Csongrád Megyei Hírlap - Délvilág, 1990. augusztus (47. évfolyam, 179-204. szám)

1990-08-01 / 179. szám

„Ezt a drámát épp most kell bemutatni” SZEMBEFUTVA... Kevés olyan városa van az országnak, ahol télen nem jártam. Szeged ilyen. Ide mindig csak napfényes nyarakon érkeztem. A vá­ros számomra egyet jelent a szabadtéri játékokkal — mondja Sinkovits Imre, aki — szavaiból legalábbis úgy tűnik — jókedvvel, örömmel jött ezen a napfényes nyá­ron is Szeged városába. — A Dóm térnek furcsa varázsa van — folytatja a Nemzeti Színház kiváló mű­vésze. — A szegediek talán nem is tudják, mekkora kin­cset birtokolnak hatezer sze­mélyes nyári színházukkal. Ezt csak az „érzelmi tér­képén” ideérkező színész éli meg igazán... A Szegedi Szabadtéri Játékok átszövi egész pályámat; sokszor és sok mindent játszottam itt. Most is mosolygós lélekkel léptem át a város hatá­rát. — S mosolygós lélekkel készülődik Sütő András:­­A százai menyegző című drá­májának bemutatójára is? — Ha Sütőre gondolok, a lelkem kicsit elborul, de a dráma bemutatójára ugyan­olyan izgalommal készülő­döm, mint kilenc esztendő­vel ezelőtt a Nemzeti Szín­iházban. Sőt, ha lehet, azt mondani, még nagyobb a várakozás bennem. A szege­di előadás szellemiségében, hitében, szándékában azt az emlékezetes régit idézi majd, mégis más lesz. A történe­lem teszi mássá, aktuálisab­bá, mint valaha. Az igaz­ság az, hogy kissé megriad­tam, amikor hírét kaptam a szegedi bemutatónak. Mi­ért ezt a drámát, miért nem az Advent a Hargitán-t tű­zik műsorra , tűnődtem magamban — hisz az utób­bit jelenleg is játsszuk a Nemzeti Színházban? Az­tán, amikor újraolvastam a darabot, ráébredtem; igen, ezt a drámát épp most kell bemutatni. Most, amikor alapgondolata, a kisebbség­ben élők világnézeti gondja itt, Közép-Európában min­denki számára érthetővé vált. A kilenc évvel ezelőtti üzenetet még csak egy „be­avatott”, főleg értelmiségi réteg értette meg igazán. Ma már az úgynevezett kisem­berek is tisztán látnak ki­sebbségi kérdésekben, első­sorban a kisebbségben élő magyarság gondjait illető­en. — Mi lesz a szegedi pro­dukció legfontosabb üzene­te? — Uram, add vissza a ki­áltás jogát — így szól az Advent a Hargitán című Sü­tő-dráma alapmondata. És ezt azért idézem, hogy ér­zékeltessem azt a különös játékot, amelyet a történe­lem űz velünk. Arról van szó ugyanis, hogy Sütő And­rásnak korábban írt drá­mája, A szúzai menyegző mondandójában, sokkal fris­sebb, mint a későbbi „kel­tezésű” Advent. Amikor Sütő visszaérkezett Amerikából és beszélgettünk drámájának szegedi bemutatójáról, azt kérdezte tőlem: emlékszem-e Bétisz válaszára, amelyet Demetriosz helytartó fenye­getésére adott, úgyis utol­érünk ... Igen, emlékszem. Nehezen, mert szembefu­tok. És ez a döntő mondat, a döntő üzenete­k százai menyegzőnek. Szembefu­tok, tehát nem menekülök a sorsom elől, nem szökök elő­le, vállalom. Sütő András ezt tartja a legfontosabb­nak: az erdélyi magyarság ne meneküljön szülőföldjé­ről, vállalja a küzdelmet, ami reá vár. Szembefut­va... — ön Bétiszt, a leigázó hatalommal szemben álló perzsa hőst alakítja. Szere­pe kulcsfontosságú, s csak­úgy, mint a dráma egésze, súlyos gondolatokat hordoz. Nem rettenti a hatalmas színpad, a hatalmas nézőtér, amely feneketlen kútként „nyelheti el’’ ezeket a gon­dolatokat? — Gondoltam, gondoltunk erre, sőt, Sütő András is azt javasolta: nyomatékosítsam, kétszer is mondjam el az előbb idézett, legfontosabb mondatot... Szabad téren a néző igénye elsősorban lát­ványigény. Sütő műve vi­szont úgynevezett „szöveg­dráma”, amelyben minden gondolatnak súlya, értéke van. Nos, nem tudom, hogy ebben a hatalmas népszín­házban mindez hogyan ér­vényesül? Tudjuk-e úgy tol­mácsolni a veretes, gyönyörű magyarsággal megírt mon­datokat, a mű filozófiai, gondolati tartalmát, hogy a nézőket lenyűgözze? Ezek a kérdések valóban izgatnak, de Ruszt József rendezése biztonságot ad: a dráma a Dóm tér sajátos, varázslatos közegében még inkább élni fog. TÖRÖK ERZSÉBET (Fotó: Enyedi Zoltán) Kilenc esztendeje, a bu­dapesti Nemzeti Színház ama frenetikus előadásán Szirtes Ági alakította. Lágy volt és sziklaszilárd, esendő és rendíthetetlen, gránitke­mény egyszerre. Eanna, a perzsa lány, a hódító nép fiával, Parmenionnal szere­lembe eső hősnő szerepét A szúzai menyegzőben most­­.— Kováts Adél alakítja. —­ Sajnos, nem láttam az 1981-es produkciót, és így Szirtes Ági Eannájáról sem tudok semmit — kezdi a művésznő, ki teljesen szelíd és teljesen kék szemű, mint a mesében. — Tulajdonkép­pen jó is így, csak most ismerkedem a darabbal és a szereppel egyaránt, s nincs semmi, ami előzetes befolyást gyakorolhatna rám, akár önkéntelenül is. Egyedül Ruszt József léte­zik, s mint tudjuk, ő ren­dezte a kilenc évvel ezelőtti előadást is... — Milyennek látja „első kézből” Sütő András darab­ját? — Mindenekelőtt, félel­metesen, rémisztően aktuá­lisnak. Ez volt az első, mondhatnám, alapbenyomá­som. Az évtizedes monda­tok akusztikája semmit sem veszített sem hatásából, sem tartalmi érvényességé­ből. Vegyük például azt a mondatot, hogy „máris bol­dogok vagyunk, mert el­hagytuk az emlékezetün­ket”, ez önmagában is pél­daértékű lehet. Az emléke­zetünket természetesen nem lehet elhagyni, a beolvasz­tásra ítélteknek éppen a megőrzött emlékezet egyik legnagyobb fegyverük. Ceausescu halála után sze­rintem az erdélyi problema­tikával kapcsolatos hangsú­lyok némileg más irányok­ba tevődtek át, más súly­pontokra­­ helyeződtek: az emberek magukban cipelik az emlékezetüket, a sérel­meiket, a gyűlöletüket, ezektől nem lehet megsza­badulni. — A darabban Banna Bé­tisz mellett az elnyomott perzsák másik kulcsfigurá­ja. Hogyan vélekedik róla? — Nem egyszerű lány, az biztos Ruszt József úgy „vezette föl” nekem: ez az Eanna tulajdonképpen nem királylány, hanem ki­rályfi. A szó teljes, mélyebb értelmében. Politikus, aki egy adott pillanatban forra­dalmárrá válik. Tragédiája, hogy sorsa szerelmével, Par­menionnal összefonódván, eleve halálra ítéltetett. Mert mindketten erkölcsösek. Nem adják föl tartásukat, és ez okozza végzetüket. Ugyanakkor rendkívüli lí­­raiság is jellemzi Eannát: tündérlány is... Csakhogy a realitás mindig más. Most is. Eanna nő, azaz megtartó erő lévén, még hajlana is arra, hogy szerelme okán bizonyos dolgokat feladjon, de legvégül minden más­képp, a végzet szerint ala­kul. Nagyon közel áll hoz­zám ez a figura: egyszerre nagyon határozott és mé­lyen lírai, nagyformátumú, sokszínű egyéniség. Boldog vagyok, hogy ebben A szú­zai menyegzőben én alakít­hatom. D. L. Az emlékezet nem elhagyható Királyfi is, tó is Kaszás Géza most is a régi. Őt sem viselte meg a szegedi „hadjárat”. Háta mögött a művészbejáró. Méghozzá a Szegedi Nemze­ti Színházé, amelynek be­járatát már hónapok óta nem lépte át. A jelek sze­rint­ nem is fogja. A Sze­gedi Független Színpad tag­jai ismét szegedi premierre készülnek. Közülük nem egy fontos szerepet játszik Sütő András: A szúzai menyeg­ző című drámájában is. A Parmenion helytartó sze­mét Koszos Gézára­­ osz­totta a rendező, Ruszt Jó­zsef. Kisebb-nagyobb szere­pekben már az elmúlt évek­ben kinőtte magát, igazi si­kert azonban a Rómeó és Júlia, Az ember tragédiája­­hozott neki. — Hogy érzi magát? — kérdezem tőle nem minden irónia nélkül. — Remekül — válaszolja és mosolyog. Majd sietve hozzáteszi: — Az ember tragédiája nagy közönségsi­kert aratott Budapesten. Ám ami még ennél is lényege­sebb, a szakma elfogadta produkciónkat, és kezdemé­nyezésünket igen nagyra értékelte. A színházi talál­kozón a Rómeó és Júlia is bizonyított. A különdíj mindennél ékesebben be­szél. Hát nem fantasztikus? Fantasztikusnak fantasz­tikus, de hogy újra itt van­nak, az teszi csak izgalmas­sá a kérdést Egy maroknyi „színtársulat”, nem törődve a megrögzött előítéletekkel — sikert sikerre halmoz. Valamit tudniuk kell! Mondjuk, ■szenvedélyesen szeretik a színházat, a szak­mát — és tehetségesek. Per­sze, senki ne higgye, hogy keveset dolgoznak, most dolgoznak csak igazán! — Mit jelent az evs­semble-nak a Dóm tér? — Azt, hogy nyertünk. Remélem, érti, mire gondo­lok. Különben is, az elmúlt hónapokban valamennyien az életünkért játszottunk. Úgy is mondhatnám, az életünket játszottuk a szín­re került művekben. — Kiket láthatunk ismét Szegeden? — Olasz Ági, Fehér Juli, Zámbó Lilla, Köjti Helga, Kalocsay Miklós, Szervét Tibor és mások vendégsze­repelnek majd a színpadon Jó érzés, hogy együtt va­gyunk. Megküzdöttünk azért, hogy színpadra lép­hetünk. A színházi „álló­víz” melege már régen nem érdekel minket. — És Ruszt? — Ruszt a társaság lelke, meghatározó nagy egyéni­ség. De ezt mindenki tudja róla. — Hány tagú most a tár­sulat? — Tizenheten vagyunk. Van egy gazdasági igazga­tónk és egy könyvelőnk. Ezt a két embert tartjuk el... — Ha úgy adódna, vissza­­jönnének? — Senki nem akar visz­­szajönni. A budapesti Vö­rösmarty Művelődési Köz­pont megfelelő helyet bizto­sít számunkra. Onnan já­runk országszerte turnézni: Kecskemét, Zsámbék, Szé­kesfehérvár mindig szere­tettel fogadott. — Hogyan vélekedik a Sütő-drámáról, benne saját szerepéről? — Nagy tüzű d­ráma Sü­tő munkája. Parmenion ösz­­szetett figura: fanyar, le­hangoló, intelligens, akinek titkai vannak. Meg kell fej­teni! Sütő napi politikai kérdéseket is érint benne. Akadnak benne olyan mon­datok, amik akár ma reggel is elhangozhatnának. Szá­momra ez a legfontosabb, na meg ez a sütői gondolat­sor. Akkor mi lesz velünk, ha semmit sem tudunk el­feledni?! (r—n) Az életünkért játszottunk — mondja Kaszás Géza A szúzaiból L Lenin, a portás Brezsnyev keze Kádár zsebében A bejáratnál a portás egy bronznak látszó gipsz Lenin mellszobor. Nyakkendőjét, merthogy ilyen is van, nagy gondossággal kötötték, ame­lyen a KGB titkos jelzése olvasható. Lenin balján a panoptikumba való mun­kásőr- és rendőrfigura. A szegedi József Attila Tudo­mányegyetem központi épü­letének díszterme telis-tele olyan relikviákkal, amelyek fél évvel ezelőtt mindenna­pi életünkhöz tartoztak. Mégis így együtt, hatalmas mennyiségben a szocialista irrealizmus gyöngyszemei­nek titulált kiállítás meg­hökkentő, elgondolkodtató, megmosolyogtató és ugyan­akkor megrázó. A rendezők — az egyetem közművelő­dési titkársága és a Hun­garian Unicum Klub — nyíltan bevallott céllal sok­kolni akarják a látogatót. Döbbenjünk rá, hogy az egykori magasztos ideák milyen gyorsan válnak ne­vetséges totemekké, meg­mosolyogtató figurákká, ami végül is a menetrend szerint érkező furcsa fintora az életnek. A letűnt rendszer­re jellemző tárgyakat nem most, a hatalomátvétel nap­jaiban szedték össze, tehát nem konjukturális okokból, hanem fokozatosan az el­múlt nyolc év alatt gyűjtöt­ték. Így a kiállítás nem is az új hatalom előtt akar tisztelegni, hanem a magyar sorstragédiára rádöbbenteni. Egyesek még azt is felfe­dezni vélik ezen a tárlaton, hogy mennyire aktuális az a madáchi gondolat: bármely hitvány volt eszmém, akkor mégis lelkesített. No, per­sze sok látogató azt is mondhatja: már akit. A kiállítás leltárát szinte lehetetlen összeállítani. A szegedi fiatalok 115 Lenin­­ábrázolást gyűjtöttek össze. Ebből csak 37 szobor, és a legértékesebb a Zsolnay-eo­­zinból gyártott figura. Ára horribilis lehetett. Egy má­sik Lenin-zászlóval készült bronz lovas kompozícióról — amit 1983-ban gyártottak — azonban tudni lehet elő­állítási költségét, ugyanis 62 ezer forintba került. Nem­csak a szobor ára figyelem­re méltó, hanem a sorsa is. A reformok gyorsulásával a kompozíció helye is vál­tozott, a központi bizottság­tól a Csongrád Megyei Ta­nácsra, majd a szegedi pártbizottságra és onnan a­­pincéjébe került. A szocia­lista mecenatúra nem volt kicsinyes, ha Lenint kellett megformálni. Ugyanis a nagy tanító mindenféle el­képzelhető és elképzelhetet­len anyagból kapott mintát. Lenin látható a kézicsomó­­zású perzsaszőnyegen, bro­kát zászlón, égetett fán, má­zas cserépen ... Ha a 3—4 ezer forintos nyugdíjasok megtekintik ezt a kiállítást, tartok attól, hogy szociális helyzetük miatt talán go­rombaságokat írnak a ven­dégkönyvbe. A tárlat legérdekesebb és legértékesebb darabja az a nyolc kilogramm súlyú, hordozható, 10 rövidhullám­mal is rendelkező, a 70-es évek szovjet csúcstechnoló­giáját reprezentáló, Lenin­grad nevű szuperrádió, amelyet személyesen Brezs­nyev ajándékozott egy ma­gyar KB-tagnak. Valószí­nűleg ez a típusú rádió egyetlen a kis hazánkban. Látható még a kiállításon egy másik felbecsülhetetlen értékű tárgy. Az Auróra cirkálót felújító kollektíva kapta a bronzból készült elismerő ajándékot 1977- ben. Különös módon került Magyarországra, a Lenin­­grádban járt magyar párt­delegáció egyik tagja hoz­ta el minden kérdezés nél­kül. Bizonyosan megakad a látogató szeme azon az olajfestményen is, ami Brezsnyev és Kádár talál­kozását mintázza 1980-ból. A két politikus póza azért furcsa, mert Brezsnyev ke­ze Kádár zsebében kotorász. Ezt a képet a kecskeméti KISZ-esek kapták ajándék­ba, de állítólag soha nem tették ki a falra közszemlé­re. Akad még olyan nézniva­ló, amiről bizonyára keve­set tud a nagyérdemű. A szegedi polgárokat két év­vel ezelőtt alaposan felpap­rikázta, hogy az ő zsebük­ből vették ki a márványbo­rítású pártházhoz szükséges milliókat. Nos, ezen a kiál­lításon bemutatják azokat a terveket, amelyek szeren­csére csak elképzelések ma­radtak. A 60-as években k­ö­­zel 40 millió forintból a vá­ros központjába akartak egy szuper pártpalotát építeni, aminek az lett volna a kö­vetkezménye, hogy Szeged történelmi magjának egy részét lerombolják. Való­színűleg ennek napvilágra kerülése újabb ellenérzése­ket vált ki a szegedi pol­gárságban. Könyvek, kiad­ványok óriási mennyiségben idézik az elmúlt 40 év tör­ténelmét. A kiállítás előtt több mint száz egyetemista bebocsátást kért a terembe, hogy nyugodtan tanulmá­nyozhassa egy süllyesztőbe került világ nyomatait. Ne­kik már mindez história. Egyébként a relikviákat a pártbizottságról, intézmé­nyekből gyűjtötték össze a rendezők. Bevallott­­céljuk, hogy az augusztus 20-ig nyitva tartó kiállítás anya­gát bemutassák a világ több részén is. Az utolsó tárgy 1989-ből való. A 90-es éveket egy üres képkeret és egy fej nélküli szobor szimbolizál­ja. Mintha csak azt kérdez­nék: folytatjuk-e a Kárpát­medencében a bálványok és totemek gyártását? H. M. Tv, rádió, új elnökökkel A Miniszterelnöki Sajtó­titkárság közli: Göncz Árpád ideiglenes köztársasági el­nök, Antall József minisz­terelnök javaslatára, 1990. augusztus 1-jei hatállyal ki­nevezte Hankiss Elemért a Magyar Televízió elnökévé és Gombár Csabát a Magyar Rádió elnökévé. A két újonnan kinevezett, valamint Csépi Lajos, az Ál­lami Vagyonügynökség né­hány nappal korábban ki­nevezett ügyvezető igazgató­ja kedden délelőtt a mi­niszterelnök előtt letette a hivatali esküt. Antall József utána rövid, kötetlen megbeszélést foly­tatott a Magyar Televízió és a Magyar Rádió új elnöké­vel. SZERDA, 1990. AUGUSZTUS .

Next