Csongrád Megyei Hírlap, 1982. március (39. évfolyam, 51-76. szám)

1982-03-02 / 51. szám

A hulladék hasznosítására SZÖVOSZ-program Átfogó programot dolgo­zott ki a SZÖVOSZ a hul­ladék hasznosítására. Az Or­szágos Anyag- és Árhivatal­lal egyeztetett tervezet a la­kosságnál, a szövetkezetek kereskedelmi hálózatában, s termelőüzemeiben naponta keletkező, ám eddig több­nyire csak gondot okozó hulladékok összegyűjtésének, felhasználásának lehetősé­geivel foglalkozik. A prog­ram végrehajtására első lé­pésként még az idén meg­kezdődik az agrofólia gyűj­tése, újra felhasználása. A SZÖVOSZ a MÉH Tröszttel­­­sszefogva most megszerve­zi a fólia gyűjtését, feldol­gozását. Az áfész-ek fel­vásárló telepei kibővítik te­vékenységüket, átveszik a fóliát, s emellett néhány áfész-üzemben berendezked­nek a műanyag granulá­tummá alakításra. Eddig So­mogy, Csongrád és Heves megye több üzeme jelent­kezett gyártóként. A SZÖVOSZ számításai szerint az eddig veszendő­be ment, használt mű­anyag fóliából évente 25—30 millió forint értékű granu­látumot állíthatnak majd elő. Ezt az anyagot jelen­leg külföldről vásárolják. (MTI) Modern lépek A HÓDGÉP szentesi gyáregységében az új piaci köve­telményekhez — közvetve — úgy is igazodnak, hogy meg­határozott termelési folyamatoknál korszerűsítik a gépi be­rendezéseket. A forgácsolóműhely például öt új esztergapa­dot és egy üregelőgépet kapott. Ezek termelésbe állításával az eddiginél termelékenyebb módszerrel készíthetik a gyár­ban az egész vállalati szükségletet kielégítő mennyiségben az öntött lánckerekeket. Az idei termelési elképzelésekben szerepel 140 zöld­­bab-betakarító gép, valamint 155, úgynevezett billenőplatós pótkocsi előállítása. Az emelve billenő termékekből 175-re van megrendelésük. Vállalati kooperációban készítenek még több ezres szériában szerkezeti elemeket és egyéb, keresett cikkeket. Képünkön: az új üregelőgép. (Fotó: Enyedi Zoltán) KEDD, MZ. MÁRCIUS . Diák­oskodó házaspár a Kontakttél A szentesi Konktakta gyár ifjúsági parlamentjének szü­netében együtt fújtuk a füs­töt Bugyi Pistával. Régi is­merős, hébe-hóba találkoz­tam vele, s olyankor gyak­ran szóba került, hogy sze­retne továbbtanulni, megál­lapodni végre valahol. Azon a bizonyos napon újra fel­merült a téma. — Sikerült? — kérdeztem. — Végre igen. Pestre já­rok a Műszaki Egyetemre, a gyár jóvoltából. Most va­gyok másodéves, a felesé­gem — Erika — szintén ta­nul. Ő is itt dolgozik, és a számviteli főiskolát végzi. Nem mindegy... Azt már eddig is tudtam, hogy a Kontakta vezetősége szívén viseli az ambiciózus, tanulni vágyó fiatalok sor­sát. A középiskolákba, fel­sőfokú tanintézetekbe je­lentkezők tanulási kedvét sokoldalúan ösztönzik, hi­szen nem mindegy, hogy Szentes legnagyobb ipari üzemében milyen a szakem­bergárda utánpótlása, s ter­mészetesen az sem, hogy a fiatalok mennyire azonosul­nak munkahelyükkel. Nos, az ifjú házaspár kihasználta ezt a lehetőséget. — Én ..köz­ében” érettsé­giztem, de nem vettek fel a közgazd­asági egyetemre — meséli Erika az előzménye­ket. — A Kontaktéban he­lyezkedtem el, s mikor se­gítséget kértem a továbbta­nuláshoz, azonnal javasol­tak. Most már harmadéves vagyok. Pista útja nem volt eny­­nyire sima az egyetem ka­pujáig. — Tíz évet hagytam ki érettségi után. Eredetileg pedagógusnak készültem, ta­nítottam is képesítés nélkül egy ideig Derekegyházán. A Kertészeti Egyetem is eszem­be jutott, mivel tudtam, hogy Szentesen a mezőgaz­daságnak van jövője. Vol­tam közben népművelő, az­tán pincér a vendéglátónál. A JATE-n a matek­ fizika felvételim nem sikerült, vi­szont később bejutottam a Vendéglátóipari Főiskolára. Itt véget, is érhetett volna a történet, mivel végre sike­rült betörni Pistának az áhított iskola falai közé. Vi­szont­ nem kapott a tanulás­hoz munkaidő-kedvezményt, szabadságot, mivel nem kö­töttek vele szabályos tanul­mányi szerződést. Az utolsó vizsgáját már nem tudta le­tenni, a tanulást befejezte, s a biztosítónál helyezkedett el. Egy sikertelen ,,közgázos” felvételi ■ és munkahelyi problémák után azonban úgy döntött, nagyvállalatnál érdemes dolgozni, ott talán megtalálja végre a­ helyét. — Négy éve kerültem a Kontaktéba, először hár­om műszakban dolgoztam be­tanított munkásként a mű­anyagüzemben. Itt kerültem először kapcsolatba a gé­pekkel, s tíz­­hónap után már gépbeállító voltam. Na­gyon megszerettem azt a légkört, ami egy ilyen ipari üzemet jellemez. Később innen jelentkeztem az egye­temre, ahová a vállalati fő­nökeim jóindulatúan java­soltak. „Ha komolyan vesszük...” — Ma is élő ez a bizalom? — Hogyne — válaszol Erika. — Tanulmányi szer­ződést kötöttek velünk, szál­lást, útiköltséget, napidíjat térítenek, s természetesen szabad időt is kapunk a ta­nuláshoz. — Nem jelent majd ez „röghözkötöttséget”? — Miért jelentene? — kérdez vissza. — Három évig a diploma megszerzése után ugyan maradnunk kell, de mi egyébként is jól érez­zük itt magunkat, és a jö­vőnket nézve is vannak le­hetőségeink. S különben ha­marosan lakást szeretnénk vásárolni, ehhez pedig vál­lalati kölcsönre van szüksé­günk. — Én most betanított, vil­lanyszerelő vagyok, így egy műszakban dolgozhatok, amit a tmk vezetőjének kö­szönhetek. Már elég jól át­látok sok mindent műszaki téren, s ha végzek, feltétlen a termelésben szeretnék dol­gozni — fűzi tovább Pista. — Nehéz lehet dolgozni, lakásra gyűjteni és mellette nagyon intenzíven tanulni. Nem igényel ez túl sok le­mondást tőletek? — Nem nehéz, ha komo­lyan veszi az ember — mondja magától érthetődően Erika. — Nem szabad elen­gedni magunkat, s különben is ráálltunk erre az életrit­musra, mert végig akarjuk csinálni, amit elkezdtünk. — Ketten hatezer forintot keresünk, szülőknél lakunk, ami szerencsére együttjár azzal, hogy még spórolni is tudunk a lakásra. Abba kellett hagyni azonban az aktív KISZ-munkát, és kedvenc hobbimmal a fotó­zással sem tudok úgy foglal­kozni, mint azelőtt. Olva­sunk, néha moziba me­gyünk, vagy baráti társaság­ban töltjük az időt, amikor ráérünk. — Mivel , mindketten ta­nultok és egyezik az időbe­osztásotok, egy házaspárnál ez szerencsésnek is mond­ható. Egyébként milyen ha­tással vagytok egymásra? — Jó, hogy megoszthatjuk a vizsgák élményét, s bár eltérő tárgyakat tanulunk, mindig beszélünk egymás­nak a magunkéról. A másik eredménye is doppingol az­zal együtt, hogy mindketten lehetőleg jól akarunk vizs­gázni — így a feleség. — Céltudatos, következe­tes lettem, s ezt Erikának köszönhetem, aki határozott, nyílt és gyakran bíráló. Tu­lajdonképpen a Kontakta „hozott össze” bennünket, hiszen egy KISZ-es rendez­vényen ismerkedtünk meg egymással. — Az én tárgyilagos, rea­lista szemléletemet pedig a Pistától kapott optimizmus oldja fel — rám viszont ez van jó hatással... Egy „sínpáron” Erika „sima” indulása és Pista hosszú ideig tartó­­pá­lyaválasztása végül is egy sínpárra helyeződött. Terve­ik, céljaik néhány év múl­va valóra válhatnak, s mint beszélgetésünk során kide­rült, megszerzett ismeretei­ket viszonzásként a Kont­ak­tában szeretnék kamatoztat­ni. Addig azonban szívós, kitartó munka áll előttük tanulásban és magánéletben egyaránt. Mondhatnánk, van idejük: 22, illetve 30 évesek. SERFŐZŐ SAROLTA A MIKROPROCESSZOROK ÉS A PROGRAMOZHATÓ LOGIKAI VEZÉRLŐK Mikroprocesszorok és prog­ramozható logikai vezérlők (PLC) hazai alkalmazásáról kétnapos tanácskozás kez­dődött hétfőn Budapesten, az MTESZ székházában. A ren­dezvény célja, hogy a kor­szerű technika alkalmazásá­val foglalkozó oktatók, ku­tatók, fejlesztő szakemberek, gyártók és felhasználók megismerjék egymás ered­ményeit, kicseréljék tapasz­talataikat, megvitassák a továbblépés lehetőségeit. Több előadó hangsúlyozta a szakemberképzés fontos­ságát, hiszen mindössze né­hány éve tananyag a mű­szaki oktatási intézmények­ben a mikroprocesszorok és PLC-k alkalmazása. ALKALMAZ­ÁSÁRÓ­L MÍESZ-tanácskozás ­ A munkásmozgalom jeles szegedi harcosa még szinte gyermekként kapcsolódott be a szocialista mozgalomba, amelyhez egész életében ál­dozatos hűség fűzte. 1920 ja­nuárjában, alig 12 éves, ami­kor tímártanoncként meg­bízták a Szocialista Ifjúmun­kások szegedi csoportjának vezetésével. A csoportban irányításával a munkásmoz­galom kiemelkedő harcosai nevelkedtek. Eszmei, politi­kai fejlődésére döntő hatás­sal volt Ladvánszki József­fel, az illegális kommunista párt egyik szegedi vezetőjé­vel történt megismerkedése. Ladvánszkit mozgalmi taní­tómesterének tekintette, köz­vetítésével lett 1921-ben a KIMSZ tagja. Az 1925-ös év­fordulópont volt életében, v Tímársegéd lett, s azonnal megismerke­dett a munkanélküliség ke­serű kenyerével is. Radiká­lis baloldali politikai maga­tartása, nézetei miatt ellen­tétbe került a szociálde­mokrata párt városi vezető­ségével, s kizárták a párt­ból, a szakszervezetből, ki­tiltották a Munkásotthonból. 1926 januárjában Pestre köl­tözött. Budapesten aktívan bekap­csolódott az 1925-ben ala­k­ult osztályharcos Magyar­országi Szocialista Munkás­párt tevékenységébe. Szerve­ző és agitációs munkája köz­ben a baloldali szociálde­mokrata és a kommunista mozgalom kiváló harcosaival ismerkedhetett meg. Nem mindennapi energiáját, szer­vezőképességét jól hasznosí­totta a párt helyi szerveze­teinek létrehozásában. Bu­dapesten és vidéken, így Szegeden is, több alapszer­vezetet létesített, illetve kap­csolatait teremtett a párt­központ és a­ munkások kö­zött. 1926 nyarán az illegális kommunista párt és a KIMSZ tagjaként részt vett az MSZMP Fiatalmunkás Alosz­tályának létrehozásában. De­cemberben a KMP ifjúsági bizottsága megtárgyalta a KIMSZ helyzetét és új, 5 ta­gú központi bizottságot ho­zott létre. Az akkor 19 éves Pusztai József kiemelkedő mozgalmi munkájának elis­merését jelentette, hogy ő is tagja lett a központi bizott­ságnak. 1927 januárjában a párt Bécsbe küldte titkárképző tanfolyamra. Életének egyik legnagyobb élménye volt, hogy a párt legfelső vezetői­nek előadásait hallgathatta. Budapestre visszatérve az újpesti és az angyalföldi ke­rületek illegális pártmunká­jának irányításával bízták meg. A rendőrség azonban hamarosan letartóztatta az MSZMP vezetőit, közöttük Pusztai Józsefet is. A rendőrségen válogatott kínzásokkal gyötörték, de nem árulta el illegális kap­csolatait. A Szántó—Vági­­féle perben statáriális bíró­ság elé állították őt is. A hazai és nemzetközi tiltako­zás azonban megmentette a vádlottak életét, ügyüket polgári bíróság elé utalták. 1927 novemberében, a főtár­gyaláson, a vádlottak bát­ran éltették a fennállásának 10. évfordulóját ünneplő Szovjetuniót. Pusztai elvtárs vádlói szemébe mondta a kegyetlen kínzásokat. Kom­munista tevékenységéért, az MSZMP-ben kifejtett mun­kájáért az osztálybíróság 2 év és 4 hónapi börtönre ítélte. 1929 őszén tért vissza Sze­gedre. Munkahelyén, az Orion Bőrgyárban Vörös Se­gély csoportot szervezett, kapcsolatot tartott a szegedi illegális kommunistákkal. Nagy szerepet játszott az 1930-as évek második felé­ben kiépülő Hivatásszerve­zet elleni harcban. A Hiva­tásszervezet elleni fellépésé­ről 1939 januárjában egész Szeged tudomást szerezhe­tett, amikor a szélsőjobbol­dali Szegedi Új Nemzedék név szerint megtámadta őt. Nem is sokáig maradhatott a városban. 1941 júniusában ismét Bu­dapesten keresett munkát. Sok kiváló baloldali szociál­demokratával és kommunis­tával került közeli ismeret­ségbe, munkakapcsolatba. A fegyveres ellenállásban ugyan nem vett részt, tevékenysé­ge azonban a fasizmus, a német megszállók ellen fel­lépők sorait erősítette. Há­ború alatt néhány írását kö­zölte a Népszava. Verseinek egy része azonban a cenzú­ra miatt nem jelenhetett meg. 1945 januárjában érkezett haza, a felszabadult Szeged­re. Az ország egyik első munkáskáder igazgatójaként régi munkahelyének, az Ori­on Bőrgyárnak élére került. Hallatlan lelkesedéssel és ak­tivitással dolgozott. Cikkeket írt a Munka című szakszer­vezeti lapba, népbíró volt, a bőripari szakszervezet he­lyi csoportját vezette és szinte lehetetlen felsorolni minden társadalmi funkció­ját. Az 1950-es években az or­szág más részein töltött be jelentős gazdasági vezetői munkaköröket Az ellenfor­radalom tényét hamar fel­ismerte, s a rá jellemző el­kötelezettséggel és megszál­lottsággal kapcsolódott be a munkáshatalom megszilárdí­tásáért, a konszolidációért folyó munkába. Az ellenfor­radalom leverése után sze­gedi vállalatok vezetőjeként dolgozott 1967-ig, nyugdíja­zásáig. Nyugdíjas éveit sem töl­tötte munkátlanul. Munkás­­mozgalmi emlékeket gyűj­tött, kiállításokat szervezett, megírta emlékiratait és moz­galmi tárgyú cikkeket jelen­tetett meg. Gyakran és szí­vesen találkozott fiatalokkal. Még nincs egy éve, hogy végső búcsút vettünk tőle. 75. születésnapján tiszte­lettel és szeretettel­­ emléke­zünk a munkásmozgalom ki­emelkedő harcosára. B. F. Emlékezés Pusztai (Pipicz) Józsefre --------JEGYZET------------­Levelek a stwejferfhez Művelődünk, ez tény, de mennyire? Azt hiszem arról senkit nem kell meggyőzni, hogy negyven éve az állampolgárok alapműveltsége a hat ere­­mi elvégzése után nem volt olyan megalapozott, mint manapság, amikor az általános iskola nyolc osztályának az elvégzése a kötelező. Nem új kele­tű vitatéma az iskola ha­tékonysága sem, de erről talán mégsem haszonta­lan ismételten beszélni. Sokan vannak olyan szü­lők, akik többet várnak az intézményesített okta­tástól és neveléstől, mint kellene. Némelyik szülő eleve reménytelennek íté­li a családi nevelést, mi­vel erre nincs ideje, mi­vel ehhez nem ért, hiába kapja a különféle taná­csokat, azokból nem okul kellően, sőt elbizonytala­nodik. A különféle viták végén pedig megállapít­juk, hogy bizony nevelni sem az iskolában, sem a családban nem könnyű. Miért? A szervezéssel állunk hadilábon. Ez az 5 napos munkahétre való áttérés kapcsán az élet jó néhány területén bebizonyosodott. A tanítás és a nevelés időráfordításával próbál­juk mérni azt, hogy mire mentünk. Úgy véli a pe­dagógus, „ha kevesebb óraszámban tanítok, ak­kor rosszabb lesz az ered­mény”. Jobb felkészülés­sel rövidebben is megér­tethető a tananyag, ha ehhez a modern pedagó­giai eszköztárát is fel­használják. Ki méri, ki ellenőrzi, hogy a tanár mennyit fordít felkészü­lésre? Erről nem­ hallot­tam abban a riportban, melyet a HÉT műsorában sugároztak. Azt viszont többen elismételték: „nem vagyunk erre felkészül­ve". Eközben az jutott eszembe, hogy a rossz di­ák is azt ismétli a tanár­nak, miközben az a sze­­kundát „bevési”, hogy: „tanár úr pedig én ké­szültem ...” Az ismert válasz: „nem készülni, tudni kell!” A jó felkészültség, a kor színvonalával összhang­ban levő műveltség — ál­­talános és szakmai — el­engedhetetlen ahhoz, hogy versenyben marad­junk, hogy produkáljunk, mégpedig sikerrel. S né­ha nekivágunk nagy dol­goknak anélkül, hogy min­den rendben lenne. Ugyancsak a HÉT-ben vallatták a DÉLÉP egyik vezetőjét arról, miért áz­nak be a tízemeletes Pa­nelházak Békéscsabán? A válasz tömör volt. Heim János készült a tan­anyagból: „rossz volt a tetőszigetelő!” A rossza­ságért, a kárért felelős persze ezúttal is arcnél­küli. Netán valamen­nyien azok vagyunk? Jó-e az, hogy egy hé­ten 5 napot dolgozunk és kettőt pihenünk? Igen, az. Többnyire ilyen vá­laszt kapnánk azoktól is, akik az újabb feladatok láttán, siránkoznak, ha ar­ra kérnénk őket: tekint­senek el a konkrétumok­tól, csak a lényeget: az egésznek az értelmét néz­zék! A több szabad idő, több művelődés, jobb családi élet, több közös élmény... És akik nem akarnak kikapcsolódni? Akik nem akarják ezt ér­teni? Azokkal mi legyen? Úgy gondolom, minden kérdésre önmagunknak is választ kell találni, ha ne­velni akarunk, véleményt formálni.­­ Persze köny­­nyebb az, ha levelet írunk a miniszternek, hadd ol­vasson! Mi megtanultunk levelet írni, és a fené­ről választ várni. Hogy ez kevés? (bálint) 3

Next