Református gimnázium, Csurgó, 1896

Földrajzi kirándulásokon. BEVEZETÉS. K­özépiskolai földrajzi oktatásunk a földrajz tanítását a földrajzi alapfogalmak tárgyalásával kezdi meg. A föld­rajzi tanítás ezen bevezető része, mondhatnám : a föld­rajz „kétszerkettője“, fontosságánál fogva, de még methodikai szempontokból is megérdemli, hogy vele behatóbban, közelebbről foglalkozzunk. Általában két esete lehetséges annak, hogy mikor foglal­kozzunk az alapfogalmak magyarázásával, megértetésével. Első te­kintetre legtermészetesebbnek látszik, hogy ezek magyarázatát ott és akkor adjuk, a­mikor és a­hol előfordulnak a tananyagban. Ámde csakhamar rájövünk, hogy ez az eset már csak azért is ká­ros, mert ,így e fogalmak magyarázgatásával egy-egy óra feldolgo­zott anyagának egyöntetűsége megbomlik, a gyermek amúgy is gyenge figyelme meg-meg­szakad, más irányba terelődik, igen könnyen rendes kerékvágásából kiesik. A másik lehetőség az, hogy a földrajzi fogalmak magyaráza­­át földrajzi oktatásunk bevezetésének tekintsük. Ilyen értelemben fogják föl e kérdést tankönyvíróink, a­mennyiben a földrajzi alap­­ogalmakat műveik bevezető részében, magyarázó szavak kíséreté­ben, fölsorolják. Ám ezzel még a földrajzi alapfogalmak fontos kérdése nincs megoldva, sőt igen gyakran nagy paedagogiai és

Next