedig inkább a világi élet körében mozog s a világi élet eseményeit, a szer­zett dicsőségeket, a harcai vitézséget, bátorságot s más emberi tulajdonokat jelképezi sajátszerű, a szokás által szentesített sza­bályok alapján történő előállításával.1) A ezimerészet első korszakában köre ugyan szűk volt, mert az egyéni s családi agy nemzetségi e­zimereken kivűl még más ezimerek kezdetben nem igen léteztek s az általunk tár­gyalandó megyei s városi czimerok csak a későbbi századokban vették eredetöket és pedig tíz utóbbiak a czimerészet virágzó, az előbbiek pedig inkább hanyatló korában. A czimerok ere­detének első időszakában tehát, azok keletkezése a keresztes hadjáratok korára, a XI. század vége felé, különösen pedig a Xll-ik századra esvén, a mi hatósági ezimereinket hiában ke­ressük, minthogy a czimerok eleinten kiválóan egyéni tulaj­donságokon alapulnak, származásukat nem ritkán egyesek vé­letlen eseteinek köszönhetik s igy kezdetben inkább az egvén, később családok s nemzetségek által használtattak.*) A czimerek eredete — azokat már tudományos értelemben véve — mint imént jeleztük, a keresztes hadjáratok korára te­hető; fejlődését pedig nagy mérvben előmozdította kelet saját­ságos szokásainak megismerése.2) A keresztes hadak későbbi korszakában terjedt el legnagyobb mérvben a czimerek hasz­nálatának szokása. Európa csaknem minden országéiban, s majd minden népnél sajátságos nemzeti jelleget vett fel. Hazánkban a czimerek a XII-dik században honosodtak meg és pedig különösen III. Béla királyunk idejében, ki egy részről a bizanczi udvarban növekedvén, Bizanez akkor már haladottabb miveltségi viszonyaiban jártasságot szerzett, s min­den szépre, jóra és hasznosra érzékkel bírt, másrészről más­odik neje Francziaországból jövőn, hol akkor a czimerek már álta­lán elterjedve voltak. — franczia szokásokat s miveltséget ho­zott magával hazánkba. A két fontos körülmény, úgy nemze­tünknek a lovagiasság iránt való nagymérvű előszeretete nagy ') Vesd (írisze­l)r. Ilonszlmanin Imre czikket. Archaeologiai Kohositő VI. köt. 3 lap, úgy „Magyarország Ó-Keresztyén, román s átmeneti­ styli! műem­lékeinek rövid ismertetése“ 4 lap. *) Sz. állításhoz sok szó fér. ") Vesd össze Ottó Titan v. Heftier ..Handbuch der theoretischen und praktischen Heraldika I. rész ti. lapját. — úgy .Sanken Katechismus der He­raldik. 1— 8 lapjait. 1*

Next