Csongrád Megyei Hírlap, 1988. szeptember (45. évfolyam, 209-234. szám)

1988-09-01 / 209. szám

Mit lehet tenni a kontárokkal? — Az Iparosok és a tanács Iparigazgatási fórum A Kisiparosok Országos Szervezetének Csongrád me­gyei titkársága kezdeményezése volt, hogy megrendezze az iparigazgatási fórumot, melyet tegnap délelőtt tartottak Szegeden, a megyei titkárság székházában. Miért gondol­ták fontosnak az eseményt? Orcsik Sándor, a megyei tit­kárság vezetőségének elnöke szerint azért, hogy a kisipa­rosok számára hasznos információkat tudjanak nyújtani. * — Már előzetesen 23 kér­dést kaptunk kisiparosoktól és a Kiosz szervezetétől — mondta Hubert Bertalan, a megyei tanács ipari osztá­lyának vezetője.­­ Ez mu­tatja, hogy mekkora az ér­deklődés a kisipar és a ta­nácsok közötti kapcsolat iránt. Az osztályvezető elmond­ta: napjainkban égető kér­désként merül fel a lakás­építés. Vannak, akik csak épületjavításra kaptak en­gedélyt , ám újat is épí­tenek. Mit tehet ilyenkor a hatóság? „Lazán” kell ke­zelni a jogszabályokat, hi­szen például ácsból jóval kevesebb van a kívánatos­nál. Márpedig lakás kell... Sok gond van az úgyneve­zett vásárosokkal is. Leg­többször nincs náluk a vá­sárlók könyve, nem tünte­tik fel az árakat, de olykor még az ipar­jogosítványt is „otthon” felejtik. Olyan is előfordul, hogy az iparen­gedélyét már régen beadó kisiparos nem veszi le a cégtábláját. Ez visszaélésre adhat okot. N Ám csak jogellenes hirdetés révén le­het őket felelősségre vonni. Ez bizony kevés. „Kényes” kérdés: milyen a tanácsok szabálysértési munkájának hatékonysága? ■ Hubert Bertalan erre azt­­ felelte: jó is, nem is. Ugyan­­­is nő a szabálysértések szá­­­­ma, a bírság, viszont csök­■ bent ezek visszatartó ereje. A ho­zzászólások során Borda Sándor, a csongrádi­­ alapszervezet titkára kifo­gásolta, hogy adóügyekben az iparosoknak mindenféle ‘ igazolásért Szegedre kell­­ jönniük. Gera Imre, a Ki­­s­osz kisteleki titkára jónak ■ tartaná, ha iparjogi tanfo­­­­lyamon vehetnének részt a­­ vállalkozók — még az ipar­­ kiváltása előtt. Így tudo­■ mást szereznének róla, ■ mennyi nehézséggel állnak szemben, s talán csökkenne az iparengedélyt visszaadók száma is. Rögtön erre a kérdésre reflektált Szekeres­­ Ferencné, a makói titkár. Náluk már két éve jól be­­­­vált gyakorlat, hogy min­den hónap második hétfő­­­­jén tájékoztatót tartanak a­­ kisiparosoknak. Szerinte­­ máshol is jó eredményeket lehetne elérni ezzel az ok­­­­tatási formával. Egy iparos nem árulhat­ja egyszerre több helyen portékáját, hiszen az enge­délyének eredetiben kell a­­ helyszínen lennie — mond­ta Kaszás Ferenc, a makói tanács osztályvezetője. Igen rossz a bizonylati fegyelem a piacokon. Túl sok időt fordítanak a tanácsi dolgo­zók újabban munkaidejük­ből arra, hogy bejegyezzék a kisiparosok családtagjai­nak ki- és bejelentését. Darázs Sándor a sándor­­falvi tanácstól elmondta, náluk, ha minden szüksé­ges okirat megvan, a kis­iparos egy órán belül meg­kapja az engedélyt a műkö­déshez. Viszont, ha beteg az ügyintéző, akkor ők sem tudják tartani a határidőt. Nem érti, miért van az, hogy az építőipari technikus levezetheti az építést, de nem végezheti el azt. Java­solta, hogy a teherfuvarozó kisiparos is kaphassa meg a balesetmentes vezetésért járó elismeréseket. Orcsik Sándor szerint leg­alább annyi megyénkben a kontár munka, mint ameny­­nyit a kisiparosok végeznek el. A kontárok megközelítő­leg azonos árakon dolgoz­nak, mint a kisiparosok, ám nem fizetnek adót, tár­sadalombiztosítást. Erélye­sebben kellene fellépni el­lenük. Sok egyéb gond, problé­ma is felmerült még a teg­napi fórumon, például, hogy nevetséges az a rendelet, amely szerint a fodrásznak, pedikűrösnek 3 hónapi ga­ranciát kell vállalnia mun­kájára! (Megkérdezném a rendelet alkotóját: mi van akkor, ha esik az eső? Menjünk vissza a fodrász­hoz, mert elromlott a fri­zuránk!?) Természetesen az ilyen és hasonló jogszabá­lyokat — mivel nem tart­hatja be senki — nem is tartja be S. Z. Tanévnyitó a szegedi új gimnáziumban Nem szoktunk beszámolni középiskolai tanévnyitókról, most mégis kivételt teszünk, hisz Szegeden a József Atti­la sugárúton új, két tannyel­vű (magyar és angol) gimná­ziumot vettek birtokba teg­nap délután a tantestület tagjai és a diákok. Igaz, az iskola még nem nevezhető teljesen késznek, mert né­hány kisebb belső berende­zési és külső építési-szerelé­si munka, valamint a hatal­mas sportcsarnok építésének befejezése hátra van. „No­vember végéig, a határidőig minden elkészül” — mondta Kovács László, a gimnázium megbízott igazgatója, aki a következő szavakkal köszön­­tötte a tanévnyitó résztvevő­it:­­ „Megismételhetetlen, de nem hagyományos, amolyan munkaévnyitón gyűltünk itt egybe. Nem szeretnénk, ha a mai évnyitó oly magasztos lenne, mint amilyet októ­berben szeretnénk. Ekkor lesz ugyanis a hivatalos név­adó ünnepség, iskolánk Deák Ferenc nevét kívánja föl­menni. Amikor ez év febru­árjában átvettem az épüle­tet, ezzel nem csupán egy is­kola irányítását, hanem az építkezés féléves késését is vállaltam. Hála a Délépnek, iskolánk tanárainak és diák­jainak, a mai napon mind­össze két nappal maradunk el a tervezettektől.” Az igazgató elmondta még, hogy ebben a minden igényt kielégítő, európai mintákat követő épületben modern, de elveiben konzervatív, azaz a mindenkori értékeket tisztelő és megőrző iskolát szeretné­nek működtetni. Hagyomány, hogy az új tanév kezdetén az új tanerőket bemutatják az iskola diákjainak. Itt, ezen az ünnepségen minden­kit be kellett mutatni, többek között Pálvölgyi Imrét, aki verset írt erre a napra, és Réti Attilát, aki elmondta a kolléga költeményét. Az ide­gen nyelvi oktatásra utalt, hogy a Gyüdi Sándor vezet­te Canticum három angol kórust adott elő. Az ünnep­ségen — az alkalomhoz il­lően — a diákság részleteket hallhatott István király in­telmeiből. D. I. (Fotó: Enyedi Zoltán) CSÜTÖRTÖK, 1988. SZEPTEMBER 1. A megyei pártbizottság munkájának megújításáról Szemelvények a feladattervhez fűzött párttagsági véleményekből A párttagság megjegyzései a megyei párttestület fel­adattervének általános érté­kelésével, szerepével, jelle­gével, is foglalkoztak. A hódmezővásárhelyi pártbi­zottság a beérkezett párttag­sági véleményeket a követ­kezőképpen foglalta össze: Hódmezővásárhelyen a párt­tagok úgy vélik, hogy e programjavaslat „a Központi Bizottság feladattervéhez ha­sonlóan igen nagy területet ölel fel, ezért többen a rész­feladatok kimunkálását, a végrehajtás módszereinek megjelölését hiányolják. El­hangzott olyan vélemény is, hogy a létrehozni javasolt sok munkabizottság a részle­tes kidolgozás igényének ele­get tesz, de adott kérdéskö­rökben a döntést elodázza, így az országos pártértekez­let állásfoglalása megvalósí­tásának dinamikája megtö­rik”. A szegedi városi pártbi­zottság összesítése azt hang­súlyozza, hogy: „a Csongrád megyei pártbizottság feladat­terve lényegében nem tartal­maz több konkrétumot, mint az országos pártértekezlet állásfoglalása, a tagság szá­mára éppen olyan általános, a végrehajtás módját, ga­ranciát nem tartalmazza. A nyilvánosság szélesítése meg­kezdődött ezzel, de a párt­tagság nem ismeri a megyei pártbizottság munkastílusát, így azt sem tudja megítélni, hogyan illeszkedik ez az ed­digi határozatokhoz, mennyi­ben képvisel ez megújulást, milyen társadalmi-politikai változások közepette kellene ezt végrehajtani”. A Dégáz pártbizottsága a következőkre hívja fel a fi­gyelmet: „a tagság már ko­rábban is kifejezte azt az igényét, hogy meg szeretné ismerni a megyei pártbizott­ság munkáját, az ülések té­máját, az ott elhangzott nem egyező véleményeiket és a végleges döntéseket. Meg szeretné ismerni, hogy a kü­lönböző határozatokat ho­gyan hozzák, milyen­ szem­pontok alapján, hiszen egyetlen egyszer sem fordult elő az elmúlt években, hogy a megyei pártbizottság dön­téseihez, határozataihoz a párttagság előzetes vélemé­nyét kikérték volna. Mind­ezek alapján összességében pozitívan értékeli pártbizott­ságunk, hogy a megyei pártbizottság vitára bocsá­totta a következő időszak feladataira vonatkozó elgon­dolásait”. „A megyei pártbizottság tekintélyének visszaszerzé­se, megteremtése érezhetően csak határozottabb irányító­munkával, döntésekre képes testülettel, nyíltabb politikai munkával lehetséges. Ehhez az elváráshoz kell igazítani a kádercseréket, de minden­képpen olyanokkal, akik akarják és tudják a testület­ben az új vonásokat erősíte­ni, akik a megye párttagsá­gának szemében munkával, erkölcsi, emberi magatartás­sal személyesítik meg a pár­tot” — olvasható a Szegedi Ruhagyár pártbizottságának véleményében. A Kontakta Villamossze­relési Vállalat pártbizottsá­ga úgy véli, hogy: „a me­gyei pártbizottságnak javíta­ni kell a politikai irányító tevékenységét. Az alapszer­vezeti taggyűléseken, párt­­csoportüléseken elhangzott hozzászólások külön kiemel­ték, hogy a megyei döntés­hez minden esetben véle­ményt vagy előzetes egyet­értést legyen kötelező kikér­ni azoktól, akiket érint. A várható döntés-előkészítésről legyen időben információ”. A Szegedi Autófer pártbi­zottsága a párttagság akarat­­nyilvánításának garanciáival foglalkozik: „A párttagság szemszögéből a pártvezetés fogalma felöleli az alap­szervezeti vezetőségektől a legfelsőbb szervekig a teljes Az MSZMP Csongrád Me­gyei Bizottsága ez év június 27-i ülésén elfogadta az or­szágos pártértekezlet állás­­foglalása alapján a saját fel­adataira vonatkozó javasla­tot. E dokumentum az alap­szervezeti tájékoztató ez évi negyedik számában teljes terjedelemben megjelent, amelyet a megyében minden alapszervezet megkapott. A megyei pártbizottság azzal a céllal juttatta el feladatterv­javaslatát minden pártszer­vezetbe, hogy a párttagság véleményezze azt, javaslatai­val, észrevételeivel járuljon hozzá gazdagításához. A párttagság véleményét, ja­vaslatait a városi pártbizott­ságok gyűjtötték össze és megküldték a megyei párt­­bizottságnak. Ezekből az ész­revételekből közlünk szemel­vényeket — bízva abban, hogy ezzel is elősegítjük a megyei pártbizottság mun­kájának megújításáról folyó eszmecserét, hierarchiát, beleértve a me­gyei pártbizottságokat, azok szerepét. Ebből adódik, hogy markánsabban kell megfo­galmazni és biztosítani azt, hogy a párttagság széles kör­ben jelentkező akaratnyilvá­nítása megfelelő kényszerítő erőként hasson a felsőbb és a legfelsőbb pártvezetésre. Konkrétan meg kell határoz­ni az alulról jövő kezdemé­nyezések kezelési és érvé­nyesítési módját, a megyei pártbizottság ez irányú sze­rettét és felelősségét”. Több helyen figyelmet for­dítottak az alapszervezeti önállóság kérdésére, illetve arra, hogyan kívánja ezt a megyei pártbizottság biztosí­tani. A Dégáz pártbizottsága így foglalta össze az ezzel kapcsolatos véleményeket: „Rendkívül pozitívan értéke­li a párttagság a javaslat azon részét, amely az alap­szervezeti munka erősítését tűzt­e ki célul. Fontosnak ítél­jük, hogy növekedjen önálló­ságunk, ehhez kapjuk meg a megfelelő hatáskört, hogy a helyi kérdésekben teljes felelősséggel tudjunk nyilat­kozni és állást foglalni.” A szegedi városi pártbi­zottság összefoglalója inkább a párttagság kérdéseit össze­gezte: „Az egyik legfonto­sabb kérdés, hogyan kívánja a megyei pártbizottság az alapszervezeteket felkészíte­ni, hogy az oly sokat emle­getett önállóságnak meg tud­janak felelni. Ez a három műszakban dolgozó pártta­goknál borzasztó nehéz, szin­te lehetetlen. A feltételek hogyan biztosíthatók ezzel?” A Szegedi Ruhagyár párt­­bizottsága a párttagság e té­makörrel kapcsolatos állás­pontját fogalmazta meg: „Alapszervezetektől jövő vé­lemény, hogy saját feladata­ik elvégzésére készek, de egy megyei, városi vagy akár or­szágos szerv feladatait ne osszák le nekik! Bár tudják, hogy felsőbb szervekben csak elvi dolgokban lehet gondolkodni, de akkor azok átgondoltabbak legyenek, és a feltétel­ oldalait is biztosít­sák, mert az elvi döntéseket — ha jó, ha rossz — csak a végrehajtás után, a gyakor­latban, az alapszervezetek szintjén lehet értékelni, sőt elrontani is”. A véleményekben helyet kapott a politikai intézmény­­rendszer korszerűsítésével összefüggő megyei feladatok észrevételezése is. A KISZ megyei bizottságának titkár­sága e kérdésről a követke­zőket írta: „A legelmosódot­­tabb és legellentmondáso­sabb a politikai intézmény­­rendszer megyei korszerűsí­tésére vonatkozó rész. Nem vázolja fel a változtatások tartalmi, lényegi elemeit — legfeljebb elismeri annak szükségszerűségét — ennél fogva nem lépi túl a korábban megszokott és beidegződött kereteket, a feladattervi rész már ki sem tér rá. Úgy vél­jük, a kritikus helyzetbe ke­rült gazdasági alapot csak akkor lehet helyreállítani, ha a megváltozott körülmé­nyekhez a felépítményt is hozzáigazítjuk. Ehhez az if­júságnak, mint az egyik fő teherviselő rétegnek és a KISZ-nek is alapvető érde­kei fűződnek, a jövő alaku­lása szempontjából pedig kulcskérdésnek tekintjük az intézményrendszer reform­ját, amely Csongrád megyét sem kerülheti el. Ezért java­soljuk, hogy a megyei párt­­bizottság alakítson munka­­bizottságot saját testületi tagjaiból és a megye főbb társadalmi, érdekképviseleti szerveinek, valamint a JATE képviselőiből azzal a céllal, hogy készüljön vitaanyag a politikai intézményrendszer korszerűsítésének megyei feladataira, és terjessze a testület elé, majd az bocsás­sa társadalmi vitára, amely­nek lezárása után döntsön véglegesen a megyei pártbi­zottság testülete. Nem tart­juk szükségesnek mindemel­lett a különböző központi irányító testületek állásfog­lalásait megvárni, így határ­időként szeptember 30-át javasoljuk munkabizottság megalakítására és 1988. de­cember 31-ikét a vitaanyag elkészítésére. A vitaanyag középpontjá­ba az állami és a társadal­mi élet döntési mechanizmu­sának kifejtése kerüljön. Te­gye vizsgálódás tárgyává azt, hogy hogyan lehet a társa­dalomban ható érdekplura­lizmust intézményesítetten működtetni a nyilvánosság bevonásával, milyen dönté­si fórumok szükségesek eh­hez, melyek azok a progra­mok, amelyek meghatároz­zák az érdekérvényesítés le­hetőségeit, hogyan alakítha­tó ki a társadalmi viták szervezésének módszere.” Az észrevételekből, javas­latokból közölt szemelvé­nyek ízelítőt adnak abból, hogyan értelmezi a megye párttagsága a megyei párt­­bizottság munkája megújítá­sának kérdéseit és felelős­séggel vállalja feladatait az egész pártélet korszerűsítésé­ben. T. M. 3

Next