Csongrád Megyei Hírlap, 1981. május (26. évfolyam, 101-126. szám)

1981-05-01 / 101. szám

PÉNTEK, m mAlue ! Ijen a Magyar Szocialista Munkáspárt! (AZ MSZMP KÖZPONTI BIZOTTSÁGÁNAK MÁJUS ELSEJEI JELSZAVAIBÓL) Elfogadták a megye középtávú pénzügyi és fejlesztési tervét Szabó úr megyei tanácselnök vezetésével tegnap, csütörtökön lőtt megtartotta soros ülését Csongrád me­gye Tanácsa elnökségben foglalt helyet dr. Horváth László, az MP KB tagja, az Országos Tervhivatal el­nökhelyettes. Komócsin Mihály, az MSZMP KB tagja, a megyei­­zottság első titkára és dr. Kolláth György, a Miniszteri Tanácsi Hivatala főosztályvezető-helyet­tese. Az elnö­szöntő és bevezető szavai után megemlé­kezett a nem elhunyt Munkácsy György megyei tanács­tagról, aki­­től helyi, majd 1973-tól megyei tanácstag­ként vett­­ a közéletben. A testület egyperces néma felállással ott emlékének, és tanácstagi munkásságé­,­nak eredmét jegyzőkönyvileg megörökítették. A teszi elfogadta a vb által javasolt napirendet. Először a két tanácsülés közötti tevékenységéről készí­tett tanácsai beszámolót vették tudomásul, majd a vb múlt évi májáról számot adó előterjesztést, amellyel kapcsolatban mondotta véleményét Vígh Jánosné (sze­gedi járás) ácstag. Ezután az 1976—80. évi tanácsi pénz­ügyi terv hiteléről, valamint az 1980. évi költségvetési és fejlesztési-gazdálkodásról számolt be dr. Petrik Ist­ván, a mai tanács elnökének általános helyettese, ille­tőleg ugyans ő terjesztette elő a hatodik ötéves középtá­vú megyen­zügyi és fejlesztési tervjavaslatot­, és azt a cselekvési számot, amelynek fő célja, feladata­­a pénz­ügyi terv végrehajtásának megalapozása. A tanácselnök általános tettese az írásban közreadott beszámolókat az ülésen szól kiegészítette. Tartóli vita után a tanács a beszámolókat elfogadta, jóváhagyta megyei tanácsi középtávú pénzügyi és fejlesz­tési tervét tudomásul vette a cselekvési programot. A test egyéb előterjesztéseket is tárgyalt: tudomá­sul vette ötödik ötéves terv településfejlesztésének ta­pasztalatai készült tájékoztatót és jóváhagyta a hatodik ötéves tervszakra vonatkozó versenyfelhívást. A tanulás az interpellációs kérdésekre adott vála­szokkal, sok elfogadásával fejeződött be. Dr. Per István szóbeli tájékoztatván hangsúlyoz­ta, hogy tanácsok jól használták­ lehetőségei­ket az elit tervidőszak­ban, és legítőek az el­következel évek célkitű­zései is. Csongrámegyében a ta­nácsok azödik ötéves terv időszakáta 20,8 milliárd forintból dálkodtak. Eb­ből 11,1 miárd volt a költ­ségvetési sözeg, azaz, eny­­nyit fordítak az intéz­mények, esítmények fenn­tartására 9,7 milliárd fo­rintot kértek fejlesztésük­re, lakás,kórház, óvoda, bölcsőde­­ építésére. A tanák kellő körülte­kintéssel gondoskodtak a gyerekjólé az egészségügyi és az oltési alapellátást nyújtó intmények szavar­­talan műtéséről, sokat tet­tek a tanú élő lakosság helyzeténe további javítá­sáért. Azlmúlt öt év so­rán több létesítményt ad­tak át, mi a korábbi öt­éves tervidőszakában. A lakásépítő több mint 9 szá­zalékkal isadta meg a ne­gyedik özres tervét, és 24 ezer 60 fásba költözhettek be (öt szólókkal többen) a tervezettül Az adatokból kitűnik: 1 százalékkal nö­vekedett közműves víz­­hálózatba bekapcsolt és 3 százalékká a szennyvízcsa­­torna-hózátba, illetve 8 százalékk­­a vezetékes földgázhálzatba bekap­csolt laktok aránya. 1980- ban a becsődés korúak 14 százalékát tudták elhelyez­ni a szülő napköziben, míg öt évvel korábban csak 10 százalékát Figyelemre mél­tó az is, hogy a tervezettnél 44 százalkkal több óvoda épült, pontosabban 4 ezer 805-tel gyarapodott Csong­rád meg­ óvodai hálózata. Három városban, Szentesen, Szegeden és Csongrádon vet­ték birtokukba a fiatalok az új ifjúság házat. A kórházi ágyak 50 leg gyarapodtak, új kórházpavilonok épültek, bővült a gép- és műszer­­állomány Az 1975-ös évhez képest mintegy háromszoro­sára nőtt a házi szociális gondozásban részt vevők száma. A deszki 140 ágyas 24 milliárd forinttal gazdálkodnak A tanács megvitatta és jóváhagyta a VI. ötéves terv költségvetési és fejlesztési előirányzatát is. Ezek sze­rint a tanácsok csaknem 24 milliárd forintból gazdálkod­pavilon átadásával Csongrád megyében központosították a tüdőgyógyászatot. Befejező­dött a makói kórház új műtőszárnyának építése és a kórházrekonstrukció foly­tatódik. Az elmulasztott lehetősé­geket sem lehet figyelmen kívül hagyni: objektív kö­rülményektől függetlenül jobbak lettek volna az ered­mények, ha a tervezett cél­­csoportos beruházású la­kások elkészülnek, ha át­adják azokat a bölcsődéket, amelyekre a szülők számí­tottak és befejezik a szenny­víztisztítók, csatornák épí­tését, amelyek nélkül nem képzelhető el a további vá­rosiasodás. A nagyarányú fejlesztések ellenére is nagy a zsúfoltság az óvodákban és általános iskolákban, s bármilyen sok étterem, ABC-áruház, kis bolt épült. Csongrád megye vendéglátá­si körülményei továbbra is rosszabbak az országos át­lagnál. Ennek ellenére megnyug­tató, hogy jelentősen javul­tak a lakosság életkörülmé­nyei; az ötödik ötéves terv­időszakban megyénk fejlő­dését a dinamikus növeke­dés jellemezte, még ha a társadalmi közkiadások az utóbbi két évben mérsék­lődtek is. Az igen jelentős társadalmi összefogás elle­nére sem szűnt meg néhány feszültség, amelynek meg­oldása a VI., illetve a he­tedik tervidőszakra vár. A tanácsok növekvő fe­lelősségtudatról, a körülmé­nyekhez alkalmazkodó és önálló cselekvési készség­ről tettek bizonyságot. Jól szervezték a lakosság tár­sadalmi munkáját, amely­nek az értéke az öt év alatt elérte az 1,3 milliárd fo­rintot, s a helybeliek — sportpályától kezdve az óvo­da építéséig bezárólag — szinte minden területen hozzájárultak ahhoz, hogy környezetük szebb, otthono­sabb és komfortosabb le­gyen. A tanácsok kedvező kiindulási helyzetet terem­tettek a VI. ötéves terv­időszak feladatainak meg­valósításához: hatnak, 16,2 milliárd fo­rintot fordíthatnak a költ­ségvetési, működési kiadá­sokra, 7,5 milliárd forintot pedig a fejlesztésekre. A me­gyei tanács többször egyez­tette elgondolását, az elő­irányzatokat a helyi taná­csokkal, az Országos Terv­hivatallal és a Pénzügymi­nisztériummal. Tavaly no­vemberben és decemberben a terv koncepcióit társa­dalmi vitára bocsátották. Az észrevételeket, javaslatokat a szükségletek egybevetése mellett igyekeztek érvé­nyesíteni a tervben. A me­gyei tanács lényegesnek tart­ja, hogy takarékos gazdál­kodással hozzájáruljon a népgazdaság egyensúlyának javításához, a maga terü­letén az életszínvonal meg­őrzéséhez, az életkörülmé­nyeknek a lehetőségekhez igazodó továbbfejlesztéséhez. Igen jelentős a fejlődés eredménye, az az ellátottsá­gi helyzet, amely Csongrád megye infrastruktúráját a VI. ötéves terv elején jel­lemzi. A mostani körülmé­nyeink között elsősorban ar­ra van szükség, hogy az erő­forrásokat célszerűen, taka­rékosan használják ki. Az ötödik ötéves terv­időszakban a költségvetésen belül a társadalmi közki­adások évente átlagosan 9,6 százalékkal emelkedtek; gaz­dasági helyzetünk most 5,7 százalékos ütemet tesz le­hetővé. Néhány adattal ér­zékeltetni lehet, hogy mi­lyen hatalmasak a költsé­gei az előző ötéves terv­ben megépült új intézmé­nyeknek. Például az új óvo­dák, általános iskolák, szo­ciális otthonok és más új létesítmények működésére 900 millió forintot költenek Sok ezer családot érint a lakásépítés a VI. ötéves terv időszakában is. Az elő­irányzat szerint öt év alatt 20 ezer 500 lakás építésére nyílik lehetőség. Ebből 3 ezer 350 célcsoportos és 204 egyéb állami lakás lesz. A tervidőszakban 11 ezer 154 telepszerű, többszintes lakás épülhet a következő terü­leti megoszlásban: Szegeden 8 ezer 424, Hódmezővásár­helyen 1055, Csongrádon 365, Makón 410, Szentesen 640 lakás. A célcsoportos lakás­építésre felhasználható ösz­­szeg háromnegyed részét Szeged megyei város Taná­csa kapja és a Tisza part­ján 2 ezer 242 célcsoportos és 174 egyéb állami lakás épülhet. A lakásépítés területi meghatározásánál a megyei tanács az ellátottsági szin­tet vette alapul. Ugyanak­kor a lakásviszonyok ja­vításának nem lehet egyet­len lehetősége csak az épí­tés, hanem jobban ki kell használni a meglevő ottho­nok korszerűsítését, és csök­kenteni a szanálás arányát. Lényeges cél, hogy a la­kásgazdálkodásban jobban érvényesüljenek az általá­nos társadalompolitikai el­vek — az igazságosság,­s jogosultság. A korábbi öt­éves tervekhez képest a megyei tanács ezekben az években jobban támaszko­dik a lakossági erőforrásra, a magánépítőkre. De ez nem jelenti azt, hogy a taná­csok felelőssége csökkenne, hiszen több feladat vár a szakigazgatási szervekre az építési területek előkészíté­sénél, az építőanyag-ellátás zavartalanságának biztosítá­sában. Ezenkívül a tanácsok feladata lesz a műszaki­­ra­rendkívül felelősségteljes feladat az általános iskolai oktatás feltételeinek bizto­sítása. Alapos, sokrétű vizs­gálódás után dőlt el, hol építenek új iskolát, és hol bővítik a régit. A legfonto­sabb feladat: általános is­majd; 300 millió forinttal növekszik az utak, hidak felújítására, s karbantartásá­ra, a tanácsi intézmények működésére előirányzott ki­adás. Szolid mértékben le­het csak növelni az alap­ellátást nyújtó intézmények munkájának színvonalát. A mostani ötéves tervben is meghatározó szerepet kap az alapellátás, és biztonságá­nak tanácsi garanciája. Az előirányzatok lehetővé te­szik az intézmények zavar­talan működését. A nem alapellátást nyújtó intézmé­nyek azonban az eddigi, vagy bizonyos esetekben csök­kentett összegű keretből gazdálkodhatnak. A fejlesztési tervben to­vábbra is első helyen áll a lakásépítés, emellett igen fontos célkitűzés az egész­ségügyi alapellátás és fekvőbeteg-ellátás színvo­nalának megőrzése, illetve javítása. A harmadik fon­tos feladat az — a nagy­mértékben megnőtt létszá­mú — általános iskolai tanu­lók oktatási feltételeinek megteremtése, vagyis az is­kolaépítés. A tanácsok meg­különböztetett figyelmet for­dítanak — és a fejlesztések­nél ez a legfontosabb ne­gyedik célkitűzés — a lakó­házak és intézmények fel­újítására, a közművek re­konstrukciójára. A terv ru­galmas, vagyis a kiemelt cé­loknak rendelik alá szük­ség esetén a kisebb felada­tok megoldását, használják fel esetleg azoknak pénz­ügyi előirányzatait, nyítás feltételeinek megte­remtése, az építésügyi igaz­gatás egyszerűsítése, kor­szerűsítése. Az építési területeket cél­szerű újból felülvizsgálni, s csökkenteni a szanálások arányát ott, ahol lehetsé­ges. El kell érni, hogy adott beépítési területen megfe­lelő számú lakás készüljön el. A kórházépítést a VL öt­éves terv ugyancsak ki­emelten kezeli, mert cél: az egészségügyi ellátásban ta­pasztalható zsúfoltság meg­szüntetése. Áthúzódó beru­házásként az elmúlt hetek­ben adták át a 200 ágyas szegedi kórházi épületet, amely jobb és korszerűbb feltételeket teremt a gyó­gyító munkához. Új beru­házás: a szentesi kórház 2 ezer adagos konyhájának és a hódmezővásárhelyi kór­ház diagnosztikai épületé­nek létesítése. A járóbeteg­­ellátás intézményhálózata az elmúlt öt év alatt lényegé­ben kiépült, a VI. ötéves tervben új rendelőket első­sorban a lakótelepeken épí­tenek. A bölcsődei helyek szá­ma 765-tel, az óvodai há­lózat pedig 1550 új hely­­lyel bővül. Különösen nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a bölcsődei ellátott­ság az országos átlagot el­érje. Ezért a tanácsok még fokozottabban­­ támaszkod­nak az üzemek, intézmények és a lakosság összefogására. A mostani tervidőszakban több erőt fordítanak a szo­ciális otthonok építésére, az öregek napközi otthona há­lózatának bővítésére. A terv szerint 460 hellyel bővül a szociális otthonok befoga­dóképessége, kolák építése. A megyei ta­nács 156 új tanterem épí­tését határozta el. Kiemelt feladat a 624-es számú 15 tantermes csongrádi kisegítő iskola, valamint a sze­gedi Rózsa Ferenc Szakkö­zépiskola négy műhelytermé­nek idei befejezése, valamint a szegedi könyvtár és levél­tár építése, a Szegedi Nem­zeti Színház rekonstrukció­ja, az Ópusztaszeri Nemzeti Emlékpark kiépítése, a sze­gedi sportuszoda lelátójának kialakítása. Természetesen nemcsak az egészségügyi és kulturális területen várha­tók fejlesztések, hanem a közlekedésben, hírközlésben, a lakótelepek energiaellátá­sának javításában, a szolgál­tatások fejlesztésének növe­lésében és a kereskedelmi hálózat bővítésénél is. Ez utóbbinál például a tanács biztosítja, hogy 9 ezer 622 négyzetméter bolti és 1182 négyzetméter alapterületű ét­terem, vendéglő készüljön el. A bolti hálózatbővítés 85 százaléka szegedi, ahol öt ABC-áruház épül. A kereskedelmi hálózat fejlesztése a lakossági alap­ellátás színvonalának meg­tartását, a meglevő arányta­lanságok csökkentését segíti elő. A feladatok sikeres megvalósítása érdekében a tanácsok által koordinált együttműködésre van szük­ség. A kitűzött célok megvaló­sulásával mód nyílik arra, hogy a megye lakossága megőrizze az eddig elért eredményeket életviszonyai­ban, sőt lassan, folyamato­san javítsa. Persze, néhány gond és feszültség minden valószínűség szerint ezt az ötéves tervet is végigkíséri, hiszen kevesebb tanácsi cél­­csoportos lakás épül, mint az elmúlt öt évben, ami bi­zonyára nem csökkentheti a fiatalok lakásgondját. Lehetőséget kell találni arra, hogy bővüljön a szenny­víztisztító kapacitás, épüljön több csatorna, s a kórházak, a szegedi színház és több is­kola rekonstrukciója lehető­ség szerint gyorsuljon. Nyilvánvaló, hogy még fo­kozottabb takarékosságra van szükség, mert az anyagi erőforrások az eddigieknél szűkösebbek. Megfelelő hangsúlyt ka­pott a társadalmi összefogás eddiginél nagyobb jelentősé­ge. A tapasztalatok jól iga­zolják, hogy ennek feltételei elsősorban a településfejlesz­tési versenymozgalomban te­remthetők meg. Szervezettebb lakásépítés Általános iskolai tantermek Tudósítás a megyei tanács üléséről Vélemények, javaslatok Kultván Rezső (Szeged) kért sz­ót elsőnek és a szám­­vizsgáló bizottság megbízá­sából elismerően szólt az ed­digi eredményekről. Hang­súlyozta: a számok alapján biztosítottnak látja a bizott­ság a meghatározott felada­tok megvalósulását, az in­tézmények biztonságos üze­meltetését. Kovács Imre (Hódmezővásárhely) a terv­bizottság véleményét tolm­á­­­csolva kifejtette: az elmúlt fél évtizedben a települések szerepkörüknek megfelelően, differenciáltan fejlődtek. Vé­leménye szerint az ötödik öt­éves terv eredményei meg­felelő alapot teremtettek a továbblépéshez. Mivel nö­vekszik a magánlakások épí­tésének az aránya, ezért új feladatok várnak a taná­csokra. Papp G Gyula (Szeged ta­nácselnöke) elmondotta egye­bek közt, hogy a hatodik öt­éves terv előkészítésében milyen sokan közreműköd­tek, sok vitás kérdés tisztá­zódott. Majd elismeréssel szólt az ötödik ötéves terv eredményeiről. Szegeden pél­dául 12 ezer 600 új lakás épült, s így csaknem 40 ezer ember költözhetett új ott­honba. Megemlítette azokat a feszültségeket is, amelyek­kel jelenleg, s a következő években is számolni kell. Foglalkozott azzal, hogy mi­ért nem csökken a lakás­igénylők száma. Felhívta a figyelmet arra, hogy Szeged intézményei, kereskedelmi hálózata, szolgáltató egysé­gei a város lakosságánál jó­val több, mintegy 250 ezer ember igényét elégítik ki. Ez nagy feladatot ró a városra. Dr. Komócsin Mihály hoz­zászólásában először az el­múlt tervidőszak fejlődését értékelte; rámutatott arra, hogy 20,8 milliárd forint ko­rábban soha sem állt egy tervciklusban a tanácsok rendelkezésére. Elismeréssel szólt azokról a szervezetek­ről, kollektívákról, szocia­lista brigádokról, amelyek tevékenységükkel, társadalmi munkájukkal a települések fejlesztésében, az életkörül­mények javításában az át­lagosnál nagyobb feladatot vállaltak magukra. Felhívta a figyelmet arra: az ered­mények mellett azt is látni kell, hogy nemcsak objektív körülmények miatt nem va­lósult meg néhány létesít­mény és nemcsak emiatt oly sok az áthúzódó beruházás, hanem bizonyos lemaradá­sok munkánk gyengeségeiből fak­adnak. Ezek tanulságait célszerű levonni. A jó előké­szítő munkának ebben az időszakban is nagy a jelen­tősége. Az elmúlt időszakban több mint 24 ezer lakás épült meg, de azt is figye­lembe kell venni, hogy eb­ből 7400 lebontott, szanált lakás pótlását szolgálta. Na­gyon sokba került eddig az álnagyvonalúság a szanálá­soknál, s nem használtuk ki eddig például a tetőtér-be­építések kínálkozó lehetősé­geit sem. A jövőben például a parkok építésében és fenntartásában sokkal job­ban igénybe kell venni a la­kók társadalmi munkáját. Beszélt ezután a demográ­fiai, népmozgalmi helyzetről. Megyénk lakossága tudva­lévően eléggé elöregedett. A nők foglalkoztatása a fővá­ros után ebben a megyében a legmagasabb arányú. Min­denképp indokolt tehát a bölcsődei helyek eddiginél nagyobb arányú fejlesztése, a dolgozó nők tehermentesí­tése. Elmaradtunk eddigiek­ben a szociális otthonok fej­lesztésében is, pedig erre nagy szükség van. Megemlí­tette azt is, hogy a megye gazdag termálenergiában, de eddig felhasználását — pél­dául lakóházak fűtésére — csak kis mértékben tudtuk elérni. Vígh Sándor (Székkutas) és Vecseri József (Szentes) a helyi eredményekről, illetve hiányosságokról beszélt. Bu­­necz Sándor (Makó) a fiata­lok elvándorlásának okairól szólt. Az ország 96 városa közül csak Makó lakossága csökkent az elmúlt 10­ évben. A nagyobb arányú makói la­kásépítést sürgette. Dr. Do­­bóczky Károlyné (Szeged) megemlítette, hogy hasznos volt az a társadalmi vita, amely a tervkészítést meg­előzte. Dr. Horváth László a kormány és a tervhivatal üdvözletét tolmácsolta, és hangsúlyozta: a megye öt­éves terve alapos, jól kidol­gozott. Majd néhány nép­­gazdasági összefüggésre hív­ta fel a figyelmet. Rámuta­tott arra, hogy ez a terv a korábbiaktól abban tér el, hogy rugalmas, és nyitott le­hetőséget biztosít a későbbi lényeges döntéshozatalra. Földesi Ferenc (Hódmezővá­sárhely), Vecsernyés Ferenc (szegedi járás) és Kiss De­­zsőné (Csanádpalota) a he­lyi fejlesztési lehetőségekkel foglalkoztak felszólalásukban és a legsürgetőbb gondok orvoslására kérték a tanács támogatását A hozzászólá­sokra dr. Petrik István vála­szolt. 3

Next