Csongrád Megyei Hírlap, 1974. április (19. évfolyam, 77-99. szám)

1974-04-27 / 97. szám

fsz­enher és a környezet 16. Tiszta levegő — 600 millióért Végül, de egyáltalán nem utolsósorban nézzünk szét itthon, Magyarországon. A Figyelő című gazdaságpoliti­kai hetilap a közelmúltban kétszer is foglalkozott a ma­gyarországi környezet- és ter­mészetvédelem kérdéseivel. E cikkek alapján adunk ízelí­tőt a Magyarországon folyó munkáról, eredményeinkről és gondjainkról. Magyarországon egyes élő­vizek szennyeződése az 1950- es évtizedben öltött kritikus méreteket, részben saját erő­teljes iparosodásunk folytán, részben a szomszéd országok gazdasági fejlődésének hatá­sára. Folyóvizeinknek ugyan­is több mint 90 százaléka külföldön ered, sok vízszeny­­nyeződést tehát egyszerűen „készen” kapunk. Már 1961- ben kormányrendelet jelent meg a vízminőség védelmé­ről, majd hamarosan kiala­kult a vízszennyezés bírsá­golásának — és ami még fontosabb — hatékony meg­előzésének, leküzdésének rendszere. Az immár több mint egy évtizede folyó jól szervezett munka a vízszennyezés nö­vekedésének ütemét lefékez­te, sőt, egyes élővizeinken — ráckevei Duna-ág, Zagyva, Tarna, Szinva — minőségi javulást eredményezett. A levegő tisztaságának in­tézményes védelme ugyan­csak szép múltra tekinthet vissza. Miután nagyvárosa­inkban és az erősen iparoso­dott vidékeken „világszínvo­nalúvá” vált a levegőszeny­­nyeződés, a 60-as évek ele­jén Budapest, majd Pécs és Miskolc tanácsa levegőtiszta­sági rendelkezéseket hozott, a főváros életre hívta a vé­dekezést irányító bizottságát, több, mint három éve pedig az építésügyi és városfejlesz­tési miniszter, mint tárcakö­­zi tanácsadó és véleményező szervet irányítja az Országos Levegőtisztaság-védelmi Bi­zottságot. Magyarországon a felsza­badulás utáni negyedszázad­ban ötször annyi erdőt tele­pítettek, mint a megelőző 25 évben, s az erdészeti világ­­kongresszus éppen magyar javaslatra fogadta el azt az alapelvet, hogy az erdő nem­csak közvetlenül gazdasági célokat szolgál, hanem a kör­nyezetvédelem és az emberi felüdülés, pihenés lényeges eszköze is. 1961-ben Európá­ban elsőnek nálunk alakult meg közvetlenül a kormány alá rendelt főhatóság, az Or­szágos Természetvédelmi Hi­vatal. Szűkebb hatókörűek, de egyáltalán nem lebecsü­lendők ipari minisztériuma­ink környezetvédelmi ered­ményei. A KPM például egyedül a vasúti vontatás környezetvé­delmi szemszögből is fontos korszerűsítésére több mint 7 milliárd forintot költött az utóbbi öt évben. A NIM vál­lalatai 1960 óta évente átla­gosan több mint 100 millió forintot fordítanak környe­zetvédelmi kutatásra és be­ruházásra. Különösen figye­lemre méltó a fűzfői Nitro­­kémia Ipartelepek eredmé­nye, a gyár ugyanis koráb­ban a Balaton-part valóságos „réme” volt, ma viszont lé­nyegében ártalmatlanul mű­ködik; környezetvédő tevé­kenysége iskolapélda. A műszeres adatok már korábban világosan mutat­ták, hogy az ország néhány nagyvárosában és iparvidé­kén a légszennyezettség túl­haladta a tűrhető határérté­ket. Különösen sürgősen és hatékonyan kellett intézked­ni a fővároson kívül Bara­nya, Borsod, Komárom és Veszprém megye levegőjének megtisztítása érdekében. Az intézkedésekhez természete­sen pénzre — s nem is kevésre — volt szükség. Ezért a kor­mány létrehozta a Levegő­­tisztasági Alapot, amely a szennyező üzemek járulékai­ból gyűlik össze, évente mint­egy 90 millió forint. Az alap felhasználására egy szakmai bizottság tesz javaslatot, és az ÉVM az összeget három fő célra fordítja: önálló he­lyi felhasználásra, szennyező­dés mérési hálózat kiépíté­sére, támogatásra a vállala­tok levegőtisztasági beruhá­zásaihoz. 1969 óta a minisz­térium 130 millió forintos beruházási támogatást ítélt oda, s az összegek együttvé­ve 600 millió forintos, lég­szennyezés elleni beruházást tettek lehetővé. Ez az összeg óriási. De ha figyelembe vesszük, hogy a szennyezés az emberi egész­ség, közérzet és sok más, pénzben ki nem fejezhető rombolása mellett évente több mint 10 milliárd forintios kárt okoz a népgazdaság­nak, akkor azt­ kell monda­nunk, hogy ez a nagy összeg jó cél érdekében hasznosul. A környezetvédelemben szá­mítunk és építünk a vállala­tok érdekeltségére. A levegőt vagy az élővizeket szennyező anyagok nagy része számot­tevő értéket képvisel, érde­mes tehát visszanyerni őket. A budapesti Műszéngyárnak például a visszanyert anyag révén kifizetődött az általa eddig a levegőbe bocsátott sósavszennyeződés megszün­tetése. És amit még a jövő­ben kell megoldanunk: az egyik legveszélyesebb szeny­­nyező anyagból, a kénből ma oly sok kerül a levegőbe, hogy ez a mennyiség fedezné az ország teljes mai kénszük­ségleteit. A víz- és levegőszennyező­dés elleni küzdelemben el­ért eredményeink mellett nem szabad megfeledkezni arról, hogy a hulladék- vagy a zajártalmak és más urba­nizációs veszélyek ellen még nem tettünk eleget. A meg­oldás itt is csak az lehet, hogy az országos irányításra és egyeztetésre a kormány által kijelölt Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium az eddiginél is tevékenyeb­ben töltse be szerepét. HÓDI T. JÓZSEF következik : Génbank Tápiószelén 4 ­ Élet és iskola Az „Egy üzeni — egy iskola“ mozgalom eredményei megyénkben Megyénkben a lakosság — ezen belül a nők — foglal­koztatottságának aránya igen magas, így a családosoknak, különösen a kisgyermekes anyáknak, gondot okoz gyer­mekük óvodában, napközi­ben való elhelyezése, az egész napos felügyelet biz­tosí­tása. Két éve annak, hogy a megyei tanács végrehajtó bi­zottsága felhívással fordult a vállalatokhoz, üzemekhez, termelőszövetkezetekhez és a társadalmi szervekhez, nyújtsanak hatékonyan se­gítséget a gyermekintézmé­­nyi hálózat fejlesztéséhez, anyagi eszközökkel járulja­nak hozzá a bölcsődék és óvodák, az általános iskolai napközi otthonok férőhelyei­nek bővítéséhez, iskolai sportlétesítmények kialakítá­sához, valamint a taneszkö­zök és felszerelés-állomány társadalmi úton való gyara­pításához. A felhívás nyomán kibon­takozó társadalmi mozgalom megnyugtatóan szép ered­­­ményeket hozott. Egyre in­kább általánossá válik, hogy a helyi tanácsok a gyermek­in­tézmények, iskolák építé­séhez és bővítéséhez az üze­mek, szövetkezetek, gazda­­­sági és társadalmi szervek részéről anyagi támogatás­ban részesülnek. A társadal­mi munkára nagy szükség van az intézmények felújítá­sánál és karbantartásánál is. Sokrétű segítségnyújtás A társadalmi segítségnyúj­tásnak változatos formáiról számolhatunk be. A legköz­vetlenebb segítséget jelenti, amikor egy vállalat, üzem saját óvodát épít és működ­tet. Ezzel igyekszik kielégí­teni az üzem dolgozóinak ez irányú igényét. Az üzemi óvodák fejlesztése terén a szegedi nagyüzemek járnak az élen. A textilművek pél­dául régi, elavult óvoda he­lyett új, 100 személyes óvo­dát létesített. A postaigazga­tóság is jobb feltételeket te­remtett dolgozói óvodás­korú gyermekei részére. Megyénk területén azon­ban kevés az üzemi óvoda. A 14-ből 10 Szegeden műkö­dik. A gyermeklétszám ezek­ben az intézményekben mindössze 1070 fő, az óvo­dai nevelésben részesülők öt százaléka. A társadalmi segítés másik módja a tanácsi erőforrások kiegészítése, a területi óvo­dák, napközik építéséhez, bővítéséhez hozzájárulás fel­ajánlása. (Egy napi kereset, pénzösszeg átadása tanácsi fejlesztési alapra stb.) A közös létesítésű és kö­zös fenntartású intézmények száma is örvendetesen nö­vekszik megyénkben. Szocialista szerződések A szó szerint értelmezett társadalmi segítséget az olyan közhasznú munka eredményezi, amelyet szemé­lyek, munkáskollektívák, brigádok végeznek munka­időn kívül, külön díjazás nélkül. Ez az önzetlenül vég­zett fizikai vagy szellemi te­vékenység, amely ..Egy üzem — egy iskola” néven vált is­meretessé, nem azonos a ré­gi kampányjellegű patronáló mozgalommal. Az utóbbi években ugyanis egy iskolá­nál, óvodánál több üzem munkásai, brigádjai végez­nek társadalmi munkát, és ezt — szerződésben rögzí­tettek szerint — hosszabb időn keresztül folytatják. Egy cikk keretében lehe­tetlen felsorolni azt a sok­irányú munkát, amelyet az üzemek brigádjai végeznek a gyermekintézményekben, iskolákban. Tények és adatok A makói gépgyár, a FÉG- gyáregység és más makói üzemek munkásai. 125 szo­cialista brigád végez társa­dalmi munkát az óvodák és iskolák részére. Így a moz­galom átalakulóban van „Egy brigád — egy osztály” mozgalommá. A brigádok és az iskolák közötti szocialis­ta szerződés nem csupán a fizikai munkával terjed ki, vannak e kapcsolatoknak ne­velési kihatásai is. A brigá­dok meghívják a nagyobb iskolásokat az üzembe, hogy bennük a szakma iránt ked­vet ébresszenek. Az iskolák igazgatóit rendszeresen fel­kérik, hogy vegyenek részt a szocialista brigádvezetők tanácskozáson, ahol az iskola és az üzem közötti együtt­működés elvi és gyakorlati kérdéseit is megvitatják. Csongrádon is szépen bő­vül az „Egy üzem — egy is­kola” társadalmi mozgalom. A MIRKÖZ Szövetkezet vál­lalta a Széchenyi úti iskola teljes festési munkálatait. A FŰTÓBER brigádjai a Síp utcai iskolánál 50 ezer fo­rint értékű társadalmi mun­kát végeztek a múlt évben. Ugyanakkor a FŐTÖBER, a MIRKÖZ és a Tisza Bútor­ipari Vállalat egy-egy millió forinttal járul hozzá új óvo­da létesítéséhez Csongrádon. Szerényebben ugyan, de a város mezőgazdasági szövet­kezetei is segítik a kulturá­lis ellátottság javítását. A­­­etőfi és a Tisza termelő­­szövetkezetek az óvodaépüle­tek korszerűsítésében vesz­nek részt, emellett segítik a gyermeküdültetést és a ta­nyán élő lakosság művelődé­si igényeinek kielégítését. Hódmezővásárhely iskolái és óvodái az Alföldi­ Porce­lángyár, a METRIPOND, a HÓDGÉP, a HÓDIKÖT és más üzemek szocialista bri­gádjain kívül sok segítséget kaptak az elmúlt időszakban az Építőipari Vállalattól, az ELEKTROFÉM Szövetkezet­től, az állami gazdaságtól, a Kertészeti Vállalattól, a Szántó Kovács János Tsz­lói. Az üzemek brigádjai által végzett társadalmi tevékeny­ség igen sokrétű. A METRI­POND Petőfi Sándor arany­koszorús szocialista brigádja pl. tantermi felszerelést készít, lakatos munkát és karbantar­tást végez a Münnich Ferenc Általános Iskolánál. A Kun Béla Általános Is­kola a Magyar Néphadsereg egyik alakulatával már tíz év óta tart fenn társadalmi munkakapcsolatot. A hon­védség KISZ-szervezete rendszeresen patronálja az iskola úttörőcsapatát. A HÓDGÉP KISZ-szerveze­­te a Vörös lobogó utcai óvo­da bővítési munkálataiban vett részt. Ebben a nemes verseny­ben — megítélésünk szerint — az utóbbi években a leg­szebb eredményeket Szentes városban érték el, ahol az társadalmi munkaakciók ér­tékelésével és a további fel­adatok meghatározásával a városi tanács végrehajtó bi­zottsága testületi ülésen fog­­­­lalkozott. Az éves városfej­lesztési tervek megvalósítá­­­­sához megszervezték a „Ifi!­ezer munkanap Szentesért” mozgalmat, melynek célki­tű-­­ zései között napi átlagkere­­­set felajánlása óvodaépítés céljára, társadalmi munka­akciókban való személyes részvétel (5—50 óra), vala­mint óvoda, iskola patroná­­lása is szerepelnek. A jó szervezés eredménye­képpen 1972-ben a városban végzett társadalmi munkaér­­ték aránya az előző évinek ötszörösére emelkedett (11 millió 300 ezer forint). E társadalmi segítés követ­keztében javult a városban az óvodai ellátottság. Ki­lencven új férőhelyet alakí­tottak ki az Árpád, a Má­­téffy utcai óvodákban és a Baromfifeldolgozó Vállalat óvodájában. A brigádnaplók is tanúsítják, hogy 1973-ban a kollektívák még nagyobb figyelmet fordítottak a gyer­mekintézményi hálózat fej­lesztésének megsegítésére, mint 1972-ben. Csak a mű­velődésügyi intézményeknél 2,6 millió forint az az étek, melyet két év alatt mint többletet kapott az ágazat a társadalmi munka nyomán. Csongrád megyében — Szeged nélkül — a kulturá­lis ágazat részére végzett társadalmi munka értéke 1973-ban elérte a 7 millió forintot. Csak ezzel a támo­gatással sikerült előrelép­nünk a negyedik ötéves terv kulturális programjának megvalósításában, sőt az óvodai férőhelyek fejleszté­se terén már 1973 végén el­értük az 1975 végéig terve­zett férőhelyfejlesztési szin­tet. Közös érdek A társadalmi munkára, az üzemek, szövetkezetek, gaz­dasági szervek példamutatá­sára a továbbiakban is szá­mítunk, hiszen a gyermekin­tézmények fejlesztése, a fé­rőhelyek számának növelése megkönnyíti a szülők mun­kavállalását, ezzel hozzájá­rul közösségi feladataink gyorsabb megvalósításához. DR. VIDA ZOLTÁN, a megyei tanács vk művelődésügyi osztályának csoportvezetője „Hadüzenet" a zajnak A világon először Anglia törvényhozása foglalkozott a jár­művek közforgalmi utakon előidézett zajának megfékezésével, ellenőrzésével. A szigetországban 1970. április 1-től sem gyártó cég, sem kereskedő nem hozhat forgalomba olyan motoros jár­művet, amely a rendelkezésben előírt zajszintet túllépi. Az engedélyezett zajszint a képen látható készülékkel ellen­őrizhető, amely 30—100 db mérésére alkalmas. Tartozékai a mik­rofon, a szélellenőrző, egy háromlábú állvány, összekötő kábel, a felvevő mágnesszalag és a hordozható műszerdoboz. FILM Szelíd betörők 1 K­ed­ves kis filmet vetítenek a filmszínházakban, másfél óra könnyed szórakozást nyújtva azoknak, akik sze­retik a mérsékelt izgalmat és a szelíd humort. A „Hárommilliárd lift nélkül” című olasz—francia filmalkotás egy aranyos társaságról, szól,, amelynek tagjai a felhőkarcolók szomszédságában, egy szanálásra váró régi házban laknak. Történetük, ha nem is mindennapi, mégsem egészen szokványos. Ugyanis egy plakátokon hirdetett ékszerkiállítás kin­csei felgyújtják a jóbarátok képzeletét. Sok méter celluloidszalag megtekintése után jut a né­ző — s a történet — idáig. Ettől kezdve felgyorsul a cse­lekmény. A kisemberek szunnyadó képességeit szárba szökkenti az erejüket meghaladó feladat: megszerezni az ékszereket. E cél érdekében ki-ki az ügy szolgálatába állítja te­­hetségét. Rendőrt csábit, kulcsmintát vesz; felderít; elekt­ronikus kísérleteket folytat. A képzeletben végigélt, de valódinak ható betörés si­kerül is. Ám, a valóságban egy profi banda megelőzi őket. Újabb szellemes ötletekkel azoktól szerzik meg a kincseket. Sok mulatságos helyzet után azonban mégis pó­ruljárnak, hamis pénzzel fizetik ki őket a biztosítótársaság rafinált ügynökei. A szüzsé írója — André G. Brunelin —, és a rendező — Roger Pigaut — nem vet fel mély társadalmi problémá­kat. Nem is akarnak többet, mint hősnek képzelt és valódi kalandjaival — álom és valóság határait elmosva — kel­lemesen elszórakoztatni a nézőt. E­z maradéktalanul sikerül is. Ami nem kis dolog azért. Ha tekintetbe vesszük, hogy sok film még idáig sem jut el. E krimiben, amelyben legalább akkora szerep jut az érzelemnek, mint a végül kivitelezett bűnnek, a cselek­ményt mozgató „kedves csirkefogók” nem válnak sem dur­va gonosztevőkké, sem minden akadályt legyőző szuper­­ gengszterekké. (S ez mindenképpen a szerzők mérték­­tartását és arányérzékét is dicséri.) Hiszen e szereplők valójában véve nem is igazi bűnö­zők, hanem kültelki gazemberek, akiket az életnek arra a perifériájára sodort a sors, ahol a még őrizni próbált becsület olykor már érintkezést talál a bűnnel. Innen van az, hogy a mozinéző inkább rokon­, mint­sem ellenszenvvel figyeli kalandjaikat. Nem is igazi rab­lást, hanem balul sikerült próbálkozásokat, zátonyra futott kitörési kísérleteket fedezve föl azokban. A közreműködő színészek egyszerű eszközökkel for­málják meg a történetben szereplő egyszerű embereket. Játékuk mentes marad a túlzásoktól. Igaz, a forgatókönyv színvonala nem állította őket nagy feladat elé. Hiszen a meglehetősen egysíkú cselekményt szimpla egyéniségű fi­gurák mozgatják. Akiken nem sok ábrázolnivaló akadna még akkor sem, ha valaki netán mégis ezzel szeretne próbálkozni. Egyszerűen reprodukálni kell őket, ugyan­akkor a hihetőség mentős nagyobb látszatát kölcsönözni nekik. Az ambiciózus szereplők ábrázolásában így válik ér­dekessé és jellegzetessé az anyai zsarnokság igájában élő agglegény, bájossá és rokonszenvessé a bisztrótulajdonos­, nő, és ügyefogyott esetlenségükben is azzá a közreműködő többiek. Az operatőri munka nem múlta felül a tisztes átlagot. A felvevőgép engedelmesen követte a történetet, amely a rögzítésen túlmenően különben sem kívánt az ön­álló képi megfogalmazás többletével élni. A zene kellemes kiegészítője, aláfestője a filmvásznon lejátszódó eseményeknek, néha a maga erejéből kölcsönöz­ve ritmust azoknak. PAPP ZOLTÁN SZOMBAT, 1974. Április 26.

Next