Csongrád Megyei Hírlap, 1967. február (12. évfolyam, 27-50. szám)

1967-02-01 / 27. szám

2 MERRE TOVÁBB? Az Irodalmi színpadok «gondjairól Szó szerint ugyan erről még kevés be­széd esett, de a jelek — s egyáltalán nem figyelemen kívül hagyható jelek — azt mutatják, hogy valami baj van az irodal­mi színpadok működése körül. Nem is a jelenlegi munkájuk ad okot aggodalomra, hanem sokkal inkább az, miképpen is ala­kítsák műsoraikat a jövőben, milyen el­vek szerint dolgozzanak ezután. SIKERES KEZDET Alig néhány éve, hogy az öntevékeny művészeti életben feltűnt ez az előadási forma, s akkor a népművelés szakembe­rei igen nagy reményekkel néztek jövője elé, azt hitték, egycsapásra megváltja majd a „színházasdiból” kinőtt, s új ke­reteket kereső amatőr mozgalmat. Az első évek valóban a siker jegyé­ben teltek el. Egyre-másra születtek a jobbnál jobb műsorok, amelyek a legkü­lönbözőbb gondolatok oratórikus feldol­gozásával valóban új, eddig ismeretlen él­ményben részesítették a hallgatóságot. Köl­tői életművek keltek életre a különböző összeállítások nyomán, s jutottak el min­den eddiginél intenzívebben a verskedve­lőkhöz; a hazafiságról, az egyetemes bé­­keszeretetről szóló műsorok tették min­den könyvnél, újságcikknél élőbbé, köve­­telőbbé a jószándékú emberek vágyako­zását. Szépek, kifejezőek voltak ezek a pro­dukciók, s a maguk módján közkedvel­tek is. MEGMEREVEDETT VARIÁCIÓK A sikerrel indult mozgalom azonban idővel vesztett lendületéből, s ez elsősor­ban azzal magyarázható, hogy a rende­zők könnyen a választható variációk vé­gére értek. Végigjátszották az összes el­képzelhető skálát, s hitetlenkedve látták, hogy a skálák száma bizony elég kevés: a vers- és prózamondó fiatalok mozgatá­sának variálására csak kevés lehetőség kínálkozik, s az újraismétlődő térformák egy idő után szereplő és néző számára egyaránt unalmassá válnak. Még a leg­izgalmasabb gondolatokat feldolgozó ösz­­szeállítások is sokat vesztettek erejükből, ha már az ismert mozgássablonok szerint jövő-menő szereplők közvetítésével hang­zottak el. " Új eszközökre volt szükség, új lehető­ségekre. Cfil.: A KOMPLEXITÁS Az új színpadi műfaj szakemberei a társművészetekhez fordultak segítségért. A zene, a képzőművészet sajátos eszközeit próbálták — s próbálják most is — az irodalmi színpadokhoz édesgetni olyan­formán, hogy azokat a témákat, amelyek egyetemesebb jellegüknél fogva alkalma­sak a több dimenziós feldolgozásra, a hangok vagy a látvány segítségével a ko­rábbinál szélesebben kibontották, jobban érzékelhetővé tették. Ide illő példaként hadd említsük meg a szegedi fiatalok irodalmi színpadának „Költők, színek, korok” című műsorát, amely — mint a neve is mutatja — ver­sekkel, s a hozzájuk illő képzőművészeti alkotások bemutatásával és természetesen a témához kapcsolódó zeneszámokkal igyekezett felidézni a művészetek törté­netének néhány fontos fejezetét. Tegyük mindjárt hozzá — félsikerrel. MAGAS TECHNIKAI IGÉNYEK A félsiker — az alkotók minden jó­szándéka ellenére — a hiányos technikai feltételek miatt következett be. A komp­lex műsorokhoz ugyanis nem kevés tech­nikai berendezésre — vetítőgépre, hang­erősítőre, különféle hangszerekre stb. — is szükség van, s a berendezések kezelése külön hozzáértő szakembereket követel. Alighanem a megfelelő technikai adott­ságok hiánya magyarázza nemcsak a sze­gedi, de a többi irodalmi színpad műkö­désének mostani bizonytalanságát, s ter­mészetesen az is, hogy a műsorok össze­állítói, rendezői még maguk sincsenek tisztában azzal, hogyan, milyen formában alkalmazhatják a technika közvetítette társművészeteket. De az, hogy irodalmi színpadaink erre az új, remélhetőleg még több sikert hozó útra térjenek, minden bizonnyal csak lassan és igen nehézkesen fog menni. Mégpedig azért, mert együtteseink túlnyomó több­ségükben a kisebb technikai felkészült­séggel rendelkező, s anyagi eszközökben is szerényebb középiskolákhoz kapcsolód­nak, azon egyszerű oknál fogva, hogy az irodalmi színpadok vezetésére a legalkal­masabbak általában a középiskolai iro­dalomtanárok, a művelődési otthonokban viszont — amelyek többnyire jobban fel­szereltek, s anyagi lehetőségeik is na­gyobbak — csak ritkábban működik iro­dalmi színpad. Ez egy olyan ellentmon­dás, amely rövid tájékozódás után is szembetűnő. nEhÁvy jótanács Mit tanácsolhatunk ezek után elbizony­talanodott irodalmi színpadainknak, illet­ve a sorsukért felelős kultúrmunkások­­nak? Főképpen azt, hogy próbálják meg va­lamiképp feloldani a fentebb vázolt el­lentmondást azzal, hogy a jobbára közép­iskolákban működő együtteseket hozzák közelebb a technikailag jobban felszerelt művelődési otthonokhoz, természetesen úgy, hogy mindez egy adott cél, egy va­lóban magasabb szintű munka, egy igé­nyesebb tevékenység érdekében é­s nem öncélú próbálkozásként — történjen. A mi véleményünk az, hogy így és erre tovább. AKÁCZ LÁSZLÓ Az idén átadják a közön­ségnek a budavári palota első helyreállított részét. A látogatókat nem a háború előtti kép fogadja. Az épí­tők, a tudósok és a művé­szek húsz év hatalmas mun­kájával nemcsak a barokk palotát támasztották fel a pusztulásból, hanem Mátyás király palotája és a déli erődrendszer földben rejtő­ző maradványait is. Nagy Lajos, Zsigmond és Mátyás palotájának fénye­rői, nagyságáról sok feljegy­zés maradt fenn. A közép­kori palota falai még a tö­rök uralom idején is álltak, szépségükről csodálattal em­lékezett meg az egykori ne­ves utazó, Evlia Cselebi. Az 1686-os ostrom elpusztította a palotát. A Habsburgok a maradványok helyén barokk palotát emeltek. Az 1945-ös fasiszta pusztí­tás után a ba­rokk palota ki­égett falai alatt díszesen fa­ragott már­ványlapokat találtak: Má­tyás palotájá­nak emlékeit. Másutt Nagy Lajos korából származó fala­kat ástak ki. A barokk kert alól feltárták a középkori erődöket, a nagy olasz bás­tyát, a kaputor­nyot és a dé­­ ­li Buda ntég... li védőfalak romjait. A kor­mány úgy döntött: felépí­tik újra a barokk palotát, de helyreállítják a középko­ri palota hitelesen kiegészí­tő maradványait is. 300 év után, ismét látha­tó Mátyás palotájának né­hány részlete. Várja az első látogatókat a déli erődrend­szer, s a védőfalak mögött az István-torony, a lovag­terem, s a 600 éves János­­kápolna. A gótikus palota elé pedig eredeti középkori kertet varázsoltak. Képeinken: Fent: Mátyás pa­lotáj­ának egyik legszebb ma­radványa, a lovagterem. A gó­tikus teremben középkori fegy­verek és bútorok fogadják a látogatót. Lent: A palota Du­nára néző homlokzata a góti­kus erkéllyel. (Bozsán Endre felvételei) A tanulók ízlésének fej­lesztése, s ennek eredménye­ként magatartáskultúrájuk kialakítása majdnem olyan fontos feladata a kollégium­nak, mint a rendszeres tanu­lás biztosítása. De az is lehet, hogy nincs is fontossági sor­rend a feladatok között, hi­szen a tananyag elsajátítása valóban nélkülözhetetlen, a gyerekek ízlésének, magatar­tásának kulturáltsága viszont egész életüket meghatározó tényező lesz, boldogulásukat segíti elő vagy hátráltatja. Szívesen — ne parancsra A kulturált magatartás ki­alakításához sokoldalú és komplikált munka kell. En­nek fontos feltétele a jó pe­dagógus, akire a gyerekek felnéznek, akit szívesen kö­vetnek, akinek hisznek. S akinek biztos ízlése van, mű­veltsége nem marad el a mo­dern követelmények mögött , s mindezen túl nem saj­nálja a fáradságot, a rend­szeres munka igényelte erő­feszítést, amelyet a feladat megoldása követel. A művészeteket megis­mertetni, a velük kapcsola­tos jó ítélőképességet a gye­rekben formálni a szervez­­hetőség szempontjából a könnyebb feladatot jelenti. A lakáskultúra, az iparművé­szet, a divat, az öltözködés, a tánc, egyszóval az ízlés egyéb területei általánosabb, szétszórtabb munkát követel­nek. Nehezebb alkalmat ta­lálni arra, hogy ezekben ta­nulóinkat valóban befolyá­solni tudjuk. Tiltani persze könnyű, és bármikor lehet:­­,,ne táncolj ilyen csúnyán!”, „ne öltözz ilyen ízléstelenül!”, de ez eredménytelen. Előt­tünk nem csinálja majd. De a meggyőződése, hogy való­jában az a szép, amit ő an­nak tart, érintetlen marad. A „mit" és a „hogyan" A kollégiumok a tanulók ízlésének formálásában rend­kívül nagy lehetőségekkel rendelkeznek. A legmosto­hább adottságok esetén is nagyszerű eredményeket le­het elérni. Egyszerűen azért, mert a gyerekek legformál­­hatóbb korszakukban kerül­nek a kollégiumba, s az ifjú­ság fogékony mohóságával azt a szellemi táplálékot fo­gadják el, amelyet nyújtanak nekik. Majdnem egyformán fon­tos a „mit” és a „hogyan”. Ha ugyanis a gyerekek úgy érzik, hogy a kollégium is „tananyaggal” akarja tömni őket, rögtön ellenállnak, túl­terheltségről panaszkodnak, ami a legtöbb esetben telje­sen jogos. Meg kell tehát te­remteni azokat a formákat, amelyekben a gyerekek ön­­tevékenysége a legjobban ki­bontakozhat, magyarán szól­va arra van szükség, hogy a gyerekek szórakozásnak, s ne kötelező ismeretszerzés­nek érezzék a művelődés fo­lyamatát. Egy bevált módszer A mi kollégiumunkban igen jó szolgálatot tett egy olyan pontozásos rendszerű verseny bevezetése, amely az egész kollégiumi életre kiter­jed. A verseny a csoportok, az évfolyamok között folyik. Legtöbb pontot a tanulással, az iskolai átlagokkal lehet elérni. A másik nagy lehető­séget a kulturális munka ad­ja. A közös színház-, hang­verseny-, tárlat- és mozilá­­togatások, ezek közös meg­vitatása, egy-egy mindenki által elolvasott könyv meg­beszélése, a csoporton belül tartott művészettörténeti, ze­nei vagy irodalmi előadás, az azt követő vita és hasonlók — mind pontszerzési lehető­ség. Fontos az is, hogy a pon­tokat részben előre meghatá­rozzuk, például: színház 10, tárlat 5, mozi 2 pontot ér. De a csoporton belüli előadások, viták pontértéke a színvonal­tól függ, s ezt a gyerekek maguk határozzák meg a je­lenlevő diáktanács-tagokkal és a nevelővel megbeszélve. Pontszerzési lehetőséget je­lentenek az egész kollégiu­mot érintő rendezvények is, ha lebonyolításukat egy-egy cser­ért vállalja: bálok, sza­valóversenyek. „Ki mit tud?”­­estek, Mikulás-est, „kedvenc verseim”­estek, és nem utol­sósorban a politikai viták, előadások szervezése. Nagy segítséget jelent a verseny a fegyelem szilárdu­­lásában is, mégpedig a leg­hasznosabb módon: önfegye­lemre serkent. Fegyelmi vét­ségek esetén ugyanis levo­nunk a csoport pontszámá­ból, s ez nagyon érzékenyen érinti a vétkest, mert cso­porttársai rendkívül ingerül­ten veszik tudomásul a pont­veszteséget, és ezt a gyerek néha nehezebben viseli el, mint a pedagógus „prédiká­cióját”. Igényt az igazi értékek iránt A verseny természetesen csak módszer. Módszer ah­hoz, hogy a gyerekek — pontszerzési mohóságukban — önként vállalják el a fel­adatokat, s közben rászok­janak a rendszeres olvasásra, megtanulják kialakítani és helyes magyar mondatokban megfogalmazni véleményü­ket, igényük legyen a szín­ház, a képzőművészet. Az előadásra készülőben megta­nulják kezelni a kézikönyve­ket, lexikonokat, el tudjanak igazodni egy könyvtár kata­­lógusában, hozzászokjanak az irodalmi folyóiratok bön­gészéséhez, meg tudják kü­lönböztetni a népdalt a ma­gyar nótától. Ha nem is mindnek, de egyik-másiknak napi kenyere legyen a vers, képzőművészeti albumot vá­sároljanak 16 forintért ahe­lyett, hogy alumínium fülbe­valót vagy üvegköves gyűrűt vennének — ötvenért. Tud­ják, hogy meg kell külön­böztetni a giccset a művé­szettől, és főként, mindezek eredményeként, alakuljon ki bennük az a kétség amely mindig, később is érzékennyé teszi őket minden szépre és jóra, amit a világ adni tud. HALDA ALIZ kollégiumi igazgató, Budapest nevelési tanácsadó Igaz művészet, vagy hamis ékszer? HÍRLAP 1967. FEBRUÁR 1., SZERDA „Gyomorerősítő'' — százmillióért a Csökkent a rumfogyasztás a megyében 0 Likőrkülönle­­gességet igényel a falu 0 Kapós a lengyel és a szovjet vodka 0 Korszerűsítik a Likőripari Vállalat vásárhelyi telepét Reggelente egy demizsonok­kal megrakott pótkocsis teher­autót indítanak útnak a Ma­gyar Likőripari Vállalat vásár­helyi telepéről. A viasszal le­pecsételt üvegekben drága ital utazik, likőrt, pálinkát, rumot, palackozott párlatokat szállít a járat a megye legkülönbözőbb helyeire. Mintegy 40—42 hektó szesz­áru a rakomány, amit után­pótlásként visz a teherautó a vendéglőbe, boltokba, sön­­tésekbe. Bár a megyében elsősorban a sör- és borfogyasztás a jelen­tős, de „gyomorerősítőkre” is költ a lakosság évenként száz­millió forintot. Ez az összeg korántsem lenne ekkora, ha té­­len-nyáron egyaránt lenne ele­gendő sör és bor. De nagyo­n sokszor a féldecis pohár kerül a pultra a söröskorsó vagy a borospohár helyett. Az alkoho­lizmus elleni propaganda és az általános műveltség növekedé­se viszont azt hozta magával, hogy jócskán csökkent a ma­gas szesztartalmú italok fo­gyasztása. A falusi presszók megnyitá­sával ugrásszerűen megnőtt a járások likőrigénye. Elsősorban a budapesti Uni­­cum, az angyalföldi és a fe­rencvárosi likőrgyárak 24—25-ös szeszfokú készítményei a kere­settek, a 60 fokos rum helyett. Z­e­n­t­a­i Géza, a vásárhelyi lerakat vezetője azt mondta el, hogy a palackozott minőségi italokból is egyre többet igé­nyel a megye. A közeljövőben kerül forgalomba a meggyízű, 40 százalékos szeszfokú Cherry Dry és a Lánchíd Brandy. Az utóbbi készítményt díszdobo­zokban árusítják és a hétde­cis brandy 108 forintba kerül. Újdonságnak számít a pásztor­kulacs utánzatú üvegkulacsos kecskeméti pálinka is, ami szintén ajándékozási célokra készül. A vásárlók körében nagy a népszerűsége a lengyel és a szovjet vodkának, amit fél literes üvegekben hoznak for­galomba. De lehet skót viskyt és olasz chinzanót is kapni. A közeljö­vőben pedig megérkezik az eredeti „Kubai Rum”-szállít­­mány. A 40—45 szeszfokú ital cukornádból készült, és ez kü­lönleges aromát ad a rumnak. Ami érdekes, világos és barna színben állítják elő. Mivel csaknem negyedéven­ként bővül a forgalomba ho­zott italok választéka és egy­re több a palackozott áru, szükségessé vált a tárolótér bővítése a vásárhelyi telepen. A jelenlegi hét vagonos rak­tárt tizennégy vagonosra növe­lik és ennek során tíz darab ötven hektós hordót is beépí­tenek. Terveznek egy palacko­zó üzemet is Vásárhelyre, hogy a megyében kifőzött pálinkát fél-másfél decis üvegekben hozzák forgalomba. Figyelem­reméltóan alakul az ipari körzetek rövidital fo­gyasztása. A gyárakba beveze­tett alkoholszondázás óta ro­hamosan csökken a kimért áru forgalma és emelkedik a palac­kozott likőrök és borpárlatok kereslete, amit munka után­ otthon fogyasztanak el a dol­gozók. To So

Next