Állami polgári leányiskola, Csongrád, 1923

REV 98 REV 2010 Adatok az iskolai év történetéhez. Ezzel az iskolai évvel az intézet fennállásának 25. esztendejét tölti be. Iskolánk fejlődésnek indult, tetemesen megnövekedett a né­pessége, az osztályokat szaporítani kellett. A társadalom legnagyobb része kezdi belátni, hogy a leányoknak, akár kenyérkereseti pályára készülnek, akár családi körben akarják munkaerejüket érvényesí­teni, szükséges, hogy a középfokú iskolát elvégezzék. Ha vannak is még olyan szülők, akik távol tartják gyermeküket a középfokú tanítástól, ők is lassan meggyőződnek arról, hogy cselekedetük helytelen volt, s igyekeznek, hogy hibájukat — ha megkésve is —­­jóvátegyék. Itt az ideje, hogy mindenki belássa, hogy középfokú tanítás nélkül egyetlen leányt sem szabad felnevelni, mindegyik lelkében le kell rakni a műveltség alapját. Minden leánynak a lelkébe bele kell nevelni, hogy nem magáért van, hanem a világ­mindenségért, dolgoznia kell a közös célért, hogy ő maga is bol­dogulhasson. Teszi,, erkölcsi s lelki erejét meg kell edzeni, gondol­kodását megnemesíteni, hogy cselekedeteinek másokra is nemesítő hatása legyen ; nemesen érezzen embertársai iránt, nemes szívvel és józan ítélettel értse meg a haza sorsát s önként buzduljon neki a hazáért való odaadó munkának. Tiszta szívvel, nemes értelemmel járuljon hozzá — amennyire csak telik erejétől — a haza talpra­­állításához, fejlesztéséhez, felvirágoztatásához. Ha a leányt a tár­sadalom minden rétege gondosan fogja nevelni, akkor helyesebben fog az ember ítélni, megjavul a kor szelleme, megtisztul a világ­nézet. Az Alföldnek művelődnie kell, lelkének több táplálékot kell juttatni, mint amennyit eddig megemésztett. Ha szivjósággal, fejlett értelemmel erősödik meg a nő jelleme, akkor az Alföld is eljut a műveltség magasabb fokára, s elérjük a többtermelést gazdasági, társadalmi és kulturális téren egyaránt. Az iskola fejlődése. A tanulók száma az elmúlt iskolai évben ismét emelkedett, úgy, hogy a nm. v. és k. miniszter úr a 99.948— 923.­VI. sz. a. kelt rendeletével a II. osztály párhuzamosítását is engedélyezte. Már az előző isk. évben is szűk volt iskolánk épülete, most meg már gondot okozott a hat osztály elhelyezése, ameny­­nyiben az iskola négy osztályúnak épült. Az egyik osztály ismét a rajzteremben talált elhelyezést, a legkisebb osztályt pedig a tanári szobában helyeztük el. A tanári szoba más ideiglenes helyiségbe került. Egyik új helyiség sem felel meg tanteremnek, amellett nél­külöznünk kellett a rajztermet, mert a rajzórákon való örökös osztálycsere nem bizonyult célszerűnek. A jövő isk. évben a III. osztály is párhuzamosításra szorul és több, mint valószínű, hogy egy év múlva a IV. osztály is párhuzamos lesz. A III. osztály már csak úgy helyezhető el, ha az épületen alakításokat eszköz­

Next