Csongrád Megyei Hírlap, 1988. szeptember (45. évfolyam, 209-234. szám)

1988-09-01 / 209. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! vásárhelyi kiadás AZ MSZMP CSONGRÁD MEGYEI BIZOTTSÁGÁNAK LAPJA Állami lakásgazdálkodás — gondokkal­ ­Az állami lakásgazdálko­dás, mint komplex tevé­kenység az 1982-ben hozott párthatározatot követően bontakozott ki. A határozat a társadalmi-gazdasági kö­vetelményekhez jobban iga­zodó intézkedéseket írt elő. Az akkori cél volt: a lakáshoz jutás feltételeiben levő indokolatlan különbsé­gek, valamint az építési-vá­sárlási aránytalanságok mérséklése. Ennek érdeké­ben több ízben módosultak a támogatások, nagyobb se­gítséget kaptak a lakásépí­tők, a tanácsi lakásgazdál­kodásban javultak a lakás­cserék feltételei, bevezették a fiatalok első lakáshoz ju­tását segítő intézmény­­rendszert. A helyi tanácsok nagyobb önállóságot kaptak a komplex lakásgazdálko­dásban. Igen ám, csak a központi bizottsági határo­zat megszületése óta a taná­csok egyre­ csökkenőbb mér­tékben játszanak szerepet a lakáspiacon. Kevesebb álla­mi lakás épül, a szociálisan rászorultak szükségleteit jobbára a megüresedő laká­sok felhasználásával tudják kielégíteni. Így megyénkben végül már egyedül Szege­den jelentett a tanácsi la­kásgazdálkodás meghatá­rozó szerepet, ahol még mindig 50 százalék feletti a­­tanácsi lakáskiutalások szá­ma. A helyi tanácsok végre­hajtó bizottságai Csongrá­­don és­­Makón 2 évenként, Vásárhelyen és Szegeden pedig évenként készítettek lakáselosztási tervet. Ám ilyen tervet csak az újonnan épült lakásokra kell készí­teni, a megüresedőkre nem. A megyeszékhelyen például mégis 2 év óta tervezik a megüresedő­­lakások elosz­tását, de túlzottan óvatosak voltak. Az elosztható laká­sok (újak és megüresedet­tek) számának 30 százalé­kát vonták csak a tervezett keretek közé, a fennmaradó nagyobb hányad elosztásá­ban a spontaneitás érvénye­sült. A kiutalások végül is nem a tanácsi végrehajtó bizottság által jóváhagyott tervnek megfelelően alakul­tak. Szociális bérlakás cí­mén, névjegyzék alapján ju­tott otthonhoz 1984-ben a kiutalt tanácsi lakások bér­lőinek 70 százaléka, míg ta­valy már csak 22 százaléka. A vizsgálat során felhasz­nálta a népi ellenőrzés a szegedi városi tanács titkár­sága keretében működő fel­ügyeleti csoport jelentését, amely például megállapítot­ta, hogy a névjegyzéken sorra kerültekhez képest igen magas a soron kívül, ideiglenes lakásokban elhe­lyezettek száma. Felvetődik a kérdés, hogy ha a név­jegyzéken a legrászorultabb igénylők kerültek sorra, ak­kor milyen elvek, kivételes körülmények érvényesül­nek a soron kívüli lakáshoz jutásnál. Az ideiglenes ki­utalásokra 1983-ban még minden alkalommal egyedi határozat született, ám 2 évvel később már egyszerű­sített határozati formát használtak, amiből az elhe­lyezés indoka nem derül ki. A népi ellenőrök eb­ben az évben már vizs­gálták megyénkben az állami lakásgazdálko­dás helyzetét, ám a té­makör széles körű vitá­jában elhangzottak alapján újabb értéke­lést készítettek. A Boda Sándor elnökhelyettes irányításával megszö­vegezett összefoglaló jelentést tegnapi ülésén fogadta el Kakuszi László elnök vezetésé­vel a Csongrád Megyei Népi Ellenőrzési Bi­zottság. Az ideiglenesen lakást ka­pottak egy része nem újítot­ta meg lakásigényét, vagyis kiutalását véglegesnek te­kintette. Így vannak, akik több mint 10 éve laknak ideiglenes jelleggel tanácsi bérlakásban. Tulajdonkép­pen ők jártak jól, mivel ideiglenesen kiutalt lakásért használatbavételi díjat nem kell fizetni. Nem megoldott a rosszhiszemű, jogcím nél­küli lakáshasználók kilakol­tatása sem. Szegeden példá­ul 66 ilyen ügyet tartanak nyilván, több mint 700 ezer forint lakbérhátralékkal. A kilakoltatásnak szükségla­kások hiányában a tanács nem tud érvényt szerezni. Ugyanezért az okért lelas­sul, illetve meghiúsul az önkényes beköltözők kila­koltatása. •Kiterjedt a vizsgálat az üresen álló lakások számá­nak megállapítására is. A felmérés időpontjában Vá­sárhelyen 44, Szegeden 52 állami lakás állt üresen, bár ez utóbbiból 21-et 1 hó­napon belül kiutaltak. A városgazdálkodási vállala­tok, illetve a Szegedi Ingat­lankezelő Vállalat is érde­keltek az üresen álló laká­sok legrövidebb időn belüli újrahasznosításában, mert a­­költségek 30 napon belül őket, azon túl pedig a helyi­­tanácsot­­terhelik. Ezért Csongrádon és Makón pél­dául a leadott lakás átvéte­lével egy időben általában kijelölik az új bérlőt is. Az újonnan épülő állami lakások számának csökke­nése tette szükségessé az úgynevezett lakásmobili­tás ösztönzését. Ezt koráb­ban úgy oldották meg a vá­rosokban, hogy aki lemond tanácsi lakásáról és elhelye­zéséről maga gondoskodik, megkapja a használatbavé­teli díj háromszorosát. Ám az építési és az ingatlanárak növekedésével e pénzössze­gek ösztönző ereje megcsap­pant. Ezért városonként vál­tozóan magasabb szorzószá­mot állapítottak meg, Vá­sárhelyen például már meg­adták a használatbavételi díj összegének tizenegysze­resét is. Ez utóbbi — állapí­tották meg a népi ellenőrök — kedvezőtlen tendenciákat is felerősít, például teret ad­hat a spekulációs nyerész­kedésnek. Ennek visszaszo­rítására javasolták a makói web ülésén, hogy országosan egységesítsék a nyilvántar­tást. Az állami tulajdonban le­vő házingatlanok megvásár­lása iránt megnőtt a keres­let. A népi ellenőrzésnek erről az a véleménye, hogy méltánytalan mértékű az állami dotáció az ingatlanok piacán. Az a készpénz, ami az ingatlanok eladásából be­folyik, 35 év alatt 3 százalé­kos kamattal együtt sem lesz elégséges arra, hogy a meg­maradó állami ingatlanok fenntartásának pénzügyi gondjait megoldja. A vá­sárhelyi web-ülésen úgy foglaltak állást, hogy a vá­rosban a nagyszámú állami lakáseladások már veszé­lyeztetik a lakásgazdálko­dás lehetőségének feltétele­it is. összességében megálla­pítható, hogy a helyi taná­csok nagy erőfeszítéseket tettek a lakásgondok enyhí­tésére. A jövedelmek és az árak egymástól való távolo­dása azonban egyre nehe­zebbé teszi a szociálisan rá­szorultak lakáshelyzetének javítását. Az ebből adódó gondokat a lakásgazdálko­dás hatékonyabb módszerei­nek kialakításával is egy­re kisebb mértékben lehet ellensúlyozni. Z. P. A megyei népi ellenőrzési bizottság üléséről______ Kenderszezon Mártélyon Lassan befejeződik a kender aratása a Már­­télyi Fürst Sándor Tsz területén. A néhány na­pi száradásra gúlába rakott kévéket előbb tömörítik és közel 3 mázsás bálákba kötik (lent), majd speciális villás traktorokkal te­herautókra rakják (fent). Innen egyenest a vasháti és a szegvári kenderfeldolgozóba szállítják a kötelek és zsinegek alapanyagát. (Fotó: Enyedi Zoltán) 45. évfolyam, 209. szám * 1988. szeptember 1., csütörtök * ára: 1,80 forint Egy párt — több párt? □ II tüntetés is felvonulás □ Vállalkozó egyesületek — Jogot az igazságszolgáltatásnak Vita a gyülekezési és az egyesülési jogról Az MSZMP KB júliusi ülésén Fejti György azzal kezdte előadói beszédét, hogy a politikai intézmény­­rendszer továbbfejlesztésé­nek egyik kulcskérdése az állam és az állampolgárok közötti viszonyok szabályo­zásának olyan korszerűsíté­se, amely az állampolgári aktivitás és kezdeményező­készség széles körű kibonta­koztatását szolgálja. Egyre világosabb ugyanis az a fel­ismerés, hogy átfogó és mélyreható társadalmi, gaz­dasági reformokat csak egy, a reformok alakítására és befogadására is képes, a kü­lönböző nézeteket, érdeke­ket, törekvéseket tagoltan képviselni tudó társadalom­ban valósíthatunk meg. E demokratizálási szándék egyik legfontosabb állomá­sa a gyülekezési és az egyesülési jog szabályo­zása. Alkotmányunk ugyan 1949 óta rendelkezik e szabadság­­jogokról, jogrendszerünkben azonban mindmáig hiányzik ennek részletes törvényi sza­bályozása, s csupán az egye­sülési jog egyik formáját, az egyesületeket szabályozza egy törvényerejű rendelet. Milyen jogokról is van szó valójában? A gyülekezési szabadság az­­állampolgárok­nak azt a jogát jelenti, hogy békés összejöveteleket, fel­vonulásokat tarthatnak, ille­tőleg szervezhetnek. Az egye­­sülési jog alapján pedig az állampolgárok — politikai, érdekképviseleti, kulturális és egyéb célok megvalósítá­sára — szervezett közössé­geket hozhatnak létre és működtethetnek. A demok­rácia kiszélesítése, valamint az alkotmányos rend védel­me egyaránt indokolja, hogy az Országgyűlés ezen jogok­ról megfelelő törvényeket al­kosson és szükség szerint módosítsa a kapcsolódó tör­vényeket. Az MSZMP KB és a kor­mány felkérte a Hazafias Népfrontot, hogy szervezzen széles körű társadalmi vitát a gyülekezési, valamint az egyesülési jogokról szóló tör­vényjavaslatokról, melyek teljes szövegét az augusztus 27-i napilapok is közzétet­ték. Megyénk különböző gaz­dasági és társadalmi szerve­zeteiben, a lakosság körében a közeli napokban mintegy ötven vitafórumot szervez a népfront megyei szervezete. Ezek nyitánya volt tegnap a HNF Csongrád megyei közjogi bizottságának ülé­se, melynek résztvevői el­sőként mondtak véleményt a törvénytervezetről. Elöljáróban Kaltenbach Jenő egyetemi adjunktus tartott vitaindító előadást. Mintegy bevezetőként törté­nelmi áttekintést adott az állampolgári, köztük a sza­badságjogok egyetemes fej­lődéséről. ,E jogok legátfo­góbb összefoglalását adta az ENSZ 1948. évi Emberi Jo­gok Egyetemes Nyilatkozata, melyet mi is beépítettünk al­kotmányunkba. A szocialista országokban sajátosan alakultak az ál­lampolgári jogviszonyok. Mi­vel a marxista ideológia sze­rint az állam fokozatosan beolvad a társadalomba, nincs szükség jogainak kor­látozására. Ma már tudjuk, nem így történt, hanem ép­pen ellenkezőleg: a társada­lom, az állampolgár mozgás­tere szűkült, beolvadtak jo­gai. A ma tapasztalt szemlélet­beli fordulathoz nagymérték­ben járult hozzá a májusi pártértekezlet, mely fontos célul tűzte ki az emberi jo­gok törvényes rendezését. Két út áll előttünk: szabá­lyozunk, avagy nem. Ez utóbbi az angolszász minta, mely negatív szabályozás lé­nyege az, hogy mindent sza­bad, ami nincs tiltva. A kontinens joggyakorlata vi­szont a teljes törvényi sza­bályozást követi, de minket a geopolitikai elveken túl az elmúlt 40 esztendő tapaszta­latai is erre intenek. A se nem tilos, se nem szabad állapota kölcsönös bizalmat­lanságot szült az állam és polgárai között. Ezért is je­lentős állomás most a gyü­lekezési és egyesülési tör­vény megalkotása. A törvénytervezet vitája több csomóponti kérdés kö­ré csoportosítható, így leg­többen a pártalapítás szabá­lyozásával, az állami fel­ügyelet bírósági, avagy ál­lamigazgatási súlypontozásá­val, míg mások a szakszer­vezetek törvényi besorolásá­val, illetve az egyesületek gazdálkodási jogosítványai­val foglalkoztak. A pártok alapításával kapcsolatban megoszlottak a vélemények. Az érvek, ellenérvek abban a megállapításban olvadtak csaknem eggyé, miszerint a politikai pártok alapí­tása elsősorban nem jog­szabályi, hanem politikai kérdés. Politikai pártok szerveződ­ne ugyanis — bármerres­zünk is a világban vin­dig is a társadalmi, a szféra valóságos,tetű vé­­tainak termésett­el, hogy jogszabályok korlátozza a reménykér­ítés céljait, s a törvér egy legyen: jog­­tömerfém lehet. Egyértel­­műtts kellene tenni, hogy etikai jellegű cselekvésről a szó. Ebbe belefér a vitetés is, melyet a tor­­■nytervezet óvatosan meg­örül. Egyébként minden po­ckai felvonulás valami (Folytatás a 2 oldalon.)

Next