Csongrád Megyei Hirlap, 1959. március (4. évfolyam, 51-75. szám)

1959-03-01 / 51. szám

Vasárnap, 1939. március­­ 4 E század A titkok rozsdája pikkelyekben hull, Egyre rágja a csontfogú idő... Szivek kohóiban ég a szörnyű múlt, vágyunk, álmunk a csillagokba nő! Roppant Irammal tör elő e század, a mindenségbe nyújtózik keze. Körötte porszemként hullnak a vádak, s pusztul a titkok rozsdás erdeje. Babonákat fonnyasztó hőség árad az agyak mélyén — érzem melegét — Szent ujjongás forrósít­ja számat: Hallom dobogni a szférák szívét. Röpíts álmokat valósító század, akár vihar a lenge, kis szelet, hogy hirdethessem. Elérjük a vágyat, melyért meghaltak érző emberek. Varsányi Péter Kiss Lajos: Vásárhelyi hétköznapok Nagyon­ mérges volt. Meghagy őrá hallgat mindenki. Az egész dűlő. Őrá... Ki az isten talál ki ilyesmit, hi­szen ő tájára sem néz senkinek hónapokig? János bácsi irgalmatlanul mérges volt. Napok óta for­tyogott, akár a lekvár az üstben. — Ott tanálták ezt ki a tanácsnál. Hát... Az anyyuk úristenit. Kitanálták, hogy ugrasszák az embert, — maga Jani bácsi így, maga Jani bácsi úgy, magát ismerik, maga 14 holdas tekintélyes gazda, oszt, ha maga belép, akkor mindenki belép a dűlőben. — Hm... Elég bolondok. Akkor is utánam gyű­lné­­nek, ha a kútba ugranék? ... — Dehát, hogy is lehetne, hogy mind rám hallgat? Pont rám. Hát mér nem rájuk, ott a tanácsnál? Se tudós ember nem vagyok, se tanácstag, mi a fenét látnának ben­nem, pont énbennem a szomszédok? Ne törődjön énvelem senki. Hagyjanak engem! Megvagyok nélkülük. Hm... — de ők, úgy látszik, nem tudnak meglenni nélkülem. Ezzel hagyta abba mindig. Délelőtt is, délután is, este is, éjfélkor is, meg hajnalban is. Aztán újrakezdte. — Hm... méghogy én. Pont én... Ugorjak elsőnek, aztán ugrik mind. Hogyne. Majd ha mindenki megy, én is megyek. Néha kiállt a tanyaház elé és hosszan vizsgálta a határt. A tanyákat. — Az ott az öreg Vörösé, amaz a Misa, amott Gajda, meg a koma. Jó gazdák. Mind. Velük nem is volna rossz éppen, dehát... Mer kezdjem én? Bement a házba. Az asszony hallgatagon tett-vett kö­rülötte, mint mindig. Nézte. Mennyit változott — gondolta. — öregedett. Hát. .. nem csoda. A munkából fekszik, abba kel. Fejes, főzés, takarítás, piacozás, aprójószág, gyerek, aztán meg a többi. Van itt mindig elég dolog, megállás sohsincs. Soha... Azon kapta magát, hogy a tanácselnök beszédét is­mételgeti. — Vagy nem az elnök mondta ezeket? Hát ki? Kü­lönben is — bánja a fene. Mondták, vagy nem mondták: igaz. Sok a dolog. De tán a tsz-ben nincs? Látom én mit csinálnak. • Ugyanazt, mint én, meg a többiek. Elírják a fedet, hogy megéljenek. Hát... Oszt mégis engem akar­nak beagitálni. — Lépjen be, János bácsi, magának ott a helye a közösben. Megyhogy akkor megy a többi is. Az ördögbe. Azt se tudják, hányadán állok, mégis engem Vasárnapi tárca , ön figyelnének? Nem figyel engem senki itt a dűlőben, csak ugratnak ezek ott az elöljáróságon. Ahogy múltak a napok, egyre többet mérgelődött. Mindennap kijöttek hozzá az agitátorok, mosolyogva, ba­rátságosan és híreket mondtak, hogy ez is belépett, amaz is, itt is mennek, ott is. Végül mindig azzal köszöntek el, hogy ez a dűlő addig meg nem mozdul, míg János bácsi bele nem fog. . . — Még én bele nem fogok? — mondta ilyenkor. — Hát, mit akarnak ezek? Hát, nem értik meg, hogy senki­hez semmi közöm? Pénteken bement a tanácsházára. — Jó, hogy jön — köszöntötte az elnök —, éppen üzen­ni akartam, hogy itt van a miniszterhelyettes elvtárs és beszélni szeretne magával. — Velem? — hőkölt vissza. — Magával hát — mosolygott rá az elnök. — Mi a fenének? ... — Menjen csak, már várják. Bement. Még sohasem látott ilyen magas vezető sze­mélyiséget közelről. Múltkor hallotta, hogy járt itt egy miniszter, s valamelyik szomszéd is mesélte, hogy a kis­fia minisztert látott a moziban és azt mondta, olyan vöt, a miniszter, édesapám, mint nagyapa. Csak nem köpkö­dött, mert nem volt a szájában tajtékpipa. De hát ki a fene ér rá moziba járni a tanyáról, hogy minisztert lás­son? Ez jutott eszébe, miközben kezet fonott az elnöki szobá­ban lévő emberekkel. Nem tudta hirtelen, melyik lehet, a­ miniszterhelyettes. Csak amikor az egyik kérdezgetni kezdte, akkor gondolta, hogy alighanem az lesz az. Jó órát tárgyaltak az országról, meg a világról Akkor a miniszterhelyettes megkérdezte: mit tud, hogyay véleke­dik a dűlő a szövetkezésről. — A dűlő? — kérdezte János bácsi. — A dűlő — mondta mosolyogva a miniszter helyettese. K­iss Lajos Vásárhelyi hétköznapok c. köny­véről szóló beszámolót az­zal kell kezdeni — amivel a könyvet bevezető László Gyula is kezdi mondaniva­lóját —, hogy tulajdonkép­pen mi is az, ami Kiss La­jos könyvében és egész mun­kásságában megjelenik előt­tünk. Ez a kérdés felme­rült már első jelentősebb munkája, a »Szegény ember életéinek olvasásakor is és később csak fokozódott: iro­dalom, vagy tudomány? Tu­lajdonképpen egyik sem és mégis mind a kettő egy­szerre. Nem irodalom, mert a valóságot a fotográfus, a filmfelvevő-lencse, vagy a magnetofon kísérteties hűsé­gével tükrözi vissza. Persze mégis sokkal több ezeknél a mechanikus valóság-rögzíté­seknél az, amit műveiben nyújt számunkra. Több azért, mert gazdag életta­pasztalatával sok-sok eset­ből sűríti eggyé a kubikos, a dinnyecsősz, vagy a liba­tömő asszony sajátos élet­formájának egészét. Mégsem tudomány azonban, mert nem rendszerez, nem hason­lít, nem állapít meg tör­vényszerűségeket, sőt a je­lenségek okait sem kutatja Az irodalom és a tudomány e különös kettősségének ará­nya Kiss Lajos egyes mű­veiben változó. A »Sze­gény ember életév­ben az irodalom javára billen a mérleg, a »Vásárhelyi mű­­vészélet«-ben pedig a tudo­mány, a helytörténet domi­nál, persze ez utóbbi is az egyéni élmény melegségével átszőtte. Ugyanez a kettős­ség fedezhető fel a »Vásár­helyi híres vásárokéban és a saját életsora válik helyi történelemmé a nemrég meg­jelent »Emlékezések a Hód­mezővásárhelyi Múzeum ala­pításáéról c. könyvében is. A »Vásárhelyi hétköznapok­ Kiss Lajos korábban külön­böző folyóiratokban már megjelent cikkeit, tanulmá­nyait gyűjti egybe. A könyv mintegy kétharmada Vásár­hellyel kapcsolatos anyagot, e­gyharmadában pedig a szer­ző nyíregyházi múzeumigaz­gatói munkásságának doku­mentumaként nyírségi anya­got tartalmaz. IV­em néprajzi szakember 11 olvasó számára ebben a kötetben is azok az írások a »legélvezetesebbek" (hiába, ez a szépirodalmi jelző itt a legmegfelelőbb), amelyekben a szegény ember életének egy-egy epizódját örökíti meg. (A szegény ember ma­laca, A kasza a vásárhelyi ember kezén, A kenyérsütés Hódmezővásárhelyen). — A nép használati tárgyait, be­rendezéseit bemutató tanul­mányokban sem szakad el az embertől. A tárgyakat nemcsak tudományos pon­tossággal írja le, hanem szinte megszemélyesítve kö­veti azok sorsát. A tulipá­nos ládáét például attól, hogy mint a szoba legna­gyobb ékességét, a meny­asszony féltve viszi új ott­honába egészen addig, amíg változó élete során végső ál­lomásként szennyesláda lesz belőle. Az őt oly szívesen befo­gadó, de azért számára egy kicsit mégis mindig idegen­nek maradó Nyírség életé­ből inkább a tárgyak, mint az emberek életét dolgozta fel tanulmányaiban. Azok az írásai, amelyek­ben a népi babonák, szoká­sok világával foglalkozik (a születéssel, kereszteléssel és felneveléssel járó hódmező­vásárhelyi szokások, babonás hiedelmek; hódmezővásárhe­lyi babonás hiedelmek és szokások; hódmezővásárhelyi temetkezési szokások stb.) félelmetesek és megdöbben­tőek. Elképesztő a ma em­bere számára a valóságtól, a természet, a környező vi­lág ismeretétől az a távol­ság, az a mélységes sötétség, amelyben a nép élt. Ugyan­akkor csodálkoznunk is kell a nép képzelőerejének azon a hihetetlen gazdagságán, amellyel ezeket a babonákat, hiedelmeket rendkívül széles változatban létrehozta. A szegény emberek életét­­ oly nagy szeretettel, lelkiismeretes pontossággal és elmélyedéssel rögzítő ta­nulmánygyűjteménynek kü­lönösen ezek a babonákkal foglalkozó cikkei önkéntele­nül előtérbe hozzák két vo­natkozásban is a kérdőjelet. Egyrészt — és ez kevésbé lényeges — másutt is ilye­nek voltak ezek a szokások, és mi az, ami sajátosan hód­mezővásárhelyi, ami csakis ennek a tájnak az emberére jellemző. A második felme­rülő kérdés ennél általáno­sabb és fontosabb is: miért, milyen gazdasági, társadalmi viszonyok következtében ala­kultak ki ezek a szokások. Milyen termelési, kulturális és lélektani összetevők hoz­ták létre ezeket a baboná­kat, hiedelmeket. Ezeknek a kérdéseknek a megválaszo­lása, tehát a társadalmi vi­szonyok és a népi szokások közötti okozati összefüggé­sek feltárása a magyar nép­rajztudomány egyik leglé­nyegesebb mai feladata. A könyvben közreadott ta­nulmányok legnagyobb ré­sze 20—30 éve jelent meg először különböző szaklapok­ban. Ez a két-három, sőt néha ennél is több évtized nem érzik a dolgozatok éle­tet visszatükröző részeiben. Csal: a bevezetőkön, né­­hánysoros közbevetett kom­mentárokon érzik néhol az idő távolsága, ami főként a múlt század, a »régi világ" mindenben bővelkedő, pat­riarchális viszonyaira törté­nő utalásokban nyilatkozik meg. A tanulmányok össze­­gyűjtése és kiadása hasznos, mert így a szétszór­tan megjelent, ma már alig fellelhető, a szegény embe­rek életét tudományos pon­tossággal és meleg szeretet­tel feldolgozó írások újra hozzáférhetőkké váltak. He­lyes továbbá a kötet megje­lentetése azért is, mert ez­­zel is hozzájárult a Mag­vető Kiadó Kiss Lajos ki­váló néprajztudósunk egész életműve teljesebb megis­mertetéséhez. - dj - VÍZEN JÁRÓ EMBEREK A csongrádi tiszai ho­dászok-révészek munkája A két part között lengő drótkötél hintázik, fenn, a felhők magasságában a vad­­ludak délnek húznak. A partról festőinek tűnik a vi­dék, ám, ha lejjebb megy az ember, a Tisza szélére, ott már eloszlik a romanti­ka. Bepillérett, jegeces iszap­réteg vonja be a folyó med­rének széleit. A halványzöl­des vízen apróbb jégtáblák úszkálnak. Rakoncátlan fic­kó ez a vén Tisza — hol árad, hol apad, de egy hely­ben nehezen tud állni. Néha olyan szélsőségesen váltako­zik a pálya­ dagálya, hogy na­ponként képes egy métert is áradni, ugyanígy apadni is. — A mai apadás éppen 80 centi — mondja az egyik ré­vész. A víz mindig iszapot hagy maga után a révátkelőhely köves lejáróján. Ez termé­szetesen akadályozza a for­galmat és kocsikkal addig nem lehet a »sámlira« men­ni, amíg az iszapréteget el nem távolítják. Most is öt markos révész, hosszú gu­micsizmában cuppog az iszapban, és lapátolja a pé­pes latyakot a kövezetről. Nehéz munka ez, a télidő­ben meg különösen. Állandó utasforgalom van a Tiszán. Különösen piacos napokon nagy a for­galom. Március 5-től decem­ber 5-ig általában, ha a vízállás engedi, hét és fél­tonnás teherbírású vas pon­tonhíd áll üzemben. De fél­időben, mikor fagy és jég­zajlás van, h­a pontonhidat szét kell szedni, tehát kö­rülményesebb a révátkelés, noha az illetékesek mindent megtesznek, hogy az adott körülményekhez képest zök­kenőmentesen lebonyolítsák az állandó forgalmat. Hatal­mas komp áll rendelkezésre, melyet kézi erővel húznak egyik partról a másikra. A komp száz gyalogos, illetve nyolc lovaskocsi befogadásá­ra képes. Ezenkívül két nagy »lovasdereglye« is van, mely­be négyben személy is bele­fér. Az érkező utasok, ha néha várakozniok kell, be­mennek a révházba mele­gedni. Igaz, ez csak a Tisza jobb partján lehetséges, mert a bal partján egyelőre nincs semmilyen bódé,­­ de hamarosan építeni fognak ott is egy hasonló »melegedő­bódét«, mert a szabad ég alatt ácsorogni bizony nem kellemes érzés. (Egyébként megjegyzendő, hogy a neve­zett helyen is volt egy desz­kabódé, de éppen nemrégi­ben lopták el ismeretlen egyének.) De van még nehezebb eset is, amikor a Tisza kiönt és a két nagy védőgát között kell lebonyolítani az utas­­forgalmat. A kocsiforgalom ilyen esetben természetesen szünetel, s csak a gyalogo­sokat viszik át. A távolság a két part között közel egy kilométer. Ilyen hosszan kell evezniök a révészeknek, sokszor küzdve a sodró ár­ral, széllel, hullámokkal. A múlt év tavaszán éppen 3 hónapig így folyt a közleke­dés a magas vízállás miatt. Ez igen sok embert akadá­lyozott munkájában. Gon­doljunk csak arra, hány vá­rosi lakosnak van földje a Tiszántúlon, és kocsival, ló­val menne át, de a magas vízállás miatt ez lehetetlen. Mindig a vizén... A pontonhíd, illetve a vá­rosi révátkelőhely a Közle­kedés- és Postaügyi Minisz­térium felügyelete alá tar­tozik, közelebbi szerve Hód­mezővásárhelyen van. A szolgálatot huszonöt szak­képzett hidász-révész látja el. Török Pál hidász a bri­gádok vezetője. Három cso­portban, 8 órás műszakban dolgoznak. A vízijárművek­kel való közlekedés az ide­vonatkozó rendelet szerint napkeltétől napnyugtáig tart, de indokolt esetekben —mi­vel állandó éjjeli ügyelet van a révházban — orvost, szülésznőt, beteget, hatósági személyt bármilyen időpont­ban ■ átszállítanak éjjel is a vízen. Csongrádon még másik két révátkelőhely is van a Tiszán: egyik a Mámai-rév, — ez a város kezelésében van; a másik­ a Tisza—Kö­rös torkolatánál, — ez Gás­pár Ádám magántulajdona. A csongrádi révészek min­den időben becsülettel helyt­állnak munkahelyükön, mely sokszor nehéz munkát, nagy felelősséget ró vállukra. Csak rá kell nézni a széltől, hidegtől pirosra kicserzett arcukra, kompkötéltől, eve­zőnyéltől kérgesült, sokszor sebes kezükre, rajta a mun­ka bélyege, s ez már eleve tiszteletet, elismerést paran­csol részükre. Vízen járó emberek ők, életük java itt telik el, a Tisza hátán. Hadd említsük meg csak Varga Ferencet, aki már 33 éve, Nagy Rókusz, aki 24 éve dol­gozik ezen a helyen. A leg­idősebb révész Mészáros Mi­hály. 69 éves és 15 éve dol­gozik a vállalatnál ő is. Most éppen a pépes iszapot lapátolja a fiatalokkal, tér­dig, konyákig sárosan, vize­sen. — Hát már sok munkát elvégeztem, hiszen kubikos voltam azelőtt, s vagy 40 000 köbméternyi földet megmoz­gattam, de ilyen csúnya munkát, mint ezzel az iszap­pal van, nem végeztem. Ne­héz munka révésznek lenni, mégis vannak egyesek, akik nem tisztelik kellőképpen az itteni dolgozókat. Értem ezt egyes utasokra, akik tiszte­letlenül,­­ olykor gorombán viselkednek a révészekkel. Pedig mi őerettük dolgo­zunk. Ha néha adódik is fennakadás a forgalomban, hirtelen apadás, áradás, jég­zajlás, ezért ne minket okol­janak. A természettel nem mehetünk hajra! A napokban valóban pa­­­­nasszal feldúltak a városi tanácshoz néhányan a rév­átkelés ügyében. De illeté­kes helyen megvizsgálták az ügyet, és a panaszt jogtalan zaklatásnak találták. Ugyan­is több eset volt, hogy ittas emberek akartak átmenni a Tiszán, s a révészek ezek át­vitelét természetesen meg­tagadják. A tiszai átkelés szabályai­nak pontos betartását a he­lyi révkapitányság szervei állandóan ellenőrzik. Hogy mennyire fontos itt a józan­ság és a szabályok pontos­­ betartása, azt számtalan eset bizonyítja. Például a múlt év őszén történt, hogy egyik este a Szolnokról Csongrád­­ra haladó »Ercsi« nevű sze­mélygőzös nekiment a Má­­mnai-révnél a sötétben ki­húzva felejtett kompkötél­nek. A kötél elszakadt, s csak a véletlenen múlt, hogy szerencsétlenség nem történt. A hibát az ottani it­tas révész követte el: kirak­ta a jelzőlámpát, de a köte­let nem eresztette le. (Más­nap elbocsátották állásából az illetőt.) Vashid kellene A csongrádi tiszai átke­lőforgalom egész évi zavar­talan lebonyolítása végett egy megfelelő vashíd kelle­ne. A vashíd megépítésének gondolata már ötven éves és a csongrádi dolgozó parasz­tok régi álma. Mert lehetnek ellenérvek, mint ahogy van­nak is: Csongrád nem vas­úti gócpont,­­ de az érem másik oldala, hogy ez az átkelőhely igen forgalmas, naponta több száz ember megy át járművel, meg gya­logosan. A Nagyrétet, Márnás­rétet, a város legjobb mi­nőségű földjét, szorgalmas, becsületes dolgozó paraszt­ság lakja, melynek állandó kapcsolata van a folyó jobb partján lévő várossal. Ide­hozza terményeit, állatait el­adni, értékesíteni. Ha példá­ul télen jégzajlás van, néha napokig el van vágva a kinti világ a várostól. A ponton­híd nyáron, ősszel igen jó, de az is függ a vízállástól, mert ha kiárad a Tisza a hullámtérre, akkor azt is szét kell szedni, tehát nem végleges megoldás. Hogy pe­dig mit jelent a révparto­kon ácsorogni sokszor kocsi­val, jóval esős, szeles, hideg időben,­­ azt csak az tudja igazán, aki naponként meg­teszi ezt az utat. A múlt bűne az is, hogy nem létesült vashíd Csong­rádon. Ugyanis régebben már volt egy kezdeményezés, sőt a vashídra való össze­get össze is szedték a dol­gozó parasztoktól az akkori vezetők. — Vashídunk lesz! — örült a nép, de az egész­ből csak az lett sajnos, hogy az aljas, hazug város vezetői f­elsikkasztották a pénzt és egyéni céljaikra fordították, rútul becsapva a parasztsá­got. Ebből az időből szár­mazik az a keserű humorú mondás: »Verik már a vály­­kot a vasúidnak Ellésnél . .« A vashíd gondolata ismét szóba került nemrégiben egy tanácsülésen. Ennek lé­tesítése egyelőre még nem lehetséges, de kilátás van rá, hogy ez is megépül majd, mindmegannyi szép és új lé­tesítménye hazánknak. Várkonyi István

Next