Cukoripar, 1998 (51. évfolyam, 1-4. szám)

1998-01-01 / 1. szám

Második generációs cukoroldali sémaszámító program feladata és működésének bemutatása gyakorlati példákon DR. ZSIGMOND ANDRÁS, HUBAY GYULÁNÉ 1. Bevezetés A korábban Gerse József által kidolgozott, majd Me­gyeri László által továbbfejlesztett, cukoroldali sémaszá­mító programot a Kutató Intézet munkatársai, az elmúlt években továbbfejlesztették. Ezt a programot nevezzük második generációs cukoroldali sémaszámító program­nak. A könnyebb kezelhetőség volt az első számú ok, amiért a meglévő program továbbfejlesztését megkezdtük, ugyanis a technika fejlődése erre lehetőséget adott. Az egyszerűbb kezelhetőség mellett azonban több, merőben új, a felhasználó számára hasznos lehetőséget is tartalmaz az ismertetésre kerülő program. A program továbbfejlesztésénél fontos cél volt, hogy az könnyen kezelhető, közérthető legyen, és a felhasználók számára hasznos, jól, és könnyen felhasználható informá­ciókat biztosítson, mert csak így érheti el célját, a széles­körű cukoripari alkalmazást. A továbbfejelsztés másik célja volt, hogy a kutatóinté­zet által kifejlesztett működési tartomány elmélet gyakor­lati alkalmazása számára a program megfeleljen, ezzel a különböző sémák, paraméterek hatásának vizsgálatát a cukorgyári szakemberek könnyen, gyorsan elvégezhessék és az eredményeket szemléletesen ábrázolják. A második generációs cukoroldali program elvi alapja­it, felépítését és a programmal szemben támasztott igé­nyeket a Cukoripari Kutató Intézet szakemberei dolgoz­ták ki, a programozási feladatot Gerse József végezte el. A program elvi alapjait és részletes kezelési utasítását a Kutatóintézet vonatkozó kiadványa­i 111 tartalmazza. Eb­ben a cikkben gyakorlati példáikon keresztül bemutatjuk azokat a lehetőségeket, melyek a program alkalmazásával a gyakorlati szakemberek számára rendelkezésre állnak egyrészt a cukoroldali sémák tervezése, másrészt azok üzemeltetésének optimalizálása céljából. 2. A program felépítése, cél­ja, lehetőségei 2.1. Modellezés, szimuláció, szimulációs program, működési tartomány (elméleti bevezető) A cukoripari szóhasználatban a modellezés, a szimulá­ció és a program fogalma gyakran keveredik, ezért a program bemutatása előtt szükséges néhány szót szólni a cukoroldal modellezéséről, az üzemállapotok szimuláció­járól. Általában elmondható, hogy bármilyen jelenség bármi­lyen leírása a jelenség modellezésének tekinthető. A mo­dell nem más, mint az adott jelenség valamilyen leképe­zése, ami több-kevesebb elhanyagolást, egyszerűsítést tar­talmaz. A jelenségeket különböző típusú modellekkel ír­hatjuk le. Például egy kő szabadesésének (rendkívül le­egyszerűsített) verbális modellje a következő: Az eldobott kő lefelé esik. A műszaki életben általában a jelenségek matematikai modelljeit alkalmazzák a jelenségek leírásá­ra, de az ötvenes, hatvanas években (felhasználva a mate­matikai modelleket) készítettek tápegységekből, ellenállá­sokból, kondenzátorokból stb. összeállított villamos mo­delleket is egyes rendszerek vizsgálatára. Egy rendszer matematikai modellje a következőkből te­vődik össze (példaként az eldobott kő esetét vesszük): — A jelenséget leíró változók meghatározása (idő, se­besség, gyorsulás, irány stb.). — A változók közötti kapcsolatot leíró egyenletek összessége (s+g/2)12, vagy természetesen a megfele­lő irányokra felbontva stb.). — A rendszer szabadságfoka (a változók és a közöttük lévő független egyenletek számának különbsége). — Az­ egyszerűsítések, elhanyagolások felsorolása (le­vegő ellenállása, gravitációs gyorsulás állandó stb.). Hangsúlyozni kell, hogy egy matematikai modell még nem tartalmazza a változók értékeit. Mit nevezünk a rendszer szimulációjának? A szimulá­ció nem más, mint a matematikai modell (az egyenlet­rendszer) egy esetre történő megoldása. Ekkor megkap­juk a modellezett rendszer egy állapotát, melyet a rend­szer változóinak értékei jellemeznek. Esetünkben tehát egy (15 másodperc elteltével a kő magassága 15 méter, sebessége 6 m/s stb. A szimulált állapot megismeréséhez, vagyis a változók értékének megkapásához a következő­ket kell tenni: — A rendszer szabadsági fokának megfelelő számú változónak értéket adni (pl. kezdősebesség nagysá­ga és iránya). Ezeket tekintjük a rendszer független változóinak, mivel értéküket a józan ész határain

Next