Csongrád Megyei Hírlap, 1986. november (43. évfolyam, 258-281. szám)

1986-11-01 / 258. szám

Tájékoztató a takarékossági világnapon Betétek, hitelek, ügyintézés Mennyire takarékos és mennyire költekező (hitelek révén) megyénk lakossága? Főbb témákként ezekről esett szó tegnap, pénteken délelőtt Szegeden, a Tech­nika Hágában tartott sajtó­­tájékoztatón. Perjési László, az Országos Takarékpénztár Csongrád megyei igazgatója szólt a takarékosság kérdé­seiről, adatokkal alátámaszt­va. A megyei betétállomány megközelítőleg hatvan szá­zaléka az OTP-nél van, s régiónkban a betétek ösz­­szege, kamatokkal együtt meghaladja a 11 milliárd forintot. Az egymilliárdos idei növekedésből az OTP- re 650 millió jut. E növe­kedés azért jelentős, mert a lakossági hosszú lejáratú hitelek pénzalapjául szolgál. Megyénkben egy lakosra számítva húszezer forint a betétátlag. Az OTP a betétfajtákkal igyekszik a lakosság igé­nyeihez igazodni. Mint a tájékoztatón hallottuk, a nyugdíj-előtakarékossági for­ma bevezetésének három hó­napja alatt 126 ügyfél két­millió-kétszázezer forintot helyezett el ilyen betétben. A takaréklevél népszerűsé­gét jelzi, hogy számuk tíz év alatt megduplázódott. Huszonháromezer ifjúsági betétszámlát tartanak nyil­ván, ebben az évben nyolc­­százan választották ezt a ta­­karékoskodási formát. Mel­lette szól, hogy a kamatok követik a mindenkori, éves építőanyagár-növekedést. Át­utalási betétszámla tulaj­donosok megközelítőleg 25 ezren vannak. Új információ, hogy az átutalási betét kamata de­cember 1-jétől öt százalékra emelkedik. A takarékcsekk­re egyszerre kivehető összeg a duplájára nő, ezután 20 ezer forintos keretig lehet vásárolni — remélhetőleg a kereskedelem is elősegíti a takarékcsekk használatát. A fenntartásos betétkönyvek­ről összeghatár nélkül bár­mely OTP-fióknál lehet m­ajd kivenni pénzt, a be­mutatóra szóló betétekből 50 ezret lehet felvenni, de 20 ezer forint felett ehhez a személyi igazolvány is szük­séges. A hitelek körében szó esett a tájékoztatóban arról, hogy túlfutott a kereten a személyi hitel a mostani időszakra, ezért e lehetősé­get korlátozza az OTP, s a jövőben erre a tervek sze­rint negyedéves bontásban határozza meg a keretet. Az áruhiteleknél problémát je­lent a lakosságnak, hogy számos, keresett cikk nem szerepel a listán, s ilyenkor a vásárolni szándékozók a személyi hitelre számítanak. A hitelek között a legnagyobb arányú a lakásépítési és felújítási hitel — amely a lakossági betétekre alapoz —, s háromszázalékos ka­matát az állam egészíti ki, további négy százalékot át­vállalva. A lakásépítéseknél az OTP az építőiparban ta­pasztalható megyei problé­mák miatt elsősorban a mi­nőségre fordít fokozott fi­gyelmet, megelőzendő a le­endő­­tulajdonosok bosszú­ságait és a szavatossági pe­reket. A tájékoztatóban az OTP megyei igazgatója a mezőgazdasági hitelek növe­kedéséről és az OTP valuta­­forgalmáról is szólt, az utóbbit az érdekeltségi kö­rébe tartozó utazási iroda tevékenységével kiegészítve. Miként erre hangsúlyosan utalt az OTP megyei igaz­gatója, a takarékpénztár ügyfélszolgálatát a lakosság munkaidejét figyelembe vé­ve alakítják. Hétfői napokon a megyei igazgatóságon este fél 7-ig, a körzeti fiókoknál pedig fél 6-ig állnak az ügy­felek rendelkezésére. — Kérem, ismertesse a fi­zetési kötelezettség arányait. — Az adó mértéke az egy­es kétlakásos­ épületben levő otthon 100 négyzetméterét, a többlakásos épületben levő otthon 80 négyzetméterét meghaladó területrésze után évente a következő mértékű alapadót kell fizetni: ha a te­rületrész 40 négyzetméternél nem nagyobb, városokban 80 forint/négyzetméter, közsé­gekben 40 forint/négyzetmé­­ter. Ha a területrész 40 négy­zetméternél nagyobb, de 100 négyzetmétert nem haladja meg, 3200 forint, illetve 1600 forint, és a 40 négyzetméter feletti rész után 100 négy­zetméterig 120 forint/négy­­zetméter, illetve 60 forint/ négyzetméter. Ha a terület­rész 100 négyzetméternél na­gyobb 10 ezer 400 forint, il­letve 5 ezer 200 forint, és a 100 négyzetméter feletti rész után 180 forint/négyzetméter, illetve 90 forint/négyzetmé­ter. Szeretném hangsúlyoz­ni, hogy a 100 négyzetméter, illetve a 80 négyzetméter fe­letti vagy a már említett együttlakó közeli hozzátarto­zók száma alapján kiszámí­tott terület feletti része után történik az adómegállapítás. A jogszabályban is felhatal­mazást kaptak a helyi taná­csok arra, hogy tanácsrende­lettel az alapadót a lakás fekvésétől, kivitelezés mód­jától stb. függően összességé­ben legalább 40 százalékkal növeljék, illetve 90 százalék­kal csökkentsék. A házadó évi mértéke azonban a csök­kentést, növelő tényezőket is figyelembe véve 300 forint­nál kevesebb nem lehet. A helyi tanács rendeletében a tulajdonos vagyoni, jövedel­mi és szociális körülményei alapján, megállapított felté­telek esetén a hatóságok az adómegállapítást mellőzhetik vagy az adót csökkenthetik. — Ki részesülhet ked­vezményben? — A lakásvagyon megóvá­sához fűződő népgazdasági szempontokra figyelemmel adókedvezményben részesül az a tulajdonos, aki a lakás, vagy a lakóépület felújítása, helyreállítása, korszerűsítése érdekében beruház, és ha az ilyen munkák igazolt és el­fogadott költsége esetenként eléri a 25 ezer forintot. Az adókedvezmény mértéke az igazolt költség 75 százaléka, mely az évenként esedékes házadó 75 százalékáig terjed­het. Az adó évi összege azon­ban ebben az esetben sem lehet kevesebb 300 forintnál. Az adókedvezmény iránti igényt a munka befejezését követő év január 15-ig kell az adóhatósághoz írásban be­jelenteni. Nem jár azonban adókedvezmény olyan költ­ségek után, melyek kártérí­tésből megtérülnek, vagy például, ha a lakás után a törvény alapján házadó­mentesség sem engedélyez­hető. Az adóköteles lakásra 1987. január 1. napját meg­előzően jogerős határozattal engedélyezett házadókedvez­ményt az eredeti időtartam lejártáig változatlan mérték­ben — legfeljebb a házadó összegéig — kell a házadó megállapítása során figye­lembe venni. Az adót a la­kás tulajdonosa, haszonélve­zet esetén a haszonélvező, illetőleg az állandó haszná­lati joggal rendelkező lakás­­szövetkezet tagja terhére kell megállapítani. Közös tu­lajdonban álló lakás eseté­ben a tulajdonostársakat egyetemleges fizetési kötele­zettség terheli. Az adófizetés­re kötelezett személy megál­lapításánál az év első napján fennálló állapotot veszik fi­gyelembe. Közös tulajdon esetén annak a terhére vet­nek ki adót, aki nagyobb tu­lajdonú hányaddal rendelke­zik. Azonos tulajdonú há­nyad esetén annak a terhére, aki az ingatlan-nyilvántar­tásban név szerint első he­lyen szerepel. Ha a tulajdo­nostársak közül valamelyik az adófizetést nyilatkozatban (bevallásban) magára vállal­ja, az adó a behajthatatlan­ság igazolásáig csak tőle kö­vetelhető. — Milyen módon és mikor állapítják meg az adót? — A házadót is a fizetésre kötelezett bevallása alapján állapítják meg. Bevallást kell benyújtani tulajdon­­változás, adómentesség meg­szűnése, az adófizetési köte­lezettségek vagy annak mér­tékét érintő változás esetén. Adómentes lakásra nem kell bevallást adni. Mivel az új házadó megállapításához az adóhatóságok nem rendel­keznek adatokkal, a Csong­rád Megyei Tanács végrehaj­tó bizottságánál kezdemé­nyezni fogjuk az általános bevallás elrendelését. A be­vallásokat a tervek szerint jövő év május 30-ig küldik ki a tanácsok, melyet 30 na­pon belül kell a lakás fekvé­se szerinti adóhatósághoz visszajuttatni. A bevallások a helyi adóhatóságoknál is beszerezhetők lesznek. A bevallások a későbbiekben, a változást követő év január 15-ig, illetve az adóhatóság által megjelölt határidőben nyújthatók be. — Milyen következmé­nyekkel jár a hatóság félre­vezetése? — Az adóbevallás késedel­mes benyújtása miatt az évi házadót 10—50 százalékkal, de legalább 100 forinttal, il­letőleg a 60 napot meghaladó késedelem vagy a bevallás be nem adása, valótlan adatköz­lés esetén 50—100 százalé­kig, de legalább 500 forinttal emelten állapítják meg. A következő esztendőben a házadót november 15-ig le­het adópótlékmentesen meg­fizetni. — Mi történik a lakás­­ga­rázsokkal? — A garázs alapterületé­ből 16 négyzetméter mentes az adó alól. Ha azonban az adófizetésre kötelezett kizá­rólag gépjárműtárolásra szolgáló „lakás-garázs” után fizet építményadót, az évi adó legkisebb mértéke 400 forint. Például a 20 négyzet­­méteres „lakás-garázs” alap­területéből 16 négyzetméter mentes, így a fennmaradó 4 négyzetméter után 30 forint/ négyzetméter alapadóval számolva nem 120 forint, ha­nem 400 forint adót kell fi­zetni. Olyan lakás-garázs után, amely 1986. január el­seje előtt jogerősen határo­zott időre szóló házadómen­tességet kapott, akkor a mentesség időtartamának lejáratáig nem kell adót fi­zetni. A házadóval kapcsola­tos eljárások a garázsokra is vonatkoznak.­­ Aki még részletesebben kiváncsi az új jogszabályok­ra, hol kaphat információt? — Az adóhatóságok min­denkor rendelkezésre állnak. — Köszönjük, a beszélge­tést. HALÁSZ MIKLÓS SZOMBAT, 1986. NOVEMBER 1 A pártéletben a celgu­­ügy a kádermunka a sok fontos tennivaló sorában. Mindig megkülönböztetett figyelmet szentelt a párt a vezetők kiválasztására. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján megállapíthatjuk, hogy a társadalmi, gazdasá­gi fejlődéssel egyenes arány­ban nőtt a káder- és sze­mélyzeti munka jelentősége. Az élet különböző területein dolgozó vezetőknek nagy sze­repük van a politikai gya­korlati megvalósításában, a sikerekben vagy­­kudarcok­ban, hiszen munkájuknak a tömegekhez való viszony szempontjából is döntő je­lentősége van. Az emberek ugyanis a politikát azon ke­resztül értékelik a legköz­vetlenebbül, hogy a vezetők milyen módszerekkel való­sítják meg törekvéseiket, milyen a munkájuk, maga­tartásuk. Mindez magyarázza a fel­adat különleges rangját és fokozott jelentőségét a párt­munkában. Pártunk Köz­ponti Bizottsága márciusi ülésén ismételten hangsúlyo­zottan szólt a pártszervek, a kommunisták felelősségéről, amikor elemezte és értékelte a káderpolitikai tevékenysé­get, s szilárd elvi alapot, útmutatást adott e tevékeny­ség továbbfejlesztéséhez. Je­lezte azt is, hogy a káderpo­litika gyakorlata szükségsze­rűen fejlődik, igazodnia kell a társadalmi, gazdasá­gi változásokhoz, az új kö­vetelmények­hez. A megyei pártbizottság a közelmúltban elemezte, érté­kelte a korábbi káderpoliti­kai határozatok végrehajtá­sát, az állami személyzeti munka pártellenőrzésének legfontosabb tapasztalatait. Megállapította, hog-”­ a párt­és a tömegszervezeti, vala­mint a gazdasági életben megyénkben is a kádermun­ka gyakorlatának alapját a politikai és erkölcsi alkal­masság, a szakmai hozzáér­tés, a vezetői rátermettség követelménye képezi. A vá­lasztott, a kinevezett veze­tők, tisztségviselők nagy­­többsége odaadással képvi­seli a párt politikáját, bőví­ti a politikai, szakmai isme­reteit. Jellemző rájuk a köz­életben való aktív részvétel, a szocializmus iránti elköte­ Kádermunka - nyíltan és következetesen letettség, magatartásuk, élet­vitelük általában összhang­ban van a politika elveivel, a szocialista erkölcs normái­val, hosszabb távon is alkal­masak a magasabb követel­mények teljesítésére. A párt kádermunkájának elengedhetetlen jellemzője a nyíltság, az őszinteség, az emberek iránti bizalom, de az is, hogy bírálni lehet és kell is a hibákat. Ez nem­csak egyes emberek tevé­kenységével kapcsolatos, ha­nem a szélesebb körű gya­korlat is érvényes. Az őszin­teség jegyében állítjuk, az egészében valóban pozitív összképen belül a vezetők tevékenységében helyenként ott vannak a politikánktól merőben idegen jelenségek, így például tapasztalható el­bizonytalanodás, bátortalan­ság a politika melletti kiál­lásban, a népgazdasági ér­dek érvényesítésében, s erélytelenig a rend és a fe­gyelem megtartásában. Egye­seknél előfordult az erkölcsi normák megsértése, italozás, rendezetlen magánélet, a hatalommal való visszaélés, jogtalan haszonszerzés is. A káderpolitika fontos el­ve, hogy minden jelentős poszton olyan emberek dol­gozzanak, akik élvezik a párt, a társadalom, a mun­kahelyi kollektívák bizal­mát. Legyen rájuk jellemző a közérdek szolgálata, a po­litikai felkészültség, az elvi tisztánlátás, az új típusú kérdések iránti fogékony­ság. Ez természetesen azt is jelenti, hogy nem zárhatja el semmilyen sorompó a pártonkívüliek útját a veze­tő­­beosztásokban. Minden tisztséget — kivéve a párt­funkciót — pártonkívüliek is betölthetnek, ha elfogad­ják a szocializmus építésé­nek programját, ha megfe­lelnek a politikai és erkölcsi alkalmasság, a szakmai hoz­záértés követelményeinek, rendelkeznek vezetői kész­séggel. Továbbra is fontos elv, hogy érvényesüljön a veze­tők ésszerű stabilitása, s ez­zel­ együtt az állandó meg­újulás is. A feladatok ered­ményesebb teljesítése igény­li az idősebb és a fiatalabb nemzedékek együttmunkál­­kodását. Mindezt figyelembe véve, a pártszervek rendsze­resen értékeljék a káder­helyzetet, vegyék számba a hatáskörükbe tartozók tevé­kenységét. Támogassák a párt-, az állami, a társadal­mi és a gazdasági szervek közötti tervszerűbb káder­cserét. A vezetők és a veze­tői utánpótlás kiválasztásá­nál továbbra is legyen kö­vetelmény a munkás és pa­raszt indíttatású fiatalok,, valamint a nők politikai és szakmai képzése, felkészíté­se a vezetői feladatok meg­oldására. Ezért támogatni kell a tehetséges szakmun­kások továbbtanulását, azt, hogy mind többen kerülje­nek egyetemekre, főiskolák­ra. Kapjanak nagyobb er­kölcsi, politikai támogatást a nők a munkahelyeken, a családban ahhoz, hogy közü­lük többen pályázzanak és vállaljanak vezető beosztá­sokat. A tagadhatatlanul kedve­ző káderkiválasztási motívu­mok mellett megyénkben is megfigyelhetők elgondolkod­tató jelenségek. Mindenek­előtt például a pályázatokat elbíráló bizottságok bizton­sági törekvései, amikor is a belső megoldást szorgalmaz­zák, ami önmagában nem tekinthető hibának, de ak­kor már igen, ha az alkal­masabb külső pályázó funk­cióba kerülését akadályozza meg. Ide tartozó még az a tapasztalat is, hogy az élet természetes rendjeként a generációváltás felgyorsulá­sa következtében több jól képzett fiatal került vezető beosztásba, de minden bi­zonnyal többen is alkal­masak rá. A megyei állásfoglalásának megfelelően a káder­munka demokratizmusát minden területen és szin­ten szélesíteni kell. Ennek érdekében szükséges a vá­lasztott testületek szere­pének növelése a személyi kérdések előkészítésében és eldöntésében. A pártszervek és -szervezetek a káder­­munka eszközeivel ösztönöz­zék tovább a pályázati rend­szert és a határozott időre szóló vezetői kinevezések körének szélesítését. Segít­sék elő, hogy a legalkalma­sabb pályázó kerüljön funk­cióba. Indokolt, hogy a jö­vőben növekedjen a pályá­zatok elbírálásánál a szak­­szervezet és a KISZ érdemi részvétele. A kádernevelés fontos esz­közének kell tekinteni a jö­vőben is a minősítést. Sok­éves tapasztalataink bizo­nyítják, hogy a minősítés rendszere és gyakorlata csak ott tölti be igazán a szere­pét, ahol ez folyamat és szerves része a káderekkel való foglalkozásnak. Így­­ le­het hatásos segítője annak, amire való, nevezetesen, hogy összegezze azokat a lé­nyeges vonásokat, amelyek a minősített jelenlegi telje­sítményében s a vele szem­ben támasztott követelmé­nyekben meghatározható. Felelősséggel állíthatjuk,, hogy megyénkben nőtt a testületek szerepe és fejlő­dött a minősítések demokra­tizmusa. Általában helyesen ítélik meg a vezetők politi­kai, szakmai felkészültségét, vezetőkészségét, erkölcsi magatartását. Támaszkodnak a párt- és tömegszervezeti vezetőségek véleményére és az érintettel közösen, vele­­egyetértésben határozzák meg továbbképzésének fel­adatait. Még mindig fellel­hető azonban a minősítések­nél olyan jelenség, hogy­ hosszabban fejtegetik a ve­­­zetők jó tulajdonságait, mint az olyanokat, amelyek meg­szüntetésével, leküzdésével eredményesebben tevékeny­kedhetnének. Az is előfor­dult már, hogy a hibák el­hallgatása miatt a személyi,­­magatartásbeli fogyatékos­ságok fokozódtak és végül súlyos következményekkel jártak. A párthatáskör és vélemé­nyezési jog következetes be­tartásával kell mindenütt érvényt szerezni a káderpo­litikai elveknek. A pártszer­vek és -szervezetek csak a hatáskörükbe tartozó veze­tők személyi ügyeivel fog­lalkozzanak. Ahol a feltéte­lek biztosítottak, hatásköri jogot kaphatnak az alapszer­vezetek önállóságuk növelé­se, a káderpolitikai munka színvonalának erősítése ér­dekében. Az irányító pártbi­zottságoknak kell körülte­kintően meghatározniuk, mely alapszervezetek kap­hatnak hatáskört. E feladat teljesítéséhez a városi, váro­si jogú pártbizottságok hoz­zákezdtek. Továbbra is megkülönböz­tetett figyelmet kell fordíta­ni és érvényt szerezni annak­­ az elvnek, hogy minden vez­­zető politikailag felelős terü­letén a párt káderpolitiká­jának megvalósításáért, a megfelelő szakember-után­pótlásért. A pártszerveknél az elmúlt időszakban ké­szült káderpolitikai és -kép­zési tervek a hatáskörükbe tartozó funkciók betöltésére, a vezető káderek cseréjére, illetve továbbképzésére meg­felelő keretet nyújtanak. Egyes területeken azonban indokolt az utánpótlásként számításba vettek körét to­vább bővíteni. A megyei pártbizottság ál­lásfoglalása szerint a párt­szerveknek és -szervezetek­nek a jövőben rendszere­sebben kell napirendre tűz­niük a káderpolitikai hatá­rozat végrehajtásának helyi tapasztalatait és feladatait. Ennek egyik fontos összete­vője, hogy tegyék tervsze­rűbbé a vezetők beszámol­tatását a végzett munkáról. Növeljék tovább a káder­munka demokratizmusát, elsősorban a vezetők kivá­lasztásában. Mind nagyobb figyelmet fordítsanak arra, hogy a vezetőállások betölté­sénél számításba vegyék a nőket, a fiatalokat, folytas­sanak következetes harcot a még meglévő előítéletek és más akadályozó nézetek el­len. A­nnyi szerveinek és szer­­páti vezetőinek feladata mindenütt és minden idő­szakban, hogy érvényt sze­rezzenek a pártállásfoglalá­sokban, az MSZCN­P XIII. kongresszusa határozataiban foglalt elveknek, segítsék azok gyakorlati megvalósulá­sát. Ilyen módon növeked­het megyénkben is a káder­munka színvonala, nyíltsága, következetessége. DR. HORVÁTH KÁROLYNÉ, a megyei pártbizottság titkára A káderpolitikái­a­ inktől eltérő visszás jelensé­gekre a pártszervezetek rendszerint felhívják a fi­gyelmet és megteszik a szük­­séges intézkedéseket, gyak­rabban élnek a figyelmezte­tő jellegű beszélgetésekkel. A pártszervek határozottab­ban igénylik, hogy a vezetők megfelelő szervező-, irányí­tókészséggel rendelkezzenek, demokratikus stílusban ve­zessenek. A párttagság is el­várja, hogy minden téren szerezzünk érvényt annak a követelménynek, hogy a ve­zetők sehol se éljenek visz­­sza a dolgozók bizalmával. Sehol se tűrjék meg a hi­valkodást, a hatalmaskodást, az elbizakodottságot, az anyagias szemléletet. A ren­det, a fegyelmet megkövete­lő vezetőket pedig követke­­­­zetesen védjük meg, erköl­csileg és anyagilag jobban ismerjük el őket. 3

Next