Curierul de Iassi, aprilie-iunie 1868 (Anul 1, Nr. 2-14)

1868-06-30 / nr. 14

Față cu art. 66 din legea comunală, care mărginește sfera noastră de acțiune, numai la afacerele de administrare a comunei. Față cu art. 87 din ace lege, care nu suferne acta pe Primarile cu administrarea comunei. Față cu capitolul 9, care regulând atribuțiunele Primarului, enumera și actele de administrațiune. Ținăndu samă de posițiunea noastră, de persoane chiemate agera afacerile comunei, fără ca la alegerile urmate să fi întrunit majoritatea sufragelor concetățenilor noștri, și spre a ne pute îndeplini misiunea intr’umu mod conștiincios și folositorul comunei, am regulat și regulăm ce urmează: 1) D. Secretariu a Primăriei fiind un concediu, D-nii Șefi de biurou respectivi, ne vor supune pănămâni lămuriri exacte despre mesurile pe care pănă astăzi fostul Domn Primariu au luat in conformitatea art. 90 din lege, spre deplinirea indatorirelor ce-i impune art. 92, 96, 98, 99, 100, 101, 102 și 103. Această lămurire se atinge espres in parte fiecare din afacerele relatate prin citatele articole de lege, și se crede și să fie însoțită și de dosarele respective din arhiva Primăriei, in vederea cărora să fie constatatu intr’unu modu clar, unde au incetatu foasta administrațiune și de unde începe administrațiunea noastră, despre care suntem chiemați a respunde înaintea concetățenilor noștrii. 2) Osebit de aceasta, D. Casieriu ne va da pănă mâni o lămurire detailată și exactă despre modul indeplinirei pănă la cica incetărei funcțiunelor fostului Primariu a art. 89, litera f și g din lege, prin care să se arăte resultatele dobândite pănă astăzi, și starea actuală, spre a ști concetățenii noștrii de unde începe responsabilitatea noastră. 3) . îndată ce vom ave aceste lămuriri, ne vom pute da samă de starea actuală a administrațiunei, că vom ști regula mesurile ce avem de luatu, pentru continuarea ei pe timpul căt ne este încredințat. 4) Acest prescript-verbal se va publica indată prin Foaea Progresului și prin afiptu, precum vor urma a se publica toate lucrările noastre spre știința concetățenilor noștrii. 5) Despre toate lucrările noastre se va forma unu anume dosariu, la care să se anecseze toate actele cuprindetoare măsurilor ce vom lua in tot cursul funcționărei noastre,din care cetățenii cu înlesnire să poată vede oricănd ar voi cele lucrate de noi. De pe aseminea proces-verbal, cate unu exemplariu se va lipi pururea la dosarele relative la fiecare căzu. 6) Spre a nu reîntărnire pănă atunci lucrările curente care sunt in așteptare. D-nii Șefi de biurou respectivi, ne vor înfățoșa indată toate lucrările pendinte, pentru care cetățenii vor fi stăruindu. (sub-scriși) I. Antoniade, H. Cernea, C. Cristodulo Cerchez, I. Drăghici, M. Zalariu. Iassi 26 iunie 1868. *** (Membrii provisori a consiliului comunalu) din Iassi, care am publicatu in No. trecutu, s’a confirmatu in posturile lor. S’a mai adăogitu ancă D. M. Zalariu. *** (Solemnitatea impărțirei premiilor) la școlarii din urbea Iassi va avea locu Marți in 2 Iulie in palatul administrativii, in sala Curței Juraților. U* (La casieria generală) au sositu intre alți bani și 7 lăiji cate 1 mie de lei de monedă națională de aramă. *** (Iarmarocul) de aice din săptămâna trecută era in genere destul de bunu. Vitele s’au vendutu cu prețuri mari, ănse numai o cantitate mică, fiindcă cumpărătorii s’au temutu de boală de vite care esistă in unele locuri a județului. (Unu hrisovu domnescu) s’a găsitu pe stradă in desp. III. Hrisovul este cu data de 2 Aprilie, anul 1813, iscălitu de Domnitorul Calimalu, pe numele lui Vasilie Stamati pentru moșiile Strimbeni și Epureni, județul Fălciu.’ Păgubașul să se adreseze cătră locotenentul Dim. Merișescu. U* (Anchetă.) La Seminariul central din Monastirea Socola s’au rânduita o anchetă compusă din barbați eminenți și anume D. Primare urbei Iassi, D. Stefan Miclea Rectorile Universităței, și Precuvioșia Sa Arh. Irofteni delegatorul Eminenței sale Mitropolitu, ca să cerceteze toate necuviințele comise in acelu Institutu de cătră Arhimandritul Clemente Neculau Rectorele acelui Seminariu*** (întâmplare rea,) publicată de noi in No. 12 este de rectificație in modul acesta, că s’a impușcatu din întâmplare D. Avraam Rusovici, ear nu fratele seu Mihalachi. U* (Furtu.) Duminica trecută s’a furatu mai multe argintării din casa D-lui C. Casimir. Făptuitoriul care a și fugitu, este unu omu din ogradă, care nu de multu eșise din castelul Tărgu Ocna, unde era condemnatu pe cinci ani la muncă silnică din causa mai multor furturi. ** (S’a prinsu la iarmarocu) doi individi Dim. Insurățelu și Ioanu Tulpanianu, care au vrutu să vândă acolo unu calu și doi boi furați, cu unu biletu falsu. *** (Hoțul Zalman Leibenson), care s’a condamnațui la 6 ani de muncă silnică au fugitu de la Comisia I, in noaptea de 24—25, ănse s’a prinsu tot de comisarul desp. I, in sara de 26 Iunie. *** (Picații intr’o făntănă.) Femeea Maria a lui Alesandru Olariu, a picatu duminica trecută intr’o făntănă in disp. I, din care s’a scosu și s’a transportatu la Ospitalul Sf. Spiridon, unde prin mijloacele întrebuințate s’a readusu in viață. *** (Furtu.) De la D. Alin Anton, profesore, s’au furatu mai multe obiecte din casă, furii s’au prinsu tot la aceeași ji de sub comisarul Grosu. *** (Cerșitorii in Iassi.) Este vr’unu anu de cănd onor, poliție de aice au departatu din orașu cerșitorii și mai alesu acei care s’au preumblatu plini cu răni. Acuma ănse ei s’au smulțitu earăși aice și se vede pe ulițe mulți dintre ei cu răni spăimăntătoare care-i arătu in toată golăciunea lor. Atragemu atențiunea onor. Primării asupra acelei cerșitorii, a căror purtare este cu totul in contra moralei publice. *** (Furtu.) S’a furatu de la D. Alecu Burchi mai multe obiecte și lengerii. Furul nu s’a descoperitu ancă. **.). (Primejdie.) In filele trecute 3 femei s’au văriu intr’o groapă de pe șesul Frumoasei ca să’și eie lutu, malul s’a năruitu peste ele și numai prin ajutorul soldaților s’a scos. Două din ele, care erau rănite s’au trimes la Ospitalul Cernatu. *** (Epizotie) există in comuna Voineștii plasa Stavnicu și satul Andrieșenii comuna Epurenii plasa Turia, iar la Costuleni plasa Braniștea au incetatu cu desevârșire, änse stă sub țepu. (Ploae.) In cursul septemănei trecute a ploaiu in toate părțile țerei. Estraetu de pe contul casei Primăriei Municipiului Iassi, de la 1 Ianuarie pană in seara zulei de ă&lumu 1868. Lei noi bani. 400,707 — 99 suma incășuită. 272,760 — 97 se scade suma cheltuită.. 127,947 — 2 saldosu in casă in seara de 25 Iunie. 1 sumile de deposite aflate in casă. Lei Par. 39,269 — 1 cursul pieței. 21,749 — 5/8 „ vechi a tesaurului și 3.109 — 6 lei noi. Aceste sumi de depozite sunt din acelea încasate in anii de la 1864 — și pănă in seara de 25 Iunie anul curentu 1868. In numele legei și al Domnitorului Românilor Carol I. Noi Th. G. Mândru judecătorul de Instrucțiune alu județului Iassi măndărmn și ordonămu prin aceasta la toți portăreii și agenții puterei publice, a aduce înaintea noastră, conformăndu-se legei, pe Evreul Moisi Iancu Dascalu, cu signalmentele: cam șchiopu, c’unu costum ordinar, micu de statu, betrănu, fața’i negricioasă, care e fugitu din Iassi de la circa 16 Maiu 1868, ce i se impută de furtu prin efracțiune. Invităm pe toți depositorii puterei publice a da mână de ajutoru la casa de trebuință pentru esecutarea mandatului de față; spre acestu finitu l’amu subsemnații și sigilații cu sigilul nostru. Datu in Iassi, nn 28 a lunei Iunie, 1868. Judecător de Instrucțiune, Th. G. Mândru. No. 1883. Adjutoru: M. Botescu. Esposițiunea artiștilor in viață. Joi la 0 ale curentei, la orele 12 din di, in localul Universității in Bucuresci s’a inchisu esposițiunea artiștilor in viața și cu solemnitate s’a distribuitu medalii artiștilor de cătră Domnul ministru alu instrucțiunii publice și cultelor. Publicămn aice lista de numele artiștilor și recompensele ce au primitu. PICTURA. Medalie de clasa I-a. Aman (Theodor). Istorie. — N’o poate primi fiindcă a luat’o anul trecut. Medalie de clasa II-a. Leca (Constantin), istorie, opera Radu Negru. Tătărescu (George) portretul D-lui Bacaloglu. Trenc (Henri). Veduta cârligele, o merită, a luat’oănse anul trecutu. Medalie de clasa III-a. Satmary (Carol). Vedută, masa lui Traian la Cozia. Stănescu (Costantin), portretu, desemnu. D-ra B. B. și Nicu Bălcescu. Mențiune onorabilă. Ștefănescu (Michail) natură moartă. Unu cranu. SCULPTURĂ. Medalie de clasa I-a. Stork (Carol) Bust marmoră. Steriadi, merită, ănde a luat’o anul trecutu. Mențiune onorabilă. Babic (Michail), medalion cu pasări. ARCHITECTURA. Freiwald (Ales.), o fațadă biserica ortodoxă. Directorul școalei de belearte și președintele esposițiunii, Th Aman. D. Ministru primindu din mana domnului președinte al esposițiunii medaliile și certificatele le încredința, in sunetele musicei, fiecărui artistu. In fine D. Ministru a făcutu cunoscuții onorabilului publicu tablourile ce s’au cumpăratu fie comptul pinacotecei din București și anume: 1) Hora peste Oltu de D. Th. Aman. 2) Lăpușneanul de D. Th. Aman. ,3) Țeranca la seceră de D. Tătărescu, 4) Dragoșu de D. C. Lecca. 5) Veduta cârligele pe Oltu de 1). Trenk. Procesele și licitațiunile care se vom trata in cursul septemănei. La Curtea de Apelu Secția I, Iulie 1, Luni. 1) Catinca Gălușcă inculpată pentru furtu. 2) Avram Balan, fiul seu Șmil și soția acestuia Haia, pentru delictu de calomnie. 3) Ioan Ludvig, inculpații pentru maltratare. 4) Ghiță Ștefănescu Michel Botoșineanu pentru maltratare. Iulie 2, Marți. 1) Iosef sin Aron Rotman pentru bataca ce au suferitu de la Sada Mocălui. 2) Procesul intentatu de Dividie Chenig și Hascal Moscovici pentru înșelăciune. 3) loan Damian inculpații pentru furtu. [Iulie 3. Mercuri. 1) Tita Bacanescu cu loan Oociu pentru maltratare. 2) Dimitrie Pite cu ai sei inculpați pentru bataca lui Silvestru Augustin. Iulie 4, Joi, 1) Gh. Arnăutu cu Vasilie Vănătoriu inculp, pentru furtu. 2) Cost. și Rucsanda Gheorghiu pentru furtu. Iulie 5, Vineri. 1) Gh. Munteanu și fii sei Vasile și Al. Munteanu pentru malta lui Gh. Tomba. 2) Leiba Ițicovici și Marcu Mendelovici pentru infracțiune de lege. Iulie 6. Sâmbătă. 1) Gh. Romanu pentru că presimțea și concursul lui Ioan Ianuși pentru furtu. 2) Vasilie Tiron inculpatu pentru luare de mită de la Gh. Varză. Tribunalele de la l-iu Iulie pănă la 15 August, fiind Închise din causa vacanțiilor*, nu se vor căuta procesele. Licitațiile care se vor ține la Prefectura județului Iassi. In 8 Iulie se va ține licitație pentru a se da in antrenpriză reperația de la localul Gimnaziului Alecsandru celu Bunu. In 9 Iulie se va ține licitație pentru aprovisionarea Penetenciarului localu cu 85 stj. lemne pentru unu anu intregu. Amatorii de a lua aceste antreprize se vor adresa in Camera Prefecturei in tratatele Jile cu garanțiile cerute după legi. In 10 Iulie se va ține licitație pentru vinderea a 77 ocă ■ de tiuziuni ce s’au prinsu contrabandă de la D. M. Sion.. Amatorii de a cumpără să se presinte in Camera Prefecturei cu garanțiile cuvenite. Primăria municipiului Iassi. In 4 Iulie se va ține licitație in pretorul Primăriei pentru 79 stj. lemne, incăldământul locurilor pedinte de autoritatea comunala, pe anul 1868—69. Amatorii să se pre—dinte in acea zi cu garanții solvabile. La 12 Iulie se va ține licitație pentru vânzarea materialului a casei ce este in 2 etaje din grădina Primăriei, conformi decisiunei Consiliului comunal, de a se desființai spre imfrumusețarea acelei grădini. Amatorii de a cumpără materialele din care este compusă casa aratată, se vor presenta la pretorul acestei Primării. Epitropia Sf. Spiridonu. La 12—13 Iulie se va ține licitație in camera acestei Epitropii pentru a se da in arendă pe timpu de 5 ani, de la 23 Aprilie 1869, moșiele Coțofănescii, Cornețelul și Tirichesei in județul Putna. Amatorii să se presinte cu garanții solvabile. Condițiunele sa pot vndentăt la Epitropia Generală din Iassi precum și la Filiați din Focșani. Adjudecația se va face in 15 Iulie. Școala militară din Iassi.. La 1 August, se va ține licitație pentru luminatul stabilimentului cu gazu. Amatorii să se presinte in acea di in localul școalei cu garanție solvabilă. Tribunalul Jiul. Vasluiu. Spre îndestularea D-lui Al. Lupașcu cu o sumă de 1460 galbini ce are a lua de la D. Vasilie G. Cuza s’au scosu la vendare imobilul numit Golești din trupul moșiei Tatomireștii, Comuna Drăgușenii, Jiul Vaslui. Amatorii de a cumpără acelu imobilii să se presinte in Camera Trib. la împlinirea terminului de 3 luni socotit de la data 22 Iunie cu garanțiile cuvenite.—»o»: o o— Notițe Statistice. Mișcarea generală a arestaților in Penitenciarul centralu din Iassi, de la 21—27 Iunie 1868. (După relațiunile penitenciarului). 1 (tablou de scoalele din Județul Iassu și populațiunea lor). 1) . Plasa Pahluiu. In total 1171 băeți și 135 fete cu 47 institutori și 4 institutoi ce.