Csongrád Megyei Hírlap, 1968. november (13. évfolyam, 230-258. szám)

1968-10-18 / 245. szám

Dr. Csanádi György­ modernizálását szolgálja Dr. Csanádi György köz­lekedés- és postaügyi mi­niszter a kormány nevében terjesztette az országgyűlés elé a magyar közlekedéspo­litika fejlesztési koncepció­ját és a vasúti törvényja­vaslatot. Az előadó beveze­tőjében az elmúlt időszak eredményeit ismertette rész­letesen, majd a jövő felada­tainak taglalására tért át, hangsúlyozva: " A vasút rekonstrukció­ja keretében folytatjuk a vonalak és a mozgatás kor­szerűsítését. Felszámoljuk a gőzüzemű vontatást, felfris­sítjük és a szükséges mér­tékben bővítjük a jármű­parkot. A vonalak átbocsátó képességének növelése érde­kében mind a pályát, mind a járműparkot alkalmassá tesszük a lényegesen na­gyobb sebességű és terhelésű vonatok közlekedésére.­­ Erőteljesen fejlődik a jövőben a gépjármű-közle­kedés. Célunk az, hogy be­hozzuk a két világháború közt bekövetkezett lemara­dásunkat. A közúti közleke­dést a kapacitás fejlesztésé­vel alkalmassá kell tenni minden olyan szállítási fel­adatra, amelyet gazdaságo­sabban, hatékonyabban tud lebonyolítani, mint a vasút Ezért bővítjük a járműállo­mányt és a kiszolgáló léte­sítményeket, s gondot fordí­tunk a füst és zaj csökken­tésére. — Szükséges az úthálózat megfelelő fejlesztése, kar­bantartása. Az úthálózat egyes vonalai és szakaszai — főleg a tanácsi úthálózat — mér a jelenlegi forgalom mellett is sok jogos kifogás­ra ad okot. A továbbiakban az előadó a gépjármű-forgalom fejlesz­téséről, a nemzetközi légi­forgalomba való nagyobb mérvű bekapcsolódásról szólt, majd így folytatta: " A közlekedéspolitikai koncepció külön fejezetet szentel a kisforgalmú vona­lak és állomások forgalmá­nak átterelésére, a körzeti állomási rendszer kialakítá­sára. Koncepciónknak ez a része a legforradalmibb mó­don változtatja meg a köz­lekedés mai szerkezetét, be­folyásolja a közlekedési ágak közt a forgalommegoszlást, és kihat az érintett terüle­tek lakosságára, gazdasági életére. A miniszter a változás lé­nyegét a következőkben fog­lalta össze: " A probléma megoldása az úgynevezett körzeti állo­másrendszer, amelynek fo­kozatos kiépítését a koncep­ció előirányozza. Ennek az a lényege, hogy a sok apró vasútállomás helyett keve­sebb, de korszerűbb, nagyobb körzeti állomást hozunk lét­re, ahol a modern üzem min­den feltételét biztosíthatjuk. Ha a következő 10—12 év alatt a legkisebb forgalmú 500 állomáson az áruforgal­mat megszüntetjük, a vasút áruforgalmának csak körül­belül 5—10 százaléka kerül át más állomásokra. Ugyan­akkor lehetőség van arra, hogy ahol szükséges, a me­zőgazdasági idényben éven­ként néhány hétre a régi kisállomások egy részén is lehetővé tegyük az árufel­adást. A körzetesítés a sze­mélyszállítást alig érinti, mert az áruforgalomból ki­zárt állomásokon az utas­­forgalom továbbra is meg­marad, ha az igények azt in­dokolják. A körzetesítés megvalósítása nem igényel a népgazdaságtól semmiféle külön áldozatot. Ugyanakkor meggyorsul a forgalom. Az utasforgalom egy részét az autóbuszközlekedés veszi át, amely sűrűbb járataival bi­zonyára igen népszerű lesz. A számítások egyébként azt mutatják, hogy a forgalom átterelése a jelenlegi ár- és tarifaarányok mellett is az­­ ország számos részén elő­nyös lesz mind az utasok, mind a fuvaroztatók számá­ra. Más esetekben azonban a közúti szállítás többlet­költséggel jár. Ennek azon­ban az az oka, hogy 1951 óta gyakorlatilag változatlan a vasúti tarifa, az áruszállítá­soknál pedig különbségek vannak a vasúti és a teher­autó-fuvarozási díjak között, a vasút közismerten olcsóbb. A közúti szállítás minőségi előnyei és a szolgáltatások bővülése feltétlenül indokol­ja a többletköltségek áthárí­tását az igénybevevőkre. Méltányosnak tartjuk azon­ban az átmeneti díjkedvez­ményt. A kedvezményt álta­lában három évre adjuk majd a munkába járó dol­gozóknak és a tanulóknak, valamint a korábban is rend­szeres árufuvaroztatóknak. Befejezésül dr. Csanádi György hangsúlyozta: — Amíg a vasúti törvény­­javaslat — céljának megfe­lelően — szigorúan megfo­galmazott jogszabályszöveg, amely a stabilitást, a jogbiz­tonságot szolgálja, addig a közlekedéspolitikai koncep­ció nem merev tervezet. Célja az, hogy körvonalazza a közlekedés nagyobb távra szóló gazdaságpolitikáját, amely szerves része a párt és a kormány országos gaz­daságpolitikájának.­­ Felmérhetetlen jelentő­sége lesz annak, ha a köz­lekedésfejlesztés tervezésé­ben és megvalósításában biz­tos iránytű lesz a kezünk­ben, olyan koncepció, ame­lyet a párt és a kormány magáénak vall és most az országgyűlés, általa pedig országunk népe is elfogad és támogat. Nagy Dániel: Nyilvánítsák Szentest körzeti állomássá! Nagy Dániel, Csongrád me­gye 8. számú választókerüle­tének országgyűlési képvise­lője rámutatott: mind az új vasúttörvényt, mind pedig a­ közlekedéspolitikai koncep­ciót rendkívül alaposan elő­készítették. A körültekintő előkészítés fontos mozzana­tai voltak azok a tárgyalá­sok, amelyek során a KPM vezetői a helyi tanácsokkal is megvitatták, egyeztették el­képzeléseiket. Csongrád me­gyében — ugyancsak a KPM vezetőinek részvételével — augusztusban került sor erre a megbeszélésre. A megyei tanács akkor 3/1968. számú határozatával azt kérte, hogy az eredeti elképzelésektől el­térően Szentest is nyilvánít­sák körzeti állomássá. Indok­lásképpen rámutattak, s ez­zel a megyei képviselőcsoport is egyetértett, hogy az ere­deti elképzelések szerint e fontos zöldség-gyümölcs ter­mő és exportáló vidék legkö­zelebbi körzeti állomás Kun­­szentmártonban, illetve Hód­mezővásárhelyen lenne. Szentes fontos járási köz­pont. Tizenhat község, 41 szövetkezeti és 3 állami gaz­daság tartozik a vonzáskörze­tében. Évente 800—1000 va­gon zöldségfélét és gyümöl­csöt indítanak innen útba külföldre, s a MÉK éppen ezért 40 millió forint költség­gel itt, s természetesen a vas­útállomás közelében építtette fel a vidék felvásárlási köz­pontját képező új csomagoló­­ját, illetve tárolóját. A kép­viselő javasolta, hogy az il­letékes szervek tegyék mér­legre újra mindezeket a szempontokat, s ezek alap­ján tegyenek eleget a me­gyei tanács említett kérésé­nek. A közlekedéspolitikai kon­cepció szerint a Szeged-átra­kó—Pusztamérges—Kunha­lom—Halastelek közötti vas­útvonal a megszüntetendők közé tartozik. E 70­ kilométe­res vasútvonal megszünteté­se azonban mintegy 25—30 ezer tanyai lakost érintene. A képviselő éppen ezért javasolta, hogy az említett­­ vonalon a későbbiekben is­­ tartsák fenn a vasúti közle-­­­kedést. Szeged város kiemelkedő­en nagy idegenforgalmára és gyors ütemű fejlődésére hi­vatkozva a képviselő azt kér­te a Közlekedés- és Posta­­ügyi Minisztérium vezetőitől, hogy naponta legalább egy, a Borsod-expresszhez hasonló gyorsvonatpárt közlekedtes­senek a Budapest—Szeged vonalon. Ezek az expresszek kitűnően beváltak. Dr. Dimény Imre: Sokoldalúan összehangolt közlekedéspolitikai intézkedés Dr. Dimény Imre felszóla­lásában egyebek között rá­mutatott: a mezőgazdaságba, az élelmiszeriparban az idényszerű termelés miatt a szállítás idényszerű. Ezért szállítási csúcsok keletkez­nek, s az időjárástól, továb­bá az áréstől függően a szál­lítóeszközöknek szinte órára rendelkezésre kell állniuk. Ez a tény nagy szerepet ját­szott a közlekedéspolitikai koncepció kialakításában, a kisforgalmú vasútvonalak leállítása és a vasúti szállí­tás körzetesítése tekintetében. Az átszervezés és következ­ményei körülbelül 600 üze­met érintenek. A hozott in­­tékedésekkel lehetőséget nyújtanak a mezőgazdasági, élelmiszeripari és erdészeti üzemeknek, hogy az új hely­zethez alkalmazkodva szako­sítással, a termelés koncent­rációjával csökkentsék a szállítási költséget. Alapkövetelménynek tart­juk — mondotta dr. Di­mény Imre — a kör­zeti pá­lyaudvarok megfelelő kiépí­tését, a rakodás gépesítését, a járműkapacitás megfelelő fejlesztését, a közutak építé­sét és felújítását, a szállítási csúcsidőszakokban idény­ál­lomások üzemeltetését. Csak ezen követelmények megte­­­­­emtése után szabad elren­delni egy-egy vonal, vagy állomás leállítását. E felté­telekben, s megvalósításuk módozataiban a Mezőgazda­­sági és Élelmezésügyi, vala­mint a Közlekedés- és Pos­­taügyi Minisztérium között teljes az egyetértés. Koszigin hazautazott Prágából Csehszlovák miniszter nyilatkozata az új megállapodás jelentőségéről a PRAG­A - MTI Csütörtökön délelőtt Prága Ruzyn-i repülőteréről külön­­repülőgépen visszautazott Moszkvába az Alekszej Ko­szigin miniszterelnök vezette szovjet kormányküldöttség. A szovjet küldöttséget a prágai repülőtéren Oldrich Cernik, Josef Smrkovsky, Peter Colotka, Frantisek Ha­­mouz, Gustav Husak, Lubo­­mir Strougal és a kormány több más tagja búcsúztatta. * Csütörtökön délután visz­­szaérkezett Moszkvába az Alekszej Koszigin vezette szovjet kormánydelegáció. Kosziginnal együtt érkezett vissza a szovjet fővárosba Gromiko külügyminiszter és Grecsko marsall, honvédelmi miniszter. A szovjet vezető­ket Moszkva vnukovói repü­lőterén Kirill Mazurov, Dmitrij Poljanszki­, Jurij Andropov, Konsztantyin Katusev és több más hivata­los személyiség fogadta.­­ B. Kucera, a Csehszlovák Szocialista Párt elnöke nyi­latkozott a Svobodne Slova című prágai lapnak a szerdán aláírt szovjet—csehszlovák megállapodásról, amely in­tézkedik a szovjet csapatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodásáról. Kucera e megállapodást „a normalizá­lódás új fontos szakasza megnyitásának”, „a tradicio­nális szövetség szellemébe vetett bizalom újjászületésé­nek” nevezi. Kucera megállapítása sze­rint az egyezménynek fontos nemzetközi politikai vonat­kozásai vannak, mivel az a szocialista országok közös vé­delmének eszméjére épült s Csehszlovákia mindig en­nek alkotórészének tekinti magát. A jelenlegi megosz­­tott világban — mondotta ai, szocialista párt elnöke —,­ amelyben megtalálhatók a­ nemzetközi feszültségnek az egész világ békéjét veszé­lyeztető forrásai, ez nem is lehet másként. Nyilatkozatában Kucera hangsúlyozza, hogy a cseh­szlovák területen tartózkodó szovjet csapatok nem fognak beavatkozni az ország bel­­ügyeibe. Következésképpen a megállapodás megteremti a szükséges feltételeket an­nak a pozitív politikai fejlő­désnek a további folytatásá­hoz, amely betartja a szocia­lizmus általános elveit és a sajátos feltételeket és hagyo­mányokat is figyelembe ve­szi. Mint már jelentettük, szerdán este Prágában egyezményt írtak alá a szovjet katonai alakulatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodásáról. Képünkön: Aleksze­j Koszigin és Oldrich Cernik aláírja a megállapodást (Telefoto / MTI Külföldi Képszolgálat) A német kérdés rendezése az európai biztonság függvénye A lengyel küldöttségvezető felszólalása az ENSZ-közgyűlés ülésén * NEW YORK / MTI Az ENSZ-közgyűlés csü­törtökön nem tartott ülést. A közgyűlés legközelebb hét­főn délután ül össze ismét. A közgyűlés szerdai ülésé­nek egyik legnagyobb érdek­lődéssel hallgatott felszólalá­sát Józef Winiemwicz lengyel külügyminiszter-helyettes mondotta el. Rámutatott az európai status quo fenntartá­sának fontosságára és a nem­zetközi feszültség enyhítésé­nek szükségességére. A né­met kérdéssel foglalkozva a lengyel delegátus kijelentet­te, hogy kormánya pozitív cselekedeteket akar látni, nem pedig a megoldás szükséges­ségéről hangoztatott jóakara­­tú nyilatkozatokat akar hal­lani. Lengyelország állás­pontja az, hogy a német kér­dést kell az európai bizton­ság szükségleteinek aláren­delni és nem megfordítva. Az ENSZ székházában vál­tozatlanul elsőszámú beszéd­téma az a javaslat, amelyet U Thant főtitkár tett a szov­jet, az amerikai, az angol és a francia külügyminiszterhez intézett keddi levelében. A főtitkár ebben indítványozza, hogy a Szovjetunió, a Egye­sült Államok, Anglia és Franciaország vezetői a jö­vő esztendőben csúcsértekez­leten vitassák meg a legége­tőbb nemzetközi kérdéseket. U Thant úgy véli, hogy a csúcsértekezlet előkészíté­seként a külügyminiszterek­nek kellene kört elhatárolniuk azokat a problémaköröket, amelyekben a négy nagyha­talom álláspontja összeegyez­tethető. ENSZ-körökben rámutat­nak: a főtitkár javaslatát az érdekelt nagyhatalmak fővá­rosaiban érdeklődéssel fo­gadták. Feltehetően már a következő hónap végén el­hangzanak az illetékes orszá­gok vezetőinek állásfoglalá­sai. Egyelőre úgy tűnik, hogy a javasolt csúcsértekezlet meg­tartása az elkövetkező esz­tendőben nem ütközne le­küzdhetetlen akadályokba. Természetesen a vietnami háború tárgyalások útján történő rendezése terén való előrehaladás és a közel-keleti helyzet megoldását elősegítő valamilyen lépés erőteljesen egyengetné a csúcsértekezlet­­h­ez vezető utat. * KÜLPOLITIKAI HÍREK Az Elnöki Tanács Lőrincz N. Jánost rendkívüli és meg­hatalmazott nagykövetté ne­vezte ki és megbízta a Ma­gyar Népköztársaság accrai — ghanai — nagykövetségé­nek vezetésével. Az újfasiszta NPD nyugat­berlini szervezete kimondta feloszlatását. Ennek oka az, hogy attól tartott: a szenátus kérésére a megszálló hatal­mak betiltják a párt műkö­dését Nyugat-Berlinben. Gustav Diaz Ordaz mexi­kói elnök szerdán reziden­ciájában fogadta Tyitov szovjet űrhajóst, aki tiszte­letbeli vendégként vesz részt az olimpiai játékokon. * Az amerikaiak és a dél­vietnami kormányhadsereg veszteségei a múlt héten, a szárazföldi harcok lanyhulá­sával csökkentek. Az október 12-ével befejeződött hétnapos időszak alatt 177 amerikai és 176 dél-vietnami katona vesz­tette életét. Ez volt a legala­csonyabb heti átlag augusz­tus közepe óta. A Figaro, Franciaország legrégibb napilapja csütör­tökön nem jelent meg, mert munkatársai egynapos sztrájkkal tiltakoztak a szer­kesztési szabadságot meg­nyirbáló új szerződés ellen. Az 1866-ban alapított lap történetében ez­ az első sztrájk. Dajan izraeli hadügymi­niszter 3000 Tel Aviv-i diák előtt tartott beszédében szer­dán este kijelentette: Izrael­nek aktívan fel kell készül­nie egy újabb háborúra és „­befejezett tényeket kell te­remtenie az izraeli csapatok által megszállt és felszabadí­tott területeken”. Dajan sze­rint az arab államok nem akarják a békét Izraellel. * * * * Tv-közvetítés az Apollóról • WASHINGTON — MTI A csütörtöki televíziós köz­vetítésben az Apollo—7 űr­hajó személyzete újabb be­mutatót tartott az űrutazás körülményeiről. Ezúttal fő­ként azt demonstrálták, ho­gyan lebegnek egyes tárgyak súlytalanul a kabinban. Az űrutasok nem mutatnak kü­lönösebb fáradtságot, kedély­állapotuk igen jó, viszont a több mint ötnapos út során alaposan kinőtt a szakálluk. A NASA, az amerikai űr­hajózási hivatal számára pil­lanatnyilag komoly gondot okoz a Gladys-hurrikán, amely a jelek szerint a ter­vezett vízreszállás helyétől nem messze halad át. A tu­dósok megítélése szerint azonban a hurrikán a leszál­lás időpontjára már nem ve­szélyezteti majd a szükséges manővereket.

Next