Csongrád Megyei Hírlap, 1984. január (41. évfolyam, 1-25. szám)
1984-01-03 / 1. szám
Brunei független BANDAR SERI BEGAWAN Vasárnap kikiáltották Brunei függetlenségét, ezzel hivatalosan is véget ért a csaknem évszázados brit uralom. Hasszánéin Bolkiah, Brunei szultánja kinevezte országa első, családi alapokon nyugvó kormányát. Brunei , Ázsia leggazdagabb országa. Lakóinak száma mindössze 200 ezer, területe kevesebb mint 6 ezer négyzetkilométer, Borneó északnyugati partjainál fekszik. Gazdagságát elsősorban a kőolajnak és földgáznak köszönheti. A függetlenség kikiáltása alkalmából a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának Elnöksége táviratban üdvözölte Brunei szultánját, aki egyben az ország miniszterelnöke, pénzügy-, valamint belügyminisztere is. A táviratban a szovjet vezetés készségét fejezi ki Brüneivel a diplomáciai kapcsolatok felvételére. Egyiptom Újabb politikai párt KAIRO Egyiptomban megjelent a politikai színpadon a hatodik — és egyben a második legerősebb — legális politikai párt: az alkotmányjogi bíróság hétfőn törvényesen bejegyezhető, tevékenységében nem korlátozható pártnak nyilvánította az új VAFD-ot, a kormánypárt lehetséges legesélyesebb vetélytársát az áprilisban sorra kerülő törvényhozási választásokon. VAFD az 1952-es forradalom után szűnt meg. Előzőleg az ország legerősebb pártja volt. Amikor Szadat elnök 1973-ban ismét bevezette a többpártrendszert ,,Új’ VAFD” névern ismét talpra állt, de csak három hónapnyi időre. Nigériában a arsombati államcsíny nyomán nyugalom uralkodik — jelentette a lagosi rádió. A megbuktatott elnök, Shehu Shagari sorsáról még nem állnak rendelkezésre megbízható információk, a letartóztatásáról keringő híreket nem erősítették meg. A hatalomra került legfelsőbb katonai tanács 14 tagbóláll, köztük van Mohamed Buhari dandártábornok, D. Y. Báli, az új nemzetvédelmi miniszter, Sintta Isiako, a fegyveres erők vezérkari főnöke, továbbá a három fegyvernem főparancsnoka is. Tagja a tanácsnak Abacha dandártábornok is, aki a jelek szerint a szombati hatalomátvételt irányította. Buhari a testület elnöke, ő az államfő, és egyben a fegyveres erők főparancsnoka. Aligha készültek jókedvűen az új esztendő köszöntésére a nigériaiak, az ország súlyos gazdasági válsága eleve kedvüket szegte. A kérdésre, hogy a szilveszteri katonai hatalomátvétel hírére jobb kedvre derültek-e, csak talányos válasz adható; igen is, meg nem is. Hiszen tudják, attól, hogy a katonák átvették a kormányrudat Alhaji Shehu Shagari polgári elnöktől, egy csapásra nem lesz jobb a gazdasági helyzet Másrészt, még jól emlékeznek az 1966 és 1979 közötti időszakra, amikor öt katonai hatalomátvétel zajlott le a nyugat-afrikai államban, s a tisztek 13 évi országlása — a gazdasági felvirágzás ellenére — gondokat is okozott. S még valami felmerülhet a mintegy 100 milliós Nigéria lakóinak többségében, legalábbis azokban, akik a nyáron Shagarinak és pártjának, Nigéria Nemzeti Pártjának (NPN) szavaztak bizalmat; mi lesz a polgári demokratizálódási folyamat sorsa? A katonák 1983 utolsó napján azzal vették át a hatalmat, hogy Shagari kormányzata a gazdasági összeomlás szélére sodorta az országot, hozzá nem értéssel intézte az ügyeket, és elburjánzott a korrupció. Mindjárt hatályon kívül helyezték az alkotmányt, feloszlattak minden pártot, s éjszakai kijárási tilalmat rendeltek el. A Nigéria élén álló legfelsőbb katonai tanács vezetője. Mohamed Buhari dandártábornok Nagy-Britanniában szerezte katonai képesítését, s a kőolajipar szakértőjének számít. Az első megnyilatkozások arra utalnak, hogy az ország társadalmi-gazdasági rendszerében, nemzetközi kapcsolataiban nem várható alapvető változás. Paradox módon, annak idején, 1979-ben a katonák éppen a most eltávolított Shagarinak adták át a hatalmat, mert érettnek ítélték a helyzetet a polgári kormányzáshoz való visszatéréshez. Shagari akkor is, és most nyáron is az egységes Nigéria jelszavával nyerte meg a választásokat, s ennek a több mint 250 etnikai csoportból felépülő országban aligha lebecsülhető a jelentősége. Igaz, persze, hogy az 1960. október 1-től független Nigéria történetében eddig a polgári politikusok nem szerepeltek valami fényesen, önös érdekeiket részesítették előnyben, s 1966-ra a polgárháború szélére sodorták az országot. Ekkor lépett színre a hadsereg, amely maga sem volt egységes a Nigéria jövőjét formáló elképzelésekben. Ennek tudható be, hogy a katonák már nem voltak képesek megakadályozni a véres polgárháború kitörését, a biafrai tragédiát, amely kétmillió ember életét oltotta ki. Hogy mennyire kísért ez a fájdalmas múlt Nigériában, azt jelezték a nyári választások idején lezajlott zavargások, a pártok közötti torzsalkodások, az újból felerősödött bizalmatlanság. Shagari elnök működése kezdetén — ez is az igazsághoz tartozik — az olajboom már a végét járta, s ő egy kőolajra alapozott gazdaságot örökölt. A tovatűnt esztendő, 1983, már igencsak a megpróbáltatások éve volt; a tőkés világgazdasági válság, az olajpiaci pangás valóban alapjaiban rendítette meg az ország gazdaságát. Az emberek ezt saját bőrükön tapasztalták: a magas munkanélküliséget, a csillagászati élelmiszerárakat, az importmegszorító intézkedések következtében beszűkült áruválasztékot, az akadozó alapvető szolgáltatásokat. Ebben a közegben újból virágzásnak indult a feketepiac, új erőre kapott a korrupció. A gazdasági gondok fő oka, hogy Nigériában, akárcsak sok más olajtermelő országban, a fejlesztési terveket az 1974- től bőven áramló petrodollárokra alapozták. Az olaj nemzetközi kereslete azonban időközben visszaesett: Nigéria ilyen jövedelme a felére csökkent, s már nem tudja tartani a 30 dolláros hordónkénti árat sem. Mindeközben nem figyeltek oda a mezőgazdaságra: Nigéria egykor a földrész legnagyobb élelmiszer-exportőre volt ma ugyancsak éllovas, de a behozatalban. Igen nehéz társadalmi• gazdasági időszakban ♦értek vissza tehát a katonák a hatalom porondjára Nigériában. Vállalkozásuk sikeréhez aligha lesz elég pusztán a rendcsinálás. KOCSI MARGIT Nigéria• Új esztendő — katonákkal 2 1984. köszöntése a Szovjetunióban Optimizmus, remény, jövőbe vetett bizalom MOSZKVA A szovjet néphez intézett hagyományos újévi üdvözletben a szovjet vezető testületek megállapítják: a szovjet emberek optimizmussal, reménnyel és a jövőjükbe vetett meggyőződéssel köszöntik az új esztendőt. Az SZKP Központi Bizottsága, a Legfelsőbb Tanács Elnöksége és a Szovjetunió Minisztertanácsa egyben köszönetüket nyilvánítják mindazoknak, akik önfeláldozó munkájukkal járulnak hozzá az ország anyagi és szellemi gyarapodásához. Az országban márciusban kerül sor a legfelsőbb tanácsi választásokra. Ez a nagy jelentőségű politikai esemény ismét demonstrálni fogja a párt és a nép egységét, s azt, hogy a szovjet emberek szorosan tömörülnek az SZKP lenini központi bizottsága, a Jurij Vlagyimirovics Andropov vezette politikai bizottság körül. Külpolitikai kérdésekről szólva, az üzenet megállapítja : az elmúlt év, sajnos, nem hozta a nemzetközi feszültség csökkenését. A Szovjetunió, a szocialista közösség országai minden szükséges intézkedést megtesznek, hogy megakadályozzák a nunkleáris háborút, megóvják a békét a jelenlegi, és elkövetkezendő nemzedékek számára. reagani politikáról... NEW YORK A Reagan-kormányzat azzal, hogy nem volt hajlandó komoly tárgyalásokra a Szovjetunióval, jelentősen megnövelte az atomháború veszélyét — mutatott rá a The New York Times hasábjain William Averall Harriman veterán amerikai diplomata, öt korábbi elnök főtanácsadója A reagani politika oda vezethet, hogy nem az atomháború veszélye, hanem realitása fenyeget — legalábbis, ha tovább érvényesülnek a fegyverkezés és a szovjet —amerikai kapcsolatok eddigi tendenciái — szögezte le Harriman. A szovjet-—amerikai viszony ennek a nemzedéknek az életében még sohasem volt olyan rossz, mint most — írta az idős amerikai diplomata, egyértelműen az amerikai kormányzatot hibáztatva ezért a helyzetért. Az a viselkedés, amelyet az amerikai kormányzat a genfi eurorakéta-tárgyalásokon és a SALART-tárgyalásokon tanúsított, valamint a beterjesztett amerikai javaslatok sok megfigyelőben komoly kétséget ébresztettek afelől, valóban értelmes megállapodásra törekszenek-e az amerikai vezetők. A két tárgyalássorozatot propagandafórumként, a rakétatelepítések leplezésére és előnyszerzésre használták, ahelyett, hogy az emberiség túlélését tartották volna szem előtt — mondta Harriman. A veterán amerikai diplomata kifejezte azt a meggyőződését, hogy a szovjet vezetők komoly tárgyalásokat akarnak és felszólította a Reagan-kormányzatot, mutasson ennek megfelelő tárgyalókészséget. Tüntetés a rakéták telepítése eltel GREENHAM COMMON Nagyszabású tüntetést tartottak vasárnap brit bkeharcosok az angliai Grenham Commonban levő rakétabázisnál. A támaszpnt körül létesített táborokon lakó nők léggömböket ersztettek fel, amelyekhez leszerelést követelő felirtokat erősítettek. A tüntés válasz volt a brit hadügyminisztériumnak arra a lejelentésére, hogy Greenhan Commonban indítható állapotba hozták az első tizenhat amerikai manőverező robotrepülőgépet. Hivatalos megfogalmazás szerint ez annyit jelent, hogy „nukleáris támadás esetén” az amerikai légi-erő a London , melletti Greenham Commonból útnak indíthatja ezeket a nukleáris eszközöket. Merényletek Franciaországban PÁRIZS Franciaországban nagy megdöbbenést keltett a szilveszter éjszakáján elkövetett kettősmerénylet: előbb a Marseille és Párizs között közlekedő expresszvonatban robbant egy bomba, majd pedig a marseille-i pályaudvaron. A két merényletnek négy halálos áldozata volt, s 46-an megsebesültek. Az áldozatok száma jóval nagyobb is lehetett volna, szerencsére az expresszvonat , amelyen csak kevés utas volt, nem siklott ki. A két merénylet után megerősítették a biztonsági intézkedéseket a vonatokon és a pályaudvarokon, de a rendőrség elismeri, gyakorlatilag tehetetlen az ilyen jellegű merényletekkel szemben, mert nem ellenőrizhetnek minden utast és poggyászt. Több francia lap emlékeztet arra, hogy az „iszlám szent háború” nevű libanonni szervezet éppen tíz nappal ezelőtt jelentette be: amennyiben a francia csapatok tíz napon belül nem hagyják el Libanon területét, „ismét vér fog folyni”, és „valóságos földrengés rázza majd meg lábuk alatt a tavajt”. A Les Echos azt írja: Franciaországnak ezekkel a merényletekkel kell fizetnie libanoni politikájáért. Több kommentátor rámutat: a merényleteket éppen akkor követték el, amikor a televízióban elhangzott Mitterrand elnök újévi üzenete, amelyben az elnök leszögezte, a francia csapatok csak akkor hagyják el Libanont, ha ott ,,küldetésüket már teljesítették”. A bejrúti francia alakulatok létszámát január végén mintegy ötszáz fővel csökkentik — jelentették be hétfőn Párizsban. 482 katonáról van szó, akiket nem vonnak ki Libanonból, hanem visszairányítják őket a Dél-Libanonban állomásozó ENSZ békefenntartó erők (Unifil) kötelékébe. A párizsi kül- és hadügyminisztérium együttes közleménye hangsúlyozza, hogy a Libanonban tartózkodó francia csapatoknak — a nyugati négyhatalmi erők és az Unifil katonáinak — feladata változatlan, és erejüket a „megfelelő szinten” tartják. TRIPOLI A libanoni francia beavatkozással kapcsolatos az a hír is, hogy egy kevéssé ismert csoport — a „Fegyveres arab harc szervezete” — hétfőn magára vállalta a Dél-Franciaországban elkövetett újévi robbantásos merényleteket. Az észak-libanoni Tripoli újságjaihoz eljuttatott üzenet szerzői közölték: a merényletekkel a Baalbek térségében végrehajtott, sok polgári áldozatot követelő francia bombázásokat „torolták meg”. Megváltozott közigazgatás (Folytatás az 1. oldalról) de, Sándorfalva (Dóc), Szatymaz, Tiszasziget (Újszentiván) és Zsombó; Csongrád város közreműködik Csanytelek, Felgyő és Tömörkény; Hódmezővásárhely város közreműködik Mártély és Székkutas; Makó város közreműködik Apátfalva, Földeák (Óföldeák), Királyhegyes, Kiszombor (Ferencszállás, Klárafalva), Alagyarcsanád, Maroslele, Nagylak és Pitvaros (Ambrózfalva, Csanádalberti, Nagyér). Szentes városa közreműködik Derekegyház, Fábiánsebestyén (Eperjes), Nagymágocs (Árpádhalom), Nagytőke és Szegvár; Kistelek városi jogú nagyközség közreműködik Baks, Balástya, Csengele, Ópusztaszer és Pusztaszer; Mórahalom városi jogú nagyközség közreműködik Ásotthalom, Pusztamérges (Öttömös), Rúzsa és Zákányszék irányításában. Közvetlen megyei irányítás alá tartozik: Csanádpalota (Kövegy), Mindszent és Üllés (Forráskút). Hangsúlyozzuk: a közigazgatás korszerűsítése nem azt jelenti, hogy a városok — városi jogú nagyközségek — mechanikusan átveszik a megszűnt járási hivatalok feladatait. Az irányításban sokkal szűkebb körű lesz a tennivalójuk, ezért a községek önállósága és felelőssége megnőtt. Megfelelően intézkedtek arról, hogy a lakosság ügyeinek intézésében ezekben a kezdeti napokban sem történjen fennakadás. B. GY. GY. : A közigazgatási változásokkal összhangban január 1-től a megye néhány településén megváltoztak, illetőleg módosultak a rendőrségi ügyek intézésének helyszínei. A továbbiakban a mindszenti és székkutasi lakosok rendőrhatósági ügyeit Hódmezővásárhelyen, a csanytelekiek és tömörkényiek ügyeit Csongrádon, a szatymaziak, sándorfalviak ésdóriak ügyeit pedig Kistelek helyett Szegeden intézik. Január elsejétől a városi és a városi jogú nagyközségi tanácsok hatáskörébe tartoznak a megszüntetett járási hivatalok egészségügyi és szociális feladatai is. Az egészségügyi miniszter erre vonatkozó rendeletei és utasításai ezekben a napokban jelennek meg a Magyar és az Egészségügyi Közlönyben. A szabályok egyebek között előírják, hogy a következő évtől a közigazgatási körzetközpontokban intézzék például a speciális gyógyszerek kiadását, az alkoholisták gyógykezelésével, az elhunytakkal kapcsolatos hatósági ügyeket. A városi kórház-rendelőintézet igazgatója mond szakvéleményt a működési területéhez tartozó körzeti orvosi állásokra pályázókról. Mindazokat az egészségügyi és szociális feladatokat viszont, amelyek megfelelő ellátásához speciális egészségügyi szakképzettség nem szükséges, a községi, nagyközségi tanácsok teljesítik majd. Gondoskodnak például az oktatási intézmények, a szervezett üdültetések orvosi ellátásáról, megállapítják a tanácsi bölcsődék és véleményezik az üzemi bölcsődék nyitvatartási idejét. Az állampolgárok egészségügyi és szociális problémáival tehát a közigazgatási átszervezés után is illetékesek, egészségügyi szakemberek foglalkoznak. Számos ilyen jellegű ügyet lakóhelyükön, vagy annak közelében intézhetnek a lakosok. A szabályok lehetővé teszik azt is, hogy a helyi tanácsok végrehajtó bizottságai igényeljék feladataik megoldásához — például a statisztikai adatszolgáltatáshoz, az adatok feldolgozásához — az egészségügyi intézmények nagyobb mérvű közreműködését. Az Egészségügyi Minisztérium egyébként közzé teszi a volt járási hivatalok egészségügyi, szociális feladatainak elosztására vonatkozó jogszabályok jegyzékét is. Tömpe István kitüntetése A Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsa Tömpe Istvánnak, az Állami Rádió és Televízió Bizottság nyugalmazott elnökének több évtizedes kiemelkedő munkásmozgalmi és közéleti tevékenysége elismeréseként. 75. születésnapja alkalmából a Magyar Népköztársaság babérkoszorúval ékesített Zászlórendje kitüntetést adományozta. A kitüntetést Losonczi Pál, az Elnöki Tanács elnöke adta át. Jelen voltak a kitüntetés átadásánál Óvári Miklós, az MSZMP Központi Bizottsága titkára és Sarlós István miniszterelnökhelyettes. Magyar—csehszlovák árucsere-forgalom Vas János külkereskedelmi miniszterhelyettes és csehszlovák partnere, Ludovit Priecel Budapesten aláírta a két ország közötti 1984. évi árucsere-forgalmi és fizetési jegyzőkönyvet. Az árucsere-forgalom az idén várhatóan meghaladja az 1,4 milliárd rubeles nagyságrendet. A jegyzőkönyv 4 százalékos forgalomnövekedést irányoz elő, ez nemcsak volumenében jelentős, hanem áruösszetételében is, hozzájárul mindkét fél népgazdasága szükségleteinek kielégítéséhez. A csehszlovák kivitelben jelentős helyet foglalnak el a szerszámgépek, tehergépkocsik, traktorok, az erős- és gyengeáramú elektronikai termékek. A magyar fél a többi között építő-útépítő gépeket, mezőgazdasági gépeket, 450 darab autóbuszt szállít és kukoricatermesztési rendszert ad át. A fogyasztási cikkek piacának gazdagítása érdekében elektromos és elektronikus fogyasztási cikkeket, konfekcióipari termékeket stb. szállítunk a szomszédos baráti országnak. A magyar lakosság ellátását olyan csehszlovák termékek segítik, mint például a textíliák, sportcipők, játékok, hangszerek, ötvenezer darab lemezjátszó, elektromos háztartási gépek, 20 ezer Moped, Skoda személygépkocsik, bútorok, gyógyszerek. Az áruforgalmi előirányzatok stabilitását erősíti, hogy 1984-ben a kölcsönös áruforgalom közel 40 százalékát teszik ki a sokoldalú és kétoldalú szakosítás és kooperáció keretében realizálódó termékek, produktív alkatrészek és részegységek. KRnn, 1984. JANUÁR 3.