Csicsó - Csicsói Hírmondó, 2017 (5. évfolyam, 1-4. szám)

2017-06-30 / 2. szám

Csicsói Hírmondó — 2017. június 30. Új kenyér (folytatás) telt, és ünnepélyes menetben a földesúr, a tiszt­tartó vagy a gazda elé vitték. Az aratókoszorú templomi szentelmény is volt, melyet a Tridentinum (tridenti zsinat, 16. szá­zad) száműzött a népi szakralizmus világába, de a református templomokban még számos helyen díszeleg az Úr asztala fölött. Ennek ellenére vi­szont tudjuk, hogy a református vallás elutasít bármilyen kiábrázolást és templomdíszítést a fehér falakon és barna padokon kívül. Azt is mondják, hogy míg a koszorú a híveket Isten gon­doskodó szeretetére emlékezteti, addig a gabona­szálak átkötései Jézus szenvedésekben és ke­reszten megtört testét jelképezik. A mezőgazda­ság gépesítése előtt jelentősebb közösségösszetar­tó ereje is volt az aratókoszorú elkészítésének. A református új zsenge vagy új kenyér ün­nepe. A református úrvacsoraosztás rendszere a 18. században alakult ki, azóta az új kenyér vagy új zsenge ünnepe augusztus utolsó vasárnapja, úrvacsorás alkalom. „Amikor szimbolikusan a kenyérért, akkor tulajdonképpen az egész év terméséért adunk hálát, amelyet Isten megál­lj kenyér (folyt.) // Ifjú Szabó János dott” - magyarázza Kozma Zsolt nyugalmazott teológiai professzor. Szent István napja: az az új kenyér ez az új kenyér? Az államalapítás hivatalos ünnepéhez ma már hozzátartozik az új búzából sütött, nemzeti szalaggal átkötött kenyér megáldása, megszentelé­se és megszegése is. Magyarországon ezt az ünne­pi mozzanatot a történelmi emlékezet szerint 1949 -ben vezette be a politikai akarat: az új kenyér ün­nepével próbálták ellensúlyozni a Szent István nap szakrális jellegét. Volt mire építkezni, hiszen Darányi Ignác földművelésügyi miniszter 1899- ben rendeletbe foglalta a századvégi forrongó ag­rármozgalmak lecsendesítése, illetve a földesúr és az aratók közötti jó viszony helyreállítása érdeké­ben az aratóünnepek felújítását. Az államalapítás ünnepén a több felekezet képviselője és az ün­neplők széles tömege előtti kenyérbemutatás azonban sokkal inkább nemzeti jellegű rituálé, mint vallásos ünnep. Az az új kenyér nem ez az új kenyér. Idős Bödők Dénes gyűjtése Az új bor ünnepéről, az újborokról és a csicsói bo­rászokról a következő számban írunk.­­ Ifjú Szabó János („pék Jancsi”) péknek tanult, egy ideig dolgozott a csicsói pékségben. Innen kapta ragadványnevét. Fiatal korában vőfélyeskedett, vagy ahogy itt mondják, vőfény volt sok lakodalomban. Számos verset gyűjtött ebből a korból. Ezeket a verseket a fejé­ben őrzi, kérésünkre elkezdte füzetbe írni. Az el­sőket átírtam, utána azon­ban már nem kaptam újab­bakat. Kettőt most leírok kö­zülük, bár az írott versek nem hatnak úgy, mint mikor ő adja elő őket élvezetesen, teljes átéléssel, mindig más­képp, hogy meg ne unjuk. 1. Ahol vígan vannak legények leányok, én oda bejárok. Apám kántor volt, öregapám kefekötő, a jó bort a hordóból itta mind a kettő. Ha az én gégémnek is csak egy csepp melléfolyna, sírjában mindkettő rögtön megfordulna. Én Jó Istenem, ezt az embert ve­gyed kegyeidbe, mert életében a csizmáján sem tűrte a vizet. Száz akos nagy hordó legyen borral telve, ha megunom életem, abba fúljak bele. Az­tán ahogyan dukál, Szent Péter öcsém a kapuban szalutál. De most már elég ennyi az egészből, nem akarok hozni sokat a sütetből. Megszédült a fe­jem, forog velem az egész világ. Tisztelt vendégsereg, kívánok jó mulatóst. 2. A szomszédék Pis­tája, mikor kiült a házunk elé az utcára pipázva, ahogy ült a kispadon, mit is vett a csalafinta fejébe! Hallja Pis­ta, hogy még mit nem akar­na, hogy én maga mellé ül­jek a padra! Dehogy ülök, nem ülök én maga mellé a padra! Melléje? Ha akarja, beülök az ölébe. Nagy Amália 2. oldal www.csicso.eu

Next