Állami polgári fiú- és leányiskola, Csepel, 1930

1­­60 esztendő margójára. A magyar polgári iskolák az 1930/31. iskolai évben ünnepelték fennállásuk 60 esztendős fordulóját. Jelentős évfordulója ez a magyar közoktatási rendszerben elhelyezett polgári iskoláknak, mert életképességüknek és létjogosultságuknak hat évtizedre ter­jedő nemzetművelő munkával szolgáltattak bizonyságot és állítot­tak örök emléket ez iskolák nagynevű alapítójának, Csengery Antalnak. Pedig e félszázadot meghaladó idő nem volt mindig kedvező irányú ez iskolák kialakulására és kifejlődésére nézve, mert sok balhiedelemmel, itt-ott nemtörődömséggel kellett megküzdenie. Az idők folyamán visszafejlesztésére, a forradalmak alatti időkben, mint burgeois iskoláknak megszüntetésére törekedtek, majd a magyar nemzet történelmi és gazdasági életére zúdult balsors be­tetőzésül, a modern hajlékó polgári iskoláknak egész seregét szakí­totta le közoktatási intézményeink testéről. Nehéz idők voltak; az utak, amelyeket Csengery Antal polgári iskolái megjártak, igen rögösek voltak, de nem járhatatlanok. S a polgári iskolák tanári és szülői társadalma sikerrel kiküzdötte magának azt az érdemet, hogy egy 60 éves kultúrintézménnyel igazolja magyar fajtájának tanulási és művelődési vágyát és igazolja a nagynevű alapítónak elgondolását, amikor 1868-ban a középfokú polgári iskolát azzal hívta életre, „hogy azt az általános műveltséget van hivatva meg­adni, amelyre egy tudományos pályára nem törekvő, jobbmódú magyar állampolgárnak nélkülözhetetlen szüksége van.“ Ennek a 60 esztendős munkának a legmagasabb helyről jövő elismerését jelenti az a körülmény, hogy a legújabb idők nagy kultuszminisztere, Klebelsberg Kunó gróf, akinek a legnehezebb időben gyakorolt kormányzása alatt a magyar közoktatásügy mér­­földes lépésekkel haladt előre, a polgári iskolák belső életét szabá­lyozta és hozta a mai élet követelményeivel közelebbi vonatkozásba. Nevezetesen szabályozta tanárképzésének rendjét és létesített a pol­gári iskolákról szóló 1927. évi XII. t.-c. kapcsán új felügyelő ható­ságot, a polgári iskolai ki­r. főigazgatóságot. Régi vágya, sok évi törekvése valósult meg ezekkel az intézke­désekkel a polgári iskolai tanárságnak. Új utak, szebb kilátások a jövőre, az iskola belső munkájának életképesebb irányítása és gyor­sabb fejlődési lehetőségek nyíltak meg ezek kapcsán a polgári isko­lák előtt. A magyar polgári iskolák most már új köntösben, új szerve­zetben haladnak a jövő felé és bízó lélekkel tekintenek azon jövendő felé, melynek elérése minden honpolgárnak közös célja, de ugyan­akkor hálás szívvel tekintenek vissza a múltra is, annak kitartóan küzdő munkásaira és arra a rögös útra, melyet 60 viszontagságos

Next