Márki Sándor: Sarkad története (Budapest, 1877.)

könyvet olvasunk el. Mennyi vértagadás! Vagy talán nem is az­ lehet, csak aluszékonyság. A kék dolmányos falusi bírótól föl a gyémántoktól ragyogó nádorig mindenki deákul akarta végezni a maga és a más ügyét, baját. Nem mondom én azt, hogy Sarkad ettől a hibától végképen ment maradt. Ha nem kell vala saját 12.000 hektárnál tágasabb határán túltekintenie, valószínű, hogy mindenütt magyar szöveg alatt feketéllik pecsétje; de dolga volt a vármegyével is, az ecclesiával is, a földes­úrral is; úri embereknél pedig a deák szó járta; be kel­lett tehát vennie azt a hajdú-ivadékok természetének is. — Sőt odáig jutottak, hogy különben csak elemi iskoláik­ban gyerekeik is conjugálták az „amo“-t. Néhány deákos öreg gazdára még magam is emlékezem. Jobbára sírban pihennek már. Fiaik, unokáik egygyel boldogabbak, kény­­telenségből nem törnek semmiféle idegen nyelvet. Kedv­ből megteszik akárh­ányan: a sarkadi derék földmívesek, iparosok gyermekei feles számban kezdik látogatni az ország főiskoláit s finomultabb ízléssel haza kerülvén, az odavaló viszonyokat csaknem észrevétlenül, de mégis nagyon módosítják. Oklevelek szerint bebizonyítható hetedfél százados múltja van ez alföldi városnak. Valami nagy jelentőségre soha sem vergődött; csöndesen fejlődött, néha csak tengő­dött , a­mint ez már szokás a rónaságon levő helységek­nél. De egyet tudok felőle, s ezt az egyet, a megmaradt néhány adat után, bizonyosan tudom. Kiemeltem már, hazafias érzülete az egész ismert koron áthúzódó sajátság. A­hol a nemzet igazságos ügyeinek védelme forgott kérdésben, ott sarkadiak is ontották véröket; korán el­fogadták azt a vallást, melyben oly sok biztosítékot tapasz-

Next