Csongrád Megyei Hírlap, 1982. szeptember (39. évfolyam, 204-229. szám)

1982-09-01 / 204. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! CSONGRÁD * HEGYEI IH^BSH3Q^B3QB^^9DEHEB9EI3ES3E^EEDDII^BBfh­HHi 3«. ÉVFOLYAM, 204. SZÁM ÁRA: 1.40 FORINT 1982. SZEPTEMBER 1., SZERDA Megyei kiadás Szervezetek, sam­ságtsabb a közúti közleked­és — állapította meg a megyei tanács végrehajtó bizottsága A megyei tanács végre­hajtó bizottsága tegnapi ü­lésén — dr. Petrik István, a megyei tanácselnök általá­nos helyettesének vezetésé­vel — több közérdekű kér­déssel, üggyel foglalkozott. A vb ipari osztálya által ké­szített jelentés alapján tájé­kozódtak annak a határozat­,­nak a végrehajtásáról, me­lyet a testület múlt év jú­niusában hozott a kisiparo­sok tevékenységének segíté­se céljából. Mint a jelentés­ből kiviláglik: a kisiparosok tavaly 120—130 ipari tanulót szerettek volna foglalkoztat­ni, azaz­ szakmára tanítani, de ez csak 85 százalékban teljesült. A nem divatos szakmákra továbbra sem le­het rábeszélni a fiatalokat. A kontárok elleni fellépés azért nem eredményes, mert leleplezésükhöz a la­kosság nem ad kellő támo­gatást­ a tanácsnak. Az ipa­rosok tevékenységét a városi és a községi tanácsok rész­ben az adómentesség meg­adásával segítik, természete­sen elsősorban a szolgáltató­szakmákban, továbbá helyi­ség biztosításával, illetőleg szolgáltatóházak építésével támogatják. Szentesen már épül a szolgáltatóház, Szeg­váron pedig megkezdődik az építés. .Mórahalm­on műhely­­építő szövetkezet alakulásá­hoz adtak támogatást. Sze­geden, az új városrészek­ben, előnyben részesítik a helyiséget kérelmező kisipa­rost. Lényegében mindenkit ér­deklő és érintő területről számolt be — írásban — dr. Petrik István, amikor a köz­úti közlekedés szervezésének tapasztalatait, a közlekedés­­biztonság helyzetét elemezte, összegezte és felvázolta a tennivalókat. A közúti köz­lekedés helyzetéről, a bal­eset-megelőző tevékenység­ről és az új KRESZ érvé­nyesülése érdekében tett in­tézkedésekről 1976-ban szá­molt be a megyei rendőr­főkapitányság. Az akkor ho­zott határozatok — a végre­hajtásért felelős szervek jó együttműködésével — meg­valósultak. A közlekedés szervezése egyrészt a KPM Szegedi Közúti Igazgatósága, más­részt a vb építési, közleke­dési és vízügyi osztályának a feladata. E két szerv jól együttműködik. Ez a tevé­kenység folyamatos munkát igényel, mivel igazodniuk szükséges a változó körül­ményekhez. Épp ezért a so­ron következő főbb tenniva­lóik közé tartozik a forgal­mi rendek ismételt, átfogó felülvizsgálata. Ezt az­zal a céllal végzik, hogy a for­­galmi körülmények változá­saihoz igazíthassák a közle­kedési hálózat további fej­lesztését. Még ebben az év­ben Csongrádon és Makón látnak hozzá ehhez, majd a többi városban is. A közúti­vasúti katasztrófák megelő­zése érdekében a vasúti át­járók megfelelő biztosítása nagyon lényeges, mindemel­lett a gyalogos közlekedés, ez­en belül a gyermekek és idősek biztonsága sem fog kimaradni a forgalomszer­vezés mindennapos tenniva­lói közül. Az nyilvánvaló, hogy a közlekedés biztonsága nem­csak a tárgyi feltételektől — utak, lámpák — függ, ha­nem közlekedésben résztve­vőktől, vagyis mindannyi­unktól. Megyénkben több mint 93 ezer közúti gépjár­mű van. Az utóbbi időben megnőtt a kerékpárok és se­gédmotorosok aránya a for­galomban. Épp ezért gond, hogy a jelenlegi helyzetben a kerékpárosok és a segéd­motor-kerékpárosok részére nagyobb biztonságot adó kü­lön utak megépítésére kevés anyagi lehetőség van. De ezek építéséről, például tár­sadalmi összefogással, nem lehet lemondani. Igen tanulságosak, elgon­dolkodtatóak megyénk bal­eseti számai. 1980-ban 709, 1981-ben 707 személyi sérü­léssel járó baleset történt. Ezek 85 százalékát a jár­művezetők, 11 százalékát pe­dig a gyalogosok okozták. Ami nagyon szomorú a do­log, minden negyedik bal­eset gyalogos elütése. A fel­gyorsult forgalomhoz az öregek és a 14 éven aluli gyerekek­ tudnak legrosszab­bul alkalmazkodni-A közúti közlekedés szer­vezőinek nagy a felelőssége, mivel azt, el kell érniük, hogy tárgyi feltételek miatt ne következhessék be bal­eset. Nem kis pénzbe kerül az útkereszteződések átépí­tése a forgalmi lámpák el­helyezése. A biztonság ér­dekében ezekre szükség van. Persze a gyorsaság is lényeges kiváltképp a mun­kába való járáshoz nélkü­­lözhetetlen tömegközlekedési eszközök menetidejének rö­vidítése. Ez főként Szegeden, a nagyvárosban ad feladato­kat a forgalomszervezőknek. A vb megállapította, hogy az elmúlt években az arra hivatott szervek, együttmű­ködve jól szervezték a köz­úti közlekedést, a forgalmi rendek kialakítása megfe­lelt ,a növekvő igényeknek. Az eddigi eredmények még­sem arra adnak alapot, hogy ezt nem lehet jobban csi­nálni Ellenkezőleg: a bal­eseti okok tanulmányozásá­val feldolgozásával még jobban ki kell szűrni a ve­szélyforrásokat, a közleke­dők kulturáltságát, felké­szültségét javítani, ugyanis a közlekedő ember nagyobb fegyelmezettségére is szük­ség van ahhoz, hogy me­gyénk közútjain kevesebb baleset történjen. Az időskorúak helyzeté­nek javításáról tájékoztatta a testületet dr. Rózsa Jó­zsef, a vb egészségügyi osz­tályának vezetője. Ennek alapján megállapítható, hogy javuló,­ helyzetről lehet be­számolni,­ de a gondoskodás intézményes formáit tovább­­kell javítani, mégpedig az igények figyelembevételével. A családi ünnepségeket szervező irodák­­ tevékenysé­­­­géről dr Kulcsár Sándor. r, vb igazgatási osztályának vezetője tájékoztatta a tes­tületet. B. GY GY. Rufiáskosarak ■— külföldre Az ikervári Kosárfonó Háziipari Szövetkezet termékeinek­­ felét tőkés piacokon értékesíti. Száztízféle terméket — ko­­­­sarat, fonott széket, bútort — vásárolnak töltik a külföldi­­ partnerek. A szövetkezet az idén önellátóvá vált: maguk­­ termelik meg az alapanyagot, a fűzvesszőt. Kénünkön: ké­­­­szül a ruháskosár. (MTI-fotó : KS) A csongrádi pártbizottság elése Kibővített ülést tartott kedden a csong­rádi városi pártbizottság , a helybeli gaz­dasági egységek vezetőinek részvételével. A tanácskozáson, amelyen ott volt dr. Györffy László, a megyei pártbizottság osztályvezető-helyettese is, Eszenyi László­nak, a párt-végrehajtó bizottság tagjának megnyitója után dr. Szűcsön Sándor, a városi pártbizottság első titkára adott tá­jékoztatást: az MSZMP Kft 1932. június 23-i, valamint a megyei pártbizottság 1982. augusztus 4-i üléséről, majd a városi párt­bizottság 1982. január 15-i ülésén hozott határozatok időarányos végrehajtásáról. A téma vitájában felszólalt Lovas István nyugdíjas, dr. Alács Sándor tanácselnök­helyettes, Lovász László, a TBV igazgató­ja és dr. Györffy László. A hozzászólások­ban elhangzottakat­­ dr. Szucsán Sándor foglalta össze, majd a pártbizottság a hatá­rozati javaslatot elfogadta. Ezt követően a városban foglalkoztatott alkalmazotti réteg munkájáról, helyzetéről készült beszámolóhoz fűzött szóbeli ki­egészítést Sebestyén István, a városi párt­bizottság titkára. E téma vitájában felszó­lalt, dr. Zoltai Zoltán rendelőintézeti igaz­gató-főorvos és dr. Bozó János, a Felgyői Állami Gazdaság igazgatóhelyettese. Az elhangzottakra Sebestyén István adott vá­laszt. A testület a beszámolót a kiegészí­tésekkel elfogadta. A tét: 4 millió dollár p­p Káverexport Kuvaitba Szeptemberben indul a sorozatgyártás Manapság azt állítják a szakemberek, hogy nem meg­termelni nehéz az árut, ha­nem eladni, jó, nyereséges üzleteket kötni. S ha alapo­san belegondolunk, valóban művészet a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben, az ál­talános világgazdasági re­cesszió közepette találni egy rést a világpiacon. A hazai termékekkel megjelenni ott, ahol a nagynevű cégek is csak áron alul képesek meg­válni bizonyos iparcikkektől. Alapos megfontolást igényel tehát, hogy mit gyártson a magyar ipari és azt­­a világ mely táján ajánlja föl el­adásra. Csak versenyképes termékkel Természetesen az árutól nem minden áron kell meg­szabadulni. A tőkés exportot forszírozó magyar gazdaság­nak sem célja a nyereség nélküli üzletkötés. A szerző­dések megkötését éppen ezért alapos piackutatás előzi meg; nagyjából tudjuk, mely pia­cokon, milyen országokban versenyképes a magyar ipar. Nem véletlen tehát, hogy a Szegedi Kábelgyár nemrégi­ben Kuvaittal került kapcso­latba. Kuvait 1981 végén pályá­zatot írt ki 190 kilométer hosszú telefonkábel megvá­sárlására, és a komplett te­lefonhálózat megépítésére. A pályázati feltételek eljutot­tak a Budavox Híradástech­nikai Külkereskedelmi Rész­vénytársasághoz, amely üz­letet sejtett az ajánlatok mögött. Megkereste hát a Magyar Kábel Műveket, mint gyártót és a Telefongyárat, mint lehetséges fővállalko­zót a hálózat kiépítésére, és kérte, válaszoljanak a ver­senykiírásra. Mivel a Sze­gedi Kábelgyár már gyártott szerkezetében és technológiá­jában hasonlót, a vezetők megragadták a lehetőséget. A Budavox végül erős nem­zetközi versenyben — több neves nyugat-európai és tá­vol-keleti céget megelőzve — megnyerte a kuvaiti telefon­kábel-hálózat építésére ki­írt. versenytárgyalást. A Magyar Kábel Műveken belül a Szegedi Kábelgyár feladata lesz a közel-keleti export megfelelő előkészíté­se, a gyártási feltételek meg­teremtése és az export gon­dozása , az első szállítmá­nyoktól az utolsóig. S hogy mi is az a termék, amely a kuvaiti fél számárra a leg­olcsóbbnak és műszakilag is a legmegfelelőbbnek bizo­nyult? A habosított poli­etilén elszigetelésű telefon­kábel, amelynek a gyárt­mány- és gyártástechnológia fejlesztését január elején kezdték meg. Márciusban el­készült a prototípus,, június­ban és júliusban pedig 2 ki­lométer hosszúságban­, leke­rült a gépekről a nullszé­ria. A termék egyébként nagy munkaigén­yességű, ma­gas műszaki színvonalon ál­ló kábel, importból származó anyagot csak nagyon kis há­nyadban tartalmaz. A szerződés megkötésére augusztusban került sor, ek­kor rögzítette a két fél a szállítási határidőket is. Ezek szerint a sorozatgyár­tás szeptemberben indul, te­hát ebben az évben még 50 kilométer hosszú kábel ér­tékesítésére is sor kerülhet. A kiszállításra kerülő összes kábel 4 millió dollárt hoz majd a Magyar Kábel Mű­veknek. A szállítások befe­jezése után a helyszínen sze­relik össze a magyar szak­emberek a hálózatot, várha­tóan 1984 első nyeg­­edévének végére. & " Gazdasági m­u­n­kak­özösség A gyárban valamennyi fel­tételt meg kell teremteni ah­hoz, hogy a sorozatgyártás zökkenőmentesen megkez­dődhessen. Külön az export teljesítése érdekében például szükség lesz egy 30 fős gaz­dasági munkaközösség létre­hozására is, hogy a gépek teljes kapacitással, megállás nélkül dolgozhassanak. Va­lószínűleg megoldást talál a gyár arra is, hogy a karban­tartók hasonlóképpen kisvál­lalkozás keretében gondoz­zák, javítsák az új, a gyár­tásra átalakított gépeket. Hi­szen a zökkenőmentes ter­melés egyfajta garancia ar a*­­ra, hogy határidőre jó minő­ségű, termékeket szállítson a Szegedi Kábelgyár, és a si­keres debütálás a kuvaiti piacon előzménye legyen más egyéb megrendeléseknek is. Még ez is csak 2 százalék. . A Magyar Kábel Művek történetében egyébként ez az első jelentősebb dollárpiaci exportszállítás. Szegeden például egészen 1981-ig nem jutottak nagyobb összegű dollárbevételhez. Tavaly vi­szont már Líbiába szállítot­tak igen jelentős mennyisé­gű kábelt, s egy ugyanekko­ra tételt idén is várnak tő­l­­ük. A kuvaiti exporttal együtt 1982-ben 1 millió dollár lesz a Szegedi Kábel­gyár tőkés exportjának érté­ke. De az összes termelési értéknek még ez is csak a 2 százaléka. F. K. Húszéves a Barátság-kőolajvezeték Húsz esztendeje annak, hogy a Barátság-kőolajvezetéken megindult a rendszeres kő­olajszállítás Magyarországra. Ebből az alkalomból tanács­kozás kezdődött kedden Haj­dúszoboszlón a vezeték épí­tésében és üzemeltetésében részt vevő országok — Cseh­szlovákia, Lengyelország, Magyarország, az NDK és a Szovjetunió — szakemberei­nek részvételével. A meg­nyitó plenáris ülésen elmond­ták, hogy a „Barátság”­kő­­olajvezeték rendszer az eu­rópai szocialista országok közötti integrációs folyamat egyik előhírnökeként épült meg. A vezetékrendszer észa­ki ágán Lengyelországnak és a Német Demokratikus Köz­társaságnak, déli ágán pedig Csehszlovákiának és Ma­gyarországnak szállít a Szov­jetunió kőolajat ,a Volga menti mezőkről. 1962-től ez év szeptemberéig 100 millió tonna kőolaj érkezett Ma­gyarországra a „Barátság”­­kőolajvezeték rendszeren, a felhasználó négy országba együttvéve pedig több mint 700 millió tonna. A Barát­ság-vezetéken érkező olaj nélkül elképzelhetetlen lett volna a korszerű magyar két­olaj feldolgozó- és petrolké­miai ipar megteremtése. A tanácskozáson részt ve­vő szakemberek szekcióülé­seken tárgyalják meg a két évtizedes működés tapaszta­latait, s egyeztetik a követ­kező időszak tennivalóit. (­­MTI)

Next