Református gimnázium, Csurgó, 1896
Földrajzi kirándulásokon. BEVEZETÉS. Középiskolai földrajzi oktatásunk a földrajz tanítását a földrajzi alapfogalmak tárgyalásával kezdi meg. A földrajzi tanítás ezen bevezető része, mondhatnám : a földrajz „kétszerkettője“, fontosságánál fogva, de még methodikai szempontokból is megérdemli, hogy vele behatóbban, közelebbről foglalkozzunk. Általában két esete lehetséges annak, hogy mikor foglalkozzunk az alapfogalmak magyarázásával, megértetésével. Első tekintetre legtermészetesebbnek látszik, hogy ezek magyarázatát ott és akkor adjuk, amikor és ahol előfordulnak a tananyagban. Ámde csakhamar rájövünk, hogy ez az eset már csak azért is káros, mert ,így e fogalmak magyarázgatásával egy-egy óra feldolgozott anyagának egyöntetűsége megbomlik, a gyermek amúgy is gyenge figyelme meg-megszakad, más irányba terelődik, igen könnyen rendes kerékvágásából kiesik. A másik lehetőség az, hogy a földrajzi fogalmak magyarázaát földrajzi oktatásunk bevezetésének tekintsük. Ilyen értelemben fogják föl e kérdést tankönyvíróink, amennyiben a földrajzi alapogalmakat műveik bevezető részében, magyarázó szavak kíséretében, fölsorolják. Ám ezzel még a földrajzi alapfogalmak fontos kérdése nincs megoldva, sőt igen gyakran nagy paedagogiai és