Állami Szent Imre gimnázium, Csongrád, 1924

I. Adatok az intézet történetéhez. 1. Az iskola továbbfejlesztése. Csongrád egész társadalmának egy­séges megmozdulása intézetünk érdekében, a város áldozatkészsége és dr. Schandl Károly államtitkár, nemzetgyűlési képviselőnk felvilágosító munkás­sága rábírták a tanügyi kormányt arra, hogy iskolánkat tovább is fenntartsa. A döntés csak a nagy szünet végén történt. Az intézet sorsának bizonytalan­sága sok szülőt arra késztetett, hogy fiát kellő időben más iskolába írassa be. Az 1924. évi XI. t. c. által megvalósított középiskolai reform a huma­nisztikus gimnázium és a reáliskola mellé egy harmadik típust teremtett meg : a reálgimnáziumot. Intézetünk a VKM. rendelkezése szerint reálgimnáziummá alakult át oly formán, hogy ebben a tanévben az I. osztályt már az új tan­terv szerint oktattuk, míg a többi osztályban még a régi gimnáziumi tanterv szerint folyt a tanítás. Mind­a mellett az V. osztályban a görög nyelv helyett már a francia nyelvet taní­tották. Az intézetből az idén lett teljes középiskola. Az osztályok szaporodása újabb elhelyezési nehézségeket okozott, melyeket csak úgy lehetett elhárí­tani, hogy a polgári fiúiskolának — óriási mérete miatt télen fűthetetlen — rajzterméből a város VKM. beleegyezésével egy osztálytermet közfallal el­kerített. A reálgimnázium osztályai az áll. polgári fiúiskola II. emeletén, az igazgatói iroda és tanári szoba a földszinten voltak elhelyezve. A többi helyiséget a polgári fiúiskola használta. A két intézet az idén is békésen, torzsalkodás nélkül, egymást meg­becsülve végezte kulturális munkáját. A tanítást ünnepélyes Veni Sancte után szept. 6-án kezdtük meg. Jún. 29-én Tedeummal zártuk be a tanévet. 2. Változások a tanári testületben. A VIII. osztály megnyitásával előállott tanárhiányon a VKM. csak részben segíthetett. Táplányi János és Ur Márton fehérgyarmati áll. gimn. rendes tanárok idehelyezése után is csak úgy sikerült a tanítást biztosítani, hogy hat tanár terhes óratöbbletet vállalt, de még így is néhány tantárgyat csak redukált óraszámban lehetett oktatni. 3. Tanítás, nevelés, egészségi állapot. A tanítás az előírt szüne­tektől eltekintve, megszakítás nélkül június 15-ig tartott. A tüzelőanyag gazda­ságos felhasználásával az idén is sikerült a tanévet szénszünet nélkül be­fejeznünk. A tanítás az érvényben álló két miniszteri tanterv szerint, az utasítások szellemében történt. Nehézséget okozott az a körülmény, hogy a tanév elején még nem állt rendelkezésünkre kellő számú tanterem. A súlyos gazdasági viszonyok is éreztették hatásukat: a szülői ház küzdelmei, gondjai legtöbb­ször nyomot hagytak növendékeink kedélyének derűjén, tanuláskedvén és így munkájuk eredményén is. Az intézet tanárai sok hátráló körülmény és saját sorsuk mostohasága ellenére nemes önmegtagadással, a felelősséget átérezve, buzgólkodtak a magyar „kulturális fölény“ védelmében. Tervszerű munkával az anyagot minden tantárgyból befejeztük.

Next