Curierul de Iassi, aprilie-iunie 1868 (Anul 1, Nr. 2-14)

1868-04-07 / nr. 2

CURIERUL DE IASSI APARE IN FIECARE BEJURICA. Duminca, 7 Aprilie 1868. „CURIERUL DE IASSI“ SE TIPARESCE ÎNTRUNIT NUMERU DE 2000 ESEMPLARE.VO. 2. . . trei „ 2 „ „ Districte. Pe unu anu 10 lei noi . . șese luni 5 „ » * trei „ 2 . . 50 bani. Redacțiunea și Administrațiunea in Iassi la Tipografia Junimea, in districte prin postii și la librăria D-lor Soccec & Comp. in Bucuresci, la librăria D-lui Chr. Many in Botoșani, la comerciantul I. Ch. C. Buicliu in Roman, ln D. Steuer, spițeru, in Focșani, la comerciantul Aredic Găină in Berlad, la comerciantul George Acsenti in Banț* Costul Abonamentului din districte se primeșce egal la librăria D-lor Nebunesci și fiu in Galați, la librăria D-lui Iosif Samitca și in maree de scrisori. In Craiova. In Austria la librăria D-lui N. Pardini in Cernăuți și la librăria Epistole noi’riuieate nu se priimescu. D-lui S. Filtsch in Sibiu. t' ABE A DA K lE S'EPTEMAREE Pentru amuneiurile care se voru publica de mai multe ori, se va face unu prețu foarte scăijutu. Anunciurile se primescu la Administrațiunea acestei foi. Costul Anunciurilor din districte se primeșce și in maree de scrisori. Epistole noi’raucate nu se priimescu. IS,i,1! stilu m»u » i « a. Patronul zilei. veltilu. Stilu 1,011 9 ‘ 0 “• jí Patronul.HI e i. vectiul. I *? _______________ I ii ______________________ I Aprilie. Aprilie. 11 Aprilie. Aprilie. 7 HO Duminică. Părintele Gheorghie. U .>.>■ . Martirul Antipa, episcopu. 8 20 Luni. A. Irodion, Agar și Ruth. 12 24 Vineri. Martirul Vasilie, epis. mărtur. 9 21 Marți. Martirul Eupsiliie. 13 25 Sâmbătă, Martirul Artemon. 10 22 Mercuri. Martirii Terentie, Afridie. 14 21> Duminică, Tarintele Martin, papa._ ____ Prețul abonamentului: Iassi: Pe unu anu 8 lei noi „ „ țese luni 4 „ „ se afla la Tipografia Junimea, casele Bancei. Abonamentele se faou: Prețul anuneiurilor: Unu rendu de 35 litere sau locul seu 15 frani, odată publicații. AVISA IMPORTANTE. Invitămu pe toate Onorabile Prefecturi, Primării, Comitetele permanente și Tribunaluri, precum și pe toți particularii, ca să bine-voiască a triimite anunciuri de ori-ce natură la administrațiunea acestei foi, unde vor găsi cea mai mare răspândire. Red. DEPEȘE TELEGRAFICE. Serviciul particularii a Curierului de la ssf. Bucuresci, 5 Aprilie. Astăzi a plecatu Măria Sa Domnitorul la Iassi unde va sosi Luni sară. M. S. este însoțiții de Ministru de Interne, D. I. Brătanu și de Ministru de Culte D. D. Guști. Buzeți, 6 Aprilie. Măria Sa Domnitorul venindu afară din Bucuresci a remasu noaptea trecută aice și a plecatu iarăși dimineață. Focșani, 6 Aprilie, 1 oră d. a. Aice se asceaptă chiar acuma pe Măria Sa Domnitorul care va remăne astă noapte aice. Mane dimineață va pleca și va remăne peste noapte la Bărlad. Solii din intru. Bacău 2 Aprilie. (Tulburare.) In noaptea de 30—31 Martie s’au intemplatu alte mai multe fapte comise de Guarda Națională in contra Evreilor, spărgendu ferești, ușe, etc. Linistea au fost o indată restabilită. Sciri din afară. Paris, 10 Aprilie. (Intervențiunea Franciei. Călătorie. Roma și Austria. Resbelu sau pace?) Foile oficioase de aice desmințescu scriise că Danemarca pentru diferintele sale cu Prusia ar fi rechiematu intervențiunea Franciei și că Benedetti, representantele Franciei in Berlinu, ar fi primita instrucțiuni pentru a conlucra la deslegarea cestiunei dano-prusiane. Asemenea se desavuează faima despre intențiunea Franciei a rechema pe consulul seu generalu din Varșovia.P Pincipele Napoleon va merge la Studtgart, MujiClie la Constantinopole.—O corespondință de la bulon asigură că se făcu pregătiri in porturi pentru călătoria imperatricei și principelui imperialii la Roma— „Memorialul Diplomaticii“ asigură că curtea romană n’are de loc intențiunea să rupă cu Austria dacă se va promulga legea căsatoriei. Curtea romană a recunoscutu necesitatea in care se găsesce imperatul de a sancționa această lege. — Mai multe fiare de aice a consaeratu unu nou resbelu ca neinlăturabilu. Diarul „Constituționalul“ zice că Francia, cu căt va avea o armată mai mare, cu atăt unu resbelu va fi mai puțin probabilu. Diarul „Patria“ tjice că actualminte nici unu incidentu nu face să fie teamă de resbelu. Baris. (Căsătorie). Princesa Sturza, fiica principelui Mihai Sturza se va căsători Duminică , 19 Aprilie cu Principele Gortșacof, fiul actualulu ministru de Interne a Rusiei. Baronul Budhberg va cununa din partea Imperatorului. Londra, 9 Aprilie. (Insurecțiunea in Creta)In Camera de josu asupra unei interpelări a lui Stanley, guvernul a declarații că insurecțiunea in Creta nu s’a terminată ăncă, dară este mult redusă. Engliteza iși pune toate silințile in favoarea populațiunei crestine. Mcesico. (Conspirațiuni). Seriile mai noue spunu, că s’a descoperita o conspirațiune, prin care s’a compromisii mai mulți oficieri spanioli. Scopul conspirațiunei a fostu a proeblema președinte pe Ortega in locul lui Juareza. Guvernul a luatu disposițiuni aspre pentru năbușirea conspirațiunei. Egipetul (Constituționalismul) a străbătutu și in Africa. Încă in anul trecutu vice-regele din Egipetu, Ismail, s’a decisu a da constituțiune supușilor sei conchiemăndu unu „congresu naționale.“ Mulți s’au bătutu jocu de doptat al Ismail și de congresul lui, care ca o imarcare primitivă n’a putut» arata lumei ceva parlămentarismu mare; dar din ori ce puntu de vedere se luămu lucrul, Ismail e demnu de laudă. Acum nu de mult a deschisu și a doua sesiune a congresului naționalu prin unu mesagiu doinescu. Fiindcă representațiunea Egipetului nu se ocupă de politică, ci numai cu cause locali și municipali, mesagiul viceregelui încă se restringe numai la lucruri locali și municipali. Constateză activitatea desvoltată de la sesiunea trecută încoace, vorbesce despre starea sanitară și economică, dspre reparațiunile canalelor fluviului Nilul etc. Alecsandria, 8 Aprilie. (Numiri). Khayed-pașa ș’a datu demisiunea. Șeriff-așa s’a numiții ministru de interne. Ismail-pașa e desemnații ca ministru de finance. Aceste schimbări sunt bine ventite in țară. 1 Belgradit, 9 April. (Drumul de ferii). Tractările cu societatea belgo-francesă despre clădirea drumului de ferii nu dau nci unu prospectat de reeșire. Condițiunile nu sunt neacceptabile. Sciii locile. *** (Măria Sa Domnitorul), care se asceaptă Luni in 8, va lua locuință ii timpul șederei sale aice, in casele D-lui Alecu Chira, strada Carpu. V (Monitorul oficialu) publiă următoarele: In No. 61. Decretu pentru schimbarea infirăcăminții armatei. In No. 62. Circularea D-lui Ministru alu agriculturei și lucrărilor publice, cătră D-nii Prefect. — In No. 65. Decretu pentru convocarea consiliului generalu de Putna in sesiune extraordinară. — In No. 66. Mesagul pentru prelungirea sesiunei ordinare a corpurilor legiuitare. In No. 67. Decretu pentru grațiarea individului Anastasie Popescu. — In No. 68. Decrete pentru sancționarea legii de relative la perceperea de facte comunale.—In No. 69. raportul D-lui Ministru de Interne către M. S. Domnitori], relativu la disolvarea Consiliului comunei Focșani și decretul de aprobare. Circulara D-lui Ministru de justiție către D-nii Președinți de Tribunale. V .Decrete pentru n umiri in diferite funcțiuni.) Monitorul Oficialu a publicatu intre altele următoarele numiri: In No. 62. Domni Constantin Brăiloiu, AGudgiu și G. Lehliu, membri onorifici ai comitetului pentru administrațiunea casei oficiale a pensiunilor; D. A Dămboviceanu, comisar alu esportului si punctul Zimnicea; D. Sc. Baitler, secretarii alu salinei S.Iancu; D. N. Varta, ajutorul alu vameșului Giurgiu. D. T Florescu, primul comptabilu alu casieriei generale de Vilie, este pusa in disponsibilitate; D. G. Bengeanu este confirmații in locul D-lui Florescu, și D. Al. Ionescu alu doilea comptabilu de la aceeasierie.—In No. 65 sunt confirmați: D. Al. C. Moruzi, președinte consiliului alu Jud. Dorohoi; D. Sandu Miclescu preșidinte consiliului al județului Vasluiu; D. C. Costescu Balușică, secretarii consiliului alu Jud. Dorohoi; D. I. Mironescu, sub-Prefectura pasa Siretu, Jud. Suceava.— In No. 66. S’au numit: In Trib. Ialomița: D. Dim. Becarian, Judecătore; D. Al. Roșca, judecătore de instrucțiune; D. Const. Scărlătescu, suplininte; D. C. Papp, procurori. La Trib. Argeșu: D. Sc. Ulescu, judecătorii de instrucțiune. La Trib. Fălciu: D. G. Crisocheful, judecătorii de Instrucțiune; D. T. Tulbure, membru; D. C. George Apostoliu, suplininte, la Trib. Neamțu: D. Const. Isăcescu, grefierii la Trib. Gorjiu: D. G. Costescu, ajutore de grefă, La Trib. Tecuciu: D. I Alecsandrescu, adjutore de grefă. *** (Teatrul Românii). Trupa vodevilă din Iassi cu concursul D-lui Ioan Lupescu și a D-nei Nini Valery, va juca film distincte in sezonul de vară. Trupa aceasta este compusă din cei mai buni artiști, ea posedă unu baletu romănu, unu orchestra propriu, costume și decoruri noue. Publicul din provincie, care foarte rara are ocasiunea de a fi amusatu de o trupă așa de bună ca aceasta, desigur se va mulțumi. V (Sinucideri). Agentul Italiei, D-nul Susino, care s’a aflatu la Galați, s’a spănzuratu. Elu era bolnavii de friguri și se crede că boala i-a luatu rațiunea.—Joi la 4 oare d. a. unu fiu a D-lui Gandry cu locuința la Păcurari, s’a impușcatu cu unu pistolu. Motivele sinuciderei nu sunt cunoscute. *** (Trei copii de gemene). Sâmbăta trecută, o femee germană a unui petraru de pe podul roșu a născutu trei copii de gemene, din care unul a muritu indată, iar ceilalți a doua di. (O mu per du tu). Măcelarul Panaite Ștefăniu, de la piața Sf. Spiridon, s’a dusu de 10 dile fără să se scie unde, și nu s’a mai găsitu nici pănă astăzji. %.* (înșelăciune). Cei trei individi, care au înșelații pe o femee de 107 lei, s’au găsitu și s’au datu in măna justiției. ..* (Prăbușiri). Pe strada Paladi vis-a-vis de casele D-lui Gheorghie Racoviță s’au prăbușitu o hrubă. *** (Calcare de trăsură). Croșcarul Stefan Ivanov a calcatu Vineri cu trăsura lui o slugă a D. Dr. Hofmann, pe care a rănit’o și, s’a transportatu indată la Ospitalu. (In Roman) s’au intemplatu in cursul septemănei doue primejdii, pe strada mare doi copii israeliți s’au calcatu de trăsuri, din care unul au și muritu. ..* (Unu cerșitoru murindu). La 3 Aprilie intre ruinele Mitropoliei s’au găsitu unu cerșitoru cu numele necunoscuții foarte bolnavii și ducendu-lu la ospitalul Sf. Spiridon au și muritu. *** (Furtu). In sara de 1 spre 2 Aprilie s’au pradatu prin stricarea mai multor lăcăți, pe antreprenorul Otelului Misir de nisce bani. Furat, unul din servii sei s’a prinsu încă cu toată suma furată. *„* (La poșta din Iași) s’a espeduitu deja 1—15 Aprilie "st. n. 4401 scrisori, din care erau 2251 francate, 2076 nefrancate și 74 care s’au inapoitu. V (Aprinderea ogeagurilor) s’a intemplatu in sept temăna trgentă in Desp. I. in casele No. 953, in care se află unu pensionații francesti, No. 623 a D-lui Strul Strugariu, No. 538 a D-lui Boldeștein; in desp. III in casele No. 1448 a D-lui Șmil Leiterovici, a D-lui Leib Fender și a D-lui Iosef Croitoru; in desp. IV in casele No. 243 a IV-lui Bercu Cismaru; in desp. V in casele No. 428 a I. Haim Melic. V (Greșeli). Din o greșală făcută de biurou telegraficii, in depeșa noastră publicată in Numeral de probă, s’a pusu in locul cuventului „transformarea“ curentul transportarea, ce rectificămu prin această. Cu astă ocasiune vomu comunica sus-disa depeșă întocmai și cu toate interpuncțiunele cum ni s’a comunicații de biuroul telegrafica: ,1’Unipotentul concessioneri Strassberg a sositu și așteaptă desbaterea drumurilor de serii in zilele astea responsabilii pentru transportarea Curței de Casațiune se inpărtășesc a se asceaptă provocarea adunărei până la iutei Mai.“ ,*, (Ofițerul Stărei civile din Jassi). — —